Pictura ca suport al memoriei afective în creația artistei Angela Tomaselli

În perioada 19 ianuarie – 15 februarie 2018 are loc, la Galeria Artex din Râmnicu Vâlcea, expoziția personală de pictură, artă decorativă şi performance Arhitecturi suprapuse a artistei Angela Tomaselli. Personalitate puternică, solară, impunătoare, Angela Tomaselli prezintă o operă amplă, care se bazează pe o continuă înnoire a limbajului plastic și a temelor propuse. Născută la Brezoi, în județul Vâlcea, dintr-o familie mixtă, italiano-germană, pictorița păstrează și cultivă o identitate artistică puternic legată de formele specifice ale modernității europene: culoarea ca fond și conturul ca sursă a dinamismului lucrării. Studentă la Institutul de arte plastice „Nicolae Grigorescu” la secția de Artă monumentală în perioada 1961-1967,  Angela Tomaselli a beneficiat de prezența formatoare a unor profesori-artiști precum: Simona Vasiliu Chintilă, Ștefan Szönyi, Costin Ioanid, Eugen Schileru, Adina Nanu. După o perioadă petrecută în Galați sau București, artista revine în orașul natal, unde este primită cu mult entuziasm și numită Cetățean de Onoare. Între București și Brezoi, pictorița redescoperă frumusețea naturii și sursele primare de inspirație continuând o viață dedicată artei.
Angela Tomaselli este o creatoare al cărei discurs vizual și conceptual este puternic legat de identitatea sa italiană [1], despre care este dispusă a povesti cu multă generozitate: „Bunicul meu, Battista Croce, a venit prin anii 1850 odată cu lucrările tunelurilor de pe Valea Oltului. Acesta se pare că ar fi lucrat şi la podurile din Budapesta – o verișoară mi-a spus că i-ar fi văzut numele inscripționat pe unul dintre podurile budapestane.” [2] Tatăl artistei a păstrat meșteșugul de pietrar, desăvârșindu-și vocația prin educație, muncă, talent și viziune. „Tata era constructor. El conducea o echipa de meșteri constructori care realizau case, vile, lucrări de tot felul. Ei se ocupau de tot, de la proiect până la detaliile interioare ale elevației.  Printre lucrările tatălui meu se află actualul Palat al Culturii din Brezoi.” [3]
Angela Tomaselli moștenește și duce mai departe energia, dragostea pentru profesie, forța creatoare a înaintașilor ei. Bazată pe observație, cercetare, inovație și exprimare liberă, creația sa vizuală debordează de o energie creativă de tip decizional. Dincolo de temele abordate, în pictura artistei pot fi depistate câteva caracteristici importante, legate, în mod direct, de culoare și desen. Culoarea reprezintă în universul Angelei acea energie creatoare difuză și misterioasă, atractivă dar schimbătoare, pe care artista o folosește în realizarea fundalurilor și în redarea spațiului. Într-o cronologie a înfăptuirii picturii tomaselliene, senzualitatea culorii ține de momentul copilăriei tabloului. Artista apelează la expresivitate cromatică maximă în perioada începerii picturii, care se naște asemenea unei opere expresionist abstracte. A doua etapă a realizării picturii evoluează în urma unui moment decizional în care artista așterne desene peste masa de culoare. Formele desenate de Angela Tomaselli sunt adânc legate de valențele cromatice ale tabloului, care, de multe ori, inspiră sensul și direcțiile grafismului. Desenul artistei este energic și precis, modulat dar sigur precum semnul lăsat de vârful unei florete [4]. În universul vizual creat de artistă, desenul reprezintă forța care aduce coerență, prin redarea elementelor narative. Deși aparține unui registru figurativ, desenul nu este pur mimetic, nu este pur documentar, ci uimește și atrage prin prospețimea sa. Așa cum putem observa în majoritatea picturilor sale, desenul are caracter cumulativ și generativ. Formele grafice se nasc în urma unor schițe, cercetări, confruntări cu realitatea imediată. Dar desenul din pictura Angelei nu este unul constatativ, ci cunoaște un sens mai modern, mai evoluat, un statut hibrid și inovator: este un desen tip colaj, în care artista aduce laolaltă elemente cunoscute și așternute în caietul de schițe al conștiinței sale creative.
În acest fel, creatoarea structurează prin desen cromatic diferite elemente arhitecturale din Piața Mare din Sibiu alături de fațade baroce ale palatelor din Veneția, Torino sau Gallipoli, de colonete și nișe dantelate ale castelelor franțuzești, atașate formelor mai riguroase specifice culturii germane. Acest tip de abordare culturală a desenului este vizibilă în seria Arhitecturi suprapuse dar, la nivel conceptual, poate fi detectată în mai multe perioade din creația artistei.
Angela Tomaselli lucrează tematic. Ciclurile sale creative se nasc unele din celelalte, sunt legate de evenimente din viața artistei și ajung la un nivel la care se întrepătrund, lăsând locul ideilor proaspete, contactului cu alte realități bogate în idei și expresii. Fie că este vorba de peisaje selenare, definite în ciclul Obsesia altor planete, de abordări ale universului vegetal, figurate în seria Aripi şi Flori, de animale fantastice, redate în colecția Fabule și Mitologii subiective, de portretele sale dinamice, adunate sub temele Muzicieni, Amintiri suprapuse, Chipuri şi închipuiri ale muntelui sau de motive arhitecturale, exprimate în Arhitecturi suprapuse [5] și multe altele, picturile create de artistă se succed într-un ritm energic, decis, evolutiv, cu o siguranță agonală.
Dialogul Angelei Tomaseli nu se oprește numai la raportul cu pânza, cartonul sau hârtia, pentru că artista e interesată de registrul vestimentar, decorativ sau performativ. Angela realizează pictobiecte și acțiuni în care prezintă operele volumetrice. Dacă în perioada de început artista a creat vestimentație de autor pentru Fondul Plastic din București, ea manifestă un interes semnificativ pentru natura decorativă a textilelor de-a lungul întregii sale creații. În felul în care cartea de artă și cartea de autor reprezintă variații moderne ale abordării volumetrice și conceptuale ale unui obiect cu o mare încărcătură simbolică și educativă, vestimentația de artă și designul de autor reprezintă posibilități creative prin care artiștii vizuali pătrund în universul creației vestimentare.
În 2016, Angela Tomaselli răspunde la invitația Ioanei Grosaru, reprezentantă a Asociației Italienilor din România – RO.AS.IT. – pentru realizarea expoziției „De la Garullo Garulli la arta contemporană”. Astfel, ea expune în 2016 și 2017 creații vestimentare la Institutul Italian de Cultură, la Muzeul Bucovinei din Suceava, la Galeria „Luceafărul” din București. Piesele vestimentare apar ca un laitmotiv al creației recente, fie în expoziții personale, fie în evenimente în care artista expune alături de colege precum: Daniela Frumușeanu, Mihaela Panaitescu și Charo Marin – cum este cazul evenimentului de la Muzeul Bucovinei din Suceava. În expoziția personală de la Galeria „Luceafărul” aflată în cadrul Centrului Cultural Eminescu din București, Angela expune vestimentație de autor din seria Arhitecturi suprapuse. Colaborarea cu Institutul Italian de Cultură îi aduce artistei un plus de inspirație în evoluția sa creativă, alături de noi perspective expoziționale.
Bogată, amplă, dinamică, liberă, creația Angelei Tomaselli se naște din preaplinul unui bagaj de cunoștințe, gânduri și sentimente. În spatele picturii artistei mocnește o forță vitală care organizează, adună și catalizează formele. Pictura Angelei înglobează experiențele și inovațiile modernității culturale prin apelul la abstractizarea formelor, practicat de artiști precum Pablo Picasso, Juan Miro, Paul Klee, Wasilly Kandinsky sau membrii grupului COBRA: Pierre Alechinsky, Constant Nieuwenhuys, Corneille, Christian Dotremont și Asger Jorn.
Dincolo de petele de culoare, de grafism și de energia vitală a subiectelor abordate, Angela Tomaselli aduce ca notă distinctivă un patrimoniu propriu de semne, simboluri și ritmuri. Opera artistei poate fi caracterizată de un balans sensibil între joc și responsabilitate, între mitologie bibliografică, mitologie proprie și mitologie creată, de un dialog între abstract și figurativ.




