„Il nuovo mondo” (Lumea nouă) în viziunea lui Alessandro Bertante Să-l citești pe Alessandro Bertante, e de foarte mare impact. E ca un fel de sirenă care șuieră în urechi. Te deșteaptă. Povestește despre o realitate distopică, care ține de un posibil viitor (sau poate că nu, poate că e deja printre noi?), dar cu trăsăturile prezentului. Mi-e greu să nu-ți cer o impresie despre Premiul Strega. Nina dei lupi, în prima ediție publicată de Marsilio, în 2011, a fost una dintre operele finaliste ale Premiului Strega. Motivul pentru care mi-e greu să nu-ți cer o impresie e pentru că ediția acestui an, o ediție a pandemiei, a fost cu siguranță diferită față de celelalte. Cum ai trăit-o? Am trăit-o de la distanță pentru că nu era posibil să particip la evenimentele mondene, care reprezintă în oarecare măsură latura pitorească a premiului. Anul trecut, a câștigat un foarte bun prieten de-al meu, Antonio Scurati, iar anul acesta îi fusese încredințată lui onoarea de maestru de ceremonii. Într-un fel, aș spune că anul trecut l-am trăit mai mult. Nina dei lupi și Pietra nera sunt două capitole ale unei trilogii, Il nuovo mondo: cum s-a născut ideea acestor romane? Nina dei lupi a fost publicată, prima ediție, în 2011 de editura Marsilio, fiind gândită ca roman independent. Nu mă gândisem la o trilogie. Se născuse dintr-o nevoie personală de a reda o poveste care să evoce un imaginar magic, dar și un viitor apropiat identificabil. O poveste cu valențe legate de tema ambientală. Nina și Alessio sunt simboluri, naraţiunea însăşi şi povestea lor ascund reflecții mai puțin evidente, dar lesne de intuit. Ce anume simbolizează Nina? Dar Alessio? Nina e speranța, e lumea nouă. E speranța într-o relație diferită cu lumea, e omul redevenit parte organică a unui context natural, încetând de a mai fi prădătorul care este acum. Capitalismul prădător, la care suntem cu toții complici — și nu o spun cu răutate —, nu poate merge înainte la infinit. Un sistem de productivitate care se bazează pe producție e nesustenabil, precum am putut observa acum cu COVID-19: a fost suficient să ne oprim cu toții pentru două luni pentru ca cerul peste Milano să redevină de o culoare pe care nu o mai văzusem de prin anii ’70. Un sistem social care se bazează pe acest lucru nu e compatibil cu planeta. Nina reprezintă un viitor diferit în care omul se întoarce la a face parte dintr-un context natural, încetând de a mai fi un prădător. De fapt, toate miturile despre care se povestește în roman sunt mituri naturale care se referă la raportul dintre om și natură, un raport care se desfășoară printr-un limbaj magic și care dă viață unui dialog mutual. Care sunt lipsurile, greșelile societății noastre, sau mai bine zis, societății acelui timp de dinaintea Nenorocirii? Nenorocirea e consecința unui colaps economic — un colaps la care vom asista cât de curând, probabil chiar în această toamnă; datele îl descriu deja. E un colaps economic care lovește civilizația în mod atât de profund încât o distruge din temelii. Când civilizațiile se prăbușesc, o fac în scurt timp. Acesta este un aspect demonstrat la nivel istoric, cel al ciclicității civilizațiilor care se prăbușesc; să ne gândim la imperiul Maya, de exemplu. Nu numai, Nenorocirea are ca simptom și neîncrederea în viitor. Totul se bazează pe frică. Și, având în vedere că suntem o societate bazată pe frică, acest exces de frică declanșează colapsul civilizației, care, în ultimă instanță, se manifestă cu o epidemie. Asta ne readuce la prezent. Rădăcinile sunt totuși altele, mai profunde, mai îndepărtate. E ca și cum am trăi într-un loc atât de instabil și de delicat încât ar fi suficientă o forță externă, virulentă — o criză economică sau o epidemie, cum vedem astăzi — pentru a distruge totul.
Interviu realizat şi tradus |