| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | „Nu încerc o definire a artei, ci povestea întâlnirii cu ea”. În dialog cu Ioan Augustin Pop
 
  „Creația a venit din lumea interioară de multe ori în  contradicție cu aritmiile din contextul imediat, profesor am devenit într-o  lume determinată instituțional, iar cercetările mele însoțite de întrebări și  reacții, independente de clișeele din cultura locală, au stat la baza scrisului. Nu încerc o definire a artei, ci povestea întâlnirii cu ea: în discreție  totală și în refugiul propriului imaginar”. Ioan Augustin Pop (n. 1955) este un om al artei într-un sens complex:  artist vizual cu numeroase  expoziţii personale şi de grup, în  țară și în străinătate, profesor la Universitatea de Vest din Timişoara, cu două titluri doctorale și de habilitare  (docențiat), coordonări doctorale, management, scris. Despre etapele parcursului  artistic şi multiplele faţete  ale activităţii sale, precum şi despre realitatea  socio-culturală a momentului istoric pe care îl  trăim, în amplul interviu realizat de Sandra  Bazavan, însoţit de o galerie reprezentativă de  lucrări.
 
 
 De unde vine creaţia în cazul dumneavoastră? Care este firul interconexiunilor care vă identifică?
 
 Cred că legăturile complexe se regăsesc între realitate și sinele  subiectiv și între cunoaștere și viață – conexiuni care pot să prefigureze,  cred eu, o discuție despre fiecare. Subliniez că nu văd conexiunile teoretic ci  într-o multitudine de situații – adverse și favorabile. Adversitățile își au și  ele roluri interactive chiar, desigur cu cauze ce gravitează în jurul ambiției  pentru autoritate spirituală; sensurile ne trimit la glorie, ierarhie și la  impresia greșită că prestigiul este același lucru cu valoarea. Vreau să spun că  toate îl ating și pe artist și ridică întrebarea „ce viață a trăit?”.
 Creația, în cazul meu, a venit din lumea  interioară de multe ori în contradicție cu aritmiile din contextul imediat,  profesor am devenit într-o lume determinată instituțional, iar cercetările mele  însoțite de întrebări și reacții, independente de clișeele din cultura locală,  au stat la baza scrisului. Nu încerc o definire a artei, ci povestea întâlnirii  cu ea: în discreție totală și în refugiul propriului imaginar. Știu că am  desenat și pictat devreme, înainte să împlinesc vârsta de cinci ani când am  început să vorbesc și înainte să reflectez cât din viață e destin și cât liber  arbitru. Tot ce auzisem în casă, că mama s-a refugiat în Regat în ’40  și tatăl meu a fost rănit în ’44 de un obuz de brand, fiind urmărit apoi zeci  de ani în regimul instaurat, dar și alte necazuri, au fost neînțelese de  copilul de atunci. Copilul s-a retras în muțenie; am pus mâna pe culorile de  ulei ale mamei și am alcătuit grămezi de obiecte (instalații?) adunate de peste  tot. Într-una din primele etape ale conștiinței de artist, realizată în Oradea  anilor ’80, am spus că „văzul e ceva foarte frumos, dar şi monitor al realității”.
 
 Dintr-o altă perspectivă, cum vă defineşte activitatea didactică şi cum se întrepătrunde cu latura artistică?
 
