Anchetă Fellini printre cineaştii români ai mai multor generaţii

Dorind să dedicăm acest număr al revistei noastre centenarului Fellini, când în România (și nu numai) filmele acestui mare creator sunt rareori prezente pe ecrane sau la televiziuni, ne-am gândit că o anchetă printre cineaștii noștri, care, prin meseria lor, trebuie să se fi confruntat într-un fel sau altul cu cinematografia Maestrului, ar putea contura imaginea de care se bucură el aici și acum. Lăsându-i pe cititori să tragă propriile concluzii din ancheta noastră, ținem să-i ajutăm cu câteva observații: prima, că ne-am adresat unui număr de 24 de cineaști (regizori, scenariști, actori, critici), dar ne-au răspuns doar 10, lucru în sine semnificativ; a doua, că în răspunsuri se simt diferențele generaționale, tinerii simțindu-se semnificativ mai departe de Fellini decât vârstnicii; a treia că, tineri și vârstnici, tind să asocieze numele lui Fellini cu experiențe personale de viață, ca și cum Fellini te-ar îndemna să privești în propria ta viață; a patra, că mai degrabă decât o viziune unitară asupra cinematografiei Maestrului, ancheta scoate la iveală diversitatea personalităților interesate de ea. Pentru cunoașterea acestora, ancheta este completată de scurtele lor profiluri profesionale.


Motto:
„Fellini este cel mai mare povestitor de cinema” (Stere Gulea)

1. Cum ați defini adjectivul „fellinian”, care poate de multe ori este folosit cu sensuri diferite?

Nae Caranfil: Joncțiunea paradoxală între clovneria rudimentară și poezia pură. Unii ar putea spune că e o definiție care l-ar servi și pe Charlie Chaplin. Fals, la Chaplin, de la momentul impunerii lui ca mare artist popular, gag-ul devine extrem de sofisticat și construit. Fellini, caricaturist prin formație, nu are nevoie de gag-uri elaborate; el înnobilează circul.

Napoleon Toader Helmis: Ludic liric.

Mihai Mălaimare: Renascentist. O dorință nebună, imposibil de secat, de a răscoli ființa umană, de a o cunoaște în cele mai intime aspecte ale existenței ei.

Nicolae Mărgineanu: Un delir al imaginației.

Cătălin Mitulescu: Îmi place să-i văd filmele ca și cum ar fi făcute ieri. Nu vreau să-l definesc, nu vreau să ies din postura de spectator.

Emanuel Pârvu: Din fericire, adjectivul a căpătat de-a lungul timpului o dublă conotație. Cea de exterior – care are sensul de „carnavalesc”, dar pozitiv, și cea de interior – care are sensul de bogăție emoțională sau spirituală întinsă pe o paletă largă și oarecum ieșită din comun. Lirismul (și mai ales ludicul) transformă adjectivul într-o admirație care n-ar putea fi niciodată peiorativă.

Corneliu Porumboiu: Oniric, tragi-comic plus o doză de nostalgie.

Iulia Rugină: Grandios, extravagant, baroc.

Marius Șopterean: Așa cum îi plăcea lui Fellini să vorbească despre filmele lui: un cinematograf al minciunii...

 

2. Ce înseamnă pentru dumneavoastră Fellini?

Nae Caranfil: Altitudinea artistică pe care nu voi reuși s-o ating niciodată. Și un univers comparabil cu cel al lui Balzac, Bosch sau Gaudí.

Napoleon Toader Helmis: Atlas – unul dintre titani.

Mihai Mălaimare: Tinerețea mea, studenția mea fabuloasă, orele petrecute in Institut, aproape zilnic strecurându-ne în sala de proiecții a secției de film și, evident, sentimentul pe care filmele lui, atunci când erau proiectate și noi ne nimeream în sală, acela că aparțineam unei lumi, unei concepții despre viață. Se adaugă aici orele prelungi din noapte când, la cămin, adunați în camera unuia dintre noi, dezbăteam în neștire ceea ce văzusem, ceea ce simțiserăm fiecare dintre noi. Fellini a fost unul dintre profesorii ascunși ai generației mele.

Nicolae Mărgineanu: O bucurie nestăvilită a spectacolului.

Cătălin Mitulescu: Unul dintre cei mai mari creatori de cinema. Dacă ești deschis spre arta lui te influențează profund, rămâne cu tine, nu poți să-l uiți.

