Interviu cu Ana Pătan și Jonas Hellborg realizat de Luciana Tămaș Să ne imaginăm, pentru câteva momente, muzica lui Jonas Hellborg ca pe încercarea de a lega temporalul de atemporal și improvizația jazzistică de structurile polifonice ale vechilor maeștri – totul dictat și disciplinat de un instinct care, după cum spune a sa parteneră de viață, Ana Pătan, chiar și atunci când este pus în situația de a vorbi o limbă nouă „trunchiat și incorect gramatical”, rămâne viu și cutezător. A scrie despre muzica lui Hellborg pare mai degrabă un exercițiu gratuit, deoarece aceasta poate fi audiată (și vă invit din toată inima să o faceți!). A vorbi despre omul Jonas Hellborg, însă, rămâne o provocare în sine, deoarece, în lunga sa carieră, acest artist a cunoscut atât gloria însoțită de lăcomia emoțională a celor care îi adulau contururile melodice, cât și un fel de iluminare spirituală, care, treptat, i-a impus retragerea în meditație, deconstruirea gloriei personale și reasamblarea imaginii de sine într-o dimensiune plurală. Din lectura rândurilor de mai jos, veți putea constata că Hellborg caută esențele – fapt valabil, de altfel, atât în discursul, cât și în compozițiile sale.
Luciana Tămaș: Steve Jobs spunea că ar fi fost dispus să își dea la schimb toată tehnologia pentru o seară cu Socrate. Dacă ar fi să urmăm această logică, ați da la schimb toată muzica pe care o aveți în imensa voastră colecție pentru o seară cu o anume personalitate? Care ar fi aceea și care ar fi prima întrebare pe care i-ați adresa-o? Jonas Hellborg: Nu prea țin cont de personalități, deoarece nimeni nu există într-un vid. Identitățile/personalitățile/realizările noastre sunt rezultatul eforturilor colective. Ana Pătan: Mi-ar plăcea să stau la taclale cu Tom Lehrer, Salman Rushdie sau oricare Monty Python, deși nu așa, ca un târg (ar fi dezavantajos pentru ei, căci colecția mea muzicală nu e foarte mare), și nici ca să le pun întrebări, ci, pur și simplu, să fiu în prezența lor, să văd ce fac, cum reacționează şi la ce stimuli, ce-i amuză, ce anume iau în serios și așa mai departe. Prima personalitate cu care am avut o astfel de întâlnire a fost Alexandru Andrieș, care a și fost suficient de gentil, încât să ia dorința mea de conectare ca pe o curiozitate față de felul în care percepe el viața – care e sursa muzicii lui. Recunosc că e același lucru și cu Jonas – așa a fost de la-nceput, și continuă. Posibil că e una dintre îndeletnicirile mele preferate în viață, să întâlnesc personalități fascinante și să experimentez ce se simte în raza lor individuală. Ca un fel de relaxare în prezența unei alte ființe care rezonează, știi...? cam așa cum stau două pisici împreună. JH: Spiritul de observație și conștientizarea da; practica poate fi o disciplină care să te ajute să explorezi, dar nu are nicio valoare în sine. AP: În niciun caz sursa. Exercițiul e pus acolo doar ca să-ți strice pofta de-a mai face ce-ți place! Ca sârma ghimpată din gluma despre venerabila străbunică... „Tot așa plină de viață, se mai dă dumneaei la vale pe balustrada scărilor? – Ei, da, dar mai rar, de când am montat sârma ghimpată... – Ah, înțeleg, asta o împiedică...? – Ei, o cam frânează, nu mai e atât de distractiv!” Lăsând gluma la o parte, pentru mine „inspirația” și „transpirația” nici măcar nu fac parte din același grafic, așa încât să poți vedea defalcat, ca la o întrunire de afaceri, cât din „plăcintă” ocupă fiecare. În lumea mea, aceste două aspecte sunt oponente. Pe de o parte, am ceva de spus, care trebuie exprimat și va fi exprimat, într-un fel sau altul, mai prost sau mai elocvent, cum pot la momentul respectiv. Pe de altă parte, este munca de a învăța și a repeta cele mai eficiente moduri de-a exprima ideea inițială, care pentru mine n-are nimic de-a face cu arta, creativitatea – dimpotrivă, mai degrabă ucide ideea și spontaneitatea inițială decât s-o servească. Desigur, ca tehnică, mai ales instrumentală, e necesară, și mă forțez să-i dedic câteva ore zilnic, dar, cu toate astea, o urăsc cu ardoare. Cum vezi tu exersatul, Luciana? JH: Totul există înainte de concert. Concertul nu face decât să încadreze și să evidențieze. AP: Deși acea plasă de siguranță a instinctului e mereu acolo (bănuiesc că e starea normală pentru orice ființă vie), mi-aș dori enorm să mă pot baza pe exercițiu 100% când sunt pe scenă (deși, după cum am descris înainte, sunt deficitară la acest capitol), doar pentru ca acel NOU, plin de diversiuni, al realității să nu mă poată prinde pe picior greșit! Pentru că sunt o lașă, nu sunt în stare să mă arăt exact așa cum sunt, cu limitele și neajunsurile pe care le am, să cad direct în spontan, și de-acolo să mă descurc... poate că aș descoperi puteri și capabilități nebănuite...? Mi-aș dori mult să pot reuși așa ceva la un moment dat. Așa cum face Jonas – el face free sky diving – no rope! la fiecare concert! Nu-i e frică de eșec – până și eșecul e un cățeluș prietenos când e el pe scenă. Jonas este omul care face lucrurile repede și imperfect, dar le face; vorbește o limbă nouă trunchiat și incorect gramatical, dar o vorbește... Eu tac până când sunt în stare să construiesc o frază completă și impecabilă, și-mi ia zece ani ca să consider un album terminat și gata de lansat!
