Cu Marilù Oliva, una din cele 10 personalități care au primit Premiul Le Città delle Donne 2022 Marilù Oliva este una dintre cele 10 personalități feminine care au primit Premiul Le Città delle Donne 2022 cu următoarea motivaţie: „Una dintre cele mai talentate scriitoare italiene. Versatilitatea sa, care pornește de la rescrierea figurilor mitologice, ajungând la narațiunea rafinată a romanului și a genului noir, o face să fie un exemplu unic în panorama literaturii italiene”. Cea mai recentă carte a sa, L’Eneide di Didone (Solferino, 2022), se inspiră din celebra poveste de iubire, trădare și disperare imortalizată în Eneida lui Virgiliu, dând în același timp glas protagonistei, Didona însăși, femeie puternică ce a trecut peste toate încercările vieții și care s-a ucis din iubire. Sau, cel puțin, asta este ceea ce știm noi. Dar cum au stat, de fapt, lucrurile? Îmbogățind povestea nu doar cu nuanțe și intuiții, ci cu fascinante și neașteptate turnuri narative, Marilù Oliva demonstrează încă o dată infinita putere a mitului. Și a femeilor. În cele ce urmează, interviul revistei noastre, realizat de Afrodita Cionchin și Giusy Capone. Faptul că scriitoarea și jurnalista Mariagloria Fontana a creat un premiu dedicat femeilor – evidențiind ceea ce acestea au făcut pentru demersul privind egalitatea de gen – este important, mai ales într-un context ca al nostru, unde bărbații câștigă premii literare în măsură exagerată; este suficient să aruncăm o privire pe lista câștigătorilor celor mai prestigioase concursuri pentru a ne da seama de acest lucru. Deci, sunt foarte mândră că am primit acest premiu alături de personalități importante precum Dacia Maraini și Giovanna Melandri. În această privință, munca mea, mai ales în sfera mitologică, este aceea de a da voce reginelor, sclavelor, zeițelor, luptătoarelor pe care narațiunea, în mare parte axată pe bărbați, le-a lăsat în umbră timp de secole.
Nu cred că există un cod dedicat exclusiv femeilor. Există autori dotați cu o scriere atât de profundă încât depășește esența masculin sau feminin – și o evoc, de exemplu, depășind limitele geografice, pe Agota Kristof: dacă cititorul nu ar cunoaște-o pe autoare, nu ar fi capabil să descifreze în acele pagini amprenta unui bărbat sau a unei femei. Apoi, există scriitoare care emană într-un fel anume sensibilitatea lor feminină, iar aici iau un exemplu din poezie. La Alda Merini există o atenție la detalii, o înclinație spre analiza complexă a comportamentelor, o naturalețe în analiza mișcărilor obscure ale sufletului din care reiese o delicatețe fermă și tipică celeilalte jumătăți a cerului. Dar și Michele Mari știe să observe perturbări interioare similare, deci asta nu înseamnă că trebuie să acționăm după următoarea generalizare: voce feminină = introspecție și sentiment, voce masculină = acțiune.
Mai este muncă de făcut. Prea mulți contestatari, prea multă ignoranță în general și prea multă superficialitate. Dar acesta este un moment de luciditate pentru conștiința colectivă și sunt sigură că împreună vom putea avansa.
Cred că fiecare trebuie să scrie ce simte, în primul rând. Eu sunt foarte pasionată de criminologie, așa încât am început cu romanele noir și thriller. În plus, de câțiva ani nutresc o dragoste involuntară pentru mitologia greacă și, de îndată ce am avut posibilitatea, m-am dedicat acesteia. Dar nu înseamnă că mă voi ocupa mereu de acest lucru, întrucât sunt o persoană foarte curioasă. Prin urmare, barierele de gen nu există, decât dacă le ridicăm noi.
Există o literatură influentă scrisă de femei și nume ar fi multe: de la Grazia Deledda la Maria Bellonci, de la Elsa Morante la Goliarda Sapienza (pentru a porni de la secolul XX, iar lista ar fi lungă). Dacă vorbim despre zilele noastre, de la Yasmina Raza la Annie Ernaux, de la Rosella Postorino la Maria Rosa Cutrufelli, de la Tiffany McDaniel la Dacia Maraini. Statusul literaturii este intens și viu. Doar că unele persoane nu își dau seama de acest lucru pentru că sunt obișnuite să ignore femeile.
Poate că acest fir roşu este un spirit caleidoscopic care se arată în diferitele înclinații, în modalitățile de decodificare a lumii, în stileme sau pur şi simplu în alegerea subiectelor. Într-o vreme eram neîncrezătoare cu privire la valența acestui termen și nu pentru că nu l-aș fi crezut: ci mai degrabă mă temeam că era devalorizat, aproape riscând să îndepărteze noile generații, poate seduse de lecturi care făceau din cuvântul feminism ceva perimat. În schimb, mă înșelam: cred că acest cuvânt a reînceput să strălucească acum cu toată puterea parcursului său istoric. Ar trebui să îl păstrăm, să îl omagiem, să ne fie drag. Dar, mai ales, să îl facem cunoscut: dacă lumea ar înțelege cât efort, câte lupte, amploarea semnificației sale, destinația unui obiectiv cu adevărat democratic, atunci am fi cu toţii feminişti.
Funcția scrierii ar trebui să fie aceea de a zdruncina, de a arde, de a oferi noi perspective pentru a decodifica lumea. Trăim însă într-o epocă în care predomină rațiunea pieței și uneori (sau adesea) ne sunt propuse cărți hipnotice, reconfortante, care ne distrag. Dar dacă nu se întâmplă acea zdruncinare despre care vorbeam înainte, pentru mine scrierea (la fel ca lectura) nu are sens. Cum a scris Kafka, „o carte trebuie să fie un topor pentru marea înghețată care se află înăuntrul nostru”.
Interviu realizat de Afrodita Cionchin şi Giusy Capone |