„Resurrected Matter”, perspectiva integrată a lumii artistice după al doilea război mondial

După ce, în vara acestui an, Muzeul de Artă din Timișoara a găzduit lansarea volumului Descoperirea Banatului Timișoarei. Însemnări de călătorie, scris de savantul veneţian Francesco Griselini, o ediție îngrijită de istoricul bănățean Victor Neumann, cu traducerea din italiană realizată de profesorul Daniele Pantaleoni de la Universitatea de Vest din Timișoara, toamna acestui an a adus un nou eveniment cu public la Muzeul de Artă din capitala Banatului. „Resurrected Matter” este prima expoziție temporară deschisă aici în această perioadă de criză sanitară. Inaugurarea din 16 octombrie 2020 a fost realizată potrivit acestei perioade de criză: Maria Rus-Bojan (în dialog cu Daria Ghiu, redactor Radio România Cultural), critic de artă și curator al acestei expoziții, Sorina Jecza, critic de artă și președinte al Fundației InterArt Triade, şi Simona Neumann, director executiv al Asociației Timișoara Capitală Europeană a Culturii, au prezentat expoziția, înregistrat, prin intermediul unui ecran amplasat în spațiul Muzeului de Artă.
Expoziția este rodul colaborării dintre Fundația InterArt Triade din Timișoara, Fundația European ArtEast din Londra și Muzeul de Artă din Timișoara, susținută de Asociația Timișoara Capitală Europeană a Culturii, lucrările fiind împrumutate din Colecțiile Artur Trawinski (Portugalia/Polonia) și Matthijs Erdman (Olanda). „Materie reînsuflețită” face parte din programul de pregătire al Timișoarei pentru anul 2023, anul Capitalei Europene a Culturii, și are drept obiectiv repunerea artei contemporane a anilor ʼ50 în centrul atenției publicului iubitor de artă. „Va face parte dintr-un ciclu mai larg de proiecte în artele vizuale, sub titulatura «Encounters», ce își propune să creeze în Timișoara un pol al artelor vizuale în regiune”, a explicat Simona Neumann.
Expoziția a fost posibilă datorită curatoarei Maria Rus-Bojan care, în urmă cu un an, s-a ocupat de o altă expoziție de răsunet pentru publicul ce vizitează Muzeul de Artă din Timișoara. Este vorba despre o retrospectivă a creației artistei poloneze Magdalena Abakanowicz (1930-2017), „Prezență, Esență, Identitate”. Colaborarea Fundației InterArt Triade și a Muzeului de Artă din Timișoara  a continuat cu criticul de artă Maria Rus-Bojan, lansându-i-se invitația de a realiza o expoziție în care să se regăsească contextul artei est-europene în care se dezvoltă arta românească. Dar, din cauza acestei crize sanitare, ideea inițială a fost amânată, iar Maria Rus-Bojan a propus realizarea unei expoziții care să prezinte o paralelă între momentul post-război, deceniul cinci al secolului XX și începutul deceniului șase din arta vizuală europeană, și acest moment de criză pe care-l traversăm cu toții, arta având puterea să treacă peste orice obstacol, să revigoreze și să înalțe spiritul uman.
Titlul este o metaforă, expoziția în sine putând fi considerată „o expoziție-metaforă” care vorbește despre înviere, renaștere și ciclicitatea prin care materia se reintegrează. Considerând arta ca fiind forma cea mai elaborată a energiei și expresiei pe care materia o poate urma, „Resurrected Matter” ne poate scoate în evidență un sens încărcat de un profund optimism, în contextul în care materia are capacitatea să reînvie, chiar după ce timpul războiului, cu distrugerile sale, i-a adus răni.
„Inițial am avut în vedere doar o expoziție Tadeusz Kantor, dar după aceea m-am gândit că este mult mai interesant să tematizez creația lui Kantor într-un context mai larg, propunându-l în această combinație cu alţi doi artiști, Tajiri și Wagemaker, și ei frământați de aceleași probleme, fiecare în felul său personal. Vorbim aici de regenerarea prin artă: materia regenerată prin artă și spiritul regenerat prin artă. Și de spiritul care devine materie și materia care devine spirit”, a arătat curatoarea Maria Rus-Bojan în timpul vernisajului.
„Resurrected Matter” îngemănează astfel, în spațiul din Sala „Mercy” (parter) a Muzeul de Artă din Timișoara, lucrările realizate de Tadeusz Kantor, Shinkichi Tajiri și Jaap Wagemaker, artiști vizuali de formații și expresii creative diferite care pun în valoare tendințele lumii artistice de după cea de-a doua conflagrație mondială, dintr-o perspectivă integrată.