Emanuel Pârvu: Marca, amprenta vizuală și mesagistică a unei perioade din cinematografia europeană care e imposibil de ignorat, mai ales că urmele lui în această artă se regăsesc în capodopere cinematografice din zilele noastre (Martin Scorsese este unul dintre cineaștii care – nu doar la nivel declarativ – duce mai departe estetica și stilul acestui mare vizionar).

Corneliu Porumboiu: Pentru mine, Fellini este foarte important, după ce am văzut La Dolce Vita m-am decis că vreau să fac cinema.

Iulia Rugină: Unul dintre acei regizori despre care am învățat că trebuie să îmi placă pentru că e genial și pe care n-am reușit să îl înțeleg niciodată. Poate tocmai pentru că e genial.

Marius Șopterean: Un creator coleg cu Dante și Da Vinci...

 

3. Când și cum a avut loc primul dumneavoastră contact cu cinematografia lui Fellini?

Nae Caranfil: În anul trei de liceu am văzut secvența cu Anita Eckberg în Fontana di Trevi din La dolce vita. Niciodată nu mi-am dorit atât de mult să fiu Mastroianni.

Napoleon Toader Helmis: 1992. UNATC. Vizionare și analiză La strada. La clasa de regie coordonată de Elisabeta Bostan.

Mihai Mălaimare: În Institut, atunci când am uitat să respir văzând Clovnii. Întâlnirea cu acest film a fost de altfel premonitorie, aveam să montez, ani buni după terminarea Institutului, la Teatrul Național un spectacol care s-a numit exact la fel, iar amintirea colosalelor secvențe felliniene a plutit peste noi ca o umbră protectoare.

Nicolae Mărgineanu: Era sigur La strada, nu mai știu unde și când l-am văzut. Mi-a rămas în memorie doar filmul.

Cătălin Mitulescu: În liceu, la cinematecă, Amarcord, pe urmă au venit și celelalte.

Emanuel Pârvu: Eram prin anii ’90 când la cinemateca Eforie s-a difuzat o retrospectivă Fellini. După ce în perioada de dinainte de Revoluție fusesem cu părinții mei să văd filmele lui Chaplin, imediat după Revoluție, au început să se dea Tarkovski, Fellini, De Sica și alți autori importanţi. Dacă la Chaplin puteam să rezonez – datorită vârstei, la ceilalți mi-a fost foarte greu să-mi țin ochii deschiși și mai ales să pricep ceva. Eram mult mai atras de Dallas și de filmele cu Van Damme – care se dădeau la televizor. Dar a fost un început bun. Le-am revăzut la vârsta potrivită după ani de zile și am retrăit amintiri vizual-fonice foarte interesante și am mai și înțeles câte ceva.

Corneliu Porumboiu: Aveam 19 ani, studiam Management la ASE şi într-o zi am mers la Cinematecă, era pentru prima oară pentru mine. Atunci am văzut La dolce vita. Mi-a plăcut atât de mult încât am continuat să mă duc aproape zilnic.

Iulia Rugină: Înainte de admiterea la facultate și cam pe tot parcursul școlii m-am simțit obligată să îmi placă Fellini. La 17 ani, cât aveam când am început să mă pregătesc activ pentru UNATC, foarte puține elemente din filmele lui Fellini au avut sens pentru mine. I-am văzut filmele prin prisma complexatului în fața propriului nivel de cultură. Mi s-a transmis greșit ideea că nu are cum să nu îți placă Fellini, nu ai cum să nu înțelegi arta maestrului și în general nu ai cum să îți spui părerea. Mi se pare acum că e greu să înțelegi Fellini dacă nu ai o bază culturală solidă. Ori la 17 ani, venind din mediul din care am venit eu, șansele să se dezvolte vreo admirație spontană erau mici.

Marius Șopterean: La Cluj, la cinema Arta, în anul 1980, când am văzut Nopțile Cabiriei...

 

4. Simțiți nevoia să revedeți filmele lui Fellini? Care? De ce?

Nae Caranfil: Aș revedea Amarcord la orice oră din zi sau din noapte. Toată adolescența mea e acolo.

Napoleon Toader Helmis: La strada. Pentru simplitate și profunzime.

Mihai Mălaimare: Nu numai că simt nevoia, o și fac mai ales atunci când sunt lipsit de vlagă și de fiecare dată îmi revin pentru că filmele lui parcă sunt mesaje ale ADN-ului uman.

Nicolae Mărgineanu: Revăd cu plăcere La strada, Zampanò și Gelsomina îmi amintesc de leagănul artelor.

