„Dacă păpădia ar vorbi”. Artişti timişoreni la Veneţia

If A DandeLION Could Talk / Dacă păpădia ar vorbi
27 mai – 24 iunie 2013
Gervasuti Foundation, Fondamenta S. Ana/Castello 995/Venezia

Artişti: sigma 1Ștefan Bertalan / Constantin Flondor / Doru Tulcan
Curator: Adina Drinceanu



Programată concomitent cu cea de-a 55-a ediţie a Bienalei de Artă de la Veneţia, expoziţia If A DandeLION Could Talk / Dacă păpădia ar vorbi prezintă o amplă selecţie de lucrări de artă, materiale video şi documentare, din creaţia grupului Sigma 1, grup istoric activ în anii ’70 ai secolului XX la Timişoara, alături de lucrări individuale ale membrilor săi, Ştefan Bertalan, Constantin Flondor şi Doru Tulcan. Expoziţia se focalizează asupra unui aspect important al practicilor artistice ale acestui grup, anume crearea unui nou sistem de gândire bazat pe relaţiile multiple ale omului cu natura.

Expoziţia If A DandeLION Could Talk / Dacă pădădia ar vorbi se dezvoltă în mod transversal, pe două axe. Prima axă, care se regăseşte, parafrazată, şi în titlul expoziţiei, sub forma unui joc de cuvinte obţinut în limba engleză, porneşte de la citatul din Ludwig Wittgenstein: „Dacă leul ar vorbi, nu am înţelege ce ne spune [1]”. Citatul se referă la ideea filosofului că limbajul depinde de formele noastre de viaţă; suntem capabili să comunicăm prin intermediul limbajului câtă vreme împărtăşim aceeaşi formă de viaţă cu cea a semenilor noştri. Omul şi leul, crede Wittgenstein, aparţinând la forme de viaţă diferite, nu ar putea comunica. Expoziţia If A DandeLION Could Talk / Dacă păpădia ar vorbi invită la negocierea unei alternative, aceea a unui limbaj care să poată crea punţi între forme de viaţă diverse, bazate pe discursul contemporan al eticii ecologiste şi al noilor sisteme de gândire conectate la universul uman.

A doua axă vizează caracterul istoric al operelor expuse. Din această perspectivă, expoziţia este concepută ca un instrument de înţelegere şi sondare a uneia dintre ariile marginale ale istoriei Estului european. Înapoi, acţiune! Scopul este acela de a reconsidera trecutul, pentru a putea anticipa viitorul. Din această perspectivă, expoziţia If A DandeLION Could Talk / Dacă  pădădia ar vorbi îşi propune să aducă în lumina universalităţii practicile grupului Sigma 1, făcându-le să iasă din graniţele opace ale spaţiului şi epocii care le-a generat.  

Expoziţia aduce, în centrul ei, lucrarea Metaforă pentru o păpădie (1975-2013), o instalaţie site-specific, reconstruită în spaţiul Fundaţiei Gervasuti.  Concepută de Doru Tulcan în 1975 ca o acţiune în strict raport cu natura din zona Strungari/România, lucrarea este caracterizată prin marea ei versatilitate, pentru că, dacă în trecut a avut caracter de performance şi de intervenţie Land Art, prezenta versiune devine o instalaţie compusă dintr-o structură ce o aminteşte pe aceea a păpădiei, realizată din bare de lemn legate cu fire şi înconjurată de pământ şi plante provenind din situl Strungari.

Sigma 1 a fost un grup istoric, care s-a format în România, la Timişoara, în 1969, şi a funcţionat până în 1978. Grupul era compus din Ştefan Bertalan, Constantin Flondor, Doru Tulcan, cărora li s-au alăturat, pentru o scurtă perioadă de timp, Ioan Gaiţă, Elisei Rusu şi matematicianul Lucian Codreanu. Practicile artistice ale grupului Sigma 1 sunt bazate pe interacţiunea dintre diverse medii artistice şi discipline ştiinţifice şi sociale. Un aspect important al cercetării lor artistice se referă la conceperea unui nou sistem pedagogic experimental, influenţat de modelul Bauhaus şi susţinut de un program antropologic.

Expoziţia va fi însoţită de un catalog şi de un film documentar, produse pentru acest prilej. Catalogul, ilustrat integral, redactat de Sorina Jecza/Fundaţia TRIADE, conţine texte în limba engleză de Adina Drinceanu, Andrei Pintilie, Andrei Pleşu, Coriolan Babeţi, Gheorghe Vida, Ileana Pintilie. Filmul documentar, produs de Gheorghe Şfaiţer, reconstituie istoria unei ample mişcări culturale ce s-a cristalizat în oraşul Timişoara, România, în perioada cuprinsă între anii 1960 şi 1980.