Shinkichi Tajiri a fost un sculptor american de origine japoneză, născut în 1923 în Los Angeles, care a locuit în Olanda începând din 1956, unde s-a stins în 2009. A activat și în pictură, fotografie și cinematografie. În lucrările sale, prezente în expoziția de la Muzeul de Artă din Timișoara, se pot vedea urmele conflagrației mondiale, urme care au marcat profund japonezii în anii ʼ50 ai secolului trecut, „Țara Soarelui Răsare” fiind supusă, în ultimul an al războiului, bombardamentelor atomice care i-au distrus teritoriul. Artistul prezintă o lucrare intitulată „Pământ ars”, un titlu care ne aduce în memorie efectul produs de cele două bombe atomice aruncate la Hiroshima și Nagasaki. Sculpturile create de Shinkichi Tajiri din expoziția „Resurrected Matter”  reprezintă totemuri, dar și interpretări ale zeilor războiului.
Jaap Wagemaker a fost un artist olandez, născut la Haarlem în anul 1906. La vârsta de paisprezece ani, a studiat la Școala voor Bouwkunde, Versierende Kunsten și Kunstambachten din Haarlem. Considerat un desenator abil, Jaap Wagemaker a preferat să picteze, iar la început picturile sale aveau un stil expresionist. În jurul anului 1930, Jaap Wagemaker s-a mutat la Paris, unde a fost fascinat de obiectele etnografice pe care le-a colecționat, adunându-le din diferite piețe. În expoziția de la Muzeul de Artă pot fi admirate o serie de lucrări din colaje din metal, lemn și materiale textile, prin intermediul lor artistul evocând rănile provocate de război, răni bandajate. Jaap Wagemaker şi Shinkichi Tajiri au mai expus împreună și au reprezentat Olanda la Bienala de la Veneția din 1962.
Tadeusz Kantor s-a născut în 1915 în Polonia, la Wielopole Skrzyńskie, și a fost un pictor polonez, artist de montaj, scenograf și regizor de teatru. Spre deosebire de ceilalți doi artiști care au lucrări în această expoziție, Tadeusz Kantor provine dintr-o altă lume, cea care, după cel de-al doilea război mondial, s-a aflat sub „imperiul răului”, al unui regim totalitar impus de Rusia sovietică. Cu toate acestea, Tadeusz Kantor are numeroase similitudini în creația sa cu Shinkichi Tajiri și Jaap Wagemaker, ceea ce dovedește faptul că arta traversează orice ziduri și este un element de unire și stabilitate pentru omenire.
Arta lui Kantor este abstractă, minimalistă, un soi de expresionism minimalist. Din punct de vedere al expresiei plastice, creaţiile sale sunt numite „texturi materiste”, pe care le preia din lumea teatrului.
„Cei trei artiști, împreună, creează un discurs foarte interesant care punctează traiectoria unui deceniu extrem de important pentru că de aici s-au hrănit ultimii patruzeci de ani ai secolului trecut. Când fac această afirmație, mă gândesc la faptul că atunci când, după război, nu mai era nimic, totul era dărâmat, totul era praf și pulbere, pulberea și praful au devenit materie de lucru. E foarte important în acest moment, atât sub aspect critică, cât și istoric, să privim la tendințele lumii artistice de după război, dintr-o perspectivă integrată. Când spun asta, mă refer la faptul că noi avem deja o experiență vizuală extraordinară pe care am câștigat-o văzând foarte multe lucruri în ultimii ani, iar acum realizăm că tot ceea ce s-a întâmplat cu estul Europei este de mare calitate inclusiv în relație cu vestul Europei și nu ar trebui să mai avem niciun fel de rezerve în a promova artiștii din țările noastre într-o manieră care le face onoare atât lor cât și nouă”, a mai arătat Maria Rus-Bojan.
„Expoziția prezentă este un argument și o pledoarie pentru valorile perene ale artei. Perspectiva incluzivă a artei ne poate da speranța că arta poate să ne reprezinte pe toți în egală măsură. Capitala Culturală pe care o pregătim pentru anul 2023 va fi o asemenea platformă în care să arătăm că Timișoara este și ea parte din această lume a expresiei generale despre artă, iar expoziția de faţă este un pas spre înțelegerea și asumarea acestui statut de platformă de reprezentare a spiritului unei epoci care este aceea pe care o parcurgem”, a precizat la vernisajul expoziției Sorina Jecza, președintele Fundației InterArt Triade.
Expoziția „Resurrected Matter” poate fi vizitată în Sala „Mercy” (parter) a Muzeului de Artă din Timișoara, între orele 10-18, de marți până duminică, cu ultima intrare la casieria Muzeului la ora 17:30, până în 16 noiembrie 2020. Intrarea în expoziție se face respectându-se regulile impuse de criza sanitară.


















Cornel Seracin
(nr. 11, noiembrie 2020, anul X)