| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | Partea plină a cupei: Un studiu de caz asupra badantelor românce din Italia de Sud
 
  În 28 noiembrie  2022 am asistat la Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” Timișoara la  un eveniment de excepție. Gloria Gravina, o adevărată ambasadoare culturală a Italiei  în România, a prezentat filmul  documentar Sindromul Italia, cealaltă  față a medaliei. Independența și emanciparea femeilor migrante din România ca rod al cercetării sale doctorale. Profesoară la Universitatea de Vest  din Timișoara, originară din Italia, Gloria este prezentă în mediul cultural și  educațional din Timișoara din 2009. Prezentul naște  povești și mituri care devin, cu trecerea timpului, imaginea unei epoci. De când  sunt mamă povestesc mai mult și ofer mai multă importanță poveștilor. Pentru că  ele surprind realitatea, redau experiențe, anvelopează în metafore fapte ale  vieții, definesc și creează legături cu celălalt, acționând ca niște depozitare  ale memoriei.
 Statistic, în  Italia trăiesc acum peste un milion de români. Muncitori, visători, hoți,  intelectuali, etc… În acest moment, românii reprezintă cea importantă  comunitate de imigranți din Italia. Majoritatea comunității române din  peninsulă este reprezentată de femei care lucrează în domeniul îngrijirii  bătrânilor.
 Termenul de badantă reprezintă o categorie  profesională. Ea îngrijește, ea vindecă, ea alină, ea înțelege, ea spală, ea  curăță, ea șterge, ea strânge. În Italia. Ea este mama „orfanului alb”, ea  plătește facturile, ea construiește și mobilează casa, ea vine în luna august în  România.
 Dar EA ? Unde este EA în acest peisaj al nevoilor, al plăților, al dependențelor  celorlalți?
 Tocmai de la această  întrebare pleacă Gloria Gravina în cercetarea care determină teza ei de  doctorat: Sindromul Italia, cealaltă față  a medaliei. Independența și emanciparea femeilor migrante din România. Teoreticiana  analizează fenomenologic, social, antropologic, contextual și particular situația  badantelor românce din peninsulă. Filmul documentar proiectat în Aula BCUT „Eugen  Todoran” este parte componentă a acestei cercetări.
 
 Italia și România,  două lumi atât de diferite, ca două universuri aparte, ca două mari familii în  căutare de valori uman valabile… În schimbul  banilor pentru facturile din România, pentru creșterea copiilor, pentru construirea  unor case (care uneori rămân goale!), româncele își dau timpul, energia, viața.  De aici, sute de mii de povești…
 Majoritatea  italienilor nu își duc părinții la azil. Structura matriarhală și creștină a  gândirii peninsulare determină familiile italiene să decidă asupra păstrării și  îngrijirii bătrânilor la domiciliul propriu. Uneori mai există și rațiuni economice  care fundamentează această decizie.
 Și aici „intră în  scenă” badanta. Denumirea profesională a îngrijitoarei de bătrâni italieni nu  se aplică vreunei naționalități aparte, dar româncele sunt preferate și apreciate.  Pentru că sunt serioase, tandre, pun suflet, se adaptează ușor și nu se plâng  prea mult. Este vorba, în general, de femei din țara noastră trecute de prima  tinerețe, victime ale disponibilizărilor masive din fabricile românești, ale  trecerii traumatice dinspre comunism către capitalism, de mame singure cu  obligații materiale care le depășeau, de femei aflate în căsnicii sau relații  toxice, abuzive, care au hotărât „să-și ia viața în mâini”, și au plecat în  Italia „la muncă”.
 „Saltul în  necunoscut” este însoțit întotdeauna de riscuri. Majoritatea româncelor au  sosit în Italia în jurul anilor 2000. Unele cu acte, altele fără acte. Unele cu  contracte, altele fără contracte. Majoritatea, cu autobuzul.
 Pe lângă trauma  despărțirii de familie, ele au trebuit să-și investească energia în adaptarea  la un mediu nou, să învețe uneori „din mers” tot ce ține de îngrijirea  persoanelor în vârstă, s-au confruntat cu situația modificării statutului  social și cu tectonica relațiilor din România; raporturile de dependență  financiară cu familia „din țară” au evoluat diferit, în funcție de caz. Pe  lângă aceste eforturi în relație cu comunitatea din România, aceste femei au  trebuit să se adapteze la particularitățile specifice persoanei avute în grijă  (cunoștințe medicale, de îngrijire a corpului, noi noțiuni de gastronomie etc.).  În filmul proiectat de Gloria există o româncă ce vorbește un dialect regional italienesc  pentru că aceasta era „limba” de comunicare cu bătrâna ei, lucru care m-a  emoționat puternic.
 
 Gloria Gravina documentează  situația badantelor românce din zona de Sud a Italiei, în Sicilia. Se știe că  în Italia de Sud sunt mai puțini bani, dar mai multă căldură și culoare.
 Am fost impresionată  să urmăresc interviuri din Catania, Palermo etc. (am recunoscut într-unul  dintre cadre statuia lui Nicolae Bălcescu din Grădina Garibaldi din Palermo) cu  femei din România care lucrează acolo de peste 15, 20 de ani.... Gloria a ales  să prezinte partea luminoasă a posibilităților migrației contemporane dinspre  România spre Italia și astfel am avut ocazia să descoperim femei care s-au  redescoperit, s-au definit prin călătoria în spațiul meridional, au devenit  independente financiar, și-au ajutat copiii și au dobândit un nivel de viață  superior celui din România.
 Am admirat în  cadrul documentarului doamne care vorbeau fluent limba italiană și care mărturiseau  că au învățat-o exclusiv în Italia, femei hotărâte, independente financiar, mature  și mândre de ceea ce au realizat în viață odată cu relocarea. Majoritatea nu  doreau să se întoarcă în România. Cu siguranță în spatele zâmbetului fiecăreia  se ascund și experiențe grele, lacrimi, suferințe. Dar pentru mine  ele sunt niște eroine, niște învingătoare!
 
 Pentru mine, ca  artistă și teoreticiană de artă, Italia este țara patrimoniului universal,  leagănul unei civilizații care a știut să nască artă din modul de a gândi, apoi  din arhitectură, sculptură și pictură. Peninsula e spațiul care a „născut”  artiști precum: Giotto, Giorgione, Leonardo da Vinci, Donatello, Duccio, Andrea  Mantegna, Caravaggio, Giovanni Boldini, Amedeo Modigliani, Giorgio Morandi etc.  Dar și spațiul cultural care a făcut posibilă existența unei pictorițe precum Artemisia  Gentileschi.
 Am petrecut în  Italia timp de calitate prin muzee, galerii și instituții de cultură. Și am  învățat de la cei mai buni. Vreau să cred că îngrijitoarele românce își vor  face timp să viziteze muzee și galerii și nu vor trece pe lângă toată oferta  culturală a Italiei cu capul în pământ.
 Poate că în poveștile  contemporane femeia va fi personajul principal. Poate că ea va fi eroul,  cuceritorul, deschizătorul de drumuri. Poate că în parcuri vor fi mai multe  lucrări monumentale făcute de femei și despre femei.
 Felicitări, dragă  Gloria Gravina, pentru studiul tău! Ai știut cum să ne întâlnești pe toți  într-o mare familie.
 
 
 
  
 
 
 
   
 
 
 
  
 
 
 
 Andreea Foanene(nr.  12, decembrie 2022, anul XII)
 |  |