Dialog cu Mariagloria Fontana, coordonatoarea Premiului „Le Città delle Donne” Mariagloria Fontana este directoarea revistei online pentru femei www.lecittadelledonne.it, precum și coordonatoarea Premiului „Le Città delle Donne” (Orașele Femeilor), care a revenit în 2022, pentru al doilea an consecutiv, oferind distincții unor personalități feminine contemporane, pentru rolul important jucat de acestea pe plan cultural și social. Femeile premiate au fost: scriitoarea Dacia Maraini; Giovanna Melandri, fost Ministru al Culturii și Președinte al Fundației Maxxi; Simona Cives, referent la Casa delle Traduzioni (Casa Traducerilor) din Roma, director al Casa delle Letterature (Casa Literaturilor) și curator al Festivalului Internațional de la Roma – Letterature (Literaturi); Clelia Piperno, coordonatoare a Proiectului Talmud și profesoară de drept internațional; Serena Bortone, prezentatoare și jurnalistă la Rai Uno; Carola Carulli, jurnalistă la Tg2 și scriitoare; jurnalista și scriitoarea Annalena Benini; scriitoarea Marilù Oliva; regizoarea și scriitoarea Elisa Fuksas; poeta Maria Sole Sanasi d’Arpe. Dumneavoastră coordonați Premiul „Le Città delle Donne”. Dacia Maraini, Giovanna Melandri și Serena Bortone se află printre cele zece personalități feminine premiate. Ei bine, care sunt ingredientele specifice limbajului dumneavoastră, ale codului comunicativ la „feminin”? Solidaritatea față de femei, recunoașterea talentului altora și punerea în valoare a acestuia, dar și studiul, formarea, profesionalismul, curiozitatea, aprofundarea și ascultarea.
Trăim încă din moștenirea unei societăți patriarhale. Ajunge să ne gândim la faptul că, așa cum mi-a povestit Lilli Gruber, testele pentru siguranța rutieră în mașină, așa-numitele crash test, sunt realizate cu manechine ce au corpuri masculine de talie medie, deși femeile au cu 47% mai multe șanse să fie grav rănite într-un accident auto (pentru a menționa doar un fapt). Abia în noiembrie anul trecut, o companie suedeză a efectuat teste pentru siguranța rutieră utilizând un manechin cu corp feminin, dar companiile automobilistice nu sunt obligate să le folosească până la intrarea în vigoare a unor noi legi. Aceasta este societatea în care trăim.
Având în vedere că nu sunt nici sociolog, nici istoric, ci jurnalistă și scriitoare, consider că fiecare dintre ele a schimbat, cu siguranță, cursul societății în care a trăit și a avut o reverberație asupra existenței noastre, modificând percepția pe care o aveam și o avem asupra lumii.
Aceasta este o întrebare care ar merita ca răspuns o întreagă carte de eseuri, dar încerc să menționez autoarea care, în opinia mea, nu a fost doar protagonista anului care abia a trecut (Annie Ernaux, câștigătoarea Premiului Nobel pentru Literatură), ci este, de asemenea, paradigma maximă, punctul culminant spre care se îndreaptă literatura contemporană, și nu doar cea feminină. Scriitoarea franceză întruchipează cea mai înaltă recunoaștere internațională și socială printr-o literatură valoroasă, care a schimbat cursul scriiturii. O scriitură care, pornind de la un „eu”, cel al lui Ernaux, s-a transformat, datorită talentului său, într-un „noi” colectiv. Aceasta este puterea adevăratei literaturi.
Feminismul este istoria noastră, memoria noastră. Nu am putea fi cine suntem dacă nu ar fi existat, în decursul deceniilor, diferitele etape ale feminismului. Acesta din urmă este mai viu ca oricând, atât în Europa, cât și în Statele Unite. Feministele duc lupte din ce în ce mai relevante pentru egalitatea de gen, dar nu numai. Spre exemplu, în Statele Unite ale Americii este în desfășurare un al treilea val debordant al feminismului, care, prin intermediul scriitoarelor, al intelectualelor și al cadrelor universitare, ridică întrebări problematice, poate chiar mai mult decât feminismul anilor șaptezeci, în special în legătură cu sexualitatea și implicațiile sale. Al treilea val din SUA, sau chiar al patrulea, după unii, cel actual, este caracterizat de o cunoaștere mai semnificativă a politicii intersecționale (sexualitate, gen, rasă etc.) în ceea ce privește gândirea feministă. Asta înseamnă că încearcă să înfrunte transfobia și homofobia unor mișcări feministe din trecut, care persistă uneori și astăzi.
Cred că valoarea scriiturii este întotdeauna, în orice epocă, esenţială pentru scriitor: „Scriu de parcă viața cuiva ar fi în joc. Probabil propria mea viață”, după cum mărturiseşte Clarice Lispector, iar pentru cititor ceea ce îi scria Franz Kafka lui Oskar Pollak în anul 1903: „O carte trebuie să fie o secure care să spargă marea de gheață care este în noi”. De asemenea, adaug ideea de a stârni în cititor un fel de „înstrăinare”, adică de a-i schimba percepția asupra lucrurilor, percepția asupra lumii, ceea ce Viktor Borisovič Shklovsky teoretiza în anul 1916.
Interviu realizat de Afrodita Cionchin şi Giusy Capone |