![]() |
|||
![]() |
|||
„Ziarul de duminică”, un proiect ireal pentru tranziţia românească. Dialog cu Stelian Ţurlea
Anul 2016, pare-se, îngroapă două proiecte culturale generoase şi benefice, apărute amândouă în 2000 şi pe care publicul interesat se obişnuise să le considere o prezenţă nelipsită în agenda personală: emisiunea Omul care aduce cartea a scriitorului şi criticului Dan C. Mihăilescu, şi „Ziarul de duminică” al scriitorului şi jurnalistului care eşti. Motivaţia, în ambele cazuri, pare să fie de ordin economic. Te rog, ca jurnalist cu experienţă, să ne desluşeşti ce ne semnalează, după tine, acest fenomen, ce tendinţe pare să sugereze el şi ce urmări pe termen lung ar putea avea tendinţele respective. Întâmplător chiar există o asemănare între cele două şi probabil sunt unul dintre cei mai îndrituiţi să vorbească despre ele. În toamna lui 1999, pe când eram director editorial al ProTV, am început să pregătesc, după o întâlnire între Adrian Sârbu, Nicolae Manolescu, Gabriel Liiceanu şi mine, emisiunea Omul care aduce cartea. (Prietenul Dan C. Mihăilescu a explicat de atâtea ori în interviuri evenimentul de atunci încât n-are rost să mai insist şi eu). Emisiunea a început în ianuarie 2000 şi, în ani, au fost atâtea tentative de a-i pune capăt, din diverse motive – cărora m-am împotrivit – încât am putea face un interviu întreg numai pe această temă. În 2014, Adrian Sârbu a plecat de la Protv; după câteva luni, la jumătatea acelui an, am plecat şi eu şi la un an şi ceva Omul care aduce cartea a încetat, din raţiuni financiare, deşi o asemenea emisiune costa infim prin comparaţie cu marile producţii. Dar când raţiunile de reduceri bugetare primează, iar cei care dispun vor să reducă cheltuielile cu orice preţ, nu e loc de întors. Din câte am observat, Dan C. Mihăilescu pare să privească eliminarea amintită cu senina resemnare a celui care timp de 16 ani s-a mirat necontenit că o asemenea emisiune încă exista; tu, dimpotrivă, cu frustrarea celui care era convins de necesitatea proiectului său. Această atitudine diferită ţine oare numai de firea fiecăruia din voi sau, poate, justificarea celor două proiecte era sau devenise diferită? Eu sunt un optimist de felul meu. Întotdeauna se găsesc, se vor găsi oameni care să înţeleagă aceste lucruri. Numai să acţioneze când nu e prea târziu. Dan C. Mihăilescu s-a convins că aveam dreptate – la scurt timp după dispariţia Omului care aduce cartea s-a găsit o firmă atât de inteligentă încât să investească într-o emisiune similară, Cartea de la ora 5. Cu aceasta eu unul nu mai am nicio treabă, dar îi urez să reziste măcar cât precedenta. În ce priveşte un urmaş al „Ziarului de duminică” sunt sceptic, în ciuda optimismului meu funciar. E mult mai greu să o iei de la capăt cu un proiect de ziar/revistă decât să continui unul care s-a impus şi pe care lumea s-a obişnuit să-l caute. Ce a însemnat de fapt pentru tine, ziaristul şi omul care eşti, „Ziarul de duminică”? Foarte mult. Nu vreau să fiu patetic, dar când am aflat, ceva din mine s-a sfâşiat, s-a rupt. Mai bine de 16 ani nu-s de colo! Mai ales că am pus mult suflet în publicaţia asta. În ultimii doi ajunsesem să-l fac în proporţie de peste 90 la sută. Adică sunt (erau) în medie vreo treizeci de subiecte pe săptămână, eu le scriam şi în cea mai mare parte le semnam tot eu sau le scriam eu şi semnam „Ziarul de duminică” (pentru că ar fi fost penibil să fie s.ţ. de sus până jos), sau antamam subiectele cu o mână de colaboratori, primeam textele şi le transmiteam mai departe. Dar viaţa merge înainte. Vreau acum să revenim la scriitorul Stelian Ţurlea, nu pentru că vreau să-ţi abat gândul, ci deoarece cred că tu eşti mai presus de toate scriitor. Şi te întreb ceva ce probabil ai mai fost întrebat: ce anume i-a oferit ziaristul scriitorului şi scriitorul ziaristului în cele 48 de volume publicate de tine? Atât de multe volume sunt? De vreun deceniu am încetat să le mai număr, mai ales că în ultima vreme am publicat cel puţin două, trei cărţi pe an. Cele două meserii s-au întrepătruns, nu sunt primul care o spun, nu sunt nici primul căruia i s-a întâmplat. Ca ziarist am observat mai îndeaproape multe întâmplări la care omul obişnuit, cu alte meserii, e