 „Navetist existențial” mă  văd în interconexiune cu profesoratul: naveta între universități este istoria  la persoana întâi în această istorie a prezentului, ambele marcate de tranziție  și mutrele postcomunismului. Cariera universitară, începută în ’90 în Cluj, în rectoratul  domnului Ioachim Nica, conceput spre deschiderea învățământului artistic și  lichidarea sistemului vechi, a răspuns dorinței mele (ca și a celorlalți  congeneri) de cunoaștere. Primul rost a fost arta internațională. Numai că  profesoratul nostru, un căpcăun cu multe capete (pedagogie și pompierism,  politică, agitație, profesie de conjunctură) te mușcă în interior. Or’,  postcomunismul nu e un ideologism politic care nu atinge societatea. E foarte  concret. Subiectul „sistem” evocat în discuțiile noastre marginale, în arte, a  produs tot felul de răstălmăciri și manipulări de interese personale.  Pentru  mine e un complex întreg de  situații cu multe drumuri bătute între Cluj, Oradea și Timișoara și retrageri  în atelier; regimul în final (postcomunismul) a avut efect de ricoșeu salvându-mă  iar în creație.
 Cercetarea în arte și scrisul cer consum de timp, dar într-un anume fel  au fost complementare căutărilor mele ca artist. Dacă există ceva nociv,  personal îl detectez în procedurismul birocratic și instituționalizare. Din  păcate, funcția ocupată în școli și în alte medii artistice locale este  asociată ierarhiei sociale și chiar elitei profesionale. Am văzut multe cazuri  între Oradea și capitală pe via Cluj și Timișoara. Față de fenomenul veleitar,  care nu spun că m-a lăsat indiferent, masa de scris mi-a oferit o frumoasă  consistență conceptuală pe care nu am regăsit-o la confrații instalați în  ierarhii; nici la aceia care mizaseră pe instinct. După toate acestea,  coordonarea doctorală a avut anume rost și deschidere. Este chiar foarte  interesantă și spun acest lucru indiferent de problematicile celui cu care  urmează să lucrez.
 
 
  Semnele naturii, 1983
 
 
 
  Semnele naturii 3, 1981-1985
 
 Ați dedicat cea mai mare parte din timp atelierului de  pictură. Ce se întâmplă în laboratorul creației, cum apar provocările şi ideile?
 
 Pictura se naște din  conexiunile interumane și ale imaginarului colectiv cu universul concret și din  emoție; personal o găsesc în spectacolul vizual și în metamorfozele dintre  materia primă (materie și imagine) și conștiință. În condițiile curatoriatului  interesat mai mult de noile medii și o abordare cumva populară a picturii, deci  marcată de un interes scăzut, cred că genul devine piatră de încercare și scală  de valori. Se pictează mult dar rămâne  prea puțin. Dincolo de primii ani, am pictat din cauza lumii în care am trăit,  în care instinctul îmi spunea că e săracă în imagini (față de consumerism film  și excedența publicitară din Occident). Visam  să colorez lumea. Mai mult, voiam să văd nevăzutul a cărui existență o intuiam. Iubirea  și reacțiile au fost decisive. „Istoria  picturii mele” este una a revenirilor între o serie de opoziții precum  imaginea/materia, abstracționism și reprezentare figurală și concept(ualism)  versus pictură realistă cu începuturi în motivațiile oglindite din ciclurile  anterioare și în conexiune cu istoria personală pe care trăit-o.
 „Frumos,  dar mai privește încă o dată, poate vezi altfel, dacă nu altceva” este  traducerea formulei devenită cap de idei pentru un timp în cariera mea – „văzul  e frumos, dezvăluie fațetele lumii și monitorizează realitatea imediată”. În  continuare mi s-au relevat lucruri mai frumoase și mai puternice decât imaginea  descriptivă. Urmăream să evadez din studiul figurativ din institut mai întâi,  apoi de „școala” ciucurenchistă și babistă din București bine propagată în  țară, în perioada formării mele, între anii șaizeci și optzeci. Transformarea picturii  mele a fost latentă, începută prin ’81 când văzusem mâzgălelile și textele  triviale cu Ceaușescu pe clădiri, în toaletele publice și străzile ascunse.  Le-am luat pur și simplu cu mine iar în titlul găsit, Semnele naturii, țintisem nu în natura biologică sau în efectele  trecerii timpului, ci în natura perversă a omului. În miezul acelor imagini,  m-am gândit la cât de fragilă este ființa umană în labirinturile sale  impenitente și întunecate. Ciclul Paleta  și mediu(m) cu care am debutat a fost momentul în care m-am găsit în  metamorfozele și procesualitatea materiei în compoziții semiabstracte, cu  figurații generice. Au urmat Nopțile  Milenei din ’87-’93 despre care am  știut că, odată cu ele, a venit momentul zero al conștiinței mele ca artist. S-a întâlnit politicul tematic cu materia  picturală. Venea revoluția anticomunistă.
 „Care  sunt limitele picturii, până unde merge experimentul sub forma intervenției  non-picturale încât pelicula obținută să păstreze spectaculosul și încărcătura  de inefabil?” au fost întrebările care m-au obsedat în perioada experimentală, înainte de 2000.  Lucrările lui Rauschenberg din expoziția de la Cluj din 1979, Artistul plastic la lucru în America, la  fel ca și ale celorlalți artiști ai expresionismului abstract american,  singurele văzute până atunci care m-au atras în acest sens au fost acoperite de  impresia produsă asupra mea de expoziția Experiment din Cluj și București – ’92. Interesul artistului nostru pentru așa-numita artă  alternativă, însoțită de sloganul „pictura a murit” în situația în care  postmodernismul se declanșase în urmă cu trei decenii, reprezintă câteva din  motivele experimentului meu. Exceptând ideea că „tabloul cu ramă” este depășit,  nu știu să fi existat dezbateri sau studii privind perspectiva escatologică a  genului; procesele de conștiință extreme au fost incomparabil mai timide față  de artiști ca John Baldessari și Vitto Acconci care au urmărit să-și exploreze  limitele interioare din celebrele lor manifestări de performance-art. Perioada  experimentală sau de re-concepere a obiectului pictat a fost marcată de  incertitudini pentru viitorul genului. Arta alternativă, cu câteva excepții, mi  s-a părut abia trendy… continuă și azi…
 
