„Cuvinte în muzică. Muzica din cuvinte”. Se deschide al V-lea sezon al Serilor Italiene

Am pornit din nou la drum. Un nou sezon al Serilor Italiene a reînceput în 20 octombrie 2015, de data aceasta la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, marcând cea de-a 35-a ediţie şi debutul sezonului 5 al proiectului. A fost o seară specială care nu a pornit, după cum ne-am obişnuit, de la o anumită carte din colecţia bilingvă „Biblioteca Italiană”, ci una care a depăşit graniţele literaturii şi în care cuvintele au fost prezentate nu oricum ci cu acompaniament muzical, fiind dedicată cantautorilor italieni.  Astfel că evenimentul a purtat numele de „Cuvinte în muzică. Muzica din cuvinte”. Gazda serii a fost Marilena Petre, studentă în anul al III-lea la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine, secţia Franceză-Italiană.

Creaţiile cantautorilor, deopotrivă textieri şi muzicieni, apărute în anii ’60 şi amplificate, sub toate aspectele, în deceniile următoare, au creat o nouă direcţie atât în muzica italiană de mare audienţă cât şi în poezia secolului XX din Peninsulă. În rândul lor îi putem număra pe Umberto Bindi, Fabrizio de André, Sergio Endrigo, Bruno Lauzi, Gino Paoli, Luigi Tenco (reprezentanţi ai „şcolii genoveze”), care au avut drept sursă de inspiraţie atât poezia italiană a secolului XX cât şi pe cea a şansonetiştilor francezi şi poezia şi muzica americană a generaţiei anilor ’70. Dar lor li se adaugă nume de prestigiu precum Francesco De Gregori, Vasco Rossi, Lucio Battisti şi alţii, precum şi anumite piese, de pildă,  ale lui Celentano.

Invitaţii serii au prezentat şi ilustrat secvenţe semnificative din aceste creaţii. Răzvan Galoş, italienist preocupat de fenomenul cultural al cantautorilor, a explicat naşterea şi specificul acestui fenomen cultural, iar ilustraţia sonoră a cuprins atât muzica înregistrată cât şi muzica live. Cea înregistrată a făcut apel la clipuri cu Adriano Celentano şi Fabrizio De André; cea live a numărat cinci piese, în Italia devenite clasice, cântate de Gianni Proca, italienist şi fost cântăreţ şi animator de evenimente muzicale, ca şi de formaţia „Robin and the Backstabbers”, formaţie românească de rock alternativ multipremiată şi de mare succes, care pune mare accent pe conţinutul pieselor, versurile lor fiind autentică poezie.

Structura serii s-a concretizat pornind de la o serie de prezentări realizate de studenţii italienişti, coordonatori ai Serii, în baza unor tematici existente în melodiile cantautorilor. Prima temă dezbătută a fost „Condiţia umană în modernitate”, ilustrată prin două cântece foarte cunoscute, Il raggazzo di via Gluck – cu două videoclipuri ale lui Adriano Celentano, respectiv Piazza grande al lui Lucio Dalla, interpretat live de Gianni Proca. Versurile ambelor piese au fost proiectate bilingv şi comentate de studenţii prezentatori. A urmat „tematica politică”, atât de prezentă şi partizană în Italia, mai ales în perioada „anilor de plumb”: ilustraţia au constituit-o două cântece foarte diferite ca datare, ca tonalitate şi limbaj, ale lui Francesco de André – balada La guerra di Piero şi încifratul cântec La domenica delle salme, interpretat live de formaţia „Robin and the Backstabbers”. Cea de a treia şi ultima temă pusă în discuţie şi cea mai des întâlnită în toată muzica şi poezia lumii a fost „iubirea”, comentând ipostazele ei neobişnuite şi neliniştitoare din textele şi cântecele lui Mogol/Battisti, cântate live de Gianni Proca.

Discuţiile cu publicul, care încheie orice Seara Italiană, s-au axat pe „italianitatea” fenomenului cantautorilor, adică pe avantajele şi dezavantajele tendinţei culturii italiene de a fi autoreferenţială dar, totodată, au subliniat oportunitatea unor astfel de seri care să îmbine mai multe arte. Evenimentul s-a încheiat cu anunţarea următoarei Seri (din 11 noembrie 2015) ce va porni dezbaterea de la volumul lui Alessandro Baricco De trei ori în zori (Humanitas, 2015) dar şi pe acordurile muzicii lui Lucio Dalla. A fost o seară nu doar deosebită, ci şi încântătoare.

 

Georgiana Nuţu

(nr. 11, noiembrie 2015, anul V)