Cătălin Mitulescu: Vreau să revăd La dolce vita acum. Lucrez la ceva și m-am tot gândit la el.

Emanuel Pârvu: Din păcate pentru mine, nu mă regăsesc în filmele lui Fellini. Este un cineast uriaș, dar eu nu rezonez cu genul ăsta de actorie și de estetică cinematografică. Filmele lui Fellini trebuie neapărat văzute de oricine care activează în această artă – fie el actor, regizor sau director de imagine. Dar personal nu le pot asimila emoțional. Le pot doar urmări, analiza și admira. Probabil de asta nu rezonez nici cu cinematografia lui Scorsese. Probabil sunt prea „filme” pentru mine, eu sunt mai degrabă emoționat de „realism” și „naturalism” decât de „film” – în sensul lui estetic, vizual și interpretativ. Prefer Iranul, Asia, o parte din ruși și țările nordice.

Corneliu Porumboiu: Acum 2 ani am revăzut La dolce vita, mi-a plăcut acum foarte mult relația tată-fiu. La vizionările precedente nu-i acordasem mare importanță. Plănuiesc ca în viitorul apropiat să revăd I Vitelloni și La Strada.

Iulia Rugină: Întotdeauna simt nevoia să revăd filmele unui cineast pe care nu l-am înțeles în totalitate sau n-am avut, la momentul primei vizionări, reperele necesare să apreciez anumite laturi din filmele sale. Aș revedea Roma și La dolce vita tocmai pentru că nu s-au lipit deloc de mine acum 15 ani.

Marius Șopterean: Sigur că simt nevoia așa cum simt nevoia să recitesc Război și pace sau Frații Karamazov..
.


5. Considerați că filmele lui Fellini sunt „datate” sau încă le simțiți contemporane?

Nae Caranfil: Sunt câteva – puține! – care au prins niște riduri: Giulietta și spiritele, Orașul femeilor, Satyricon. Majoritatea însă, din punctul meu de vedere, par realizate mâine!

Napoleon Toader Helmis: Le consider universal-valabile și perene.

Mihai Mălaimare: Ele sunt deopotrivă ale unui timp bine definit dar și ale unui timp care poate suferi extensii incredibile. Construite adesea într-o lume fictivă, cu decoruri de mucava care îl feresc de identificarea cu o anumită perioadă sau loc, filmele lui Fellini par a se reconstrui de fiecare dată pe ele însele. Posibil să fie doar o opinie subiectivă, dar eu așa le simt, așa le văd, așa le revăd.

Nicolae Mărgineanu: Filmele lui Fellini nu vor îmbătrâni niciodată.

Cătălin Mitulescu: Marea lor parte rezistă foarte bine, cum spuneam, îmi place să le revăd și le redescopăr de fiecare dată. Am revăzut în ultimul timp Giulietta și spiritele,,  sunt puternice, te țin. În plus sunt un document extraordinar pentru  epocă. Fellini povestește extraordinar Italia, e foarte creativ, foarte generos. Italia a devenit Italia lui, cea pe care o descrie în filme.

Emanuel Pârvu: Ele sunt contemporane. Prin tematicile abordate, care merg dincolo de înțelesul imediat, ele sunt perene. Simbolistica, esența, mesajul, toate astea nu pot fi ignorate, ele au transmis și vor transmite înțelesuri universale, sunt universale.

Corneliu Porumboiu: Nu sunt datate. Cred că pot fi citite diferit în funcție de vârstă, ca filmele oricărui alt mare regizor.

Iulia Rugină: Nu cred că sunt datate.

Marius Șopterean: Este prea tânăr cinematograful (în general) pentru a vorbi despre el (despre orice cineast) la trecut...

 

6. Ce film al lui Fellini le-ați recomanda mai întâi studenților de la UATC și de ce?

Nae Caranfil: Pentru studenții de la Regie: , ca să înțeleagă ce-i așteaptă. Pentru cei de la Actorie: Nopțile Cabiriei, pentru minunea numită Giulietta Massina.

Napoleon Toader Helmis: La strada, tot pentru aceleași calități. Dar și . Dacă vor să ajungă regizori faimoși, trebuie să știe și prin ce trece Guido.

Mihai Mălaimare: Evident Clovnii pentru că „descoperirea propriului clovn” este o temă de pedagogie teatrală absolut obligatorie și apoi E la nave va pentru a simți încă de la primii pași fiorul absolut al acestei meserii cununate cu clipa.

Nicolae Mărgineanu: Studenții nu au nevoie de recomandare ca sa-l descopere pe Fellini.

