Pictorul Bogdan Vlăduţă, invitat la „Orizonturi de Artă” Invitatul rubricii noastre „Orizonturi de Artă” este, în acest număr, pictorul Bogdan Vlăduţă (n. 1971). A studiat pictura la clasa profesorului Ștefan Câlția până în anul 1996, la Universitatea Națională de Artă din București. I-a avut ca maeștri de pictură pe artiștii Sorin Dumitrescu și Ion Grigorescu. Între anii 1996-2009 a fost Lector la Catedra de pictură a Universității Naționale de Artă din București. În 2017 susține teza de doctorat cu titlul Peisajul roman - Itinerar de pictor. Dintre expozițiile de grup amintim: Mother Tongue, Sector1 Gallery, Bucureşti (2019); Lux, Une Energie Roumaine, Tours Société Générale, Paris La Défense (2018); A Midday Stillness, Feinkunst Krueger Gallery, Hamburg (2018); From diffrent Angles, MNAC Bucureşti (2018); Seing the History – 1947-2007, The collection of MNAC/MNAC Bucureşti (2018); The oppening of the MARE museum in Bucharest (2018); The Burning Island, The City Museum of Belgrade, Serbia (2017); Opening Night: Part II, Galeria Yelmani, Bruxel (2016); Art Encounters - Bienala de la Timişoara (2015); Romanian Scenes, Espace culturel Louis Vuitton, Paris (2013); The Naked Man, Ludwig Museum Budapesta (2013); The Continuation of Romance, Rosenfeld Porcini Gallery, Londra (2012); Funeraria, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti (2011); Curated by_EAST by SOUTH WEST – by Ion Grigorescu/, Gallerie Mezzanin, Viena (2011); Construcţii Auxiliare Provizorii, Galeria Recycle Nest, Bucureşti (2009); PAINTING (RO)MANIA, Pictura figurativă contemporană din România, Banca Central Europeană, Frankfurt am Main (2009); Lamentaţii, Galeria HT003, Bucureşti (2007); Fresce din Colecţia Fundaţiei Anastasia, Casa GHIKA BOSSY, Bucureşti (2007); Rudenie şi Patrimoniu, Casa Kalinderu, Bucureşti (1999); Una Bisanzio Latina, Salla Bramante, Roma (1999). Bogata sa cariera artistică este marcată de experienţa bursei „Vasile Pârvan” la Accademia di Romania din Roma între anii 2002-2004, perioadă despre care Bogdan Vlăduţă ne oferă în cele ce urmează o intensă şi revelatoare mărturie. Roma, oraș al pictorilor Fiind vorba despre o declaraţie de iubire pentru trecut, timbrul cuvintelor poate induce un excesiv vaiet. La Roma, loc inundat de metafizica vechiului, unde actualitatea sfârşeşte printr-un remarcabil eşec, dinamica picturală a suferit o evidentă schimbare. Am fost tras înăuntru de energiile vechiului şi implicat în cel mai amplu proiect al afectivităţii mele. Nu eu sunt cel care am ales să-mi pictez tablourile înfăţişând Oraşul, nu sunt acela care a stârnit cântecul de îndrăgostit, dar nici aici unde mă aflu acum, răbdând greu la reîntâlnirea cu Cetatea, nu mă aflu din propria chemare. Nimic din acestea nu am putut controla ori premedita, toate au fost hotărâte odată cu prima admirație adresată Oraşului. La nivel metafizic şi iconografic Roma posedă expresia evidenţei, potenţial irepetabil la nivelul istoriei urbane europene, dar şi şansă care aşteaptă să fie activată sub semnul artei. Întâlnirea cu locul nu poate deveni fructuoasă decât sub semnul imaginii cu „relief” şi al caracteristicilor pe care le indică Tradiţia: măsura reală, adumbrirea ficţiunii prin relansarea modelelor figurative şi retorica înaintării/inovaţiei prin întoarcere/recidivare ca mentalitate artistică. Ce-i oferă Roma, astăzi, pictorului peisagist? Sub semnul naturii, romanii au intuit şi au cultivat şcoala prezervării unor soluţii remarcabile de alcătuire a formelor peisagistice. Grădinarii ei au elaborat la nivelul amenajărilor compoziţionale (allestimento), al conceptelor de păstrare, al capacităţii de articulare cu structurile urbane, dar şi la nivelul răspunsului spontan pe care îl dă natura, unele din cele mai înalte exemple de parcuri şi zone verzi. Asemeni unui fel de mâncare, pastele preferate ale romanilor, făina din ostia de împărtăşanie a unui Hristos roman la rândul Lui, brânză din La ricotta a lui Pasolini, la care ajung să guste doar jertfitorii Romei, tot astfel mi se oferă şi mie, pictorului, spre mâncare, cu întreg peisajul ei bine amestecat cu pământ, verdeaţă şi ruine. […] „Există o dumnezeiască motivaţie în facerea omului, acolo unde aflăm cum mersul nostru pe picioare, orientarea şi mişcările ce compun existenţa noastră cotidiană se întind înspre imagine, spre ceea ce se vede. Experienţa picturală îmi dă certitudinea că locul care îl conţine pe pictor determină şi organizarea percepţiei asemeni unui studiu inefabil, care te învaţă să priveşti şi să cercetezi, şi care se insinuează prin fiecare privelişte pictată. Prin apropierea de Roma, propria experienţă atestă un alt fel de a vedea, deosebit de cel originar deprins în şcoala şi locurile native. Potrivit aspectului său, Roma introduce într-un malaxor de stimuli, zăpăceşte simţurile, dilată porii senzaţiilor, contrazice locurile comune ale comunicării vizuale. Îndrăznesc să afirm că Roma te învaţă să vezi altfel. E de notorietate faptul că lucrurile de văzut sunt aşezate într-o altă măsură decât în mod curent. Aici mă uit sus şi jos, caut sub o piatră, dezvălui noi intuiţii, elaborez atracţii particulare, cercetez fiecare colţ al priveliştii, pentru că am certitudinea bogăţiei şi a maturităţii imaginii. Oriunde, se poate ascunde pictura.
Bogdan Vlăduță |