Expoziţia este organizată de Fundaţia Triade şi se află sub patronajul Institutului Cultural Român din Veneţia, al Muzeului de Artă din Timişoara şi al Primăriei Municipiului Timişoara, promotor al candidaturii oraşului la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021.


[1] În limba engleză, cuvântul dandelion, „păpădie”, conține și grupul de litere lion, care înseamnă „leu”. Jocul de cuvinte apare în titlul expoziției, unde DandeLION este ortografiat în așa fel încât să evidențieze acest lucru.



Natura ca Partener / 1976 / câmp / trestii /suprafeţe de reflecţie

*

„96 heARTbeats 96 heARTfelt portraits 96 days”
Un proiectul demarat de artista plastică de origine timişoreană, Diana Toma

În numărul trecut, vă prezentam povestea de succes a Dianei, într-un interviu realizat de curând. În aceeaşi discuţie, Diana vorbea despre unul dintre proiectele ei viitoare. Acum acest proiect este lansat deja într-o cursă de 96 de zile. Diana îşi provoacă publicul în această cursă prin a participa activ la realizarea a 96 de portrete. Titlul, spune artista, a fost inspirat de bătăile inimii ei în timp ce pictează. Diana a numărat 96 de bătăi pe minut: „Arta creativă pur şi simplu îmi face inima să bată mai repede! Găsesc atât de mult entuziasm, atât de multe emoţii pure când privesc  adânc în ochii oamenilor şi stabilesc o legătură cu aceştia, iar apoi desenez expresia găsită şi-i dau formă din vârful pensulei!”,  ne mărturiseşte Diana pe pagina de web a proiectului.

„Îmi doresc să ajung dincolo de aparenţe în încercarea mea de a explora arta portretistică prin a picta o colecţie de portrete de suflet inspirata de TINE. Vreau să-ţi pictez portretul. Ţelul meu este să pictez 96 de portrete, de la dimensiuni mici până la cele mari în decursul a trei luni de zile – un portret pentru fiecare bătaie a inimii”. Aşa defineşte Diana ţelul acestui proiect, acela de a aduce laolaltă artistul şi publicul său printr-o implicare comună în procesul artistic. Publicul: oferindu-se pentru a fi interpretat vizual prin pictură şi primind la final portretul pictat de artist, iar artistul: lărgindu-şi experienţa, împărtăşindu-şi munca cu publicul său şi găsindu-şi un loc în viaţa şi spaţiul publicului său. În final, acest proces artistic este complet: porneşte de la public, trece prin viziunea artistică a pictorului şi se întoarce la public. „Pentru mine acesta este scopul actului artistic: observaţie şi interpretare – împărtăşire şi primire; completarea unui cerc”, spune Diana în descrierea acestui proiect.

O mare susţinătoare a candidaturii oraşului nostru la titlul de Capitală Culturală a Europei, Diana aduce în atenţia publicului său locul de unde a plecat şi unde s-a format ca artist: Timişoara. „M-am născut şi am crescut într-un fermecător oraş cosmopolit aşezat în jurul unei ape liniştite, în partea de sud-est a Europei: Timişoara. „Mica Vienă”, aşa cum este cunoscut oraşul meu natal, a fost primul oraş european luminat electric şi al doilea în lume după New York. Gustave Eiffel, creatorul faimosului turn Eiffel din Paris, a construit unul dintre podurile de peste Bega. Acum, Timişoara se afla în competiţia pentru câştigarea titlului de Capitală Culturală a Europei 2021. 

Inspiraţia mea vine în mare parte din amintirea oraşului natal, din parfumul său cald de trandafiri, din arhitectura barocă a clădirilor sale elegante şi din sutele de ore petrecute desenând pe holurile şi în sălile Facultăţii de Artă a Universităţii de Vest. Deţin un Master în Artă Plastică şi mărturisesc că ambiţia de a urma o carieră artistică se datorează în mare parte profesorilor, colegilor, prietenilor şi familiei mele pe care am fost binecuvântată să-i am aproape şi care m-au încurajat şi susţinut în a-mi continua munca artistică”.

Pentru mai multe informaţii legate de proiect, pentru a participa la realizarea lui şi pentru orice alte informaţii referitoare la Diana Toma, vă invitam să accesaţi pagina de web de mai jos sau să clicaţi imaginea de mai jos.
http://www.kickstarter.com/projects/1311499497/96-heartbeats-96-heartfelt-portraits-96-days








(nr. 5, mai 2013, anul III)