Evenimente culturale italo-române la Bucureşti: Paolo Giordano şi Nina Façon

Pe 11 noiembrie 2014 a avut loc o nouă întâlnire a Serilor Italiene, întâlnirea cu numărul 29 din activitatea proiectului. Chiar dacă de obicei Serile se desfăşoară la librăria Humanitas Kretzulescu, pentru acest eveniment ne-am mutat la Humanitas Cişmigiu, unde ne-am simţit la fel de confortabil şi unde dezbaterea a decurs impecabil. La fel ca fiecare întânire propusă de echipa noastră, şi aceasta a avut ca punct de plecare un volum aparţinând literaturii italiene. De data aceasta s-a plecat de la un roman contemporan al scriitorului Paolo Giordano, anume Corpul uman, apărut în traducere la editura Humanitas, în colecţia Raftul Denisei. Tema dezbaterii a fost ,,Literatura şi războiul astăzi”, iar invitaţii au fost aleşi pe măsură: Vlad Russo, senior redactor la editura Humanitas şi traducătorul romanului, Daniela Zeca-Buzura, prozatoare, eseistă, critic literar şi realizatoare de emisiuni radio şi TV şi Radu Teodorescu, medic primar în psihiatrie.

Având un titlu destul de ambiguu, romanul prezintă povestea unor tineri italieni plecaţi pe front în Afganistan. Pentru a scrie acest al doilea roman al său, Paolo Giordano s-a inspirat exclusiv din experienţele personale de pe front, nu ca soldat, ci ca jurnalist. Autorul însuşi declară că nu a vrut să se bazeze pe ,,nişte poveşti din exterior, pe un imaginar de mâna a doua”, ci a vrut să redea realitatea pură, cu tot plictisul, letargia, confuzia, frica, durerea ei. Şi tocmai pentru că este un tânar care s-a aflat, la un moment dat, în faţa morţii, reuşeşte să descrie în cel mai mic detaliu experienţa dintr-o cazarmă din Afganistan, unde tineri italieni care nu ştiu ce înseamnă acest război aleg să ia parte la el, împinşi de miza materială, dar mai ales de cea existenţială: lipsa unor repere reale, a unor vise, a unor idealuri, a unei religii îi împinge pe aceştia la experienţe limită.

În urma prezentărilor celor trei invitaţi nu au întârziat să apară întrebările din partea publicului, dornic să profite de prezenţa celor trei specialişti, care au răspuns cu interes şi implicare şi care s-au completat perfect în dezbaterea ce a urmat. Datorită interesului dovedit de cele două ,,tabere”, nici nu ne-am dat seama când au trecut aproape două ore de discuţii, intervenţii, opinii. Aşa cum a spus şi doamna Zeca-Buzura, „a fost un ‚seminar’ bun”.

Diana Constantin


Studenţii bucureşteni o comemorează pe Profesoara Nina Façon

Studenți și profesori de italiană s-a întâlnit vineri, 21 noiembrie 2014, la Catedra de Italiană de la Universitatea din București pentru a aduce un omagiu profesoarei Nina Façon, la patruzeci de ani de la trecerea în neființă a acestui personaj ilustru al italienisticii românești. Profesoara Roxana Utale a dorit să organizeze o serată Nina Façon cu ajutorul studenților care au încercat să evoce personalitatea savantei prin cele mai importante lucrări știinţifice ale sale: o serată în căutarea ambiției, devotamentului și a iubirii pentru studiu.

Cel care a deschis prezentările a fost George Arion, student în anul al doilea, care a vorbit despre modernitatea volumului Concepția omului activ; a urmat Georgiana Nuțu care a adus în atenția celor prezenți studiul Michelangelor poet, teza de doctorat a italienistei, şi Diana Horvath cu prezentarea lucrării Intelectualul şi epoca sa. Și studiile lingvistice ale profesoarei Façon au fost analizate și discutate. Studentele Maria Boghiu și Andreea Florescu au făcut o scurtă analiză a lucrării Corso di storia della lingua italiana punând accentul pe caracterul inovativ al acestui studiu care, pe teritoriul românesc, rămâne unul dintre cele mai importante lucrări de italienistică în general și de istorie a limbii italiene în particular. Diana Dinică, prezentând o altă lucrare, monografia Blaise Pascal, a dorit să sublinieze faptul că, datorită studiilor și pregătirii profesoarei Façon în domeniul filologiei, filosofiei, istoriei artelor, se poate observa, și studiul în cauză este o dovadă concludentă, că aria de interes a cercetărilor sale depășea cu mult  cea a italienisticii.

Profilul italienistei a fost completat aducând în atenția celor prezenți câteva dintre traducerile și prefețele semnate de profesoara Façon. Alina Vlăgea, studentă în anul al treilea, a evidențiat erudiția, devotamentul și contribuția formativă și informativă a savantei în domeniul italienisticii, alcătuindu-și prezentarea pe trei exemple: Istoria literaturii italiene a lui Francesco de Sanctis, Principele de Machiavelli și Știința nouă de Gianbattista Vico. Serata s-a încheiat cu analiza studiilor și publicațiilor strânse de cercetătoare în volumul Varia Italica, realizată de masterandul Matei Stoenescu.

Două foste studente ale profesoarei Façon ne-au onorat cu prezența. Momentul cel mai emoționant al întâlnirii a fost cu siguranță acesta, pentru că pe lângă lucrările și activitatea desfășurată de Nina Façon în domeniul științific al italienisticii și nu numai, prezentat de studenți, mărturiile distinselor profesoare Doina Derer de la Universitatea din București și Elena Cărcăleanu de la Universitatea Al. I. Cuza din Iași au completat tabloul personalității savantei. Primele întâlniri, colaborările, mulțumiri la distanță de patruzeci de ani de la dispariția Ninei Façon, iată ce au ținut să împărtășească celor prezenți cele două profesoare.

Doina Derer le-a arătat participanților o lucrare a studentei Nina Façon scrisă pentru seminarul de literatură italiană, coordonat de profesorul Ramiro Ortiz, în cel de-al treilea an de studii. Peste 200 de pagini scrise de mână, note de subsol și bibliografie, pentru o lucrare pe care Ramiro Ortiz a socotit-o drept „publicabilă”, așa cum stă scris de fapt pe prima pagină a acesteia, și i-a acordat nota maximă.  

Pe lângă prezentările făcute de studenți, a fost organizată o expoziție a cărților eruditei, unde cei prezenți au putut vedea toate lucrările sale: dicționare, traduceri, studii – roadele unei munci de o viață.

George Ivan

(nr. 12, decembrie 2014, anul IV)