Ritmuri italiene din București,
pictură în culori acrilice pe carton.
Lucrare din colecția artistei.

Ritmuri italiene,
pictură în culori acrilice pe pânză.
Lucrare din colecția artistei.

 

 

Ritmuri venețiene,
pictură în culori acrilice pe carton.
Lucrare din colecția artistei.

Catedrală în Predazzo, pictură în culori acrilice pe carton realizată în urma unei excursii a comunității italiene,
„Pe urmele străbunilor”. Lucrare în colecție particulară.

Vestimentaţie de autor din seria „Arhitecturi Suprapuse”, pictură în acrilic pe material textil, 2015-2017.
Lucrări din colecția artistei. .


Andreea Foanene

(nr. 2, februarie 2018, anul VIII)



NOTE

1. Pe lângă pasiunea pentru tot ce ține de cultura și limba italiană, artista Angela Tomaselli face parte din asociația RO.AS.IT, Asociaţia Italienilor din România, asociație națională de promovare a etnicilor italieni care s-au integrat în cultura românească dar au păstrat caracteristicile tradiţionale.
2. Extras din interviul cu artista Angela Tomaselli realizat pe data de 29.12.2017.
3. Idem.
4. Armă albă asemănătoarea pumnalului lung, floreta este un tip de spadă folosită în Italia secolului al XV-lea. Arta scrimei, practicată astăzi la nivel sportiv, este născută dintr-o cultură a războiului și eleganței. Italia este țara în care arta duelului s-a bucurat de apreciere deosebită. Am folosit metafora „modulat dar sigur precum semnul lăsat de vârful unei florete” pentru a sublinia caracterul energic, elegant, precis, agresiv și decisiv al desenelor artistei Angela Tomaselli.
5. O parte din seriile picturale ale artistei Angela Tomaselli pot fi găsite pe site-ul oficial al artistei