Expoziţia „Spazi Aperti XVII” de la Accademia di Romania in Roma, un tur virtual

În 31 mai la Accademia di Romania in Roma a avut loc vernisajul expoziției „Spazi Aperti”, expoziție bazată pe un concept lansat în anul 2003 de către bursierii „Vasile Pârvan” de la Accademia di Romania in Roma și creat cu scopul de a promova un eveniment colectiv de artă contemporană, unic în felul său la Roma: o expoziţie internațională și în același timp o platformă de dialog între academiile şi institutele culturale străine prezente în Capitala Italiei.

Organizat atât în spațiile dedicate expozițiilor de artă, cât și în spațiile neconvenționale de care dispune Accademia di Romania, „Spazi Aperti XVII” găzduiește în această ediție lucrările a mai bine de douăzeci de artiști internaționali, rezidenţi în 5 academii şi institute culturale din Roma: The British School at Rome, Accademia di Danimarca, Real Academia de España, Institutum Accademia Tedesca Roma, Romanum Finlandiae și Accademia di Romania in Roma.

Formatul Spazi Aperti din acest an se prezintă sub forma unei expoziții, la care s-au adăugat, în deplină armonie, alte două evenimente: un concert de percuție susținut în seara deschiderii de către Alessio Cavaliere și Rosario Ceraudo, studenți la Conservatorul „Santa Cecilia” din Roma, concert din cadrul sezonului „Europa in Musica” (un proiect al clusterului EUNIC Roma în parteneriat cu Conservatorul „Santa Cecilia”, creat de Accademia di Romania in Roma); un dialog deschis între artiști și publicul invitat, pe tema Viitorul puterii colective în arte și în cercetare care, de altfel, va fi evenimentul de închidere a seriei de manifestări Spazi Aperti.
Pentru curatorii acestei ediții, dialogul reprezintă un element fundamental care se regăsește atunci când vizitatorul descoperă spațiile expoziționale. Temele principale abordate de artiști sunt spațiul, materia și memoria, în raport cu umanitatea și divinitatea.

Accademia di Romania și-a deschis spațiile vineri, 31 mai, pentru aproximativ 200 de vizitatori, care au explorat cu harta în mână arta din jur, prin tururi ghidate sau prin interacțiunea directă cu cei 24 de artiștii prezenți la eveniment.
Turul oficial Spazi Aperti XVII începe din curtea interioară, în care grupul de artiști Andreea Boldojar și Matei Stoenescu, precum și Andreea Chirca și Matei Stoean expun două proiecte diferite dar care dialoghează prin temele propuse. Ambele fac referire la spațiile închise pentru public – curțile din București în oglindă cu estetica spațiilor intime, în care locuiește și activează personalul din cadrul Accademiei. Artistul finlandez Tero Annanolli și artista daneză Anne Louis Blicher completează spațiul prin două lucrări: Plant Simphony si Yellow Roses, de inspirație comună – natura din grădina Accademiei. Artista britanică Karin Ruggaber se folosește de aspecte ornamentale în instalația realizată pentru Spazi Aperti. Timp de o săptămână, Karin a lucrat on-site și a dezvoltat conceptul Fântânii lui Neptun, construind un cadru vizual ca un tablou pe suprafața fântânii din centrul curții interioare a palatului.

În continuare, în spațiile neconvenționale de la subsol și din curtea din spatele palatului, dialogurile se poartă pe alte teme: despre materie și memorie, despre memorie socială și urbană, un traseu coerent prin aproape toate formele de manifestare artistică – sculptură, obiect, video, gravură, pictură, fotografie, instalație. Artiștii în dialog în acest spațiu sunt: Jonathan Kim, Laura Popa-Florea, Dan Popa, Kirtika Kain, José Ramón Amondarain, Lucia Ghegu, Patricia Isip, Teodora Ispas, Laerke Lauta, Roberta Curcă, Nina Sterner, Borja Santomé.

Atelierele artistelor în rezidență în Accademia di Romania, Miruna Budișteanu și Lucia Ghegu, sunt deschise și pot fi vizitate pe toată perioada evenimentului, acestea propunând nu doar exemple de lucrări proaspăt încheiate, ci și o incursiune în procesul de creație al fiecăreia dintre artistele mai sus numite.

Nu în ultimul rând, Galeria palatului oferă publicului o insolită dar inspirată alăturare între pictura pe vellum a artistei românce Miruna Budișteanu și linogravurile colorate cu cerneală ale artistei chineze Jade Ching-yuk Ng (rezidentă la The British School at Rome). Ambele tipuri de opere reelaborează spațiul pornind de la materie  și amestecând simboluri ale trecutului, de care Roma este impregnată, cu elemente zămislite de fantezie.

În următoarele zile expoziția se va desfășura în paralel cu festivalul de film românesc de la Roma, RomaniaFilmFest, care în acest an poartă titlul „Sulla cresta dell’Onda” (6-9 iunie), în cadrul căruia vor fi proiectate filme și la sediul Accademia di Romania și, desigur, publicul interesat va beneficia de vizite ghidate ale expoziției.
În încheiere, este propus un dialog deschis între artiști și invitații prezenți, pe tema „Viitorul Puterii Colective în Artă și Cercetare”, gândit sub forma unei discuții libere care să promoveze colaborarea, schimbul de experiență și parteneriatul între artiști.
Expoziția poate fi vizitată până la data de 12 iunie, cu excepția Galeriei, care va rămâne deschisă vizitelor până pe 21 iunie, spațiile putând fi vizitate zilnic, în intervalele menționate pe site-ul evenimentului.


Pentru un tur în imagini al expoziţiei, clicaţi aici.

 











Dalia Poleac
(nr. 6, iunie 2019, anul IX)