M.U.S.E.S, între veneraţie şi parodie. De la Tiţian şi Manet, până în prezent

aM.U.S.E.S, contemplația/cugetarea de grup propusă de mai multe naționalități și culturi, pleacă de la vechile inspirații din istoria artei, Femeia ca muză, Femeia artistul de azi și, de asemenea, femeia de afaceri/antreprenoare. Drumul în această călătorie unește într-un album artiști cu aceeași temă în viziune diferită și care ne arată, de fapt, cât de creativ este omul și preocupat de noi descoperiri și reinterpretări.

Plecând de la celebra lucrare „Venus din Urbino” (1538), corpul feminin gol este omniprezent în picturile renascentiste, ilustrând ideea de frumusețe, prietenie, adevăr și iubire. Tiziano Vecellio (1488/1490-1576), parte a școlii venețiene, descrie frecvent frumusețea feminină în picturile sale.  În loc să descrie o frumusețe idealistă, afectată, îndepărtată, ca și ceilalți contemporani ai săi, Tiţian ilustrează intenționat o femeie goală cu o senzualitate evidentă. Venus a lui Tiţian nu este deloc o Venus idealizată, ci una în carne și oase, perfect conștientă de prezența unui spectator.

(În imagine: performance art, Julia Holden şi Audrey Baldwin recreând Olympia lui Édouard Manet, 2016)


De la Venus la Olympia lui Édouard Manet (1863), la granița dintre venerație și parodie, artişti ai zilelor noastre precum: Andy Dixon, Joel Goodman, Yasumasa Morimura, James Kinser, Yossi Waxman, Bruna Pelissari, Natalie Pereira, Gabriel Koren, Julia Holden, răspund reinterpretând femeia, imaginea femeii învârtindu-se mereu într-un cerc vicios: de la mamă la zeiță, de la curtezană la inocență, astăzi imaginea frumuseții și a binelui, mâine a prostituatei și a răului. Culmea este că femeia poate avea chiar mai multe dintre aceste trăsături simultan. Prin urmare, pictarea unei femei poate deveni o declarație a societății în care trăim. Și pe măsură ce societatea, la fel ca femeile, se învârte între repere bazate pe „cum ar trebui să fie” și „cum este în realitate”, o discuție despre imaginea femeilor este necesară și revelatoare.



Venus of Urbino, Tiziano Vecellio, 1538

Olympia, Édouard Manet, 1863



Olympia, Andy Dixon, 2016

Joel Goodman, Manchester New Year’s Eve, Photo Images, 2016



Olympia, Yasumasa Morimura, 2018

Olympia [After Manet], James Kinser, 2009



Sutra Olympia, Nada Abdalla, 2017

essay Olympia's Maid, Petra Collins, 1992



Manet Olympia, Plaster 1982, Gabriel Koren

Fashion and Arts Isl and Olympia



Yossi Waxman, Olympia (detail), 2009, Painting, acrylic on canvas

Olympia, remake, Bruna Pelissari




Diana Andreescu
(nr. 3, martie 2021, anul XI)