Expoziţia interactivă „Maşinile lui Leonardo Da Vinci” la Bucureşti Maşinăriile şi în genere invenţiile tehnice ale lui Leonardo fascinează de câteva secole oameni de ştiinţă, ingineri, istorici ai artei şi curioşi de pretutindeni. Preţioasele manuscrise leonardeşti cuprind nenumărate desene şi schiţe însoţite de descrieri amănunţite care privesc forma, materialele, modul de asamblare şi de funcţionare a fiecărui mecanism în parte. Trebuie amintit că Leonardo nu este încă omul de ştiinţă modern (cel care va apărea odată cu Galilei) care îşi va deriva invenţiile din principii fizice bine determinate, dar este precursorul cel mai deplin şi cel mai apropiat de acesta. Evoluţia în ani a modului său de gândire şi a cercetărilor sale poate fi socotită o formă incompletă a metodei care, de la Galilei şi până astăzi, guvernează cunoaşterea ştiinţifică: ea a început cu neostoita curiozitate de a observa, fără prejudecăţi, liber de orice autoritate, natura şi de a deriva din aceste observaţii o primă serie de încercări inginereşti, oarecum punctuale şi dictate de utilitate, aşa cum deprinsese în ucenicia sa florentină: prin urmare, într-o primă perioadă, el, ca toţi inginerii epocii lui şi ca toţi inventatorii empirici din toate epocile, scurtcircuitează etapele fireşti ale cercetării ştiinţifice, adică trece de la observaţia fenomenelor direct la reproducerea lor artificială, etapă care, în ştiinţa galileiană corespunde oarecum verificării prin experiment. Etapa sărită este însă tocmai cea care le leagă pe acestea două, care le asigură viabilitatea şi care este însuşi miezul cunoaşterii ştiinţifice: inducerea legilor naturii care guvernează respectivele fenomene. Leonardo intuieşte această lipsă iar, în perioada sa milaneză, la trecerea din sec. XV spre XVI, se cufundă în textele teoretice clasice cunoscute la vremea aceea şi studiază intens geometria. Ca urmare, încercările lui tehnice înregistrează o adevărată cotitură înspre căutarea şi exprimarea unor principii mecanice generale: hidraulice în proiectarea ecluzelor, dinamice, ale curenţilor de aer, în proiectarea aparatelor de zbor etc. La maturitate realizările tehnice izolate lasă, aşadar, treptat locul unor cercetări vaste şi ambiţioase care ţintesc tocmai aflarea şi exprimarea unor principii generale. Eforturile lui nu sunt însă încununate de succes, pentru că lui Leonardo îi lipsea expertiza matematică a lui Galilei, puterea acestuia de abstractizare şi poate şi răbdarea de a se dedica unui singur lucru. Dar amploarea căutării este nemăsurată – o dovedesc manuscrisele răspândite prin toată lumea; inteligenţa şi minuţia analizelor care însoţesc desenele este uimitoare, iar folosirea desenului ca un instrument de înţelegere şi proiectare (a mecanismelor sau a organelor anatomice omeneşti) este genială, ea însăşi o invenţie cu repercusiuni enorme şi insuficient subliniate. Lipsurile expoziţiei sunt cu precădere două: timpul şi publicitatea. Ştiu din Italia că asemenea exponate fac în genere deliciul tinerilor şi mai ales al copiilor care se uimesc şi se bucură să le manevreze. Numai că expoziţia de la Bucureşti se întinde aproape în totalitate peste vacanţa de vară a şcolilor şi universităţilor. În plus, publicitatea sfioasă (un afiş pe gard şi un anunţ printre multe altele pe site-ul muzeului şi pe lista Zilei Internaţionale a Muzeelor) nu suplineşte greşita programare a evenimentului. Nu e, aşadar, de mirare că m-am plimbat printre invenţiile acestui geniu al Renaşterii sărbătorind evenimentul de una singură.
Smaranda Bratu Elian |