  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    Nae Ionescu, mentorul faustic al unei generații strălucite. Interviu cu Tatiana Niculescu 
       
     
       Cunoscută publicului românesc ca autoare a mai multor  biografii istorice de succes, Tatiana Niculescu este prezentă pe piața  editorială italiană cu două volume. Primul dintre ele, Confessione a Tanacu (traducere  de Anita Bernacchia, Editura Hacca, Matelica, 2013), reprezintă romanul de  debut al autoarei, care a stat la baza scenariului peliculei lui Cristian  Mungiu, După dealuri, premiată la Cannes.  
        Al doilea, de curând publicat  la editura Castelvecchi din Roma sub titlul Nae Ionescu. Il seduttore di una  generazione, tradus de Horia Corneliu Cicortaș și Igor  Tavilla, reprezintă prima apariție într-o limbă străină a bestsellerului Seducătorul  domn Nae. Viața lui Nae Ionescu, publicat în primăvara anului 2020 de  editura Humanitas. Despre această carte, scriitoarea a avut amabilitatea să ne  ofere interviul de faţă.  
        
      După debutul cu romanul Spovedanie la Tanacu,  v-ați specializat în biografiile unor personalități istorice, chiar dacă nu  sunteți un istoric „de meserie”. Ce v-a îndemnat să scrieți biografia lui Nae  Ionescu? 
      Cartea mea de debut, considerată un In cold Blood românesc, a fost,                        de fapt, tot o biografie, biografia unei tinere                        oarecare, crescută                        în orfelinatele sinistre din vremea lui                        Ceaușescu. Scriu biografii  tocmai pentru că nu sunt istoric. Pe istoric îl preocupă evenimentele,  deciziile politice și consecințele lor, istoricul analizează fenomene și  situații din perspectiva posterității critice. Se și spune, de altfel, că  istoria o scriu cei care nu au trăit-o. Eu, ca scriitoare, sunt preocupată de  viețile oamenilor și de dorința de a le înțelege destinele. În România, Nae  Ionescu face parte din categoria personalităților celebre. Or pe mine tocmai  viețile oamenilor „clasați”, etichetați într-un fel sau altul, despre care  credem că știm totul, mă intrigă și îmi stârnesc curiozitatea. Demersul meu e  invers celui al unui istoric: nu evaluez viața cuiva și o epocă după criteriile  și valorile  istoriografice ale epocii mele, ci îi reconstruiesc  viața încercând să văd lumea lui cu ochii lui. 
         
       
      Cartea dumneavoastră pare a se baza mult pe memorii,  scrisori și mărturii personale, oferind un spațiu generos vieții sentimentale a  protagonistului. Ce criterii ați urmat pentru selectarea și utilizarea  surselor? 
      Sunt o mare admiratoare a stilului britanic în scrierea  de biografii. Am trăit o parte a vieții mele la Londra și am urmat timp de 15  ani o carieră la BBC World Service. În scrierea unei biografii folosesc  jurnale, corespondență, memorii ale personajului despre care scriu sau ale  contemporanilor săi, arhive de familie, fotografii și mai puțin cărți de  istorie sau critică literară. Pentru mine, o biografie începe ca un șantier  arheologic: fac „săpături”, găsesc fragmente ale unei vieți, încerc să le aduc  la lumină și să reconstitui un destin și o epocă. Fac sute de fișe și desene ca  să mă apropii cât mai mult de cel despre care scriu. După ce m-am documentat,  vine partea cea mai grea: trebuie să mă pun în pielea personajului, să-i  trăiesc viața, atât cât îmi permit imaginația și documentarea pe care am  făcut-o. Principala regulă pe care o urmez este ca, povestind viața cuiva, să  nu anticipez evenimentele din perspectiva celui care „știe” ce a urmat. Vreau  să descopăr și să înțeleg, nu să judec. 
         
