  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    „Francisc, un Papă al renaşterii spirituale”. În dialog cu Ambasadorul Bogdan Tătaru-Cazaban 
         
     
       „Papa Francisc propune o convertire spirituală, o reformă  spirituală care trebuie să pregătească şi să susţină orice alt tip de  schimbare. Accentul  pus de Papă pe această dimensiune, din care decurg celelalte   (relaţia cu  aproapele, cu săracii, cu bolnavii, cu bătrânii), reflectă,   cred, necesitatea  unei renaşteri spirituale în lumea contemporană,   necesitatea unei receptivităţi  reînnoite la cuvântul şi prezenţa lui   Dumnezeu”. 
        De la această premisă porneşte interviul realizat de Smaranda Bratu-Elian cu Bogdan  Tătaru-Cazaban, ambasadorul  extraordinar şi plenipotenţiar al României pe lângă Sfântul Scaun. Doctor în  istoria filosofiei la Universitatea din Bucureşti,  Bogdan Tătaru-Cazaban este membru al Institutului de  Istorie a religiilor din cadrul Academiei Române. A efectuat stagii şi proiecte  de cercetare în ţară şi străinătate, iar între 2008 şi 2010 a predat istoria  filosofiei şi a culturii creştine la Facultatea de Teologie Ortodoxă a  Universităţii din Bucureşti. Este autorul a numeroase studii şi articole de  filosofie a religiei, teologie şi istorie a creştinismului publicate în ţară şi  în străinătate. Este membru activ al multor asociaţii profesionale de  prestigiu. În anii trecuţi, în paralel cu activitatea ştiinţifică, Bogdan  Tătaru-Cazaban a desfăşurat şi o însemnată activitate editorială ca membru al  comitetului de redacţie al revistei „Archaeus.  Études d'histoire des religions” (1997-1999), al colegiului de redacţie  al revistei „Studii tomiste” (2001-2005), al consiliului ştiinţific al colecţiei  Biblioteca medievală a editurii Polirom, ca  director literar la Editura Anastasia şi  co-editor al publicaţiei „Chora. Revue d’études anciennes et médiévales: philosophie,  théologie, sciences” şi nu în ultimul rând ca traducător de texte filosofice şi  teologice.   
        Între 2006 şi 2010 a deţinut funcţia de  consilier de stat pe probleme de cultură şi culte, iar din 2010 este ambasadorul  extraordinar şi plenipotenţiar al României pe lângă Sfântul Scaun şi ambasadorul României pe lângă Ordinul Suveran Militar de Malta. 
        Din anul 2009 este Cavaler al Ordinului „Serviciul  credincios” şi Comandor al Coroanei Belgiei. În anul 2013 a fost distins cu  Ordinul pontifical „Pius al IX-lea” în grad de Mare Cruce şi cu Ordinul „Pro  Merito Melitensi” în grad de Mare Cruce din partea Ordinului Suveran Militar de  Malta. 
         
