NR. 9, SEPTEMBRIE 2016, ANUL VI

Vlad Alexandrescu: „Trei sferturi din muzee, ca acum cincizeci de ani”

„În cultura noastră dăinuie ideea, încă dinaintea comunismului, că trebuie să ne lăsăm conduşi. Nu ne-am asumat încă responsabilitatea propriei condiţii. Din experienţa avută la Ministerul Culturii, am văzut că în toate domeniile pe care ministerul le are în responsabilitate există oameni extraordinari, sinceri şi puşi pe treabă, dar şi manageri de instituţii cu un discurs de o calitate intelectuală mediocră. Asta, în condiţiile în care trei sferturi din muzee arată tot ca acum cincizeci de ani”. Interviu cu fostul ministru al Culturii Vlad Alexandrescu, realizat de Smaranda Bratu Elian.



Ana Olos: „O mai bună promovare a cărţii româneşti în străinătate”

„Cea mai importantă şi de dorit realizare ar fi restabilirea echilibrului dintre traducerile din limbi străine şi traducerea autorilor români în alte limbi. În acest domeniu, un rol important l-ar putea juca firme, companii sau persoane private cu resurse financiare, care, pe lângă achiziţionarea unor opere de artă, ar putea investi mai mult în sponsorizarea de traducători care să promoveze cartea românească pe piaţa internaţională”. Acesta şi alte aspecte de interes în interviul cu doamna Ana Olos, cercetător literar independent, traducătoare şi scriitoare, interviu realizat de Stelian Ţurlea.



Biblioteca Apostolica Vaticana: campanie de digitalizare fără precedent

„Biblioteca bibliotecilor” păstrează 1.600.000 de cărţi, 80.000 de manuscrise şi 9.000 de documente de orice fel. Un volum enorm de texte din 17 secole de istorie a umanităţii. Tot acest patrimoniu universal trebuie transmis generaţiilor viitoare. Cum? Cu ajutorul celei mai ambiţioase campanii de digitalizare imaginate vreodată. Fructul unei colaborări cu o societate de specialitate din Japonia, lider mondial în cloud computing. Este vorba despre NTT Data, care este dispusă să investească peste 18 milioane de euro în această operaţiune. De Raluca Niţă.



Luigi Pirandello: „Şirul”, un roman în curs de apariţie în română

Creaţia literară pirandelliană are o precisă cheie de lectură. Autorul spunea despre romanul (de unii numit nuvelă) Şirul, apărut în 1895, nu cel mai reuşit, că „este vesel, dar neliniştitor”. Tradus şi cu titlul Rândul, acesta ne întregeşte imaginea asupra personalităţii literare pirandelliene. Întâmplările autobiografice se reflectă şi aici doar ca pretexte: căsătoria este „o formă” impusă de societate, după convenţii care trebuie respectate, sugerează scriitorul. Din când în când, forma îşi va asuma aspectele unei farse, a unei comedii a echivocului. Prezentare şi traducere de Livia Mărcan.



„Movement of Light”: lumina italiană în expoziţia lui Sorin Scurtulescu

„Traduc figurativul realităţii într-un limbaj universal abstract care poate fi absorbit de oricine”. Cu aceste cuvinte ne prezintă artistul plastic Sorin Scurtulescu expoziţia personală „Movement of  Light” („Mişcarea Luminii”) inaugurată în 24 iunie 2016 la Galeria Jecza din Timişoara, a cărei curatoare este criticul de artă de origine franceză Frédérique Neuts Leroy. „Această expoziţie este legată de sinteza luminii italiene, de fapt - adaugă pictorul. Ea a apărut odată cu aşezarea straturilor memoriei mele legate de întregul meu parcurs ca artist”. Expoziţia poate fi vizitată până în 25 septembrie.



Lectura lui Dante. Trufie pedepsită (Purgatoriu XI)

Laszlo Alexandru prezintă Cântul al XI-lea al Purgatoriului, cu prima cornişă, cea a înfumuraţilor. „La fel ca fiecare categorie de păcătoşi, distribuiţi pe cele şapte cercuri sau cornişe, şi aceasta, a trufaşilor, pronunţă o rugăciune, Tatăl nostru. Aici tema dominantă este vindecarea de trufie, care se obţine prin descoperirea umilinţei. Trebuie de fapt să recunoaştem că suntem viermi, din care se naşte apoi fluturele, adică nişte creaturi al căror destin începe aici, pe pământ, şi se completează, se realizează în Paradis, unde sufletul zboară fără piedici până în faţa lui Dumnezeu” (T. Di Salvo).



Arhitectură: România la Bienala de la Veneţia 2016

Semnalăm participarea României la cea de-a 15-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Arhitectură – La Biennale di Venezia, deschisă până în 27 noiembrie 2016. Pavilionul ţării noastre găzduiește „Selfie Automaton”, o expoziţie sub forma unui spectacol predefinit, cu marionete automatizate, scenarii blocate, și un rol liber, rezervat vizitatorului. Proiectul este semnat de Tiberiu Bucșa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian Aramă, Oana Matei și Andrei Durloi şi constă în 7 automate mecanice, formate din 42 de marionete – 38 umane și 5 animale fantastice.

Revistă online editată de
Asociaţia Orizonturi Culturale Italo-Române.

Promovează dialogul intercultural,
cu un interes predilect
pentru traducerea literară
ca operă de mediere.

PARTENERI INSTITUŢIONALI












COPYRIGHT


Toate textele de pe acest site
sunt protejate
de dreptul de autor.
Este interzisă preluarea
şi reproducerea acestora,
chiar parţială şi cu orice mijloc, fără acordul editorului.