Întâlnire cu Laura Russu, scenograf în echipa filmului istoric „Maria, Regina României”

În toamna anului 2019, revista „All About Romanian Cinema” consemna succesul de public al filmului istoric Maria, Regina României: proiectat în avanpremieră la București la Festivalul Les Films des Cannes şi declarat câștigător, prin votul publicului, în secțiunea Avanpremierele Toamnei.

„Etapa de pre-producție a fost minunată. A avut loc un casting atât în București, cât și la Londra. Am apreciat, încă de la început, talentata echipă cu care am lucrat. Oameni înzestrați, precum Gabriel Kosuth (imaginea), Ana Ioneci și Claudia Bunea (costumele), Nora Dumitrescu și Laura Russu (scenografia), sunt doar o mică parte din cei care ne-au fost alături. Amploarea producției filmului a fost extraordinară”, a declarat Alexis Sweet Cahill, regizorul filmului.

(În imagine, Roxana Lupu în rolul Reginei Maria)

Pentru realizarea filmului, au fost refăcute locații, decoruri, piese de mobilier, respectându-se întocmai modelul original. „Au fost recreate în post-producție zone din Calea Victoriei, Gara de Nord, Gara din Lyon, pentru a recrea prin toate detaliile atmosfera acelor ani. Filmările au avut loc în România și Franța și au pus în valoare locații autentice, precum biroul Regelui și al Reginei, Palatul Cotroceni, Castelul Peleș, Quai d’Orsay din Paris. De fapt, aici a fost adevărata încercare, să redăm o atmosferă onestă, sinceră a unui moment prea puțin cunoscut din istoria noastră”, spune producătorul filmului, Gabi Antal.

Entuziasmului publicului i s-a alăturat cel al cineaștilor. La Gala Premiile UCIN 2020, la care au fost premiate cele mai bune filme românești lansate în anul 2019, filmul a obținut cele mai multe premii. Unul dintre ele a fost acordat echipei de scenografi Nora Dumitrescu - Laura Russu, pentru Cel Mai Bun Decor.



Nora Dumitrescu şi Laura Russu, Premiul UCIN 2020 pentru Cel Mai Bun Decor
(foto www.ucin.ro)

„Vin eu spre tine”, îmi răspunde Laura Russu la invitația dintr-o zi însorită de decembrie de a discuta despre experiența ei în realizarea acestui film de anvergură. Mesaj care mă face să zâmbesc, având în vedere că Laura este născută și și-a petrecut o parte din copilărie la Chișinău, capitala Republicii Moldova de astăzi, și s-a mutat în România în 1990. Una dintre posibilele locații pentru a ne întâlni este Parcul Cișmigiu, unde a fost reconstruită o secvență care, în Maria, Regina României, are loc la Paris. Convenim să ne întâlnim în fața Ateneului Român, în preajma căruia există mai multe opțiuni de parcare, și să mergem la o cafenea cu terasă încălzită, pandemia face imposibilă șederea în interior. Alegem Chocolat. N-a fost locație în film, dar multe dintre apetisantele dulciuri din meniu sunt pregătite după rețete franceze. „Fiind film istoric, nu poți să creezi, ci re-creezi. Documentarea e foarte importantă. Nu poți să pui un pat Ikea într-un dormitor al Reginei Maria”, spune Laura Russu. A doua Regină a României moderne, nepoata Reginei Victoria a Marii Britanii, nu dormea în același dormitor cu soțul ei, Regele Ferdinand I al României, trebuia așadar reconstruită atmosfera unui spațiu intim care era în primul rând al Reginei Maria. Nu întâmplător, cele două echipe care au lucrat în tandem, Decoruri și Costume, sunt feminine.

Primii profesori ai Laurei au fost chiar părinții ei, atât tatăl, cât și mama fiind absolvenți ai Facultății de Teatru din Moscova, într-o perioadă în care fiecare Stat din fosta Uniune Sovietică putea să își trimită studenți la prestigioasa școală o dată la fiecare 15 ani. Împreună, tatăl și mama Laurei au deschis apoi Teatrul de Etnografie și Folclor „Ion Creangă” din Chișinău, iar fetița îi însoțea în călătoriile lor de cercetare. Îmi arată fotografii vechi de la Teatrul din Chișinău și recente cu Corul Bisericii Sf. Prooroc Ilie Titan. Laura, care „solfegiază în rusă”, și mama ei, regizoarea și actrița Otilia Dediu, fac parte din acest cor și cântă în Biserică în timpul fiecărei Liturghii duminicale. Cum a ajuns absolventa UNARTE, Promoția 2002, secția Scenografie, clasa Arhitect Ștefan Antonescu, realizatoare a decorurilor câtorva filme de lung-metraj și ale unor spoturi publicitare pentru companii prestigioase, pe platoul de filmare de la Maria, Regina României? „Nora Dumitrescu m-a convins”. Se consultau atât pentru interioare, cât și pentru exterioare. „La unele locații mergea ea, în alte locații mergeam eu”, așa că cel puțin una dintre noi era prezentă la fiecare filmare. Împreună cu Alexis”, Sweet Cahill, regizorul filmului, „am decis să folosim și green screen-ul, unele decoruri fiind finalizate în post-producție. Cele mai mari emoții le-am avut cu interiorul de la Quai d'Orsay. Aici, noi am reconstruit parțial decorul în platou, podeaua, mobilierul, recuzita de joc, iar tot ce nu atingeau actorii a fost green screen, care avea exact aceeași dimensiune ca și spațiul real și găuri foarte înalte în locul geamurilor reale, pentru ca lumina din platou să se suprapună perfect pe cea din realitate. Imaginile de pe green screen fuseseră deja filmate în locația reală și trebuiau, ulterior, adăugate în post-producție. A fost o muncă frumoasă, în echipă, care a avut un rezultat foarte bun! Așa cum e, de altfel, tot filmul.”




Premiera filmului Maria, Regina României la Ateneul Român
(foto pagina FB Alexis Sweet)




Regina Maria (Roxana Lupu) şi Regele Ferdinand I (Daniel Plier)
Filmare la Castelul Peleş




Filmare în Gara Obor




Reconstituire Paris în Parcul Cişmigiu




Filmare la Casa Monteoru pentru o scenă care se petrece la Cotroceni




Filmare la Cazinoul din Sinaia, în film Palatul Buckingham, camera copiilor




Filmare în Parcul Carol din Bucureşti




Filmare în Parcul Carol din Bucureşti




Fotografiile provin din arhiva personală Laura Russu. Alte imagini pe pagina facebook oficială a filmului.



Interviu realizat de Ioana Eliad
(nr. 1, ianuarie 2021, anul XI)