         
        Domnule Ambasador Bogdan Tătaru-Cazaban, pentru că s-au împlinit doi ani de la  alegerea actualului Suveran Pontif, aş vrea să vorbim cu precădere despre Papa  Francisc. Papa Francisc este primul dintre cei cinci copii ai unui italian,  funcţionar la căile ferate, emigrat în Argentina în căutarea prosperităţii care  însă n-a venit niciodată. Primii douăzeci de ani trăieşte ca toţi cei din lumea  lui: şcoală, sărăcie, fotbal, diploma de tehnician chimist şi, pentru a mai  câştiga un ban, curăţenia într-o fabrică şi paza într-o discotecă. Apoi, ca şi în  cazul Sf. Francisc şi Sf. Ignaţiu, se petrece cotitura: întoarcerea spre  Dumnezeu şi spre Biserică. Credeţi că, asemeni celor doi sfinţi, amintiţi dinadins  aici, viziunea şi comportamentul Papei Francisc, atât cât ni s-au dezvăluit ele  până acum, poartă o anume amprentă a vieţii sale laice de dinainte? Opţiunea  pentru Ordinul Iezuit are şi ea de a face cu această amprentă?  
Pentru biografia Papei Francisc aş recomanda  cititorilor noştri cartea-interviu Papa  Francisc: Convorbiri cu Jorge Bergoglio de Francesca Ambrogetti şi Sergio  Rubin, apărută în 2010 în Argentina şi  imediat tradusă în mai multe limbi, între care şi limba română, după alegerea sa  din 13 martie 2013. Sunt pagini din care reiese cu discreţie şi sensibilitate  contextul formării şi al deciziei de a deveni preot, o decizie care se reflectă  şi astăzi în motto-ul de pe stema pontificală: miserando atque eligendo – legătura dintre milostivire şi alegere,  relaţia dintre conştiinţa prezenţei lui Dumnezeu în viaţa noastră sub chipul  milostivirii şi decizia de a-L urma. Atât cât putem să înţelegem din afară –  pentru că nucleul acestei relaţii rămâne tainic – opţiunea pentru Compania lui  Iisus, pentru spiritualitatea ignaţiană, şi apoi pentru numele Francisc sunt  legate de experienţa acestei întâlniri cu Dumnezeu, care este o întâlnire cu  adevărul. Sau, potrivit titlului sub care au apărut primele Omilii ţinute la Santa Marta în Vatican,  „adevărul este o întâlnire” („La verità è un incontro”), iar amprenta acestei  întâlniri rămâne pentru totdeauna.       
   
  Papa Francisc a fost de la bun început un „început”: e de ajuns să socotim  de câte ori, în prezentările jurnalistice, se foloseşte cuvântul „primul” :  primul papă provenit de pe continentul american, primul din Ordinul Iezuit,  primul care îşi ia numele de Francisc, primul care mai înainte de a da prima sa  binecuvântare apostolică cere el însuşi binecuvântarea mulţimii de credincioşi,  primul care convieţuieşte cu un fost papă şi, dacă am intra şi în detalii comportamentale,  seria ar deveni lungă. Dar dincolo de începuturile evenimenţiale se vorbeşte  tot mai mult şi de  o nouă direcţie a  Bisericii.  
   
  Cred că noutatea este legată în  primul rând de personalitatea Papei, de carisma sa şi de felul în care comunică  şi este perceput. Mesajele Papei îşi propun o convertire spirituală, o reformă  spirituală care trebuie să pregătească şi să susţină orice alt tip de  schimbare. Una dintre dominantele omiliilor sale este tema condiţiei creştinului: ce înseamnă a fi creştin? cum se comportă  un creştin? De pildă, într-o predică se spune că „a fi creştin este o  chemare a iubirii” („essere cristiano è una chiamata d’amore”), într-alta că  „creştinii trebuie să se elibereze de sindromul  lui Iona” sau că „incoerenţa creştinilor este un scandal care ucide”. Or,  aceasta este o temă care a preocupat Biserica de la originile sale. Accentul  pus de Papă pe această dimensiune, din care decurg celelalte (relaţia cu  aproapele, cu săracii, cu bolnavii, cu bătrânii), reflectă, cred, necesitatea  unei renaşteri spirituale în lumea contemporană, necesitatea unei receptivităţi  reînnoite la cuvântul şi prezenţa lui Dumnezeu. Orice noutate în Biserică este  o revenire la originar. Există, desigur, impulsuri noi pe care Papa le-a dat  mai ales pe plan pastoral şi care răspund unor exigenţe şi unor urgenţe  recunoscute de toţi. Putem vorbi şi de noutatea unui stil pastoral în care se  întâlnesc simplitatea, firescul, relaţionarea imediată, discernământul  spiritual – toate acestea nu sunt caracteristici noi, însă felul în care sunt  propuse de Papă conferă acţiunii sale un impact remarcabil.       
   
