  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    Designerul Alina Lăţan şi premiera „Anna Karenina” la Teatrul Naţional Timişoara 
       
     
       De ceva vreme, relaţia timişorenilor  cu teatrul este una inedită. Ceva s-a schimbat odată cu apariţia Sălii 2, o  sală relativ nouă pe care directoarea Teatrului Naţional Timişoara, Ada Lupu  Hausvater, a avut iniţiativa să o deschidă. Decorul acestei săli are un impact  puternic asupra spectatorilor. Sentimentul pe care-l încerci este de emoţie  profundă. Pe de o parte, spectacolul transmite, pe de altă parte, spaţiul  acestei săli este unul care aproprie, la propriu, actorii de spectatori. Şi, de  aici, participarea emoţională a celui care vine la teatru este inerentă. Acum,  în Timişoara, a merge la teatru a devenit parte din cotidian. Aşa cum se  întâmplă, de fapt, în toate marile oraşe ale lumii. Cultura este parte din  viaţa de zi cu zi. Spectatorii sunt în mare parte tineri, probabil veniţi  direct de la facultate sau serviciu, locurile în sala plină de oameni sunt pe  scaune obişnuite, spaţiul este mai mic, deci mai intim; în schimb, atmosfera  aparent simplă a sălii capătă emoţie şi sens odată cu începerea piesei.  Practic, piesa umple întreg spaţiul sălii. Şi copleşeşte până la refuz  simţurile spectatorului. Delimitările dispar. Spectatorul şi actorul sunt,  deopotrivă, participanţi implicaţi în derularea spectacolului. 
         
        Designerul Alina Lăţan şi colaborarea cu
        Teatrul Naţional Timişoara 
      Ceva s-a mai schimbat şi odată cu  deschiderea unei serii de colaborări între Teatrul Naţional Timişoara şi Alina  Lăţan, designer vestimentar. Pe Alina Lăţan am cunoscut-o cu ani în urmă. Pe  atunci era proaspăt întoarsă din Franţa unde urmase un stagiu de design  vestimentar la Paris. De atunci am urmărit-o pe Alina în toate stadiile ei de  afirmare artistică. Artist plastic de formaţie, Alina pictează din când in  când, dar în majoritatea timpului desenează costume pentru teatru.   
        Alina creează mereu; de la  colecţii de design vestimentar inspirate  de teme franţuzeşti la minunatele costume pentru piesele puse în scena  Teatrului Naţional Timişoara. Cu fiecare piesă, costumele ei sunt mai aproape  de artă. Publicul vorbeşte mereu, după fiecare piesă, despre costume. Acestea  au deja identitatea lor pe scenă, întocmai ca şi personajele care le  poartă.   
        Poate este şi meritul Alinei această  apropiere a publicului timişorean de teatru. Timişorenii simt de câţiva ani o  revigorare şi o relansare a Teatrului Naţional, o recuperare a identităţii  acestuia. În acest context, costumele, creaţie unică a unui designer  vestimentar, sunt parte din spectacolul vizual de pe scenă, atât de viu şi de  nou.  
      De la primele proiecte-experiment,  începute încă de pe băncile şcolii şi până la cea mai recentă colaborare cu  Teatrul Naţional, şi anume realizarea costumelor pentru piesa Anna  Karenina, Alina surprinde prin  creativitate artistică. „În inspiraţia creativă urmez câteva etape bine  stabilite: viziunea regizorului în  primul rând, apoi analizez ceea ce-mi transmite textul  şi ţin mereu cont de conformaţia fizică a  actorului ca mai apoi, prin viziunea proprie, să-i definesc o linie  vestimentară, un stil”, ne mărturiseşte Alina.  
        Colaborarea Alinei cu lumea  teatrului, deşi începută încă din vremea liceului, s-a concretizat în anul 2011  prin realizarea costumelor pentru spectacolul Teatrului Naţional Timişoara, O scrisoare pierdută în regia Adei Lupu  Hausvater. Odată cu acest prim proiect  realizat integral de Alina Lăţan, a urmat o serie de spectacole pentru care  Alina a creat costumele: Copenhaga,  regia Ada Lupu Hausvater (Teatrul Naţional Timişoara 2012), urmat de Foşnetul frunzelor, regia Alexander  Hausvater (Teatrul Dramatic I.D. Sârbu, Petroşani, 2012) şi Adam si Eva, regia Alexander Hausvater  (Teatrul Naţional Timişoara 2012).  
        Anul acesta a debutat pentru Alina  printr-o colaborare la Teatrul Naţional Cluj-Napoca unde a realizat costumele  pentru spectacolul cu piesa Cei doi  gentlemeni din Verona, în regia Adei Lupu Hausvater. „Fiecare spectacol  reprezintă o provocare. Cu cât producţia este mai mare, cu atât cresc şi  responsabilităţile, iar provocarea devine fascinantă. Ador munca alături de  regizori, de actori, de echipele de producţie din teatru şi de echipa din  atelierul personal. Este minunat să observi evoluţia unui personaj de la text,  la prima schiţă de costum, la machiaj, până la definirea lui în spectacol” , ne  povesteşte Alina. 
         
