„Trăiască spiritul boem!” Interviu cu Giuliana Carbi Jesurun realizat de Luciana Tămaș Odată infiltrată pandemia în viețile noastre, mi-a dat târcoale ideea că, acolo unde este posibil, din idei, pixeli, celuloză, film..., iar și iar, ar fi util să construim câte o (nouă) „arcă”. Poate nu întâmplător, sentimentul că fiecare dintre noi, în echipe mai mici sau mai extinse, poate contribui la împlinirea unui asemenea deziderat, l-am avut anul trecut, în perioada trăită în Trieste, unde „buzunarul” unei structuri citadine cu o înclinație de 45-55 de grade (de aici și numele străzii – Via del Monte) adăpostește o posibilă asemenea ambarcațiune. Între acel reper, situat în partea de jos a străzii, și opusul său, pe epiderma fiecărei construcții, stă tatuată istoria. Ridicată din pietrele vechii cetăți antice, în culmea puiului de munte, tronează o cetate medievală; sub ziduri, în orizont, ca o prelungire a Mării Adriatice, forfota orașului, bulevardele, străzile înguste, bărcile de pescari, navele de croazieră, cafenelele, miturile lor urbane. Un spațiu dinamic, în care, dacă este să o citez pe invitata noastră, doamna Giuliana Carbi Jesurun, istoric de artă și curator de artă contemporană, accentul se pune pe „puterea de relaționare și de propagare a spiritului boem! Bineînțeles, actualizat și furios”... Un fel de antichitate „2.0” și super-contemporaneitate suspendată între secole. Nu, nu mi se pare dificil. Dimpotrivă, este inepuizabil, fascinant, plin de energie. Este locul cel mai onorabil pentru a te angaja într-o muncă autentică de relaționare dedicată frumuseții. Întrebarea ta este potrivită: într-adevăr, este locul ideal pentru a făuri întâlniri minunate. Lista de oameni superbi pe care i-am întâlnit și cu care am pus la cale aventuri îndrăznețe este lungă, deoarece se întinde pe durata mai multor decenii. Mi-am găsit prieteni generoși în toată Europa – printre aceștia, se numără artiști și curatori care sunt deja personalități marcante în această sferă ori cresc pe măsură ce împărtășim cu încântare o parte a călătoriei noastre, sau oameni foarte tineri care sunt fericiți că le transmiți entuziasmul tău – pe care, peste ani, s-ar putea să descoperi cu bucurie că îl duc mai departe, poate chiar mai intens decât tine. Tot astfel, am găsit și dragostea soțului meu, Franco Jesurun, și viziunea sa asupra teatrului și artelor vizuale. Cred cu tărie că aceste întâlniri nu sunt niciodată întâmplătoare – de exemplu, înțeleapta îndrumare a lui Gillo Dorfles cu privire la înființarea Concursului Internațional de Design, în anul în care a fost fondat Trieste Contemporanea, sau cu Paweł Althamer, unul dintre primii câștigători ai Premiului Giovane Emergente Europeo, ori cu Adrian Paci, împreună cu care am lansat, cu ani în urmă, provocarea de a îmbina teatrul cu artele vizuale și tehnologia digitală în competiția europeană squeeze it (profit de această ocazie pentru a-i informa pe tinerii artiști români care citesc această revistă că a patra ediție a concursului squeeze it este în curs de desfășurare și că se pot înscrie până în data de 23 iulie). Este imperativ să citești mereu lucruri incitante și inteligente!... Deci, răspunsul la felul în care ai formulat întrebarea ar fi în favoarea IA. De altfel, în prezent, subiectul inteligenței artificiale este dezbătut de toată lumea, pentru că suntem cu toții curioși să vedem cât de departe se va ajunge... Revenind la ceea ce am spus, a fi un generator de text nu înseamnă încă a fi un generator de sensuri. Această distincție se aplică nu numai în cazul literaturii, ci în toate domeniile. În martie, de exemplu, s-a deschis, la Amsterdam, prima galerie de artă generată de inteligența artificială. Fără îndoială, este un caz foarte la modă, dar care însă nu răspunde funcției principale a unei galerii: într-adevăr, se pare că (deocamdată) colecționarii nu sunt interesați să cumpere artă (IA) fără un conținut contextual relevant în ceea ce privește interpretarea condiției noastre umane. Suntem siguri că aceasta este o provocare? Nu mă deranjează faptul că, pentru a coexista cu un nou Kafka-Om, pe care îl văd ca fiind dificil de eliminat deocamdată, în viitor va exista și un nou și poate chiar interesant Kafka-IA. Ideea mă amuză și mă intrigă, pentru că adevărata întrebare este dacă acest al doilea Kafka va fi capabil să treacă dincolo de simulare și să genereze, din învălmășeala pe care o găsește online, un produs literar care să aibă sens pentru noi astăzi, pentru acest „noi” complex care suntem astăzi. În mod oarecum banal, voi spune doar că este orașul în care m-am născut și am crescut, că îl iubesc foarte mult și că mi-aș dori să fie perfect sănătos, chiar dacă știu foarte bine că lucrurile nu stau așa, ba chiar par să se înrăutățească… Mă bucur foarte mult dacă ai simțit această atmosferă în spațiul nostru din Trieste. Fascinați de Triestul „modern” care s-a extins în afara zidurilor medievale la cumpăna dintre secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, mai mulți călători l-au explorat atunci și în secolul al XIX-lea. Dintre aceștia, l-aș alege, poate, pe Charles Yriarte. Apoi, până