Cătălin Mitulescu: Probă de orchestră, e o construcție foarte specială, sau Clovnii.

Emanuel Pârvu: Păi cam toate. În primul rând pentru că este o parte importantă din cinematografia europeană și nu prea poți activa în această meserie fără să știi bazele cinema-ului european. E ca și cum ai vrea să joci fotbal în ziua de astăzi dar nu l-ai văzut niciodată pe Maradona.

Corneliu Porumboiu: Dacă e vorba de studenți la UNATC, cred că e obligatoriu să vadă La strada, La dolce vita și . Ideal ar fi să vadă mai multe, dar cele 3 menționate de mine cred că sunt borne în istoria cinematografului și au influențat generații de regizori.

Iulia Rugină: La strada. Știu că nu e cel mai reprezentativ film pentru Fellini, însă poate tocmai de aceea. Cred că pe Fellini e bine să îl descoperi treptat, iar La strada mi se pare un film atât de simplu în complexitatea lui, încât înțelegându-l prima dată pe el, mi se pare că drumul către celelalte devine mult mai ușor. Cu siguranță NU i-aș încuraja să vadă 8 ½ decât spre finalul facultății.

Marius Șopterean: Nu îndrăznesc să fac recomandări de acest gen. Ori întreaga operă ori nimic...

 

7. Considerați că arta dumneavoastră cinematografică a preluat/a învățat ceva de la Fellini? Ce/De ce da/nu?

Nae Caranfil: Nu știu. Țin minte că în câteva rânduri am dorit să dau un aer fellinian unei secvențe sau alteia din filmele mele. Au ieșit invariabil secvențe ratate.

Napoleon Toader Helmis: Hazul de necaz poetic. Cam asta încerc să explorez și eu cu fiecare film.

Mihai Mălaimare: Aș zice că-i datorez enorm. Întâlnirea cu Clovnii a fost una care trebuia să se petreacă și s-a petrecut. De fiecare dată când simt nevoia să revăd un film al lui Fellini știu că urmează să se întâmple ceva misterios cu mine, că voi fi angrenat într-o aventură teatrală neașteptată. Nu mă pregătesc anume pentru asta, lucrurile vin de la sine, dar când mă așez în fotoliu și mă decid să revăd un film al lui Fellini înseamnă ca mi-e foarte dor de anii tinereții. În ultima vreme mă tot uit la filmele lui.

Nicolae Mărgineanu: Dacă nouă, generației mele, ne-au plăcut în studenție atât de mult filmele lui, mă gândesc că am preluat cu toții ceva, dar nu ceva concret, nu o imitație anume, ci ceva mult mai subtil. Cred că Fellini ne-a făcut cu discreție educația cinematografică. Ne-a trezit pofta de a face film și ne-a dat curajul de a crede în ceea ce facem. El va rămâne un model pentru noi.

Cătălin Mitulescu: Fellini are forța să-ți schimbe perspectiva, nu a influențat doar arta cinematografică, a influențat puternic epoca. Filmele lui sunt reinterpretate acum, sunt sursă de inspirație directă. E foarte actual. Eu de la el am învățat să povestesc cu curaj lumea pe care o port în mine.

Emanuel Pârvu: Foarte mult. Mi-am dat seama cât de importantă este estetica cinematografică văzând filmele lui. Mi-am dat seama că trebuie să caut în mine felul meu de a spune o poveste, mi-am dat seama ce rol important joacă aparatul de filmat, mișcarea de camera, unghiulația. Estetica observațională a lui Fellini, așa cum am mai spus, poate nu e pe placul meu, dar în mod sigur m-a influențat prin structura filmelor, m-a forțat să mă gândesc cum pot transfera gândurile mele într-un mod vizual propriu. Îi mulţumesc lui Fellini pentru felul în care m-a forțat să mă gândesc la găsirea de modalități proprii și a nu-i imita pe alții.

Corneliu Porumboiu: Pentru filmul Când se lasă seara peste București sau Metabolism am avut ca reper

Iulia Rugină: Nu. Pentru că nu am relaționat niciodată cu adevărat cu filmele lui Fellini și mi-e greu să cred că am împrumutat, chiar și inconștient, ceva din ceva ce nu m-a mișcat în niciun fel.

Marius Șopterean: Este o întrebare dificilă. Cred că Fellini, de multe ori, ne învață și altceva decât film...

