  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    Istoriile unei mari artiste, Corina Chiriac, în expoziția de la Muzeul Național de Istorie a României
         
         
     
             La începutul  lunii februarie 2022, la Muzeul Național de Istorie a Românie s-a deschis  expoziția Corina Chiriac, istoriile unei  mari artiste, ce prezintă publicului cele mai importante piese ale donației  făcute de doamna Corina Chiriac în septembrie 2021.  
        După o vizită  la muzeu, doamna Corina Chiriac m-a invitat să văd piesele pe care dorea să le  doneze instituţiei noastre. A început adunarea, sortarea, măsurarea, descrierea  și realizarea inventarului general al pieselor.  
        După câteva  săptămâni s-a conturat donația, sute de piese împărțite pe mai multe categorii:  acte și documente (acte de naștere, diplome de studii, carnete și legitimații,  polițe de asigurare, acte de proprietate, cărți de muncă, legimații de  serviciu, carnet de conducere, certificatul de deces al lui Gheoghe Chiriac,  bunicul patern, pașapoarte, diplome ale unor festivaluri naționale și  internaționale), fotografii ale celor trei generații din familia  Nestorescu-Calaigian-Chiriac și portrete ale artistei Corina Chiriac făcute  de-a lungul carierei, din 1970 și până în 2020; trofee, medalii și plachete ale  compozitorului Mircea Chiriac și ale Corinei Chiriac; piese vestimentare  reprezentative: de la hăinuța de botez, la rochiile de scenă purtate la spectacole  şi emisiuni, la festivaluri naționale și internaționale; un metronom, o harpă  de copil de mai bine de un secol, șevaletul și paleta de culori ce i-au  aparținut bunicului Gheorghe Chiriac, o mașină de scris, un magnetofon „Royal  Coronet Webcor” din 1950, folosit pentru înregistrări de către compozitorul  Mircea Chiriac șa. Toate aceste obiecte fac parte acum din Colecția „Corina  Chiriac” a Muzeului Național de Istorie a României.  
        Artista a  descris și semnat toate fotografiile înrămate, atât cele de familie, cât și  cele personale, consemnând succinte istorii ale fiecărui obiect în parte,  enumerând personajele aflate în fotografia respectivă, pentru păstrarea acestor  informații. O  muncă de săptămâni, consemnarea istoriei fiecărui obiect de familie, făcută cu  bucurie și abnegație de către Corina Chiriac. 
      Gestul generos  al doamnei Corina Chiriac are o dublă semnificație: de mecenat cultural și de  recuperare a memoriei și patrimoniului unei familii, unei epoci și unei mari  voci a scenei românești. Cercetătorii și muzeografii au rolul de a educa  publicul cu privire la păstrarea istoriilor de familie, a fiecărui document,  diplomă, medalie, insignă, dar și fotografie veche, obiecte ce au aparținut  străbunicilor și bunicilor și care sunt părți ale unor istorii personale, dar  și ale istoriei epocii în care aceștia au trăit, iar gestul doamnei Corina  Chiriac a pus în valoare acele istorii familiale, devenite în timp patrimoniu  naţional. 
      
  
          
        Corina Chiriac, în rochia de paiete argintii, cu harpă, fotografie de atelier din anul  1980 
         
        
 Istoriile din  documentele donației încep în 1901, cu cel mai vechi document de familie, diploma  de absolvire a „Armenian Girls High School”, 26 iunie 1901, Adabazar, Turcia,  aparținând domnișoarei Paris H. Mardigian căsătorită Calaigian, bunica Corinei  Chiriac. Pașaportul bunicului armean Hovelia Calaigian este o altă piesă de  patrimoniu, act ce poartă ștampila „Prezentat  Ministerului Afacerilor Streine pentru confrontarea traducţiunei” cu nr.  2228/1916 la intrare în România.  
        Familia Calaigian s-a stabilit în România înainte de  Marele Război, venind din Imperiul Otoman unde a lăsat doi copii la studii,  aceştia fiind uciși în 1915. Mai multe fotografii ajunse în patrimoniul MNIR  reprezintă familia Calaigian la Adabazar (astăzi Adapazari, Turcia). 
        Eliza Calaigian, mama Corinei Chiriac, s-a născut în anul 1920 în Regatul  român, fiind crescută după moartea mamei de sora cea mare, Hasmig, reprezentată  în mai multe fotografii printre care și cea de nuntă, precum și prin invitația  la nunta sa din octombrie 1926 cu Mampre Biberian, preot al comunității armene  din România. Pașapoartele familiei Hasmig și Mampre Biberian, eliberate de  Imperiul Iranian prin reprezentanța sa de la Belgrad, în anul 1957, dar și cel al  fiicei lor, Adrine Biberian, păstrate în familia Chiriac, sunt expuse pentru a  fi admirate de publicul larg.             
        
