| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | Frédéric Léglise, „Artistul și modelul”. Eveniment  la Muzeul de Artă Timișoara
 
  În  11 iulie 2019, la Muzeul de Artă din Timișoara  a fost inaugurată o nouă expoziție temporară, lucrările  putând fi  admirate la etajul al doilea. Este vorba despre expoziția de pictură a artistului francez Frédéric Léglise, pictor cunoscut în  întreaga lume, care a expus în mari galerii și muzee, la Paris, Milano, Rijeka,  Seoul și Beijing, la Palatul Belvedere din Viena, la Grand Palace din Paris, și  ale cărui lucrări sunt colecționate de iubitorii de artă (în colecții private)  sau în muzee importante din întreaga lume. F. Léglise aparține noii  generații de artiști, iar lucrările sale au în prim-plan modele feminine,  pictura sa aducând în atenția publicului arhetipurile feminității.
 Născut în 1972, la Nantes,  Frédéric Léglise este absolvent al ENSBA (École Nationale Supérieure des  Beaux-Arts, Paris) și profesor la Școala Superioară de Arte din Grenoble,  trăiește și lucrează la Paris. În prezent este reprezentat de Galeria  „1900-2000”, în Franța (una din vechile galerii pariziene și foarte bine  amplasate pe piața de artă internațională), și de Galeria „Artworks Paris  Seoul” (în ultimii doi ani), în Coreea de Sud.
 Momentele oratorice pentru  inaugurarea expoziției au avut loc în Sala Baroc a Muzeului de Artă dar,  înainte de aceste momente oratorice, Denisa Valentina Țârlea – pian  (absolventă, anul acesta, a clasei a X-a la Liceul de Artă „Ion Vidu”,  Timișoara, clasa profesor Roxana Maniu) și Florin Emanuel Solonca (absolvent,  în 2019, al Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, la clasa profesorului  Ilie Oberșterescu, șeful catedrei de suflători și percuție) au susținut un  scurt recital muzical. Cei doi tineri au interpretat o piesă din repertoriul  compozitorului francez Jean-Baptiste Arban, „Carnavalul venețian” și „La vie en  rose”, piesă compusă de Édith Giovanna Gassion „Piaf” (versuri) și Louis  Guglielmi (muzica).La inaugurarea expoziției a fost  prezent artistul, care în cuvântul său a rostit (atât în limba franceză, cât și  în limba engleză), printre altele: „Ca pictor, nu sunt prea bun la vorbit sau  scris, dar aș vrea să vă spun, probabil, o poveste. Povestea se referă la un  pictor francez, numit Jean Hélion, care era un bun pictor abstract, la  începutul secolului XX. Într-o zi, a văzut o femeie pe stradă și s-a  îndrăgostit de ea. S-a întors în atelierul său și a făcut o pictură abstractă.  Prietenul lui, de asemenea pictor, a venit în vizită la atelierul lui și i-a  spus: «Da, pot simți femeia din pictura ta!», dar el se gândea că nu poți simți  femeia din pictura aceea, așa că, după această întâmplare, a decis să se  întoarcă la figurativ”.
 
