„Itineraria”, expoziţia artistei Luminița Țăranu de la Roma

Revista noastră este partener media al expoziţiei personale de arte vizuale a Luminiţei Ţăranu intitulată Itineraria, care are loc în perioada 30 septembrie – 23 octombrie 2022 la Muzeul Civic „Umberto Mastroianni”, Piazza Giaccomo Matteoti, 13, Marino (Roma), Italia, cu patronajul Ambasadei României în Italia şi al Accademia di Romania in Roma.
Textele critice din catalog sunt semnate de Alessandro Masi, critic și istoric de artă, jurnalist, secretar general al Societății „Dante Alighieri”, şi de Ionel Bota, istoric, critic de artă şi literar, poet, director al Centrului Cultural şi Muzeal „Teatrul Vechi Mihai Eminescu” din Oravița, director al revistei de cultură europeană ARTE, preşedinte al Filialei România dal Club Mitteleuropa.
Proiect de montaj al expoziţiei este realizat de arhitectul Pietro Bagli Pennacchiotti.
Orar de vizitare: zilnic (cu excepţia zilei de luni), între orele 10:00/ 12:30 şi 16:30/19:00.
Pentru informaţii: 06 9385681- 06 93802069; www.comune.marino.rm


În continuare publicăm textul critic semnat de Alessandro Masi, profesor de „Istoria Artei Contemporane” și de „Artă Contemporană, critică și modele expoziționale” la Universitatea Telematică Internațională UniNettuno, profesor de „Management al Patrimoniului Cultural” la Masterul Universităţii IULM, Roma.


Alles fragmentarisch

A descompune lumea în fragmente, a recompune fragmente ale lumii într-un act unic, acesta este scopul final al acestei picturi. Totul despre ceea ce trăiește în noi, pulsează, se agită și agită conștiința noastră este conținut în operele pe care Luminița Țăranu, cu o ordine tautologică și compulsivă, le prezintă cu această ocazie. O provocare pe care această expoziție și-o asumă și care ne face să devenim martori activi ai unei cercetări care, înainte de a fi estetică, este etică, sau de ordin moral.
Omul, corpul lui, animalele, mediul înconjurător, clima, materia din care fiecare organism se compune și își are originea, este analizat aici ca și cum ar fi pe masa unui anatomopatolog, atât este de clară secțiunea de spațiu pe care fiecare subiect este destinat să o ocupe în această lume.
Instrumentele și tehnicile de care artista româncă dispune pentru aceste intervenții ale sale sunt antice și moderne în același timp, fie că sunt gravuri pe metal, lemn, linoleum, sticlă, plexiglas, litografie, serigrafie sau pictură. Pe propria masă anatomică Luminița Țăranu pune subiecte precum corpul uman și corpul animal, studiate din exterior spre interior, analizate, disecționate, distruse, transformate și, în sfârșit, reconstruite într-o formă diferită, aluzivă, într-o imagine informală, așa cum afirma artista însăși.
Sunt operațiuni de un experimentalism extrem care se creează cu tehnici străvechi și sugestii noi, istorii noi, scenarii și imagini incredibile ale realității, cu doar câteva momente înainte de a fi concepute. Întâmplarea și conștiința întâmplării, destinul operei, predestinarea formelor, o călătorie către un necunoscut genetic al ordinii vizibile care se compune și se recompune în formule inedite ale unei alchimii a Naturii. În laboratorul sau, artista îndeplinește un rit metamorfic al formelor, convinsă fiind că nu există evoluție a speciei fără ca la bază să fie o revoluție a conștiinței însăși din care se compune.
Omul-vacă, o temă pe care a elaborat-o ​​cu timp în urmă cu amplitudine de subiecte, este un exemplu clar și strălucitor în acest sens. „Din punct de vedere conceptual – scrie Luminița Țăranu în jurnalul său à propos de precedentul ciclu dedicat Metamorfozelor – acest subiect reprezintă răspunsul meu artistic la actuala criză a mediului înconjurător, propunând o alternativă care invocă recucerirea echilibrului pe Planeta Terra prin recuperarea valorilor autentice ale umanității. Acest subiect reprezintă gândirea mea filozofică și artistică asupra lumii actuale. Povestea sa este aceea a transformării condiționate și a evoluției spiritului fiecăruia dintre noi, care traversează fără frontiere geografice, devenind o metaforă a multiculturalismului și a luptei împotriva poluării”.
L’UOMOMUCCA – acesta este titlul dat de Luminița Țăranu ciclului de opere la care mă refer – reprezintă simbolul fuziunii între vacă și corpul uman. Simbol al uniunii dintre natură și civilizație, metaforă a creativității, a hranei, a naturii, a instinctului atavic, a sacralității și a pământului-mamă; omul, viceversa, reprezintă inteligența, conștiința și civilizația, întruchipând acel spirit de conservare și supraviețuire pe care îl caută dintotdeauna.
În orice caz, aceste spații pictate se hrănesc dintr-un timp care nu este cel cronologic, ci analogic. Conceptul său despre Kronos e închis în pulsarea memoriei argumentative, aceea mai apropiată de hotarele imaginarului arhetipal, acolo unde fantezia se unește cu structurile antropologice ale vizibilului. Cu alte cuvinte, e ca și cum artista ar fi cunoscut sursa tuturor umbrelor platonice și le-ar fi făcut să iasă una câte una din acea cavernă care este Mitul.
În felul acesta, mit și ritual, spațiu și memorie, istorie și legenda, plin și gol, semn și desen sunt recompuse ca într-un mare mozaic fragmentat în care adevărurile sunt căutate mai mult în conștiința privitorului decât în ​​realitatea absurdului vizibil și tragicului cotidian.
Sunt sigur că din toată această chimie se naște Omul nou, acela pe care Luminița Țăranu îl vede și pe care noi trebuie încă să învățăm să-l recunoaștem; omul care va veni și cel care este deja în noi, care pulsează cu ritmul unui timp ce se mută, se îndreaptă spre viitor, către viitorul necunoscut unde cu toţii se vor recunoaște după fragmente de lumină, ale alles fragmentarisch.



Scritture, pictură serigrafică pe pânză, 145x212 cm, 2017



Attraversamenti, pictură serigrafică pe pânză, 145x212 cm, 2017



Metamorfoză Om și Animal, litografie, 4/10, 52x42 cm, 1987



Uomoucca (Australia Sud - Orientale), culori acrilice, hârtie, nisip și lemn pe pânză, 160 x 120 cm, 2006



Superslide 29, lemn, nisip si pictură serigrafică pe hârtie în 9 culori, 142x142 cm, 1991



Metafora gruppo centrale Y, pictură serigrafică pe pânză, 115x155 cm, 2002



Evo-cazione XLV - Rain Man - L’uomo che porta la pioggia,
polimaterică pe pânză, 120x160 cm, 2003




Equivoco, pictură serigrafică pe pânză cu integrarea lacunelor
(cu inserare de restaurare picturală), 120x160 cm, 1991




Polifonic, pictură serigrafică pe pânză cu integrarea lacunelor
(cu inserare de restaurare picturală), 160x120 cm, 1991



Picta 50, pictură serigrafică în 15 culori pe hârtie, 70x49,5 cm, 2017



Picta 6 Itineraria - Simboli, pictură serigrafică pe hârtie Fabriano, 75x99 cm, 2016



Picta b Itineraria, pictură serigrafică în 22 culori pe hârtie Fabriano, 90x103 cm, 2019



(nr. 10, octombrie 2022, anul XII)