 
 
      
          | 
             | 
 |  
          | Nopţile Milenei 1, 1987-1993 | Nopţile Milenei 3, 1987-1993 |  
 
      
          | 
             | 
 |  
          | Nopţile Milenei 6, 1987-1993 | Nopţile Milenei 11, 1987-1993 |  Ce a urmat după anul 2000 în creaţia  dumneavoastră?
 
 Între primele lucrări  după 2000 a fost seria de Bandaje.  Ele au constat în panouri minimaliste de mari dimensiuni, în gri și roșu  metalic în care am intervenit manual cu materiale moi precum materialele textile. În  continuarea experimentelor (din materiale brute și deșeuri, materii industriale  și spray de automobile etc.), am mizat pe obținerea unor efecte interactive, Covorul zburător (sau Răpirea din serai) a  fost un amestec de colaje din materii diverse, textile și de altă natură, care  au fost lipite-adăugate unei suprafețe orizontale care creștea de la o zi la  alta până la acoperirea întregului paviment din atelier; suportul conceptual  oscila între sensibilitatea tradițională cu care a fost abordată pictura, pe de  o parte, și angajarea obiectului la o lecturare a acestuia din poziție  verticală, pe de altă parte. Obiectul pictural din acea perioadă  la care am ținut cel mai mult a fost Plasik/Plasticitate, fiindcă realizasem o pictură transparentă și cu două fețe în care am urmărit  ideea comunicării vizuale prin semne grafice și gesturile corporale. Suprafața  lucrării de trei pe doi metri, realizată dintr-un material transparent întins  pe șasiu, pe care am făcut pictograme și semne grafice din spray, închidea un  culoar, determinând spectatorii să se privească reciproc de pe ambele părți și  să-și facă semne cu mâna în timp ce priveau lucrarea. În aceeași perioadă am  realizat obiectele picturale Steaguri  fără nație, Informație despre îngeri, Autoportret fără chip, Autoportret cu Bernea, Aici putea să fie o pictură sau probabil  urmează să fie vreo una, New Information, după care am folosit  experimentele obținute trecând la altă abordare, la o pictură realistă.
 Interconexiunile produse în realitatea concretă dintre  imagine şi toate transformările de după anii 2000 reprezintă un adevărat proces  de conștiință pe care l-am realizat, aș spune, din mixajul a două lumi,  postcomunismul și noile tendințe cu consecințe globalizante. „Materia în  transformare modifică imaginile” a devenit ideea(-slogan) în suportul căreia au  evoluat proiectele ample și expozițiile până în acest moment. În seriile precum Epoca oțelului, Arheologiile, TZARAgordian și expozițiile Despre M.IN.E./Despre Ministerul Industriei  și Experimentului, Arheologii Industriale, Trecut la timpul viitor/Passato al tempo  futuro am văzut materia sub forma transformării brute prin dispariția  întreprinderilor și ruinarea lentă a palatelor vechi. Cred că toate astea s-au  cerut deslușite.
 
