„Femei, vocea ochilor”: privire către expoziția de pictură a Gloriei Gravina

În perioada 27 iulie - 31 august 2023, Centrul Cultural Italian din Arad a găzduit pe simeze expoziția autoarei Gloria Gravina. Colecția de portrete aduse laolaltă sub titlul „Femei, vocea ochilor” este curatoriată de Scilla Cavaliere și susținută de discursul teoretic al istoricului de artă Matteo Saccoccia.
Structura multiculturală a Gloriei Gravina este complexă și înrâurește mai multe direcții de consistență umanistă: de la pasiunea pentru muzica clasică și educația muzicală armonizate în studii de licență la Universitatea Pavia din Cremona, urmează numeroase cursuri de specializare muzicală și psihopedagogie, iar calitățile culturale ale autoarei se structurează și pe linie diplomatică, prin formarea din cadrul MERCI Roma, urmată de practicarea diplomației culturale. Învățarea și utilizarea limbilor străine – portugheză, spaniolă, engleză, română, germană – reprezintă o altă fațetă ce întregește portretul profesional al Gloriei.
Din 2009 autoarea a dedicat o bună parte din viața ei Timișoarei, oraș unde a îndeplinit mai multe roluri: de la atașat cultural pentru Consulatul General Italian la lector şi cercetător în cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, curatoare de expoziții și de proiecte culturale și sociale. Tot la Timișoara, ea și-a completat formarea profesională în aria studiilor masterale, urmate de un doctorat în domeniul sociologiei. Subiectul tezei a vizat cercetarea fenomenului migrației femeilor românce în Italia.
Natura evolutivă a personalității Gloriei se reflectă în multitudinea de specializări determinate de curiozitatea ei antropocentrică, calitate ce devine mobil pentru o serie de proiecte ce unesc comunități și culturi.
Pasiunea pentru desen a existat din copilărie și, reflectând asupra traiectului ei profesional, consider că din punct de vedere fenomenologic, rolul desenului în viața Gloriei a fost determinant în construirea sistemului educațional elaborat, bazat pe fructificarea relațiilor dintre varii materii umaniste.
În acest sistem de informații teoretice secondat de cunoașterea calităților sensibile ale realității, prin vizite la muzee și cunoașterea unui număr impresionant de artiști vizuali și lirici, nișa sociologiei devine acel izvor de inspirație din care Gloria își observă, selectează și filtrează ideile și modelele pentru desenele prezentate la Timișoara.

În pregătirea lucrării de doctorat pe tema migrației și adaptării sociale a româncelor în Italia, Gloria a intervievat numeroase doamne, realizând apoi un film documentar prezentat la Universitatea de Vest în premieră naţională la sfârşitul lunii noiembrie 2022 şi repropus  cu ocazia inaugurării expoziției de la Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” din Timișoara, în aprilie 2023. Teoreticiana a depășit cu mult cadrul profesional al analizării studiilor de caz vizate: Gloria a îmbrăcat haina artistei cu un firesc impresionant. Ea a intrat în profunzimea poveștilor de viață ale femeilor pe care le-a abordat, ascultându-le, empatizând cu ele, încercând să le înțeleagă vocea inimii.
De aici s-a născut proiectul ce are subiect central portretele feminine, abordat de Gloria în tablourile sale cele mai recente. Artista a înțeles poveștile de viață ale femeilor românce, narațiuni presărate de bucurii și tristeți, de atașamente și pierderi, momente vesele sau dificile: aceste micro-istorii au determinat, la nivel artistic, transformarea subiectelor studiului sociologic în personaje pentru pictură.
Pe pânze dreptunghiulare așezate pe verticală pictorița a ales să figureze portrete de tip bust. Prezența desenului în structura identitară a personajelor este puternică: forma chipului, nasul, sprâncenele, gura, părul, sunt conturate cu putere, în tonuri închise, cu gesturi sigure. Culoarea este așezată în tușe largi, puternice, fauve. Autoarea folosește calitățile primare ale cromei, în raport cu personalitatea subiectelor. Natura puternică a simplității și universalității caracterelor feminine reprezentate întâlnește forma, culoarea și deschiderea publică potrivită.
Ochii, oglinzi ale sufletelor, sunt punctele centrale ale compozițiilor și sunt prezentați în moduri diverse: larg deschiși, concentrați, cu pupilele dilatate de uimire, marcați de dorința de cunoaștere, în cupluri armonice sau mai puțin conectate, exprimând interes pentru subiecte poetice sau pentru detalii analitice.
Detalii anatomice pereche ce marchează legătura dintre interior și exterior la nivelul portretului uman, ochii ascund prin forma și expresivitatea lor detalii despre care oamenii vorbesc rar sau niciodată. Dincolo de cuvinte, ochii completează și aprofundează experiența cunoașterii și recunoașterii dintre oameni.
Prin lucrările ei, Gloria onorează memoria unor personaje anonime istoriei mari, dar esențiale vieții de zi cu zi, femei a căror viață s-a desenat între România și Italia, a căror personalitate s-a structurat în raport cu o călătorie ce devine laitmotiv al vieții unui secol.

















Gloria Gravina, Coralia Cotoraci (rectorul Universităţii „Vasile Goldiş” Arad),
Tiberio Grunwald (directorul Centrului Cultural Italian Arad)



Andreea Foanene
(nr. 9, septembrie 2023, anul XIII)