       
      Care au fost lecturile, autorii din Est și din Vest, ce  i-au influențat mai mult lui Nae Ionescu viziunea filosofică și politică asupra  lumii? 
      Nae Ionescu citea  enorm, în germană, italiană și franceză, și era la curent cu cărțile și  gazetele de filosofie apărute în străinătate. Și-a făcut, de altfel, studiile  doctorale în Germania. E greu de făcut o ierarhie între lecturile lui, pentru  că ele sunt diferite în diferitele etape ale vieții lui. Dar, dacă e să  simplificăm mult, cursurile sale erau adesea inspirate de filosofia lui Oswald  Spengler, iar concepția politică e datorată unei cărți pe care o recomanda ca  lectură obligatorie studenților apropiați: Die  Grundlagen des neunzehnten Jahrhunderts (Fundamentele secolului al XIX-lea) de Houston Chamberlain. În adolescență, îl citea pe Kropotkin, anarhistul rus. Mai târziu, pe  lângă Kant, Stirner, Husserl sau Heidegger, îi citea pe Sfinții Părinți în  Patrologia lui Migne și învăța ebraică fiindcă îl preocupa Kabbala.  
         
       
      Ați avut posibilitatea de a consulta arhiva și biblioteca  Profesorului, sau cel puțin să aflați pe unde au ajuns? 
      Casa lui Nae Ionescu a fost confiscată după moartea lui,  iar o parte a cărților de patristică și teologie a fost recuperată de  Patriarhia Ortodoxă Română. Alte cărți au fost, poate, salvate de fiul lui. Nu  există o listă completă și o evaluare a acestei biblioteci.  
         
       
      Seducătorul domn Nae a fost, ca și alte lucrări pe care le-ați scris, un bestseller, în pofida  pandemiei. Care dintre reacțiile criticilor vi s-au părut mai semnificative? 
      Genul biografiei pe care încerc să-l promovez eu e încă  foarte nou în România și, în general, critica nu prea știe unde să-l plaseze:  pentru că nu e vorba de biografii romanțate, dar nici de monografii istorice.  Principalele calități remarcate au fost impresia de „viață” pe care o dă  lectura cărții și ineditul formulei literare. Principalul reproș a fost că nu am  acordat mai mult spațiu filosofiei trăiriste a lui Nae Ionescu și credinței  sale ortodoxe. E aici o simpatică tautologie: am scris despre viața lui fără să  acord prea mult spațiu trăirismului său... 
         
       
      Secolul XX a cunoscut, mai mult decât în trecut,  dificultatea relației dintre putere și intelectuali, deseori „înrolați” de  politica politicianistă și apoi abandonați. În cazul lui Nae Ionescu, ce raport  credeți că există între filozofie (speculativă) și angajarea politică (activă)? 
      Pe de o parte, angajarea lui în politică face parte din  concepția lui Nae Ionescu despre recuperarea „trăitului” în fața „gânditului”  în viața unui intelectual. Pe de altă parte, el împărtășește o concepție  romantică despre politică, națiune, comunitate. Ca mulți intelectuali, concepea  politica în termeni ideali și idealiști și de aceea era predispus la gândire  utopică. Nae Ionescu a fost o personalitate complexă, histrionică și atrasă  magnetic de putere.  
         
       
      Apropo de personalitatea acestuia și de ipoteza  „disonanței cognitive”, ați considerat că, totuși, el era „un iluzionist genial  și un talentat prestidigitator al cuvintelor, capabil să ia în stăpânire, prin  farmecul rafinat al măștilor schimbate cu grație erotică, sufletele sensibile  și mințile însetate de cunoaștere”. Care a fost, în opinia dumneavoastră,  eroarea decisivă ce a făcut ca mecanismul acestei „puneri în scenă teatrală” să  se strice? 
      Cu Nae Ionescu s-a întâmplat ce se întâmplă adesea cu  gânditorii utopici: încercând să-și pună în practică teoriile și marile  construcții speculative se lovesc, mai devreme sau mai târziu, de ceea ce se  cheamă reality test. Ciocnirea  idealului cu realitatea e ca o dezmeticire tardivă. Or realitatea este  totdeauna, cum spune C.S. Lewis, iconoclastă în raport cu ideile preconcepute  la care vrem s-o supunem.  
         