          
        Diplomă a Diplomă de absolvire  aparținând domnișoarei Paris H. Mardigian (bunica maternă a Corinei Chiriac)  
        a  „Armenian Girls High School”, 26 iunie 1901, Adabazar 
         
         
          
        Pașaport al lui Hovelia Calaigian (bunicul  matern al Corinei Chiriac) cu nr. 2228/1916 viza de intrare în România 
         
         
          
        Fotografie de nuntă a cuplului Hasmig Calaigian  (mătușa Corinei Chiriac) și Mampre Biberian, 1926 
         
         
          
        Invitaţie la nunta cuplului Hasmig Calaigian şi  Mampre Biberian, octombrie 1926, bilingvă armeană şi română 
         
      
 Străbunicii  materni erau buzoieni. Nichita Nestorescu a fost negustor boiangiu în Buzău,  iar, în 1911, era președintele Comisiunii Arbitrilor din cadrul Corporației  Meseriașilor „Breslele Unite” din Buzău, de la care s-a păstrat în familia  Chiriac o fotografie de grup, alături de alte fotografii de familie de la  începutul secolului XX. Fiica familiei Ioana și Nichita Nestorescu, Lucreția,  s-a căsătorit cu Gheorge Chiriac, tipograf, caligraf și desenator din  București, având un fiu, Mircea, tatăl Corinei Chiriac. 
        De la  desenatorul Gheorghe Chiriac, în patrimoniul muzeal au intrat mai multe desene  făcute în perioada interbelică pentru diverse tipografii, dintre acestea menționăm:  o cutie de bomboane având chipul regelui Mihai din perioada Regenței și o  diplomă de școală din aceeași perioadă (1927-1930), o copie a Actului Unirii  Basarabiei, dar și plăcuța de metal de pe casa sa cu inscripția „Gh. Chiriac  desenator”. Șevaletul lui Gheorghe Chiriac de la începutul secolului XX și  paleta sa de culori, alături de două autoportrete făcute la senectute, sunt  parte a donației.  
         
          
        Fotografie înrămată ce reprezintă conducerea  Corporației Meseriașilor – Comisiunea Arbitrilor din anul 1911,  
        în centru  Nichita Nestorescu 
         
         
          
        Capacul unei cutii cu bomboane purtând chipul  regelui Mihai al României, copil, desenată de Gheorghe Chiriac  
        (din perioada  Regenței, 1927-1930) 
         
         
          
        Autoportret al lui Gheorghe Chiriac, bunicul  patern al Corinei Chiriac 
         
      
 Vizitatorul  expoziției îi descoperă pe părinţii artistei: Arșaluiz Eliza-Calaigian,  pianistă premiată și absolventă a Academiei Regale de Arte, profesoară la  conservator, căsătorită cu compozitorul Mircea Chiriac, prin intermediul a  numeroase documente pornind de la certificatul de naștere al lui Mircea  Chiriac, diploma de bacalaureat și cea de absolvent de Drept, diploma de  absolvent de Conservator, precum și legitimații și afișe de concert ale Elizei Calaigian-Chiriac,  așezate alături de fotografii de familie. 
        Mircea Chiriac a compus  numeroase piese simfonice pentru care a primit mai multe premii și distincții,  printre cele mai cunoscute compoziții ale sale fiind „Serenadă pentru vioară și  pian” și „Bucureștii de altădată”. A avut o carieră de profesor de compoziție  la Conservatorul „Ciprian Porumbescu”, unde se află acum pianul, partiturile și  originalele compozițiilor sale, donate cu ani în urmă de fiica sa acestei  instituții. 
         