 Curatoarea expoziției este Oana  Ionel, artist din România care a studiat pictura la Școala Superioară de Arte  din Grenoble, iar Frédéric Léglise a fost unul dintre profesorii de la care a  învățat în timpul studiilor efectuate în perioada franceză. În prezentarea expoziției, Oana  Ionel a afirmat: „Proiectul «Artistul și Modelul», care-l are  protagonist pe artistul Frédéric Léglise, propune ceva mai mult decât niște  personaje feminine. Este vorba, în primul rând, de întoarcerea la figurativ, o  întoarcere necesară. Ne aflăm, cumva, într-un univers în care, deși suntem  bombardați de informație, deși imaginile circulă cu o foarte mare repeziciune,  se deschide problema dacă, realmente, există un timp și o atenție în ceea ce  înseamnă a percepe o imagine. Și, poate, una din primele probleme pe care  această expoziție le aduce în fața noastră este acel timp pe care este necesar  să ni-l alocăm pentru a percepe, a observa, nu doar a vedea. Expoziția propune  un parcurs prin opera artistului Frédéric Léglise, abordând, cronologic, mai  multe etape din creația sa.
 În perioada de început, artistul  s-a axat mai mult pe o pictură abstractă de la care a trecut ușor, ușor către  figurativ. O să observăm mai multe perioade: este vorba de perioada albă, în  care aceste personaje feminine sunt extrase din contextul lor de apartenență.  Operarea se face, cumva, nu realist, ci mai degrabă simbolist, pentru că acest  alb, pe care artistul l-a folosit în prima parte a creației sale, a dus la o  izolare a personajului, la o abstractizare și la o fluidizare a personajelor  feminine reprezentate.
 Avem, apoi, o perioadă cu o  cromatică mult mai intensă, perioada care a survenit în creația artistului după  revenirea sa din rezidența pe care-a avut-o la Centrul de Artă Contemporană de  la New York, și-o să observăm, pe parcursul dispunerii lucrărilor, o serie de  autoportrete pe care artistul le denumește «autoportretul umbrei mele»,  autoportrete care, practic, reprezintă elementul interpus în ecuația care are  cei doi factori, pe de o parte, artistul și, pe de altă parte, modelul.
 Doar aparent Frédéric Léglise operează  cu nuditatea, pentru că această nuditate care adesea are atașat ca și  semnificație impulsul erotic, în opera artistului, practic, plonjează într-un  alt tip de nuditate. Este vorba de nuditatea psihologică. Și aici aș interpune  un al element care mi se pare important de menționat (e, de fapt, o propunere a  modului în care ar trebui să ne raportăm la aceste lucrări); apare elementul  privirii, a ne lăsa observați, pentru că la baza acestor lucrări stă privirea,  observația artistului care, practic, este în două unghiuri: autoobservația,  prin aceste «autoportrete ale umbrei mele» (universul interior), observația  către model (universul exterior). Cele două, contopite, creează opera lui  Frédéric Léglise.
 În tot contextul de analiză pe  care vi l-am propus, artistul Frédéric Léglise devine, de fapt, un psihanalist al  corpului feminin, al feminității. Observăm anumite elemente ce țin de  cinematografie, prin tipologia încadrării acestor personaje feminine în pânzele  sale. Observăm această narativitate, pentru că personajele decurg în stop-cadre  cinematografice și există o legătură între personaje, pentru că ele au, cumva,  un context de apartenență comun.
 Aș mai menționa un element care  iarăși este important, cel puțin din anul 2010: vom observa multe personaje  feminine asiatice. Departe de a fi doar o abordare a unei tipologii exotice a  feminității, acest lucru vine în opera artistului pentru că este strâns legat  de viața sa personală, fiind alături de o altă artistă, de origine chineză,  partenera sa de viață. Deci, practic, universul acestor personaje reprezintă o  extensie a personajului-cheie din viața artistului. Ceea ce, pe lângă faptul că  și-a urmat linia personală a picturii figurative într-un context în care  ponderea abstractului era foarte mare, îi aduce acel element de autenticitate,  pentru că numai lucrând și abordând teme care sunt în directă conexiune cu noi  ca artiști, ca oameni, ajungem într-un alt tip de discurs și de raportare cu  privitorul.
 Veți vedea, de asemenea, în  această serie de autoportrete (o serie interesantă pe care artistul le-a  construit pe baza unor imagini extrase din cărți cu litografii ale lui Renoir),  pagini de carte pe care artistul și-a suprapus autoportretul, creând, cumva, un  soi de suprapunere la nivel temporal, între Eul prezent și un posibil Eu  anterior.
 La perspectiva aceasta care se  deschide către toată zona asiatică, aș mai menționa un aspect. Acest  multiculturalism prezent în opera sa, pentru că Frédéric Léglise afirmă că nu  este un pictor francez. Se dorește, cumva, să se extragă din această bogăție  și, oarecum, greutate a culturii europene, îndreptându-se către şi explorând  alte zone și deschizându-se, astfel, la scenarii culturale diferite față de  cele cu care este și cu care, poate, suntem obișnuiți.