 

8. Ce altceva ați spune despre Fellini?

Nae Caranfil: În ziua morții lui m-am trezit târziu, mahmur în ultimul hal, după o noapte de nepovestit. În seara aceleiași zile am primit primul meu premiu la un festival internațional, pentru lung-metrajul de debut cu titlu italienesc È pericoloso sporgersi. La ceremonia de premiere, în semn de omagiu, mini-orchestra adusă de organizatori cânta temele lui Nino Rota din filmele Maestrului, acompaniind urcarea pe scenă a fiecărui laureat. Așa am urcat și eu, pe acordurile „de circ” din 8 ½, legănându-mă ca o bărcuță pe valuri, bălăbănindu-mi capul ce cântărea cinci tone, și am bâiguit ceva legat de dispariția lui Federico și de moștenirea pe care mi-o lasă mie ca tânăr cineast, discurs fanfaron din care nu-mi mai amintesc aproape nimic.

Napoleon Toader Helmis: N-aș mai spune multe: inovator, unic, memorabil.

Mihai Mălaimare: Poate că o istorioară nu ar strica. Eram in timpul lucrului la Clovnii la Teatrul Național. Simțeam nevoia confruntării cu un specialist și m-am gândit să-l chem să vadă o repetiție pe fostul mare clovn al Circului de Stat, Tonino. A venit, un bătrânel subțire, înfofolit într-un palton demodat. A stat nemișcat, a privit cu atenţie, iar la sfârșit, fără să spună un cuvânt, s-a urcat în mașina mea așteptând să-l duc acasă așa cum promisesem, mai ales că era o iarna grea de tot. N-a scos un cuvânt tot drumul. Am ajuns acasă, stătea undeva in cartierul Floreasca pe o strada care purta numele unui compozitor celebru. Era noapte, nici țipenie pe stradă și de sus curgeau fulgi mari cât pumnul. S-a dat jos din mașină, a vrut să plece, apoi s-a întors către mine și mi-a spus: Nu poți face „comedii” – așa numesc ei momentele de clovnerie –  fără şuturi și schiafe (palme). Fără ele clovnul nu este clovn. Fii atent cum se joacă chestia asta, îmi zice și-și leapădă paltonul în zăpada și, la lumina farurilor Trabantului meu, a făcut unul dintre cele mai splendide numere de clovnerie, și-a dat singur palme, le-a primit, și-a dat șuturi, le-a încasat, s-a tăvălit pe jos, apoi s-a ridicat măreț, şi-a luat paltonul cu un gest de mare tragedian și a intrat în blocul în care stătea, iar în neștearsa mea amintire era de parcă jucam amândoi într-un film de Fellini. Nici azi nu știu dacă nu cumva, ascuns după o poartă,  Fellini nu se va fi bucurat în sinea lui că celebrul său film nu a fost deloc o ficțiune, ci o realitate mai adevărată decât viața! Iar fulgi ca atunci când Tonino redevenise pentru o clipă tânăr și se avântase în arenă eu nu am mai văzut!

Nicolae Mărgineanu: Nu vi se poare că am spus destul?

Cătălin Mitulescu: Fellini se regăsește într-o măsură diferită în toate personajele lui, dar eu cred că are o legătură aparte cu clovnul de la sfârșit, din filmul Clovnii. Se simte în scenă. E un moment foarte puternic. El e acolo, poți să-l vezi, să-i pui întrebări și îți răspunde.  

Emanuel Pârvu: Îmi place că e Vărsător, ca mine. Când eram mai mic și căutam în reviste sau cataloage de cinema mari personalități din această zodie, întotdeauna începeau cu Fellini. Și așa de mândru eram, de abia mai puteam să calc. Ieșeam afară în spatele blocului și numai când pronunțam numele (mă mai și dădeam deștept la prieteni și evident deveneam ținta miștourilor) parcă mergeam mai pe călcâie, mai apăsat așa, când știam că e un Vărsător atât de mare.

Corneliu Porumboiu: Trebuie să-i (re)vedem filmele.

Iulia Rugină: Cred că există foarte mult snobism în jurul operei lui cinematografice și asta face rău, mai ales tinerilor care studiază film. Cred că Fellini trebuie vizionat treptat, studiat cu atenție, preferabil spre finalul facultății și acceptată ideea că s-ar putea ca pur și simplu cinematograful său să nu fie pentru toată lumea.

Marius Șopterean
: Fiind întrebarea 8 aș mai putea adăuga 1/2...

