Între De Chirico și Klimt. Expoziţie în Italia a unei artiste premiate de Unesco, Legendina di Paolo

Metaphysica Liberty, acesta este titlul original al expoziției antologice care aduce o artistă de origine română, cu un talent premiat și celebrat la Grand Palais din Paris sau la ONU din Geneva, în regiunea piemonteză Langhe din Barolo, sub semnul Unesco. Printr-o norocoasă coincidență, o pictoriță contemporană va sălășlui printre peisajele „Vițelor-de-vin” italiene devenite patrimoniu al Umanității din 2014, o artistă care decantează sugestii ale Marilor Avangardiști și îşi datorează pregătirea internațională tocmai unei burse de studiu Unesco. Operele Legendinei di Paolo, născută în anul 1939 la Cobadin (România) și dispărută în 2017 la Lugano (Elveția), în orașul său adoptiv, vor putea fi admirate începând cu data de 30 mai și până în 17 iunie 2019, în biserica restaurată cu hramul Sfintei Ana din Castiglione Falletto (Cuneo). Evenimentul face parte din intensul sezon artistic pe care asociația de voluntariat cultural Art & Wine Club Italian Top Style îl propune în interiorul templului, situat pe drumul din împrejurimile contrafortului castelului de origini medievale. O inițiativă desfășurată în colaborare cu Primăria din Castiglione Falletto, mulțumită atenției deosebită demonstrate de către primarul Paolo Borgogno, pentru valorizarea locației bisericii în cheie culturală, nemaifiind folosită pentru slujire.

Datorită unei perfecte sinergii de intenții între asociația condusă de criticul de artă Fabio Giuseppe Carlo Carisio, organizatorul expoziției, fiica artistei Adriana Fiorentini, Galeria Schubert și Atelierul Bolzani din Milano, pasionații de artă vor putea descoperi o expresivitate stilistică de o autenticitate și o inspirație superbe și, totodată, vor explora, printre douăzeci de opere exemplare, evoluția Legendinei, înmugurită ca pictoriță în Transilvania și maturizată la București, în atelierul faimosului maestru contemporan român Corneliu Baba, deosebit interpret figurativ al generațiilor post-impresioniste și expresioniste. Tocmai pentru acest ascendent pictural, expoziția a obținut patronajul Consulatului General al României la Torino, mulțumită doamnei consul Ioana Gheorghiaș, pe lângă patronajul Primăriei din Castiglione Falletto. Vernisajul care va avea loc joi, 30 mai – spre deliciul turiștilor străini în Italia pentru sărbătoarea germană a Înălțării Domnului – va fi îmbogățit de un toast cu Barolo cru Rocche di Castiglione de la crama Monchiero, premiat de mai multe ori de ghidurile internaționale, organizatorii sperând astfel să creeze un concert armonios de excelențe, precum leitmotivul Art & Wine.



Legendina – Donna con cavallo / Femeie cu cal

 

„Dorința de a înțelege este calitatea care îl diferențiază pe om de celelalte viețuitoare. Curiozitatea este calitatea care îl face să evolueze, sub un instinct de libertate”. Această memorabilă intuiție a lui Aristotel, și extrasă chiar din cartea sa Metafizica, este de-a dreptul lămuritoare pentru descrierea traseului abundent presărat cu multe fațete stilistice, emotive și conceptuale ale pictoriței românce. Dacă, așa cum cred eu, adevăratul, bunul și frumosul sunt virtuți cardinale ale fiecărei iconopioesis artistice, Legendina este una dintre cele mai rare excepții contemporane care știe să conjuge paradigma spirituală, transcendentală, deci metafizică, cu infinite variabile de explorări gestuale fericite și elaborări tehnice. De la mentorul său Baba, cu siguranță a moștenit o vivacitate îndrăzneață și o forță cromatică, capabilă să ne amintească de acrobațiile de culori ale lui Marc Chagall sau Joan Mirò – ultimul chiar foarte drag pictoriței - forță care, de-a lungul anilor, s-a consolidat: trecând de la o delicatețe eterică din fundalurile nuanțate din autoportretul său ori din Fata cu găina, ajungând la liniile energice materiale din Pierrot, realizat în ultimii ani de viață (2015) și travestit ca o mască tipică românească, în explicita predominanță a culorilor naționale – albastru, galben și roșu – în antiteză stridentă cu rochia alb-negru a personajului din comedia franceză.

