IULIE 2019, ANUL IX

Filmul românesc, protagonist la Roma

În perioada 6-9 iunie 2019 la Roma a avut loc cea de-a IX-a ediție a Festivalului de Film Românesc ProCult. Titlul festivalului, „Romania Film Fest – Sulla cresta dell’onda” (filmul românesc este pe creasta valului) s-a dovedit întemeiat. Selecția filmelor făcută de organizatori urmărea să ilustreze tendințele și varietatea cinematografiei românești actuale şi să facă cunoscute lumii aspecte culturale, sociale, istorice și politice ale societății noastre. Cele 14 producții românești au fost proiectate în limba originală cu subtitrare în italiană au cuprins. De Smaranda Bratu Elian.



Viorel Bătrânu, un sculptor român în Italia

În acest număr facem cunoștință cu un artist român originar din Bacău, care din 1997 trăiește în Italia nord-occidentală, în regiunea Piemonte, și se ocupă cu sculptura în lemn și piatră: Viorel Bătrânu, discipol al maestrului Ioan Tăbăcaru şi al profesorului Dumitru Gârea. Lucrările sale „vorbesc” de la sine: muze, zboruri, animale reale și fantastice, cupluri armonioase, sentimente, toate realizate cu o măiestrie deosebită. Așa cum ne-a mărturisit artistul, operele sale deseori ajung în mâinile colecționarilor de frumos. Și nu puţini! De Irina Niculescu.



Festlettura la a opta ediție

Anul acesta festivalul-concurs Festlettura a ajuns  la a opta ediție, la trei secții constante și la colaborarea cu școli, licee și universități de pe tot cuprinsul României. Participanții au venit din Deva, Iași, Vaslui, București, Timișoara, Bistrița, Oradea, Cluj, Constanța, Sighetu Marmației, cu trei jurii de profesori din toată țara, iar festivitatea de premiere a fost cordială și încurajatoare. Dar cum orice proiect viu înseamnă și îndoieli și frământări, Smaranda Bratu Elian ni le supune atenţiei, în ideea că printre cititori se vor găsi și unii care ne pot ajuta cu sugestii, cu critici și previziuni.



PromART. Însuflețirea bronzului și a teracotei. Vrăjitorul Szakáts Béla

Muzeul de Artă din Timișoara găzduiește, până în 30 iunie a.c., o expoziție memorabilă: retrospectiva Szakáts Béla. Un eveniment important, o întâlnire cu un act artistic de cea mai bună calitate, semnat de unul dintre cei mai rafinați sculptori din România. Subiectul principal al operei lui Szakáts Béla este omul, arhetip care însoțește și însuflețește întreaga sa carieră de aproape 60 de ani. Din propriile-i mărturisiri, artistul a făcut ce îi era permis pe atunci: studii de figurativ. Reîncerca să reinventeze silueta umană. Ba chiar, natura umană. De Robert Şerban.



PromART. Note despre pictura Danei Constantin

Ce ne propune Dana Constantin în seriile sale vizuale? Un exercițiu atent al ochiului, ce poate duce la acea ,,emisie a ochiului”, despre care scria Ștefan Augustin Doinaș. Dacă urmăm lecția poetului și privim cu atenție, vedem straturi distincte de materie picturală așezate cu virtuozitate, alcătuind vălurile ce conferă transparență opacității. Astfel, ceea ce pare doar negru, sau albastru, se dovedește a fi o întreagă gamă de nuanțe. Privirea spectatorului se adâncește, intră în universul tabloului, refăcând invers drumul artistei. De Ruxandra Demetrescu.



PromART. „Povestea merge mai departe”, Dorin Coltofeanu la Timișoara

Expoziția „Povestea merge mai departe....” a maestrului Dorin Coltofeanu poate fi vizitată la Muzeul de Artă din Timișoara până în data de 5 iulie 2019. Pline de ludic și învăluite într-o ușoară ceață misterioasă, lucrările aduc o notă plină de altruism vizitatorului, oferindu-i un confort vizual în care poate întâlni culori calde, dar și reci, cu teme în care se pot afla influențe atât din lumea bizantină, cât și din lumea culturală a Europei Centrale. Şi, bineînţeles, influențele maestrul său, ale profesorului care l-a format ca pictor, Corneliu Baba. De Cornel Seracin.



Mişcarea feministă a zilelor noastre, încotro? Dialog cu Ilinca Bernea

„Feminismul e o ideologie care se mai și modifică în timp. E o agendă politică. Nu există un singur sortiment de feminism în lume. Îl susțin pe cel din Orientul Mijlociu și din Africa și Asia, dar nu susțin și ce se întâmplă acum în Occident. Cum femeile au trăit în condiții și medii diferite, emanciparea nu a însemnat și nu înseamnă același lucru pentru toate”. Publicăm interviul cu multiple faţete realizat de Andra Tischer cu Ilinca Bernea, membră a Uniunii Scriitorilor din România, romancieră, poetă şi, de asemenea, autoarea unor piese de teatru și scenarii de film.



Despre fotografie, extravaganța ideii, moartea modernismului

Plexul vizual colectiv este îngenunchiat de abundența imaginii, informația este preluată și  transmisă fără oprire, prin mimetism și repetiție inflaționistă. Prin accesibilitatea sa, fotografia a creat în mod involuntar două procese în sincron, în conflict deschis și totodată în perfectă legitimitate. Progresia copleșitoare a informației vizuale nu temperează progresia copleșitoare a nevoii de informație vizuală, ci dimpotrivă, se concurează reciproc într-un război rece al flagelului fotografic. O astfel de abordare poate avea atributul unei orientări de bază în timp și spațiu. O analiză de Sandra Bazavan.



Database Scriitori români în italiană. Noi apariţii

Semnalăm actualizarea bazei noastre de date Scriitori români în italiană, coordonată de Afrodita Cionchin şi Mauro Barindi. Printre autorii români publicaţi în 2019 în traducere italiană până acum, în vederea Salonului de la Torino, găsim o seamă de poeţi precum Ofelia Prodan, Maria Niculescu, Elena Spătaru, Diana Olteanu, Elena Preduşel, Constantin Dumitrescu şi Ioan Grăpinoiu. De asemenea, continuă publicarea scrierilor lui Cioran în italiană, cu alte titluri de interes. Invităm şi pe mai departe editorii şi traducătorii să ne semnaleze apariţiile la info@orizonturiculturale.ro

Revistă online editată de
Asociaţia Orizonturi Culturale Italo-Române.

Promovează dialogul intercultural,
cu un interes predilect
pentru traducerea literară
ca operă de mediere.




PARTENERI INSTITUŢIONALI












COPYRIGHT


Toate textele de pe acest site
sunt protejate
de dreptul de autor.
Este interzisă preluarea
şi reproducerea acestora,
chiar parţială şi cu orice mijloc, fără acordul editorului.