Olga Schiavo și pictura feminină italiană interbelică Adierea caldă a Mediteranei, amestecul apelor de la suprafața pământului și din adâncuri, mediul salin și proaspăt, împletirea florilor de piatră cu ierburi de leac, cu buruieni frumos mirositoare, cu solul calcaros și dulce… sunt imagini care îmi cuprind memoria. Pe marginea Mării Tireniene, muntele țâșnește ca o sculptură dezlănțuită, flamboaiantă, puternică și feroce. Cu timpul, oamenii i-au îmblânzit formele și glasul, i-au terasat versanții, l-au încoronat cu livezi de măslini sau de lămâi. Întâlnirea dintre munte și mare, de o violență primară, de o puritate dezinteresată, ni se descoperă ca un sărut al contrariilor absolute, ca o mamă a spumei mării, ca o vietate necunoscută, nedescoperită, o forță latentă a unei ciocniri miraculoase.
Ceea ce este însă, expus publicului, spre cunoașterea și recunoașterea artistei Olga Schiavo, sunt o serie de picturi pe care am avut ocazia să le analizez prin vizitarea expoziției Pinacotecii din Salerno în vara lui 2018. Din spatele acestor pânze, artista ne vorbește folosind un limbaj universal: cel al picturii. Subiectele alese subliniază grija, fascinația față de spațiul intim, proxim, confortabil și sigur: portrete de familie, părinții eleganți și autoritari, autoportrete, portrete ale prietenilor (fig. 3), teme intime deseori deschise spre alegorie (fig. 4, fig. 5). Peisajele expuse, inspirate din subiecte caracteristice Coastei Amalfitane, precum „Il Torrione di Salerno”, „La mia cabina” sau „Mezzogiorno a Villa Manzo” subliniază, pe lângă însemnele apartenenței față de spațiu și față de cultura mediteraneană, o reală emoție a înțelegerii luminii și formelor, o inteligență sentimentală rafinată, transpusă în compoziții și tușe vii, elegante, estompate. Pictorița Olga Schiavo absoarbe experiența picturii impresioniste, o înțelege și o adaptează spațiului ei identitar. Formele și subiectele reprezentate de ea subliniază și o cunoaștere și identificare cu valorile culturale ale clasicismului. Simțul proporțiilor, gesturile ponderate ale personajelor și echilibrul compozițional și cromatic reprezintă evidențe ale apartenenței față de un sistem de gândire și de expresie echilibrat. Roșul profund și atent modulat din lucrări precum portretul mamei sau „La sonata a memoria” (fig. 5) precum și o serie de schițe de arhitectură fac dovada unui caracter expresionist, al unei forțe interioare care inundă universul echilibrat și îi aduce accente de savoare și mister.
În 2008, expoziția „Luccichii. Pittrici salernitane degli anni Trenta (1927-1941)”, elaborată de curatoarea italiană Matilde Romito, a prezentat publicului din Salerno 250 de opere de pictură, grafică, sculptură, ceramică realizate de 15 artiste ale perioadei interbelice: Flaminia Bosco, Antonietta Casella, Maria Bertolani, Maria Mutariello, Elvira Martinez y Cabrera, Olga Napoli, Filomenda Proto, Giovanna e Rosa Giordano, Olga Schiavo, Anna Maria Caterina, Annunziata Panza, Adriana Tajani, Anna Maglietta, Milla Pasca. În acest context, artistele Matilde Pasanisi, Angela Scialdone, Clara Girotto şi Maria Meo au fost reprezentate prin mențiuni biografice și documente. Pentru realizarea expoziției au fost contactate și aduse împreună opere din colecții din întreaga Italie: Genova, Milano, Roma, Bari, Napoli, Salerno, Mercato San Severino, Nocera Inferiore, Pellezzano, Striano.
|