 V-aș invita să priviți această  expoziție având în vedere elementele ce țin de intimitate, de senzualitatea  picturii și de relația autentică, pentru că, până la urmă, ideea de relaționare  (dincolo de relația artist-model) stă, practic, la baza bunăstării noastre ca  oameni. Vă invit să priviți expoziția și să meditați asupra a ceea ce-nseamnă  artă venită din forul interior și nu o artă care este condiționată  instituțional sau de curentele vremii. Autenticitatea și lucrurile care vin din  străfundul nostru și care sunt sincronizate cu ce suntem noi, sunt elemente  care ne pot aduce aproape de public”.
 Thomas Emmerling, colecționar de  artă și prieten al Muzeului de Artă din Timișoara, care a contribuit de-a  lungul ultimilor cinci ani cu intermedierea multor expoziții internaționale  care au fost prezentate la Timișoara, la Muzeul de Artă, a luat cuvântul la  vernisajul expoziției de pictură semnată Frédéric Léglise, afirmând: „E un șir  lung de cinci ani cu expoziții internaționale importante, mai ales pentru  România, pentru că demonstrează că nu numai artiștii români trebuie să meargă  peste hotare să studieze arta franceză contemporană, dar si artiștii francezi  dau curs invitației noastre. Și, mulțumesc foarte mult Frédéric Léglise pentru  că ai avut încredere în Europa Centrală!Am susținut această expoziție din  două motive: primul este acela că merită din punct de vedere estetic. Estetic  înseamnă percepție și sensibilitate. Pot simți – dar deja aceasta este părerea  mea personală – că și în artă, dar și în alte sectoare ale vieții noastre,  esteticul este în declin. Trebuie să luptăm pentru estetic. Chiar și în modul  în care vorbim unii cu alții. Cum spunea Friedrich Schiller, esteticul nu este  numai în artă, ci și în modul în care oamenii se comportă unii cu alții.  Frédéric Léglise ne provoacă percepția! Ne provoacă modul în care înțelegem  esteticul. Și asta e bine! Să nu uităm faptul că percepția și sensibilitatea  sunt făcute să fie împreună (sunt unul și același lucru, nota redactorului).
 Al doilea motiv pentru care am  susținut această expoziție este aspectul internațional. Am menționat deja și  sunt foarte fericit și mândru că atât de multă lume a venit aici să vadă expoziția,  intenționez să o expun și la noi, în Sibiu, în Cisnădioara; când aveți timp vă  rog să ne vizitați în Cisnădioara, în județul Sibiu. Prima expoziție pe care am  organizat-o în România a fost în 2007, în Cisnădioara, atunci când Sibiul a  fost Capitală Culturală Europeană. Aș vrea să continui pe această linie, aș  vrea să construiesc un pod din 2007 până în 2021 și, poate... ce va mai veni.  Ar fi frumos să se întâmple! Și e frumos să îl vezi în viitoarea Capitală  Culturală Europeană, Timișoara, pe Frédéric Léglise, pictorul care a avut  recent o expoziție în Muzeul Frissiras din Atena, Grecia, casa Melinei Mercouri  care a inventat această idee a capitalelor culturale europene. Cred că acum e  momentul și locul propice pentru Frédéric Léglise. Bucurați-vă de expoziție!”
 Directorul Muzeului de Artă din  Timișoara, prof, univ. dr. Victor Neumann, a ținut, în cuvântul rostit la  vernisajul expoziției, să transmită felicitări pictorului Frédéric Léglise  pentru expoziție și a apreciat faptul că publicul „este foarte curios să o vadă  și să descopere ce înseamnă figurativul”. De asemenea, directorul Muzeului de  Artă, în finalul vernisajului expoziției, a adresat mulțumiri atât colecționarului  și curatorului Thomas Emmerling „care în permanență este prezent și dă un  exemplu pentru ceea ce este muzeografia astăzi și ceea ce-nseamnă să fii curator”,  cât şi curatoarei acestei expoziții, Oana Ionel, „pentru că a organizat această  expoziție şi a lucrat enorm ca să pună pe simeze expoziția, în două zile”,  tuturor celor prezenți la vernisaj, cărora le-a adresat invitația să viziteze  această expoziție.Pentru ca memoria acestui  eveniment expozițional să se perpetueze peste timp, organizatorii au editat un  catalog ce conține în paginile sale creațiile pictorului Frédéric Léglise și  care se deschide cu textul Oanei Ionel, curatoarea expoziției de la Timișoara,  „Artistul și modelul”, și cu textul reprezentantului  galeriei „Kunsthans 7B”, Thomas Emmerling, intitulat Frédéric Léglise – Despre Frumusețea Realității. Întregul conținut  al catalogului este bilingv, română-engleză.
 Expoziția temporară „Artistul și modelul”,  pictură semnată Frédéric Léglise, este organizată de Muzeul de Artă din  Timișoara, cu susținerea Consiliului Județean Timiș și va rămâne deschisă la  Muzeul de Artă din Timișoara până în luna septembrie 2019. Expoziția poate fi  vizitată marți-duminică, între orele 10-18, cu ultima intrare în Muzeul de Artă  la ora 17:30. În zilele de luni, expoziția este închisă.      
       
 
    
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
  
 
 
 Cornel Seracin
 (nr.  7-8, iulie-august 2019, anul IX)
 |  |