  Percepţia comună este, mi se pare mie, că Papa Francisc preconizează o  reîntoarcere la creştinismul franciscan, al iubirii, înfrăţirii,  întrajutorării, cel al smereniei, al iertării şi speranţei, al respectului  pentru creaţia lui Dumnezeu, dar şi la unul militant, care luptă şi condamnă în  numele dreptăţii sociale şi civismului. Este acesta, în termeni laici, un mesaj  de „stânga”? Sau este doar sufletul democratic care ar trebui să modeleze  dinspre interior coaja procedurilor democratice laice? Mai general formulat,  este acesta şi un mesaj politic? 
   
  Este adevărat că în magisteriul  Papei sunt multe teme sociale, dar o privire atentă ştie să discearnă între  teme şi situaţii existenţiale la care creştinii trebuie să răspundă în mod  autentic. Învăţătura socială a Bisericii, atât în primele timpuri, cât şi în  timpurile noastre, nu este nici de stânga, nici de dreapta. Sunt pagini din  Sfântul Vasile cel Mare care îi pot lăsa perplecşi pe susţinătorii de bună  credinţă ai proprietăţii private, aşa cum există omilii ale Sfântului Ioan Gură  de Aur despre săraci care au şi astăzi aceeaşi acuitate şi în care regăsim  mesajul pe care Papa îl transmite. Este important să nu cedăm tentaţiei de a  califica acţiunea Bisericilor punând etichete politice partizane. Îmi amintesc  că într-unul dintre interviuri, Papa însuşi a refuzat astfel de etichete,  spunând că marxiştii au luat tema sărăciei de la Biserică şi nu invers. Ceea ce  istoric e adevărat. Distincţia stă şi aici la nivel spiritual. Pentru mulţi,  problemele sociale rămân teme, pentru creştini sunt situaţii de viaţă cărora  trebuie să le răspundă respectând demnitatea fiecărei persoane.  
   
  Papa Francisc a început sau împlinit deja un număr însemnat de reforme  structurale, precum reforma Curiei, a băncii Vaticane (IOR),  a codului penal al Vaticanului, reforma  economică a Sfântului Scaun, nemaivorbind că a trasat direcţii noi dezbaterilor  referitoare la protejarea mediului, la componenţa şi importanţa familiei, la  criminalitatea organizată, la terorismul motivat religios etc. – toate probleme  de maximă importanţă şi stringenţă. Uimitor de mult pentru numai doi ani de  pontificat. Este, credeţi, forma de guvernare a Vaticanului, centralizată şi  monarhică, un factor hotărâtor al vitezei transformărilor? Întreb asta ştiind că  sistemul laic democratic şi parlamentar – le  meilleur des mondes possibles, vorba lui Pangloss – are prin însuşi  mecanismul său o lentoare şi o incertitudine. Se poate trage vreo învăţătură de  aici? 
   
  Putem spune că asistăm la un  dinamism al deciziilor care privesc priorităţi ale reformei interne. Dar este  important să remarcăm şi consultarea pe care Papa a dorit de la bun început să  o iniţieze ca procedură explicită, vizibilă, numind un consiliu de cardinali şi  instituind comisii. Mare parte dintre direcţiile de reformă au reieşit, aşa cum  se ştie, din întâlnirile pregătitoare ale Conclavului care a condus la alegerea  Papei. Odată ales, Papa Francisc le-a preluat în agenda sa ca exigenţe ale  Bisericii. În orice caz, dinamismul nu trebuie confundat cu rapiditatea  impunerii unor decizii. Reformarea Curiei este un proces de durată, care are  timpii săi de maturare. Un alt aspect îl reprezintă temele de dezbatere, agenda  pe care Papa a ştiut să o definească şi pentru care pledează: combaterea  traficului de persoane, combaterea corupţiei, necesitatea de a oferi ospitalitate  migranţilor, dialogul interreligios, construirea punţilor pentru reconciliere şi  pace care, în pofida contextelor extrem de dificile, nu întârzie să aibă efecte.    
   
