  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    Din povestirile lui Dino Buzzati: „Ispitirea Sfântului  Anton” 
       
     
       Din povestirile lui Dino Buzzati publicăm  Ispitirea Sfântului Anton (Le  tentazioni di sant’Antonio), din volumul Il  crollo della Baliverna (1954),  tradusă în limba română de Anca-Domnica Ilea. 
           
      Când vara e pe ducă, iar cele mai frumoase locuri,  după plecarea domnilor vilegiaturişti, rămân pustii (deşi prin hăţişuri  vânătorii trag cu puşca iar de prin trecătorile bătute de vânturi ale muntelui,  la chemarea cucului, primii vraci ai toamnei şi încep să coboare, cu desagii  lor misterioşi pe umeri), atunci norii cei mari ai apusurilor se prea poate să  se adune laolaltă, către ceasurile cinci şi jumătate-şase, spre a-i duce în  ispită pe sărmanii preoţi de ţară. 
        Taman la  ceasul acela don Antonio, diacon al parohiei, fără tuleie sub nas, îi  învaţă pe ţânci catehismul în paraclisul care a slujit deja drept sală de  întrunire pentru clubul timpului liber*. Colea stă el în picioare, dincolo sunt  băncile cu ţâncii aşezaţi deasupra, iar în fund, ridicată până în bagdadie,  fereastra înaltă ce dă spre răsărit; şi prin aceasta se vede paşnicul şi  maiestosul Col Giana luminat de soarele ce se lasă tot mai jos. 
        „In nomine Patris et  Filii et…” face don Antonio.  „Copii, azi o să vă spun câte ceva despre păcat. Ştie vreunul din voi ce este  păcatul? De pildă tu, Vittorio, care nu pricep de ce te pui mereu doar în  fundul clasei… Ştii să-mi spui ce se-nţelege prin păcat?” 
  „Păcatul… păcatul… e atunci  când cineva face lucruri urâte.” 
  „Da,  desigur, cam aşa stă treaba, într-adevăr. Dar mai drept e să spunem că păcatul  e-o înfruntare a lui Dumnezeu, săvârşită prin nesocotirea vreuneia din legile  sale.” 
        În vremea  asta norii cei mari se ridică peste Col Giana cu multă măiestrie scenografică.  Pe când vorbeşte, don Antonio îi poate vedea perfect prin fereastra  înaltă. Îi vede şi un păianjen cocoţat cu pânza lui într-un cotlon al zisei  ferestre (acolo unde circulaţia musculiţelor e cea mai slabă); aşijderea o  muscă încremenită pe geam, ţeapănă de reumatismele sezonului. Dintru început  norii cu pricina se prezintă în formaţia care urmează: un postament prelung şi  turtit din care ies tot soiul de umflături, semănând cu nişte ghemotoace enorme  de vată, iar contururile moi cresc într-o serie de bulbuci lipicioşi… Ce-or  avea oare de gând? 
  „Dacă mama,  să zicem, vă spune să nu faceţi un lucru iar voi îl faceţi, mama se amărăşte…  Dacă Dumnezeu vă spune să nu faceţi un lucru iar voi îl faceţi, Dumnezeu se  amărăşte şi el. Dar nu vă spune nimic. Dumnezeu vede numai, pentru că el toate  le vede, chiar şi pe tine, Battista, care în loc să fii atent ciopleşti cu  briceagul banca. Şi atunci Dumnezeu le-nseamnă la catastif, pot să treacă o  sută de ani dar el încă-şi mai aduce aminte de toate ca şi cum s-ar fi petrecut  abia cu un minut în urmă…” 
        Ridică din  întâmplare privirile şi vede, scăldat în soare, un nor în formă de pat,  deasupra cu un baldachin numai ciucuri, volute şi ţarţamuri. Un pat de  odaliscă. Fapt e că don Antonio pică de somn. S-a sculat de la patru şi  jumătate ca să ţină liturghia într-o bisericuţă din munţi, iar după aceea în  turneu toată ziulica, săracii, clopotul cel nou, două botezuri, un bolnav,  orfelinatul, treaba pe la cimitir, confesionalul etcetera, de colo-colo de la cinci  dimineaţa, iar acum patul ăla moale ca puful ce pare să-l aştepte, pe el,  sărman preot de tăvăleală.   
        Să nu-ţi  vină oleacă a râde? Nu-i oare o stranie coincidenţă, el mort de oboseală şi  patul ăla frumos aşternut în mijlocul cerului? Ce bine ar fi să se poată  întinde deasupra şi să-nchidă ochii, fără să se mai gândească la nimic. 