 
  Bandaj pentru pictură 1, 1998
 
 
 
  Bandaj pentru pictură 2, 1998
 
 
 
  Covorul zburator (Răpirea din serai), 1998
 
 
 
  Plastik/Plasicitate, 1998
 
 
 Ce proiecte aveţi acum în  derulare?
 TZARAgordium.  Am găsit acest hibris cultural între Samuel Rosenstock și legendarul nod din  Gordium ca reacție la mediul contingent și clișeele din plastică. (Din nou „văzul  este frumos și monitor al realității”.) Într-un arc de timp (istoric pentru  viața unui om) am fost martor la ridicarea utopiei politice și sfârșitul ei, pe  care am tradus-o în termenii de scenografie a abandonului și paradis al ruinei  (în plină societate de consum). În realitate, este vorba de întreprinderea  ridicată înainte cu treizeci de ani și dispărută azi prin implozie. Văd în  regimul postideologic coincident cu   realitatea postindustrială, „cadre gata găsite”, spectacole extrase  dintr-un imaginar necunoscut. Aș spune că un flux dinamitează spațiul, materia  se schimbă într-o magmatică formă lichidă și de precipitat. Tristețea lui Tzara  devine teatru al absurdului în casele cu grafitti, spațiile lipsite de iluzii  intrate într-un proces de abstractizare.                                 Întâlnirea „odiosului regim” cu „suprarealitatea  postcomunistă” rezumă complexul Tzara în care pictura persistă în nostalgii sentimentale și incerte, figurații  frumos-urît. Obiectivul civil contopit în materie din Blocul operator și Somnul  arhetipal al domnului Bauhaus, baloanele și păpădiile din lucrările Pasajul și Cânele păpădie, haitele de câinidin seria Caniculita anticipează TZARAgordian din lucrările Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de  moarte pentru eroul întors din transtemporalitate și tinerețe edenică,  precum și seriile ultime cu titlul Memoria  (memoria unei umbre pe un cub de sticlă), Bye, Bye Beny, Ozon, Lucruri obişnuite, Crepuscular, Degradarea  ruginii. Rațiunea de viață se reduce  la o schemă.
 
 
  Lucruri obişnuite 1, 2020
 
 
 
  Lucruri obişnuite 2, 2020
 
 
 Frumos  versus urât: cum abordăm aceste concepte și cum vedem frumosul?
 Mulțumesc pentru întrebare. Ambele concepte, frumosul mai întâi, se cere lămurit  cât se poate din cauza confuziilor și a clișeelor. Cu alte cuvinte frumosul, în  contextul libertății de creație și după răsturnările conceptuale din secolul  recent încheiat, rămâne undeva între definiții stricte și interpretări…
 Pictez frumos și urât în același timp – cred eu – și văd universul ca pe  un întreg în care distincția celor două este determinată de idei și contexte  diferite. Găsesc în coexistența conceptelor și a realităților o unitate dintre  cele mai complexe. După atâta artă moștenită, n-aș reduce urâtul la hidos,  dezarticulat, diform, nici frumosul la minunat, sublim, splendid, deci numai la  expresia fizică din exterior. Dacă găsim ceva adevărat în asemenea reducție, ea  stă pe de o parte în stil și atitudine, pe de alta, într-un A.D.N. înscris  cândva într-o origine atavică îndepărtată. Dacă mă gândesc la filmul brut  horror, văd că îi lipsește ceva, cade în schematism și gratuitate, n-aș crede  să stea în același registru cu filmul cyberpunk și femeia cyborg; la fel în  pictură și în alte medii artistice. Reprezentările frumosului, precum paradisiacul  și altele cunoscute din gustul comun, popular, riscă kitschul. Un exemplu în  acest sens îl găsesc în producția cinematografică Return to the Blue Lagoon/Întoarcerea la laguna albastră (însă  creația este într-o continuă evoluție și unele date din aceste exemple pot fi  reinterpretate și mult îmbogățite). Abordarea conceptelor de frumos și urât  presupune căutare, așa că venim la modelele și gusturile din istoria artei și  din filosofie sau, în ce ne interesează pe noi, la subiectivismul și creativitatea  în care se identifică artistul.
 Răspunsul privitor la conceptul de frumusețe cu conținutul de idei în  epoca pe care o traversăm e fără îndoială mult mai dificil și își găsește  explicația în coliziunea dintre moștenirea culturală privind sintagma „frumos  estetic”, cu schimbarea de paradigmă ce durează de cel puțin un secol, timp în  care creația artistică nu se asociază neapărat cu discursul referitor la  frumos. E suficient să ne gândim la distanța care ne desparte de kalokagathia greacă (καλοκάγαθία) și uniunea între bine și  frumos sau etic și estetic, de estetica kantiană și de frumusețea sacră  revelată de icoană, subliniată de Paul Evdokimov, Miquel de Quenot și canonicii  ruși. În fine, Baumgarten, părintele esteticii, și Joan Joakim Winkelmann,  părintele istoriei artei, relevă rolul artei în cadrul evoluției istorice și  creează o sinteză între valoarea cognitivă și experiența estetică. Lucrările  lui Umberto Eco, Istoria Frumuseții și Istoria urâtului, demonstrează  relativismul modelelor și al criteriilor conceptuale și senzoriale în funcție  de epocă, ajungând până la cele mai surprinzătoare cazuri de azi.
 Traversând tunelul timpului istoric – asta facem în școală și pe  parcursul carierei noastre – sunt ispitit să văd frumosul și urâtul în mod  subiectiv și, oricât aș risca, cred că datorez mult culturii istorice la fel ca  și celei actuale, remarcabil consubstanțiale ambiguității și conștiinței  valorice.
 
