Celebrarea centenarului Fellini în Italia

În 2020, întreaga cultură italiană stă sub semnul lui Federico Fellini, de la a cărui naștere se împlinesc 100 de ani (s-au împlinit, de fapt, pe 20 ianuarie). Sărbătorirea centenarului a fost îndelung și minuțios pregătită, cu atât mai mult cu cât evenimentele dedicate se întind pe durata întregului an, iar succesiunea și tematica lor nu puteau fi lăsate cu nimic la voia întâmplării sau a improvizației. Un aspect care ar fi fost cu siguranță pe placul marelui regizor, cunoscut întregii lumi pentru obsesia de a filma în decor, acolo unde putea controla cu totul procesul cinematografic. În urma tuturor acestor pregătiri, a rezultat un proiect – Fellini 100 – și un calendar oficial al evenimentelor – din Italia, dar și din afara granițelor sale – calendar care se află în grija a nu mai puțin de opt instituții, care colaborează în baza unui Protocol întocmit și semnat tocmai în vederea centenarului Fellini. Aceste opt entități sunt: Direcția Generală a Cinematografiei și Audiovizualului, Ministerul Afacerilor Externe și al Cooperării Internaționale, Regiunea Emilia-Romagna, Primăria Rimini, Cinemateca Bologna, Cinemateca Națională, Muzeul Național al Cinematografiei din Torino. Comitetul de onoare este prezidat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe și al Cooperării Internaționale, de Președintele Regiunii Emilia-Romagna și de Primarul orașului Rimini. Rolul acestui comitet este acela de a aproba proiectul cultural privitor la celebrările felliniene, proiect pe care îl elaborează Comitetul tehnic organizator.

Un asemenea proiect cultural nu putea să nu beneficieze de un logo pe măsură, de o imagine-simbol cu ajutorul căreia să fie lesne identificat orice eveniment desfășurat sub egida Fellini 100. Acest logo îl prezintă pe Federico Fellini în rolul unui dresor de la circ, un Fellini care ține în mână un bici în locul obișnuitei portavoce cu care dădea indicații pe platourile de filmare. Desenul a fost special conceput pentru centenar de către regizorul Paolo Virzì, care s-a inspirat dintr-un fapt real, anume fotografia făcută de Tazio Secchiaroli pe platourile filmului , fotografie care-l surprinde pe Fellini tocmai în această ipostază de îmblânzitor de circ, probabil una dintre cele mai celebre fotografii din istoria cinematografiei. Firește, ceea ce sugerează imaginea este un Fellini ca mare îmblânzitor de personaje, de vise și obsesii, de ficțiuni, așa cum publicul a ajuns să-l perceapă în urma filmelor sale.  

Evenimentele înscrise în programul oficial acoperă practic toate câmpurile artistice, fără a se limita la cel cinematografic, iar publicul, oricât de pretențios, va avea de unde alege, de la conferințe și colocvii la concursuri și expoziții, de la proiecții (în săli de cinema istorice, în aer liber, în spații neconvenționale) la publicații și lansări, de la proiecte educaționale la spectacole de dans, teatru și operă, ba chiar și „cineturism”, adică turism pe urmele cinematografiei felliniene.

Pentru a vă face o idee despre bogăția și diversitatea evenimentelor înscrise în calendarul oficial, să trecem în revistă câteva dintre ele: Editura Rizzoli (parte a grupului Mondadori) publică o nouă ediție din Cartea viselor, un volum unic în lumea cinematografiei, un soi de jurnal în care Fellini își notează visele nu cu ajutorul cuvintelor, ci al imaginilor, „o adevărată cosmografie personală, în care urmele emoționale, sentimentale, culturale, erotice, afective se intersectează cu cele geografice, arhitectonice, de aduceri aminte, imaginative, fantastice”. Tot în sfera publicațiile anunțate, se numără și o carte ilustrată (picture book), Giulietta și Federico, care spune cu ajutorul imaginilor povestea de dragoste dintre Giulietta Masina și Federico Fellini, o căsătorie și o istorie de 50 de ani, capabilă să traverseze evenimente dintre cele mai furtunoase, inclusiv celelalte – bine cunoscute, de altfel – povești de dragoste ale regizorului. De altfel, povestea lor a inspirat și o piesă de teatru, care va fi pusă în scenă tot anul acesta la Sasso Marconi, lângă Bologna.
  
Trecând de la publicații la vizual, avem expoziția Fellini 100, geniu nemuritor, amenajată în Castel Sismondo la Rimini, care va deveni ulterior parte din Muzeul Federico Fellini. Proiecții-eveniment ale operelor felliniene (adică întreaga producție filmică a regizorului italian) vor avea loc în numeroase orașe din și în afara Italiei, precum Londra și alte orașe din Marea Britanie, Berkeley și San Francisco, Sion în Elveția, Madrid și Barcelona, Helsinki, Rio de Janeiro, Skopje, Frankfurt, Beijing, Sydney. Vor fi de găsit chiar și evenimente care ne așează la masă cu marele regizor, plecând de la variatele și numeroasele prezențe ale mâncării în filmele și desenele sale. Amatorii de turism cultural se pot îmbarca în Trenul lui Federico. Călătoria Maestrului de la Rimini la Cinecittà, care reprezintă un proiect educațional menit să facă ceva mai cunoscut drumul pe care Fellini l-a străbătut de la Rimini – locul nașterii și al copilăriei sale, continuu prezent în imaginarul său – până la Roma și, mai ales, Teatro 5 din cadrul studiourile Cinecittà, loc predilect pentru multe dintre filmele sale. Pe harta evenimentelor dedicate centenarului fellinian se înscrie și Bucureștiul cu o expoziție fotografică ce va avea loc la Institutul Italian de Cultură începând cu 20 mai, expoziție ce cuprinde peste 50 de fotografii inedite, realizate de Paul Ronald, cel care a fost fotograful oficial al mai multora dintre filmele lui Fellini, cele mai apreciate dintre lucrările sale fiind cele realizate pe platourile de filmare la .

În tot acest periplu, două orașe rămân cele două mari puncte de reper, fiind deopotrivă sărbătorite odată cu Fellini: Rimini, locul copilăriei sale și topos predilect al imaginarului inocent, și Roma, oraș pe care azi nu-l mai putem privi fără să îi lipim nenumărate cadre felliniene. Roma pe care o privește și o cunoaște turistul de pretutindeni este într-o bună măsură Roma lui Fellini.     

      







Cristina Gogianu
(nr. 3, martie 2020, anul X)