LT: Câteva reviste de specialitate l-au desemnat pe Jonas drept unul dintre cei mai reprezentativi basiști ai tuturor timpurilor. Care sunt criteriile de care credeți că s-au folosit pentru a face aceste alegeri? JH: Amăgire și comparație absurdă a unor parametri care nu au nicio semnificație. JH: Au fost/sunt la fel de abili. Cu toții au avut succes în a fi populari. JB: Nu, ceea ce ar trebui reținut este că Alfred Nobel este unul dintre cei mai mari inventatori de mașinării și materiale care provoacă moartea și că e un trist caz de narcisism. De aceea a inventat un premiu cu numele său, pentru a fi păstrat în memorie. Premiul nu ajută pe nimeni cu fonduri pentru cercetări mărețe – el se decernează abia după ce ți-ai dat seama de tot. JB: Nu foarte adecvat, dar nu contează. Ceea ce mă preocupă este munca mea, nu ceea ce cred oamenii despre ea – suedezi sau alții. JH: Arturo Benedetti Michelangeli… AP: … și Domenico Dragonetti e unul dintre eroii lui Jonas! Instrumentul – cu doar trei coarde – al acestui ilustru contrabasist venețian, al cărui talent l-a impresionat și pe Beethoven, este expus în Bazilica din Piața San Marco, iar Jonas a fost foarte mișcat să-l descopere acolo din întâmplare (amănuntul nu era menționat în nicio broșură turistică) și, mai târziu, să fie chiar invitat să cânte la el, în atmosfera și rezonanța magică a capelei catedralei la orele dimineții, înainte de programul de vizitare publică. JH: Chestiunea este că, după ce am înregistrat un oarecare succes comercial în anii ’80, am renunțat la carieră. În opinia mea, cariera reprezintă o distragere a atenției. Provoacă tentația de a te angaja în practici care ar trebui mai degrabă evitate. AP: Nici eu nu văd o carieră când mă uit în urmă sau înainte... Am pierdut foarte mult timp încercând să urmez reguli, să fiu „integrată” – în societate, în domeniul meu artistic, în curente de comportament, în „cluburi”... De când încep să-nțeleg mai bine ce vreau să spun și ce am de făcut, sunt mai mult într-o stare de revoltă față de tot ceea ce înseamnă participarea în mecanism – și automat, o carieră. Cred că asta e partea cea mai spectaculoasă a evoluției mele muzicale, să descopăr că soluțiile general acceptate și impuse, de fapt, nu funcționează; sunt aplicate așa, pe pilot automat, preluate intact de la generațiile trecute, dar nu te-ajută să te descoperi, nu te șlefuiesc, nu te impulsionează să devii spectaculos, altfel, nemaiîntâlnit... Dimpotrivă. JH: Nimeni și toată lumea. Cred că întreaga „artă” este o realizare colectivă, pentru care doar câțiva primesc credit. Este aceeași lumină, reflectată în multe oglinzi. AP: Muzica lui Chris Rea mi-a dat, la un moment dat, ideea (absurdă și nebunească, la vremea aceea) că aș putea face și eu același lucru – să cânt la chitară și cu vocea, să scriu cântece... Îl ascultasem până atunci și pe Andrieș, care mi-a transmis, compact, mai multe stiluri de muzică în același timp, și tot acel univers îndrăzneț și amuzant de tematici, poezie, dezonorare de autorități și încălcare de tabuuri – ceva absolut genial! Indirect, și fără să-mi dau seama la momentul respectiv, foarte multe dintre trupele internaționale clasice, de exemplu Beatles, m-au influențat enorm prin simplul fapt că mi s-au întipărit în memorie, dintr-o simplă ascultare la radio, notă cu notă, chiar și vers cu vers (reținute fonetic!), fără ca eu să-mi dau seama – uimitoare, impresionabilitatea creierului de copil sau adolescent! JH: Face parte din viață, nu este nici importantă, nici măreață. Muzica, privită ca expresie umană, este, dar modul în care este comunicată contează mai puțin. AP: O văd mai mult ca o formă de moarte. Mă înspăimântă până la transpirații reci, îmi arată extrem de dureros propriile limite și mă forțează să renunț la tot ce (cred că) pot, și știu, și funcționează, pentru că live parcă sunt cu totul alte legi ale gravitației, acolo nu ajută decât să fii tu însăți. Și asta e foarte dureros, pentru toate personalitățile pe care ni le formăm și pe care ne bazăm în viața de zi cu zi, care ne calmează și ne dau confort.