 Cum  vedeţi, aşadar, raportul frumos-urât în  pictura  dumneavoastră?
 
 Am spus la început că pictez și urât și  frumos în același timp, însă îmi asum și situațiile de a lucra urât separat de  frumos sau exceptând ambele concepte, când am drept miză suportul conceptual.  Înainte să fac comentarii la lucrările mele, aș vrea să menționez cazul lui  Mark Quinn, britanicul care excelează în tratarea frumosului în seria de  picturi având ca tematică florile și grădinile, el însuși realizând încrucișări  de specii din propria grădină de flori. Lucrările sale de foarte mari  dimensiuni desfășoară în fața ochilor adevărate splendori paradisiace;  experiența sa în pictură merge mai departe și de la conceptul privind mutațiile  genetice, cu aceeași înclinație și abilitate pentru frumos realizează mirajul  pictural din lucrările Flesh Paintings…  Cum să nu ne bucurăm apoi de opera lui Jeff Koons, Made in Heaven? Exemplele continuă și în tema urâtului.
 Când spuneam că văd universul ca pe un  întreg unitar și că pictez urât și frumos în același timp, mă refeream și la  propria constituție interioară. De acolo, dintr-o armonie profundă zvâcnește  tot ceea ce este dizarmonic. Opera de artă, în pofida oricăror deviații  particulare, nu se naște ca un rebut existențial, stricăciune sau lucru toxic.  Ea are rațiunea de a ființa în același loc/obiect cu toate nuanțele care o  definesc. Unele dintre lucrările mele au apărut acutizate de realitățile  imediate, de unde și componenta reactivă, altele explorează subtilitățile  diafane, reflexiv lirice din dorința pătrunderii întru adevăr, pe care nu-l văd  altfel decât ideal-frumos fără vreo formă sau concept conchis. Motivul formei  transpuse în spiritul frumuseții a rămas pe mai departe o întreagă aventură  pentru mine, cu care m-am încercat în ultimul timp în seria de lucrări cu  titlul Memoria (umbra memoriei pe un cub  de sticlă). Memoria, ca și arhetipul și alte motive tematizate, nu poate fi  identificată obiectual, nu poți spune că ai atins cu mâna arhetipul sau aripa unui  înger. Este vorba despre gândul frumos ce pretinde să fie regizat în suprafață,  în obiect tridimensional sau film. Umbra este proiecție aproape inefabilă care  pe un corp geometric transparent creează o gamă infinită de reflexii și  refracții. Practic, am fost pus în situația de regizare a imaginii și a  materiei picturale în legătură cu una dintre cele mai rafinate și profund umane  și ale omenirii substanțe. Dincolo de amintirea net particularizată, memoria  consacră valorile, pune în discuție durerea, suprimarea idealurilor, poveștile  cu universurile discrete țintind în final apropierea de frumusețe.
 
 
  Memoria 1 (Memoria unei  umbre pe un cub de sticlă), 2020
 
 A fost pandemia o  provocare? Cum se vede această realitate (viața și politica) în ochii unui  artist și cum sunt imaginile sale?
 