  Ştim cu toţii că există deosebiri, pe diferite paliere, între Biserica  Ortodoxă şi cea Catolică. Ştim totodată că în ambele există o dorinţă de  colaborare şi o aspiraţie spre ecumenism. Credeţi că înnoirile propuse de Papa  Francisc pot avea efecte şi asupra relaţiilor cu Biserica Ortodoxă Română? 
   
  Cred că în privinţa  dialogului ecumenic Papa Francisc a făcut deja gesturi foarte semnificative,  atât la nivel simbolic, cât şi la nivelul mesajului. De la prima primire a  delegaţiei Patriarhiei Ecumenice în Vatican a accentuat necesitatea dimensiunii  colegialităţii sau a sinodalităţii – un aspect esenţial al ecleziologiei  ortodoxe care va trebui să contribuie la dialogul despre primatul petrin.  Vizita la Ierusalim şi la sediul Patriarhiei Ecumenice, declaraţia foarte  explicită despre dorinţa de comuniune cu Biserica Ortodoxă reprezintă tot atâţia  paşi care conferă un nou elan relaţiei dintre Biserica Catolică şi Bisericile  Ortodoxe. „Unitatea creştinilor reprezintă astăzi setea lui Iisus, care trebuie  să devină şi setea noastră”, a spus Papa Francisc în Săptămâna de rugăciune  pentru unitatea creştinilor. Cred că în acest context şi mai ales în  perspectiva Sinodului panortodox prevăzut pentru 2016 putem spera într-o  reînnoire şi o aprofundare a dialogului atât de necesar pentru o mărturie  comună într-o lume în care creştinii sunt persecutaţi, discriminaţi şi victime  ale urii motivate religios.  
             
        La sfârşit o singură întrebare despre dumneavoastră: sunteţi ambasador într-un  stat-unicat: foarte mic dar foarte influent, singurul cu formă de guvernare  teocratică, singurul cu regim de monarhie absolută electivă, singurul stat  patrimonial, unde practic nu există proprietate privată, totul fiind proprietatea  Sfântului Scaun, un stat înăuntrul altui stat cu care are o relaţie simbiotică  etc. Ce diferenţă este între a fi ambasador într-unul din statele laice şi a fi  ambasador la Vatican?  
         
        Cel dintâi lucru pe care trebuie  să-l spunem cititorilor noştri este că „ambasador pe lângă Sfântul Scaun” este  formula corectă şi nu „ambasador la Vatican”. Subiectul de drept internaţional  este Sfântul Scaun – adică Papa şi conducerea centrală a Bisericii Catolice –  iar Vaticanul este teritoriul care exprimă autonomia Sfântului Scaun. Or, din  această perspectivă, activitatea noastră priveşte impactul enorm al Sfântului  Scaun ca actor global şi prea puţin dimensiunea Cetăţii Vaticanului. Poate că  una dintre condiţiile pentru o bună misiune este aceea de a cunoaşte cultura  acestei lumi, arhitectura sa şi, mai ales, limbajul său. Deşi temele pe care le  tratăm sunt în mare parte temele comune diplomaţiei, nu trebuie să uităm că la  Sfântul Scaun este vorba despre o diplomaţie ecleziastică, care îşi are  priorităţile sale; o diplomaţie cu tradiţie prestigioasă, care veghează la  situaţia a peste un miliard de credincioşi din întreaga lume, capabilă să facă  faţă celor mai diverse contexte şi având un rol mediator esenţial, acolo unde  alte diplomaţii nu au instrumentarul cel mai adecvat. Pe lângă specificul  acesteia, cred că este esenţial pentru orice diplomat pe lângă Sfântul Scaun să  aibă receptivitatea necesară faţă de fenomenul religios şi în mod special faţă  de întreaga evoluţie pe care a cunoscut-o Biserica Catolică după Conciliul  Vatican II în plan intern şi în relaţiile cu celelalte Biserici şi religii.  
Vă mulţumesc pentru aceste explicaţii şi pentru interviu. 
       
       
       
       
       
Interviu realizat  de Smaranda Bratu Elian 
(nr.  6, iunie 2015, anul V)  | 
     |