        Spectacolul cu piesa Anna  Karenina la Teatrul Naţional Timişoara 
 
        Spectacolul cu piesa Anna  Karenina, regia Ada Lupu Hausvater, Teatrul Naţional Timişoara, este cel  mai recent proiect al Alinei, „un proiect în care întreaga echipă de pe scenă  şi din spatele scenei a pus mult suflet şi creativitate”, spune Alina. „Sunt  onorată pentru că Ada Lupu Hausvater a ales să lucreze cu mine şi  la această producţie şi sunt fericită să fiu  alături de acest «regal actoricesc», de nume mari ca şi Claudia Ieremia, Ion  Rizea, Răzvan Mazilu şi întreaga distribuţie. Proiectele împreună cu Ada Lupu  Hausvater şi Alexander Hausvater mi-au deschis noi perspective în lumea  teatrului, fiecare experienţă şi fiecare piesă în parte reprezentând încă un  pas în evoluţia mea profesională şi spirituală. Atât Ada cât şi Alexander  reprezintă pentru mine exemple de profesionalism, organizare perfectă,  echilibru şi mai ales implicare”, continuă  Alina. 
        „Anna Karenina este un proiect de  suflet care m-a inspirat enorm. De mult timp îmi doream să desenez şi să  realizez costume de epocă pentru o piesă de teatru. Fireşte că am urmărit o  linie clasică, bine definită, de scenariu, dar am adaptat-o – prin soluţii  tehnice – timpurilor noastre şi mai ales regulilor scenei de teatru, diferită  de cea a prezentărilor de modă. Chiar dacă respiră un aer comun, personajele  sunt diferite prin linia vestimentară a costumelor şi prin textura materialelor  folosite în realizarea acestor costume. Un rol important l-au avut şi  accesoriile special desenate şi realizate pentru acest spectacol: pălării,  mănuşi, bijuterii, pantofi etc. Este un spectacol lucrat până în cel mai mic  detaliu, de la costum la machiaj şi coafură, alături de colaboratori, de echipa  de oameni minunaţi din atelierul personal şi de cea din atelierele Teatrului  Naţional Timişoara, oameni la care ţin enorm, care cred în visurile mele şi  care mi-au fost alături şi în acest proiect fabulos”, ne mărturiseşte Alina. 
 Pentru  un designer-artist probabil că piesa Anna  Karenina este un prilej de fericită creaţie. Este un tărâm pe care ideile  creative înfloresc cel mai frumos. Anna Karenina este un personaj în primul  rând frumos, cu o apariţie dramatică şi aristocrată, apariţie atât de bine  încadrată în rochiile fastuoase, în mătase şi dantelă brodată, în detalii  elaborate şi strălucitoare. Este, pe de altă parte, şi un personaj  obscur, total opus aparenţei opulente, un  personaj pasional, tenebros şi auto-distructiv; un miez întunecat şi negru  într-un înveliş fragil. Metamorfoza Annei Karenina este un spectacol vizual de  costume şi decor.  Alături de regie,  muzică, mişcare şi decor, costumele trec personajul de la trăiri şi spaţii  externe sieşi la spaţiile necunoscute ale propriei fiinţe cu toate pulsiunile  ei întunecate.  Şi cum să nu vii şi  săptămâna viitoare la teatru după o experienţă vizuala atât de inedită?
 
       
         
         
         
         
        
                   
         
        
        
Oana Grimacovschi 
  (nr.  6, iunie 2013, anul III)
  |  |