 Creația  mea e un exercițiu al libertății și reacțiilor; altfel spus, conștiința  artistului în raport cu lumea exterioară. Această alchimie psihosocială m-a  urmărit pe întregul parcurs al schimbărilor petrecute în deceniile anterioare, este  bagajul cu care am venit până azi. Criza de proporții din ultimele luni a fost  tulburătoare și în munca cu sinele, în laboratorul personal, mă găsisem într-un  vertij de oglinzi. Creația s-a întâlnit  cu pandemia. Într-un registru simbolic de relaționări ale conștiinței  artistice, în Pax-pacis I și II, decupasem cadre din realitatea  trăită în lockdown la cote suprarealiste.
 Nu înțeleg pandemia decât din avertismente  și statistici, din modul de gestionare a datelor cu întregul delir. Cu  luciditate dar omenește, gândind faptele, cred că ceea ce iese din matca trăită  obișnuit creează frisoane. Vezi conspiraționismul. Nu trebuie să împărtășești  această abordare, însă în ultima vreme am senzația acută că accesul la  informație e foarte limitat. Nemulțumirea creată de știri față de cunoaștere și  posibilitatea de analiză mi-a adus disconfort. Am căutat să înțeleg ce se  petrecute prin filtrul cărților, al conferințelor și monografiilor colective la  care am colaborat…
 Într-o realitate colectiv  acceptată (contextuală), creația rezultă din verigile concepute de artist. În  realitatea pandemiei care a adus izolarea de libertate, creația poate rămâne  doar un segment virtual în existența noastră. În fapt, cunoscuta decizie  guvernamentală de „distanțare”, simbolic cel puțin, oscilează între erori și  interpretări. Respingerea datelor oficiale privind pandemia poate fi  interpretată politic ori ca șoc psihologic colectiv. Acest al doilea caz e foarte  important pentru artist în înțelegerea fenomenului; proiecțiile cortexului  (uzina magică de imagini, sentimente și judecăți) explică superstițiile ca  simptom social în momentele critice, cauze absolut diferite de statisticile  oferite. Nu e nevoie să fii conspiraționist (în istoria omenirii multe din  informațiile liderilor nu au ajuns la demos), e suficient să vezi frica  planetară. Mai realist e să vezi rumoarea omului față de idealurile,  patrimoniul și valorile câștigate – tradiție, cultură, frumos – și față de  viață în fond. Însă ceea ce cred eu, greu de trecut cu vederea, e imaginea  răsturnată din oglindă cu guvernele lumii, științele medicale luate prin  surprindere, diversiunea posturilor de știri și sărăcirea progresivă a majorității.  Or, simptomatologia fricii o vedem și la Hyeronimus Bosch, Goya ș.a.m.d.
 
 Care  sunt consecinţele care derivă de aici?
 
 Șirul lung de erori care au  fost făcute îl înțeleg în cel mai toxic mod fiindcă a produs psihoze colective  separând poziția oamenilor între conspiraționiști și televizomani; vedem  credulii mitologiilor globaliste și credulii declarațiilor oficiale, fără căi  alternative. Aici mă refer la corupție inclusiv în pandemie, la diletantismul  și jocurile pentru putere, distribuția discreționară a informației cu circuitul  și scurtcircuitările ei, înțelegerile interguvernamentale, diferitele  recomandări etc. Un alt registru de subiecte nocive, Fakenews, conspirația, manipularea  etc., un fenomen deloc nou dar vizibil acutizat, persistă inexplicabil și de  prea mult timp. Cazul falimentului economic al Greciei, un exemplu pe care-l am  la îndemână, care s-a folosit de pârghiile diplomatice riscând în contrapartidă  falimentul Uniunii Monetare Euro după câștigarea alegerilor din 2014 de către  coaliția partidelor de stânga conduse de premierul Alexis Tsipras, se  transformase într-un real mit globalist…
 În același context pandemic, un politician  de rang european, fără referire la subiecte cum sunt ordinea mondială, al  treilea val, noile tehnologii, arăta într-un interviu că musai să înțelegem că  lumea intră în altă eră. În jurul afirmației, ne putem aștepta în continuare la  cele mai nefericite răstălmăciri.
 Legătura între pandemie și sentiment ridică subiecte  grele privind vulnerabilitatea și condiția creativă. Suntem în anul „21”  și (ne)anunțata nouă paradigmă culturală indică semnale tot mai frecvente. Cred  că vedem un mileniu care avansează cu noutăți specifice de New Age. Lumea  democratică se impune revigorată după exodul estic și agresivitatea exercitată  asupra spațiului public, naturii și conflictelor înghețate; dar și din cauza  insecurității sociale și dezechilibrelor economice din anul trecut. Judecând din  perspectiva cutumelor moștenite, izolarea și recluziunea individuală în  proporție de masă, dezintegrarea corpusului social și a vieții publice, teama  de schimbare a conceptului de libertate și limitarea circulației, reacția la atingere aduc  consecințe traumatizante. Ideea utilizării inteligenței tehnice în scopuri  malefice înfierbântă imaginarul în scenarii apocaliptice. Biosecuritatea  politică lansată de Giorgio Agamben, referința la Tempêtes microbiennes de Patrick Zylberman publicată de editura Gallimard, Paris, în 2013, opinia filosofului francez  Bernard-Henry Lévy, precum și reflecțiile altor intelectuali cunoscuți creează premoniții  sumbre…
 