        Dar în faţa  lui stau căpşoarele neastâmpărate ale copiilor, înşirate în bănci, două câte  două. „Când am zis păcat” explică el „încă n-am zis nimic. Există păcat şi  păcat. Există, de pildă, un păcat cu totul aparte, diferit de toate celelalte, care  se cheamă păcat originar…” 
        Atunci  înaintează un al doilea nor, colosal, care a luat forma unui palat: cu  colonade, cupole, loggii, fântâni şi peste toate astea flamuri fâlfâind; înlăuntru  sunt desfătările vieţii, pesemne, ospeţele, slujitorii, muzicile, movilele de  galbeni, parfumurile, frumoasele chelăriţe, vazele cu flori, păunii, trâmbiţele  de argint care-l cheamă, pe el, sfiosul preot de ţară fără un ban în buzunar. („Mda,  desigur, în castelul ăla nu s-o fi trăind tocmai ca nevoiaşii” gândeşte „eu  unul n-o s-apuc niciodată aşa ceva”.) 
  „Astfel a  luat naştere păcatul originar. Dar voi mă puteţi întreba desigur: ce vină avem  noi că Adam s-a purtat cum nu se cade? Ce-are a face asta cu noi? De ce trebuie  să ispăşim noi pentru el? Ei, vedeţi voi…” 
        Era unul, în  rândul doi sau trei, care mânca pe furiş: pâine, s-ar fi zis, ori altceva cu  coajă tare. Se auzea un ronţăit subţirel, ca de şoarec. Totuşi, era foarte  atent: dacă preotul se întrerupea din vorbit, acela numaidecât îşi oprea şi el  fălcile. 
        Fu de ajuns  acea timidă chemare pentru ca don Antonio să fie apucat de o foame  cumplită. Şi dintr-o dată zări un al treilea nor lăţindu-se pe orizontală,  modelat în formă de curcan. Era o orătanie enormă, monumentală, în stare să  aline foamea unui întreg oraş cum e Milanul; şi se învârtea pe o frigare  iluzorie, rumenită de soarele amurgului. Ceva mai încolo, un alt nor, ca o  turlă de catedrală, vineţiu, cu formă tipică de butelcă. 
  „Cum se-ajunge  la păcat?” zise. „Ah, câte metode n-au mai născocit oamenii, doar ca să-l  amărască pe Domnul! Se păcătuieşte cu fapta, ca de pildă când cineva fură, se  păcătuieşte fie şi numai cu vorba, ca de pildă când cineva suduie, se  păcătuieşte chiar şi cu gândul… Da, uneori e de-ajuns un gând…” 
        Ce mai  obrăznicături, norii ăia. Unul din cei mai groşi, crescând în înălţime, luase  înfăţişarea mitrei episcopale. Voia oare să insinueze trufia, ambiţia carierei?  Cizelată în toate amănuntele, albea pe fundalul azuriu şi de temutele-i laturi  atârnau deja ciucuri de mătase şi aur. După care mitra, umflându-se încă şi mai  şi, scoase la iveală nenumărate floricele. Şi apăru de-a binelea tripla tiară  pontificală, cu întreaga-i tainică putere. Pentru o clipă, sărmanul preot de  ţară o privi ţintă, jinduind fără voia sa. 
        Gluma  devenise mai subtilă, plină de ademeniri insidioase. Don Antonio se  simţea neliniştit.  
        În vremea  asta Attilio, băiatul brutarului, vârî un bob de porumb într-o ţeavă de soc şi  o duse la buze, cu intenţia să pocnească în ceafa unui coleg. Chiar atunci îl  văzu pe don Antonio, care se albise la obraz. Ceea ce îl tulbură în aşa  măsură, încât puse numaidecât deoparte sarbacana. 
  „… deosebim”  spunea „păcatul venial de cel mortal… Mortal… De ce mortal? s-o fi murind,  oare? Chiar aşa… Dacă nu moare trupul, atunci sufletul…” 
        Nu, nu –  gândea – nu poate fi o întâmplare, un capriciu înşelător al vânturilor. Pentru  el, pentru don Antonio, nu se deranjau, fireşte, puterile iadului. Şi  totuşi, istoria aia cu tiara mirosea teribil a uneltire. Nu putea fi cumva la  mijloc Marele Vrăjmaş, acelaşi care-n vremurile de demult ţâşnea din nisipuri  şi gâdila tălpile anahoreţilor? 