 

Profil biografic

Nae Caranfil
 (n. 1960)


Renumit regizor, scenarist și actor. Format la Institutului Național de Artă Teatrală și Cinematografică din București, a debutat cu scurtmetraje după care a urmat o serie importantă de lungmetraje de autor (scenariul și regia aparținându-i), majoritatea primind importante premii naționale și internaționale. Printre cele mai îndrăgite trebuie menționate  È pericoloso sporgersiFilantropica, Restul e Tăcere, 6,9 pe scara Richter.

 

Stere Gulea (n. 1943)

Renumit regizor și scenarist, este licențiat în filologie și în  Teatrologie-Filmologie și a fost pentru mult timp profesor și decan al (pe atunci așa numită actuala universitate de profil) Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București. Între 1990 și 2015 a fost director general al Televiziunii naționale Române. Ca regizor de film a realizat multe lungmetraje, printre care și celebrul Moromeții (1987), după romanul lui Marin Preda, căruia, în 2018, i-a realizat continuarea, la fel de celebră, Moromeții 2, ambele multipremiate. 



Napoleon Toader Helmis
(n. 1969)

Regizor și scenarist, este absolvent al secției de regie și al unui master de estetică cinematografică și estetica publicității TV la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București și cadru didactic la aceeași instituție. Ca regizor artistic TV a realizat o serie de binecunoscute programe de televiziune, iar ca regizor de film sau scenarist, mai multe scurtmetraje și lungmetraje, unele multipremiate sau selecționate la festivaluri internaționale (Sara – jurnalul lumii libere).



Mihai Mălaimare
(n. 1950)


Absolvent al Institutului de Artă teatrală și Cinematografică, profesor și formator al multor generații de actori, este un cunoscut regizor și actor de teatru și film, director al Teatrului Masca. Realizările lui regizorale și actoricești, multipremiate, au readus în teatrul românesc experiența Comediei dell’arte și a pantomimei..





Nicolae Mărgineanu (n. 1938)

Cunoscut regizor, scenarist și producător. După 10 ani de activitate ca operator și director de imagine, a debutat ca regizor de film în 1978, iar de atunci și până în prezent a regizat 25 de filme, majoritatea artistice dar și documentare. A scris scenariul la șase filme de-ale sale, printre care și minunatele Pădureanca și Binecuvântată fii, închisoare. A primit numeroase premii și mențiuni la festivaluri de film naționale și internaționale. A jucat ca actor într-un film.




Cătălin Mitulescu
(n. 1972)


Regizor, producător și scenarist. Format la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București, s-a afirmat mai întâi cu o serie de scurtmetrage (Palme d'Or la Cannes în 2004 per Trafic), iar apoi cu lungmetrajele și scenariile sale (scenariu la Eu dacă vreau să fluier, fluier, Marele premiu al juriului Ursul de argint la Berlin 2010).




Emanuel Pârvu
(n. 1979)


Absolvent de artă dramatică la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București și în prezent și cadru didactic la aceeași instituție, este actor, regizor, scenarist și scriitor. Scrie și regizează piese de teatru și este autor al mai multor scurtmetraje multipremiate. Este bine cunoscut și ca actor de film.




Corneliu Porumboiu
 (n. 1975)

Binecunoscut regizor, scenarist și producător. Absolvent al Academiei de Științe Economice și al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică, secția regie, a debutat în 2004 cu un scurt metraj premiat imediat la Cannes. Au urmat apoi o serie de lungmetraje (printre ele de-acum celebrele Au fost sau n-a fost și Polițist adjectiv) multipremiate în țară și în străinătate (printre care mai multe premii la Cannes).




Iulia Rugină
(n. 1982)


Regizoare de teatru și de film, scenaristă, scenografă. A realizat regia a paisprezece filme, atât scurt metraje cât și lungmetraje, la majoritatea dintre ele fiind și autoarea scenariului; la trei dintre ele a realizat și montajul, iar la unul a fost și producător. Filmele ei s-au bucurat de mai multe nominalizări și de un premiu la festivalul internațional TIFF (scurtmetrajul Să mori din dragoste rănită).




Marius Șopterean
(1964)


Regizor și scenarist, cadru didactic universitar la Universitatea Națională de Artă teatrală și Cinematografică, doctor în istoria filmului și autor de monografii de specialitate. A realizat ca regizor sau asistent de regie scurtmetraje documentare și lungmetraje, la mai multe dintre ele fiind și scenarist; premiul UCIN pentru filmul Marea integrare și pentru volumul Utopie și film.

 





Anchetă realizată de Smaranda Bratu Elian
(nr. 3, martie 2020, anul X)