       
      Pe măsură ce ne apropiem de finalul cărții – anume, din  1933 înainte – destinele lui Nae Ionescu și Corneliu Zelea Codreanu se apropie  tot mai mult. Ați scris și o biografie a Căpitanului, apărută cu câteva luni  înaintea publicării, la aceeași editură Humanitas, a biografiei scrisă de Oliver  Jens Schmitt din perspectiva istoriei fascismelor europene. Ce portret i-ați  făcut lui Codreanu și care sunt diferențele de abordare față de lucrarea  istoricului elvețian? 
      Principala diferență între abordarea mea și cea a lui  Schmitt, dincolo de diferența pe care am amintit-o între istoric și scriitor,  este că el consideră mișcarea legionară și pe Codreanu drept un produs original  al culturii creștin-ortodoxe românești. Or eu am motive întemeiate să cred că a  fost o mișcare sincretică, într-o perioadă de inițiative ecumenice europene  stimulate de dezastrul adus de primul război mondial. Codreanu, de altfel, nu  avea rădăcini pur românești. Pe tatăl lui îl chema Zelinski, iar mama lui era  de origine germană. Am dovedit în cartea mea că manualul cel mai cunoscut al  tinerilor legionari – Cărticica șefului  de cuib – e inspirat din celebra Călătorie  a pelerinului a lui John Bunyan, carte tradusă în română la începutul secolului  XX. România fiind condusă de o monarhie germano-britanică, modelul militar  prusac, pe de o parte, și cercetășia inventată de generalul britanic Baden  Powell, pe de altă parte, preluată ulterior și de mișcările fascizante,  deveniseră, în perioada formării școlare a lui Zelea Codreanu, un model  educațional în școlile de elită ca aceea la care a învățat Codreanu. Înaintea  Primului Război Mondial, primul comandant al legiunilor de cercetași români a  fost, de fapt, Prințul Moștenitor Carol, viitorul rege Carol al II-lea.  
         
       
      Ca încheiere, aș vrea să revin asupra unor judecăți emise  de unii asupra lui Ionescu, pe care le-ați înregistrat în biografie. Judecăți  de fiecare dată extreme, excesive, din care emană grandoarea persoanei la care  se referă. Și, deopotrivă, un anumit halo de mister. Iată câteva exemple:  Ionescu era „un prieten, un dascăl, un sfânt și un demon” (Petre Pandrea);  „avea ceva satanism. Dar știa că forța vieții constă în seninătate, tradiții și  lucruri simple, eterne” (ibid.); „figura cu ascuțișuri mefistofelice și ochii  străpungători sub groase sprâncene turcești împrumutau acestei judecăți accente  de magie neagră” (Nichifor Crainic); „Necuratul i se suprapune profesorului”  (Maria Cantacuzino-Enescu). În timp ce le asamblați, ce anume vă transmitea figura  la care se refereau, care era „aura” pe care o percepeați? 
      Pentru mine, Nae Ionescu  e o personalitate contradictorie pe cât de fascinantă, pe atât de tragică. La  moartea lui, în 1940, unii au deplâns ratarea lui ca filozof fără operă, alții  ratarea lui ca gânditor lipsit de luciditate politică. Ca mulți intelectuali, el  s-a lăsat purtat de fantasme de putere politico-religioase. Dacă e să vorbim  despre „aura” lui, aceasta nu era, cu siguranță, una foarte luminoasă.  Contradicțiile lui interioare ies la iveală pretutindeni de-a lungul vieții  sale. Dar, ne place sau nu, el a fost mentorul faustic al unei generații interbelice  strălucite: Mircea Eliade, Emil Cioran, Mihail Sebastian, Eugen Ionescu, Mircea  Vulcănescu... 
         
         
       
       
         
         
         
         
         
         
      
 Interviu realizat de Andrea Scarabelli  
        (nr. 11, noiembrie 2021, anul XI) 
              | 
     |