 
  Crepuscular 1, 2020
 
 
 
  Crepuscular2, 2020
 
 Cum vă raportaţi personal la realitatea  prezentului?
 
 După experiențele  din Vest și marile evenimente expoziționale, mă găsesc în fața unor interogații  capitale privind tradiția culturală, creația și schimbările din prezent.  Galaxia realității virtuale, condițiile de intangibilitate, himeric, efemer și  chiar domeniile Zuckerberg și Gates sunt realități de chestionat. (Şi, desigur,  ce ar însemna creația artistică în Mattrix?)  Realitatea ridică întrebări privind locul artei. Relația materie și informație  (materie și imagine) pe care o abordez cred că e în actualitate. (Amintesc că,  împreună cu Călin Beloescu, am conceput disciplinele Creația între materie și informație și Evaluarea imaginii din pictură.) Am relevat acest „duo” și în  expoziția personală Passato al tempo  futuro/Trecut la timpul viitor din Veneția în care am explorat stările de  agregare ale materiei, precipitatul și fluiditatea imaginii picturale. În  centru stă condiția umană și actul de creație în raport cu timpul din picturile Bye, Bie Beny, Lucrurile obișnuite și Secretul.
 Cred că pandemia, cu frica și schimbările  produse, va rămâne un moment în istorie. Bulgărele de zăpadă s-a rostogolit,  finele modernismului a fost anunțat cu decenii în urmă, postmodernismul a fost  o ultimă redută a modernismului (a se vedea Hans Belting)... Tema globalismului  nu este o noutate în creația internațională, postcomunismul în raport cu  globalismul din proiectele mele are o durată de câțiva ani… Transpun pandemia  în artă prin viața-motivație. Opinez  că apariția altei lumi este inevitabilă, anticipată de o artă care în ultima  sută de ani s-a recreat din noutăți rezultate din alte noutăți. Aici amintesc,  pe lângă pictură, proiectele realizate între 2010 și 2020,  pictura enveronnementală de interior S.TA.I to See / S.T.A.I. să  vezi și What’s What? / Ce este acel „Ceva”,  reacțiile la spațiul public din Pink  Sightseeing/Vedere în roz și Solaris  salon de bronzat și acțiunea Autoportret  în mișcare, în contextul unor realități acute. Observ aproape instant că în  pandemie artistul a fost interesat de existența-împreună și comunicare, de geamul ca despărțire în  lume și proiecția de la fereastră, white cube și distincția create între arta  obiectuală și fizică față în față cu arta virtuală. Pandemia m-a sensibilizat  conceptual făcând precizarea cu legăturile politică-viață și percepția politică-existență. Eu  cred în interesul și sensibilitatea acutizată a artistului pentru comunicare, conexiunile subtile între Ego și sine și între masificare și identitate. Când omul este nevoit să supraviețuiască  la metru cub, în izolare, e teribil. În lucrările Secretul, autoportretele des-figurate, dispariția chipului și ștergerea  imaginii vin dintr-o lume definită de egalitarismul  politically correctness. Condiția  aurorală și crepusculară din Proiecția  unei umbre pe un cub de sticlă și Crepuscular marchează memoria și pătrunderea dincolo de cadrul realității. Consider că  pandemia a devenit un test de anduranță cauzat de schimbările petrecute în  metabolismul social odată cu izolarea individuală în izolarea lumii; și cred că  ar trebui să fie și un moment de reflecție. Așa au venit seriile Lucruri obișnuite, Ozon, Pace – pax-pacis…
 
 
  Pax-pacis I, 2020
 
 
 
  Pax-pacis II (detaliu), 2020
 
 Vă definiţi un „navetist existențial”: întreb artistul (sau omul?) ce  găsește distinctiv în Timișoara, mai mult mediu profesional sau realități  locale? Ce trebuie subliniat, particularitățile sau sensul generic de  loc?
 