posibil să nu fi avut acces sau să nu fi fost interesat, iar raţiunile acestora au ajuns în proza pe care am scris-o. M-a influenţat în aproape tot ce am scris, inclusiv în stil (cu o excepţie, pe vremuri), mai alert, mai puţin sofisticat. Invers, literatura m-a obligat să văd cu alţi ochi realitatea. Dar evit să fac teorie, cel puţin în discuţia aceasta. Am urmat, cum bine ştii, literele, facultate ai cărei absolvenţi ajung în proporţie covârşitoare profesori. N-am fost profesor nici măcar o zi, dintr-un motiv foarte simplu: am oroare de rutină. Admir extraordinar oamenii care fac această meserie, dar eu am simţit că nu pot repeta zi de zi, lună de lună, an de an, nişte lucruri, oricare ar fi satisfacţiile. Mi-a fost teamă că n-am să fiu în stare. Ca ziarist, absolut tot timpul faci altceva, pentru că realitatea se schimbă permanent. Cel puţin aşa am crezut când am început să profesez. Oroarea aceasta de rutină mi s-a transmis şi în scris: am evitat ca scrierile mele să semene una cu alta, în toate – gen, temă, structură, stil. Probabil s-a întâmplat să-mi iasă din moment ce practic toţi criticii literari care s-au aplecat asupra cărţilor mele (şi le sunt îndatorat pentru asta) au remarcat că nicio cartea a mea nu seamănă cu precedenta şi că pot fi inclus cu greu într-o şcoală, într-un canon, într-un „insectar”. Fireşte, e aici şi primejdia să fii lăsat deoparte, să nu se mai vorbească despre tine. Mi-am asumat-o. Deşi trebuie să fiu fericit că nicio carte de-a mea n-a trecut chiar neobservată, despre fiecare s-a scris măcar o dată. I-ai dedicat Italiei o carte de călătorii (Italia mea, 2001) şi un roman poliţist (Crimă la Torino, 2014), iar romanul În absenţa tatălui, publicat în 2009, a apărut în 2013 în Italia, în traducerea scriitoarei românce de limbă italiană Ingrid Beatrice Coman, la editura Rediviva din Milano. Ce înseamnă de fapt pentru scriitorul sensibil şi cu imaginaţie care eşti, Italia? Originile. Şi mai mult de atât. Când eram în şcoala primară am descoperit într-o ladă plină cu cărţi vechi a unei mătuşi nişte volume de gramatică şi literatură latină din perioada interbelică, destinate elevilor de gimnaziu şi de liceu, care m-au fascinat cu micile povestioare şi abundenţa de ilustraţii despre viaţa romanilor şi a latinilor în general. Urmarea a fost că am citit devreme istoriile şi literatura latină, care m-au marcat, şi am trecut lesne şi devreme la literatura italiană. Nu cred, de pildă, să fi recitit de mai multe ori un scriitor decât am făcut-o cu Boccaccio (chestie de gust!). Am simţit mereu o atracţie pentru spaţiul italian, cultural mai ales, care presupun că se vede şi în placheta mea de acum două decenii despre o parte din Italia, o ţară pe care o ador şi în care m-aş duce de câte ori aş avea prilejul cu o plăcere sufocantă. Cu aceeaşi plăcere cu care mă duc vară de vară la Şimon, lângă Bran, să scriu şi, în pauze, să privesc muntele din tihna curţii. Revenind însă la ziarist: ce înseamnă pentru Stelian Ţurlea, ani de zile observator al politicii şi realităţilor din afara României, autor al atâtor volume de pătrunzătoare analize ale lumii contemporane, Italia şi complexa ei realitate? Nu ne-ar fi de folos nouă, românilor, s-o cunoaştem mai bine? Nu vreau să mă dau cunoscător, îmi spun doar o părere de om simplu: am face foarte bine dacă ne-am strădui să urmăm anumite conduite ale altora. Chiar şi ale italienilor. Suntem foarte asemănători ca structură cu italienii, dar foarte departe de ei în ce priveşte comportamentul politic. Douăzeci şi cinci de ani am fost ziarist de politică externă, vreme destulă să mă conving. Crize au fost şi la ei, ca oriunde în lume, neînţelegeri între partide, căderi repetate de guverne, chiar uluitor de multe; dar societatea a mers înainte, nu s-a blocat, deşi era chemată la urne de zece ori pe deceniu, n-a disperat nimeni. Ar trebui să învăţăm cum să facem asta. Corupţie a fost cu carul şi la ei (sigur încă mai este), dar au ştiut să conceapă organisme care să lupte cu ea fără ca acestea să fie acuzate de partide că fac jocul nu ştiu cui, de regulă al adversarului celui care acuză. Şi asta ne-ar folosi, dacă am şti şi am vrea să învăţăm...
Interviu realizat de Smaranda Bratu Elian |