 


Legendina autoritratto / autoportret

 


Legendina – Ragazza con la gallina/Fata cu găina
18 x 30 cm, tehnică mixtă pe hârtie de orez , 1994


Legendina – Flora 80 x 60 cm, ulei pe pânză, 2001


Legendina – Donna in preghiera/Femeie care se roagă
70 x 50 cm, ulei pe pânză, 2003


Legendina – Il vitello/Vițelul, 60 x 80 cm, ulei pe pânză. 2008


Legendina – Pierrot romeno/Pierrot român
16 x 22 cm, ulei pe pânză, 2015

Ingeniozitatea creativă magistrală a Legendinei di Paolo este înrădăcinată chiar în cunoștințele sale enciclopedice de istoria artei și în harul de a o duce până la sublim prin citate erudite, recunoscute dar mereu pline de autenticitate inimitabilă. Cromozomii săi de expresie sunt o forfotă spontană de figuri stilizate care, înainte de a fi ale inspirației sale Giorgio de Chirico, au fost ale pionierului anti-naturalismului Dominikos Theotokópoulos, faimosul El Greco, nu întâmplător far al maestrului din București, și pe care ea l-a studiat foarte bine, din care ar fi suficient să amintim Viziunea Sfântului Ioan, pentru o referință imediată. De la aceștia provine metafizica originară care trasează liniile  corporale ale femeilor sale, protagoniste primare ale picturii sale, îndulcite cu un lirism suav, la care doar sensibilitatea feminină putea ajunge. Reevocând-o pe Penelope a lui Carlo Carrà, teoreticianul Metafizicii lui Chirico anunțată de Guillaume Apollinaire, femeile Legendinei se înalță ca niște statui, sau dansează coreografic într-un banchet de simboluri rude cu suprarealismul, dar și cu arta bizantină antică, până spre grafemele egiptene esențiale și primordiale.



Legendina – Toro infuriato/Taur înfuriat
ulei pe pânză, 80 x 60 cm 2014


Figura feminină ne proiectează într-o viziune artistică matriarhală în care femeia este altarul vieții, iar sânii, mereu acoperiți elegant cu voal, dar la vedere, deja sunt o aluzie. În jurul ei interacționează actorii totemici descoperiți în arhetipuri culturale biblice, religioase și epice: calul, taurul, vițelul, care par ieșiți dintr-un pergament babilonian pentru a intra pe o scenă absolut modernă, născocită, cu fundaluri geometrice în cromatici aprinse foarte contrastate, acolo unde logotipurile ancestrale și contemporane dialoghează devenind ba simple, ba ermetice de descifrat semantic. Iată, deci, și capitelul ionic care s-a transformat în podium pentru Taurul înfuriat sub care defilează, ca o umanitate subjugată, profiluri androide fusiforme.


Legendina - Donna seduta in oro/Femeie așezată în aur
80 X 60 cm, ulei pe pânză

Iată Femeia așezată în aur, stă pe tronul regal cu un colier de reminiscență orientală, în care apare, ca în alte părți, un chip infantil abia trasat, care ne trimite cu sufletul la gură în lumea virtuală contemporană. Tocmai în această operă dragostea pentru Art Nouveau, pentru bombasticii și somptuoșii neoclasici Jugendstil care i-au dat imortalitate adoratului său Gustave Klimt, completează poetica elocventă, simbolică și cromatică a Legendinei, încoronând-o ca maestră fără egal a unei Metafizici Liberty, admirată pentru prima dată în istoria artei, chiar și pictând un fenomenal Dante Aligheri.

Pentru materialul video al expoziţiei, clicaţi aici.


Fabio Giuseppe Carlo Carisio
Traducere de Irina Niculescu
(nr. 6, iunie 2019, anul IX)



Fabio Giuseppe Carlo Carisio este critic de artă și curator de expoziție, director Art & Wine News, președinte Art & Wine Club – Italian Top Style. Articolul în original se poate citi pe site-ul www.art-wine.eu