 Omul  de acum vede lucrurile de la distanță, existențial, pe când cel sosit înainte  cu 20 de ani în Timișoara a trăit emoțiile și așteptările cu intensitate. Nu-i  separ pe cei doi, mă regăsesc atât în diferența de temperatură, cât și  contextual. Legat de venirea mea, discuția începută încă din ’99 s-a născut  într-un Cluj mult prea conservator pentru ceea ce-mi doream și a ținut până în  2004; optasem pentru Timișoara care, în imaginarul colectiv perceput drept oraș  liberal, mi s-a părut destin.
 Acum, după ani, dacă  răsfoiesc notele de jurnal găsesc lucruri „interesante” chiar pentru mine. Să  nu fiu greșit înțeles spunând că Timișoara mi-a influențat nordul magnetic,  fiindcă m-am găsit în mijlocul unei realități diferite prin mentalități,  relaționări umane și prin colectivele de lucru. Viața universitară are o  încărcătură complexă, însă personal mi-am dorit mai mult decât școala; voiam să  înțeleg lucruri esențiale despre lume, așa că vederea ei dinspre trei orașe a  fost un real privilegiu – profesia, mai mult decât slujba, cere să înțelegi  lumea în esența și aspectele ei. Locul își are coloratura sa, nu e simplu  pentru un nelocalnic; după schimbările pentru care am optat, mi-am spus că omul  face greșeli ce nu pot fi corectate. Dincolo de reacție văd un plan mai adânc  de analiză și mă gândesc că omul traversează viața cu eșecuri și împliniri în  funcție de liberul arbitru și după un instinct ce nu dovedește să fie  independent de context. Spațiul timișorean are o istorie mult prea diferită de  Oradea și Cluj, de unde și particularitățile inconfundabile.
 Găsesc Timișoara  nuanțată, complexă și combinatorie. Artele plastice și vizuale relevă o  varietate mare pe scala de valori, similară peisajului expozițional și  realității imediate. Formularea lucruri „interesante” de mai  înainte e ambiguă… orașul are tot ce găsești în țară și oscilează fantastic  între situații surpriză… azi Timișoara e declarată capitală culturală, mâine  Muzeul de Artă de aici escaladează în anecdotică – vezi showul vestitului „colet  suspect” din 2014 despre care am crezut că interpretează Artist’s  Shit / Merda d’artista de Piero Manzoni din 1961. N-a fost așa. Bucuria câștigării titlului de Capitală Culturală  Europeană a fost contrabalansată de o anchetă a ziaristului german Uwe Ritzer în „Sueddeutsche Zeitung” cu titlul Mult aer cald. Sprijinit de multe subvenții culturale, ce semnalase rețelele de experți și rolul deținut în  desemnarea titlurilor, asociate cu personaje locale. Spiritul întreprinzător e,  cum să spun, în balans(?) cu un patriotism accentuat. Cred că dacă se va lucra  la popularizarea imaginii orașului în altă paradigmă vor fi împliniri; mă  gândesc ca prosperitatea să susțină importarea de talente, iniţiative, evenimente  din Occident.
 Concret, după aproape două decenii văd „excepționalismul” timișorean –  ca să-l parafrazez pe Toffler –  situându-se în zodia „#rezist”. Dacă tăcerea oamenilor în scopul păstrării  prestigiului, atopică sau atemporală, este benefică se va vedea mai târziu. Văd  că locul e iubit de moștenitori, exotic și foarte frumos chiar pentru  consumatorii de tradiții moderne, urbane, cultural-politice etc.
 
 
  Secretul 1, 2020
 
 
 
  Secretul 2, 2020
 
 
 
 Interviu realizat de Sandra Bazavan(nr.  2, februarie 2021, anul XI)
 |  |