LT: Cum se vede războiul din Ucraina prin ochii cuiva care locuiește în Suedia? JH: Este greu de spus, deoarece totul se schimbă de la o zi la alta. Războiul este doar o consecință a lipsei de orientare și de conștientizare care guvernează lumea noastră modernă. Este extrem de complicat să stabilești toate aspectele acestui conflict. Este plin de paradoxuri. JH: Nu în mod direct, ci doar în cazul în care conflictul actual se transformă într-un război mai amplu. JH: Sigur, dar nu rezolvă și nici nu schimbă nimic. JH: Toate acestea și multe altele sunt simptome ale incapacității omului modern de a fi serios și responsabil. Aceasta este cauza principală. Este nevoie de o transformare a umanității, care nu va fi ușoară, dar care este necesară. Fie omenirea va vedea lumina și se va schimba, fie va provoca o catastrofă care va nimici o mare parte a populației umane și va altera condițiile de viață pe Pământ. După aceea, este imposibil de prezis ce va urma. AP: Toate astea te fac să te oprești. Să faci liniște și să te gândești, să simți. E clar că ne scapă ceva. Ceva ce nu putem înțelege decât dacă devenim suficient de sensibili și de calmi. Totuși, din păcate, în timpul pandemiei, n-am văzut aproape pe nimeni care să ia o pauză, să se liniștească, să stea într-un loc unde să observe și să mediteze la ce se întâmplă, ce e important în aceste condiții și ce nu, ce e logic, organic și eficient de făcut și ce este doar panică și pierdere de energie. JH: Prin conștientizare, seriozitate și prin oferirea de exemple, la fel ca oricare altă ființă. Trebuie doar să te întrebi: acționez în conformitate cu convingerile mele? AP: De acord, suntem datori cu o doză maximă de onestitate și curaj, chiar dacă există riscul de a ne pierde popularitatea. În plus, din punctul meu de vedere, e important să rămânem constructivi și pozitivi. Lumea zilelor noastre oferă deja suficiente motive să ne smulgem părul din cap de deznădejde și tristețe; putem oare să concentrăm privirile oamenilor pe frumos și bine, pe glumă și joacă și să amplificăm puțin speranța? JH: Nu a existat niciodată un sistem muzical, business muzical sau ceva de genul acesta. Muzica în sine nu este afectată, dar, desigur, este influențată de experiențele prin care au trecut oamenii în ultimii ani. JH: Muzica (și ARTA) este doar un aspect al vieții umane. Atâta vreme cât există ființe umane, se vor exprima prin aceste mijloace. Nu are rost să facem comparații. Din nou, observă-te pe tine însuți/însăți prin întrebările: Sunt eu transparent(ă), sunt eu sincer(ă) în limita abilităților mele? AP: În secolul 20 erau mai puține coveruri! Nu înțeleg de ce atât de mulți se limitează la a repeta ceva ce-a fost spus suficient de bine acum 40 de ani, izvorât pe-atunci dintr-un context relevant care astăzi nu se mai aplică. Uneori mă simt într-un vid creativ, care mă afectează așa cum o încăpere călduță și neaerisită te trage la moțăială. Ei da, stimulul ar trebui, de fapt, să vină de la mine însămi. Suntem singuri datori să ne trezim, dacă nu vrem să ne pierdem timpul repetând istoria. Poate că omenirea n-a fost niciodată trează, dovadă că războaiele continuă... LT: Se spune că întrebările bune pot avea valoarea unei jumătăți de răspuns – și acestea sunt întrebări foarte bune! Însă cred că este potrivit să îi lăsăm pe ai noștri cititori să reflecteze asupra posibilelor răspunsuri...
Traducere din engleză a răspunsurilor lui Jonas Hellborg de Luciana Tămaș |