la începutul secolului al XX-lea, m-aș referi direct la câteva exemple din literatura triestină: mai ales în romanele lui Italo Svevo se simte parfumul orașului; după cel de-al Doilea Război Mondial, o interpretare de neocolit este aceea a lui Jan Morris, în cartea sa Trieste and the Meaning of Nowhere. Suntem cu toții europeni. Trebuie doar să ne cunoaștem mai bine unii pe alții. Și să lucrăm mai bine în echipă sub semnul cultural al „Bătrânului Continent”! Noi, cei care trăim aici, nu putem descrie în mod obiectiv ceea ce este, însă ai dreptate: Trieste a avut o forță de influență semnificativă asupra scriitorilor, iar unii scriitori străini îl aleg și astăzi: mai degrabă aș spune că atât Joyce, cât și Svevo au găsit aici un spațiu pentru conștiință. O înclinație care aici s-a concretizat și în psihanaliză (Triestul austriac a fost locul de implantare a psihanalizei în Italia prin Edoardo Weiss, discipol direct al lui Freud) și în psihiatrie (celebra „reformă” a lui Franco Basaglia a deschis azilurile italiene în 1978). Trăiască puterea de relaționare și de propagare a spiritului boem! Bineînțeles, actualizat și furios – cum spui, 2.0 –, însă cu aceeași doză mobilizatoare de nonconformism, libertate și înclinație spre revoltă împotriva nedreptății. Acest slogan al colectivului care a curatoriat evenimentul german este fără îndoială prost formulat sau greșit înțeles – și cu siguranță nu are aceeași eficiență de reprezentare ca mult mai furibundul Make love, not war, care l-a inspirat (iar acum se pare că nici măcar acest vechi slogan nu ne-a învățat nimic). Ar fi de menționat proiecte mici și mari... Poate aș alege Both Ways, un proiect de artă contemporană (și relația ei cu știința) curatoriat în plină pandemie, cu un colectiv de curatori și instituții publice din cinci țări – printre care și România – și cu expoziții atât la Trieste, în cadrul EuroScience Open Forum 2020, cât și în spațiul virtual, unde vizitatorii-avatari au putut urmări tururile ghidate ale curatorilor-reali. Aș mai menționa, pentru o discuție constantă a practicilor curatoriale din țările ECE: Forumul CEI de la Veneția pentru curatori de artă contemporană pe care îl coordonez din 2001, în zilele de avanpremieră ale Bienalei de Artă de la Veneția. Este generatorul a toate acestea. Galeria Tommaseo a fost fondată, într-un alt spațiu, în anul 1974: Franco Jesurun avea idei clare și a adus la Trieste unele dintre cele mai interesante opere de artă contemporană din Italia, dar nu numai. De asemenea, a urmărit îndeaproape emanciparea feministă și a produs instalații și performance-uri care acum sunt istorice în carierele unor artiste precum Sanja Iveković, Renate Bertlmann sau Emanuela Marassi, născută la Trieste, ale cărei lucrări uimitoare din anii 1970 au fost expuse recent la MIART din Milano de către o galerie din Bratislava. Tu ar trebui să fii aceea care să ne spună câte ceva. Mă bucur că ți-am prezentat lucrările la Trieste, dragă câștigătoare a anului 2021! Premiul a fost creat în 1999: participarea tinerilor sub 30 de ani din Europa de Est este foarte numeroasă la fiecare ediție. Se solicită trimiterea unui portofoliu care să ilustreze cel puțin cinci proiecte recente ce urmează a fi evaluate de un juriu internațional. O expoziție și un catalog sunt apoi concepute cu ocazia câștigării premiului. De-a lungul istoriei sale, premiul a văzut tineri artiști crescând, primind alte premii importante, reprezentându-și adesea țara la Bienala de la Veneția... devenind celebri... Printre câștigătorii primelor ediții se numără Paweł Althamer (Polonia), Nicolae Comănescu (România), Ivan Moudov (Bulgaria), Nikola Uzunovski (Macedonia), Driant Zeneli (Albania). Mă bucur să anticipez aici că în septembrie va fi lansat apelul de participare pentru anul 2023. Ți-am vizitat țara. Mi-aș dori să văd mai mult. Mă încântă ceea ce se poate percepe de aici, de la distanță, desigur, într-un mod rudimentar; mă refer la amprenta foarte puternică pe care cultura și tradiția voastră artistică a conferit-o întregii arte contemporane – anume, în opinia mea, un mod de a trata cu delicatețe obiectul. Ca și cum sentimentul de respect uman față de creator ar trebui să preceadă mereu contemplarea și aprecierea artefactului... Puterea imaginativă a lui Brâncuși privind „inserția” piedestalului în identitatea profundă și nedivizibilă a sculpturii, formidabilul suprarealism „real” al lui Victor Brauner din Paris (On the Pattern), unde mintea se alătură indisolubil mâinii... De asemenea, prezența individuală și colectivă a obiectelor în lucrările lui Spoerri. Tot într-o manieră exemplificatoare, aș putea continua cu Neagu și a sa extraordinară moștenire lăsată studenților săi, sculptori englezi, cu privire la ideea de percepție și atingere: faptul că am curatoriat în cele din urmă o expoziție a sa împreună cu Gabriella Cardazzo a fost una dintre cele mai mari bucurii ale mele. Am sperat să fac acest lucru încă de la începuturile Trieste Contemporanea, când l-am cunoscut datorită lui Gillo Dorfles, care i-a fost un mare prieten și admirator.
Interviu realizat şi tradus de Luciana Tămaş |