Saverio Pastor, despre antica artă venețiană a maestrului Remèr Veneția are nu doar o lagună toată a sa și un labirint de rii și rieli care se varsă în cele patru mari canale, ci și un mod propriu de canotaj. Se numește voga alla veneziana sau voga cu gondola și, așa cum explică Dicționarul Treccani, acest fel de a vâsli „este realizat în general de un singur marinar care stă în picioare aproape de pupa, cu fața orientată spre înainte și folosește o singură vâslă, sprijinită într-un suport numit fòrcola (plasat, în acest caz, în dreapta bărcii), nu numai pentru a deplasa barca înainte, ci și pentru a o conduce, utilizând cârma vâslei: acesta este canotajul caracteristic tuturor îmbarcațiunilor din Laguna Venetă, în special gondolelor, utile mai cu seamă pentru deplasarea pe canalele înguste ale Veneției”. Se circulă cu viteză redusă pe căile navigabile înguste și a merge în gondolă, care poate găzdui până la șase persoane, plus gondolierul, este o modalitate ideală de a vizita pe apă orașul lagunar. Mai multe meșteșuguri antice contribuie la construcția gondolei. Dintre acestea, remèrul, adică meșterul și, în același timp, artizanul care sculptează vâslele și fòrcola. Profesie dificilă, bărbătească prin excelență, cândva transmisă din tată în fiu, care necesită măiestrie și deosebită atenție la detalii, deoarece fòrcola are un scop foarte precis, acela de a garanta, împreună cu vâsla, libertate de mișcare gondolierului.
Care este rolul meșterilor membri ai Asociației El Fèlze în meritatul succes al Regatelor de la Veneția?
Din păcate, rolul nostru adesea nu este apreciat pe măsura importanței pe care o are: construim bărci și, de asemenea, forcole și vâsle; acestea sunt personalizate pentru toți participanţii la Regata veneţiană, concordând cu ei caracteristicilor fiecărei bărci. Cele patru Ateliere Remèr din Veneția fac parte din echipa de artizani care restaurează „gondola Dogaressa, una din bărcile de paradă ale municipalității din Veneția: în cortegiul Regatei Istorice, împreună cu grupul de bissone și gondole de paradă, îl poartă pe cel care îl întruchipează pe Doge; este un exemplar unic, o ʽlimuzină’ specială pentru demnitarii în vizită oficială la Veneția”. În ce fază de restaurare se află? Toate meseriile și aproape toate atelierele membre El Fèlze au contribuit la prima fază de restaurare a Dogaressei. Un squerariòl a înlocuit câteva bucăți din schelet, noi, cei 4 remèri, am realizat cele 4 fòrcole, cioplitorii au făcut unele piese sculptate și au restaurat altele, aurarii au acoperit fierul de la proră cu foiță de aur adevărată, prelucrată manual, ţesătoria Bevilacqua a furnizat un damasc din care tapițerii au cusut manual perne și alte accesorii.
Sunt aceleași pe care le fac eu pentru cei care vâslesc, doar că sunt puse pe un piedestal și nu pe barcă. On-line se pot cumpăra în principal modele la scară mică: între 100 și 200 de euro costă cele cu dimensiuni cuprinse între 25 și 45 cm. Fòrcola la dimensiune reală (care poate fi comandată și prin e-mail) costă între 200 și 1700 de euro, în funcție de model, de la 45 la 100 cm. Toți oaspeții care vizitează Veneția sunt uimiți că astăzi doar cinci Maeștri Remèr construiesc încă fórcole și vâsle. Atelierele, în schimb, sunt patru: Paolo Brandolisio pentru Successori Carli, Franco Furlanetto pentru atelierul care îi poartă numele, Piero Dri pentru Il Forcolaio Matto și dumneavoastră împreună cu Pietro Meneghini pentru Le Fòrcole. Care sunt proiectele pentru protecția meșteșugurilor şi a remèr-ului? Sperăm să depășim criza covid în 2021. Apoi, convențiile UNESCO privind Patrimoniul cultural imaterial și Convenția de la Faro a Consiliului Europei privind Comunitățile Patrimoniale sperăm să atragă atenția asupra meseriilor noastre. Noua lege regională 34/18 privind meșteșugurile ar putea, de asemenea, să îmbunătățească situația (dacă este finanțată corespunzător, municipalitatea ar trebui să se asigure că orașul este repopulat și că cetățenii sunt readuși pe apă, dar acestea nu par a fi priorități). La final, dar nu în cele din urmă: de ce ați ales să deveniți remèr și cine vă sunt maeștrii? În copilărie, mergeam la ultimul remèr, Bepi Carli, să îi duc vâslele la reparat. Se plângea că nu are ucenici și că trebuia să lucreze cu un bătrân maestru ca și el: Gino Fossetta. L-am întrebat dacă vrea să vin eu, fără plată, mă interesa. Mi-a spus că sunt prea bătrân pentru a învăța (nu aveam încă 17 ani), cu atât mai mult cu cât eram ocupat cu școala și nu eram fiu de remèri. M-a salutat spunându-mi că puteam merge să mă uit, dacă vreau. Am mers zilnic, 8 ore pe zi; după o lună, mi-a dat să mătur atelierul și așa mi-am început ucenicia. Ani de zile mi-a spus că nu voi învăța niciodată; poate avea dreptate, deoarece după 45 de ani mai am încă multe de învățat. Inima mi-a rămas în acel atelier magic: era un atelier medieval, unde se făceau lucruri străvechi, se folosea un limbaj antic și se întâlneau oameni care păreau să vină din istorie. Celor doi maeștri, Bepi pentru fòrcole și Gino pentru vâsle, le datorez întreaga recunoștință.
Interviu realizat şi tradus de Ioana Eliad |