          
        Diplomă de bacalaureat a lui Mircea Chiriac din  anul 1938 
         
         
          
        Certificat al Academiei Regale de Muzică prin  care se atestă că  
        doamna Calaigean Arșaluis-Elisa a primit premiul „Paul  Ciuntu” în anul școlar 1940-1941 
         
         
          
        Carnet al Uniunii Avocaților din România, baroul  Ilfov al lui Mircea Chiriac din 1 decembrie 1943 
         
         
          
        Corina Chiriac cu părinţii la 16 ani  
         
         
      
 Istoriile  Corinei Chiriac încep cu o mică bluză cu dantelă purtată la botez și păstrată  zeci de ani de Eliza Chiriac, expusă alături de o copie veche a certificatului de  naștere al artistei. Dintre documentele personale donate, cele aflate acum în  vitrinele expoziției sunt: trei atestate de artist liber profesionist eliberate  în anii 1972, 1975 și 1980, coperte și fotografii din revistele anilor ’70: „Flacăra”,  „Cinema” „Sport”, dar și ale unor publicații din Republica Democrată Germană,  țară în care a susținut nemeroase concerte, printre aceste publicații cea mai  cunoscută și longevivă fiind revista „Melodie und rhythmus”. 
        Fotografiile de atelier  ale Corinei Chiriac sunt mărturie a modei feminine a epocii, dar și a muncii  unui artist fotograf de mare talent – Aurel Mihailopol, autor al celor patru portrete  din perioada 1979-1980, expuse alături de afișe ale spectacolelor ținute din  țară și străinătate din anii ’70 și ’80 și până în anii 2000.       
         
          
        Bluza de la botez, 1949, şi documente personale  ale familiei Chiriac: Eliza şi Mircea expuse într-o vitrină 
         
         
          
        Atestat de liber profesionist cu nr. 946 din 1  ianuarie 1975 al Corinei Chiriac 
         
         
          
        Corina Chiriac pe coperta revistei germane  „Melody und Rhytmus” din RDG, iulie 1977 
         
      
 Trofeele  primite de Corina Chiriac ocupă un loc aparte, de la „Steaua fără nume” (1970)  și „Cerbul de bronz” (1971), la trofeul „10 pentru România” (2008) și Premiul Primăriei Capitalei primit la împlinirea vârstei  de 70 de ani, în anul 2019. 
        O carieră artistică de peste cinci decenii este  prezentată publicului şi prin intermediul celor mai frumoase piese  vestimentare, pornind de la rochia de stambă vernil cu alb purtată la admiterea  la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografie (IATC) în anul 1967, la care  se adaugă o rochie interbelică „tip 1920” reintepretată de artistă și purtată  la festivaluri internaționale în anii ’70, rochia de paiete argintii „cu harpă”  creată pentru a fi purtată în 1979, la primul spectacol color al TVR, realizat de  Tudor Vornicu, rochie cu care Corina Chiriac a cântat la multe recitaluri în  țară și străinătate, apoi rochii reprezentative purtate la festivalul de la  Mamaia în anii 1980-1988, dar și un frac alb cu vestă de ștrasuri folosit la  spectacolele de la Grădina Boema din București și multe altele.       
         
          
        Aspect din expoziţie: magnetofonul, afişe şi  portrete  
         
         
          
        Aspect din expoziţie: trofeele şi rochiile de  scenă ale Corinei Chiriac  
         
      
 Pentru un  cercetător al epocii contemporane recuperarea istoriei vieții artistice  românești din ultimele cinci decenii reprezintă o provocare, iar istoriile  Corinei Chiriac conturează nu doar viața și realizările unei artistei, ci și  epoca în care a trăit și cântat.  
        Întâlnirea cu doamna  Corina Chiriac a fost una din bucuriile pe care viaţa ţi le oferă rar şi tocmai  de aceea le preţuieşti şi le memorezi pentru a le povesti timp de decenii. 
        Expoziția Corina Chiriac, istoriile unei mari artiste deschisă  până la sfârșitul lunii martie 2022, la Muzeul Național de Istorie a României, își  așteaptă vizitatorii, care pot parcurge un secol de istorie trăită de familia  Nestorescu-Calaigian-Chiriac. 
         
         
 
      Cristina Păiușan-Nuică 
    (nr.  3, martie 2022, anul XII) 
   |  |