        În  arhipelagul acela de nori, aproape în centru, un bloc masiv de aburi rămăsese  până atunci neîntrebuinţat. Bizar, îşi spusese deja don Antonio, tot  restul e în continuă mişcare numai acela ba. În toiul bâlciului rămăsese  placid, indolent, parcă în aşteptare. Preotul, cu teama în suflet, nu-l mai  scăpa acum din ochi.              
        Într-adevăr,  norul cel uriaş începea să se urnească, amintind de trezirea unui piton prin  falsa şi perfida-i indolenţă doldora de neştiute răutăţi. Avea culoarea  roză-sidefie a anumitor moluşte, extremităţile rotunde şi pline. Ce pregătea,  oare? Ce formă avea s-aleagă? Deşi complet novice în materie, don Antonio,  cu flerul caracteristic oamenilor Bisericii, ştia de-acuma ce urmează să iasă  din asta. 
        Se surprinse  roşind, coborî privirile în podele, unde zăceau fire de pai, un muc de ţigară  (de unde până unde), un cui ruginit, niţică tină. „Însă nesfârşită e, copiii  mei” spunea „îndurarea Celui-de-Sus şi mila sa...” Pe când vorbea, calculă cam  câtă vreme i-ar trebui norului să se desăvârşească. Avea să se uite la el, după  aia? „Nu, nu, fii cu băgare de seamă, don Antonio, nu te-ncrede, nu ştii  ce poate să se-aleagă de tine” îi şopti vocea nepoftită ce se iţeşte din  străfundurile noastre în ceasurile de slăbiciune, plină de reproşuri. El auzi  însă şi cealaltă voce, cea îngăduitoare, conciliantă, prietenoasă, care ne dă  dreptate atunci când curajul ne părăseşte. Glăsuia astfel: „De cine ţi-i frică,  sfinţia-ta? De-un norişor nevinovat? Dacă nu te-ai uita la el, ar fi semn rău  pentru tine, ar însemna că eşti spurcat pe dinlăuntru. Un nor, gândeşte-te şi  tu, cum ar putea să fie necurat? Uită-te la el, sfinţia-ta, cât e de frumos!” 
        Avu atunci o  clipită de şovăială. Destul cât pleoapele să-i tremure uşurel, să lase o bortă  îngustă. Văzu, ori nu văzu? Ceva ca o privelişte neruşinată, hâdă şi splendidă  i se închegase deja în închipuire. I se tăie răsuflarea de simţământul acela de  nepătruns. Aşadar, pentru el se-arătaseră năluci şi-l înfruntau din cer cu  aluzii necuviincioase? 
        Era, cumva,  marea încercare hărăzită oamenilor Domnului? Dar de ce, dintre atâtea mii de  preoţi existenţi, fusese ales tocmai dânsul? Se gândi la Tebaida legendară,  întrezări chiar dinainte-i o cale de sfinţenie şi slavă. Simţi nevoia să rămână  singur. Făcu un mic semn al crucii, dând de-nţeles că lecţia se încheiase.  Şuşotind între ei, copiii plecară, până ce liniştea se aşternu din nou peste  toate. 
        Acum da,  putea să fugă, să se-ncuie, de pildă, în vreo odaie din interior, de unde să nu  se vadă norii. Dar fuga nu slujea la nimic. Ar fi însemnat să capituleze. Ceru  în schimb ajutorul lui Dumnezeu. Începu să se roage cu dinţii strânşi, cu  înverşunare, de parcă s-ar fi luat la întrecere pe ultima sută de metri. 
        Cine avea să  iasă învingător? Norul cel suav şi nelegiuit, ori el cu a sa curăţie? Până  una-alta se ruga. Când i se păru că s-a întărit destul, îşi adună toate  puterile şi ridică privirea. 
        Dar pe cer,  peste Col Giana, nu mai zări, cu o ciudată dezamăgire, decât nişte nori  apatici, cu expresie tâmpă, băşici de aburi, mucilagii de pâclă destrămându-se  în fâşii. Asemenea nori nu puteau, în mod vădit, nici să gândească, nici să fie  răutăcioşi, ori să le joace renghiuri tinerilor preoţi de ţară. Nici nu se sinchisiseră  vreodată de dânsul spre a-l supune la cazne, asta-i sigur. Ia acolo, nişte nori  ca toţi norii. Staţia meteorologică anunţase într-adevăr pentru ziua aceea: „Cer  în gen. senin, câteva formaţ. cumuliforme spre amiază. Vânt slab. Temp. staţ.”.  Despre Diavol, nici măcar un cuvinţel.      
       
       
         
     
      
         
            În româneşte de Anca-Domnica Ilea 
          (nr.  6, iunie 2017, anul VII) 
 
     |  |