Italo Calvino la Sanremo. Un itinerar inedit de turism literar

„Ca ambient natural, ceea ce nu se poate respinge sau ascunde este peisajul natal și familiar; Sanremo continuă să iasă la iveală din cărțile mele, prin priveliștile și din perspectivele cele mai diferite, mai ales văzut de sus, și mai presus de toate este prezent în multe dintre Orașele Invizibile. Evident că mă refer la Sanremo așa cum era până acum treizeci sau treizeci și cinci de ani, sau cum era în urmă cu cinzeci sau șaizeci de ani, când eram copil. Orice cercetare nu poate porni decât de la acel nucleu din care se dezvoltă imaginația, psihologia, limbajul; această convingere este puternică în mine, la fel de mult cât a fost în tinerețe forța centripetă, care s-a revelat devreme a fi fără întoarcere, deoarece locurile respective au încetat repede să existe.” (Italo Calvino în interviul acordat Mariei Corti, Autografo, 1983)

Când spunem Sanremo ne ducem cu gândul la orașul Festivalului de muzică, o localitate  italiană care trăiește prin acest eveniment și care nu s-ar distinge prea mult de alte stațiuni la malul mării. Ceea ce se cunoaște prea puțin despre Sanremo este că a fost casa lui Italo Calvino timp de 25 de ani, iar anul acesta, la sfârșit de Festival, în luna martie, orașul Sanremo a inaugurat un itinerar literar, dedicat scriitorului cu ocazia centenarului nașterii sale. Evenimentul a avut loc în piața Borea d’Olmo, în prezența autorităților și a tuturor participanților implicați în proiectarea și crearea etapelor traseului turistic literar. Acest proiect a fost sprijinit cu precădere de către Administrația comunală prin intermediul primarului Alberto Biancheri și a asesorului la cultură Silvana Ormea. Itinerarul își propune să fie un omagiu adus cetățeniei ilustrului scriitor și a prezenței orașului în operele sale. A parcurge acest traseu literar este ca și cum am regăsi orașul printre rândurile operelor lui Calvino, chiar dacă astăzi Sanremo este total diferit de cum l-a trăit autorul.

Itinerarul este compus din 38 de etape prezente pe teritoriul orașului Sanremo și în împrejurimi, care conțin panouri explicative cu texte și imagini, plus un cod QR pentru detalii suplimentare. Traseul a fost conceput de Laura Guglielmi, profesoară și jurnalistă, expertă în raportul dintre literatură și peisaj, dar mai ales o specialistă în Italo Calvino de mai multe decenii. Ea a condus un laborator universitar specific dedicat acestui proiect. Alături de Laura Guglielmi s-a distins și Veronica Pesce, profesoară de litere la Universitatea din Genova, care se ocupă de literatură partizană italiană și de raportul acesteia cu artele vizuale. Cele două profesoare au coordonat un proiect de grup foarte ambițios care a implicat trei licee din provincia Imperia, Academia de Arte din Sanremo, administrația comunală și multe persoane din mediul de voluntariat.
Liceele care au colaborat la proiectarea traseului sunt: Liceul Aprosio din Ventimiglia, Liceul Cassini din Sanremo și Liceul Vieusseux din Imperia. Elevii au fost coordonați de către profesoarele lor pentru a realiza, timp de aproape un an, o cercetare minuțioasă despre Italo Calvino în ceea ce privește școala frecventată, familia și participarea sa la Rezistența partizană în timpul celui de-al doilea război mondial. Elevii de liceu au făcut echipă cu studenții universitari de la cursul de Științe ale Turismului și Litere și Conservarea Bunurilor Culturale. Ultimii au lucrat la redactarea textelor prezente pe panourile itinerarului, la localizarea spaţiilor din Sanremo și la cartografierea urbanistică. În final, studenții de la Academia de Artă din Sanremo au realizat grafica celor 38 de panouri expuse pe tot teritoriul.
Dacă am dori să vizităm acest traseu literar, am avea nevoie de un ghid special sau de o hartă. Iată o adevărată bijuterie a acestui proiect: o carte deosebită, un pic ghid turistic, un pic album de amintiri, conținând și o hartă pe care sunt indicate toate locurile cheie. Este vorba despre Italo Calvino, Sanremo e dintorni, Un itinerario letterario (1923-2023) „Italo Calvino, Sanremo și împrejurimi, Un itinerar literar (1923-2023)”, volum publicat de editura Il Palindromo din Palermo, în noiembrie 2022. Nu este un ghid turistic clasic, ci o carte care leagă literatura de urbanistică și topografie, cu obiectivul de a cartografia orașul. Face parte din colecția „Le città di carta”, o serie originală de ghiduri în care au apărut publicații și ale altor orașe italiene precum Palermo, Catania, Roma, Milano, Torino, Bologna, Genova și Florenţa. Colecția este condusă de către Salvatore Ferlita și Fabio La Mantia, iar ilustrațiile de pe copertă sunt realizate de pictorul palermitan Simone Geraci. Acest volum despre Italo Calvino este îngrijit de Veronica Pesce, iar proiectul itinerarului a fost elaborat de Laura Guglielmi și Veronica Pesce. Textul este împărțit în trei secțiuni: orașul, la țară și Rezistența, și este presărat cu multe imagini. Cartea conține într-un buzunar din copertă harta orașului cu toate etapele despre viața și referințele la operele lui Italo Calvino. Dat fiind că proiectul a fost promovat de Asesoratul Cultural al Primăriei din Sanremo, lângă hartă, cartea conține și un bilet de prezentare cu semnătura primarului Alberto Biancheri.




În continuare publicăm un extras din Prefața volumului, scrisă de Laura Guglielmi și tradusă de Irina Niculescu.      


Locurile, cuvintele. Italo Calvino, Sanremo și
împrejurimile


Italo Calvino ne-a învățat să citim peisajul din Sanremo și din Liguria dintr-o perspectivă inedită. El a săpat adânc în faldurile teritoriului și ne-a restituit pagini pline de o intensitate extraordinară.
Proiectul pe care studenții de la Universitatea din Genova l-au dezvoltat sub supervizarea profesoarei Veronica Pesce și a mea a încercat să aducă la lumină relația strânsă dintre unele locuri din Sanremo și operele scriitorului.
Calvino însuși ne autorizează să ducem la bun sfârșit aceasta operațiune, în acea poveste paradigmatica care este Strada San Giovanni:

Trăiam în mijlocul ei și vroiam să fiu în alta parte. În fața naturii rămâneam indiferent, rezervat, uneori ostil. Și nu-mi dădeam seama că și eu căutam o relație cu ea, poate mai fericită decât cea a tatălui meu, o relație pe care literatura mi-ar fi prilejuit-o, restituindu-mi sensul la toate și, într-o clipă, orice lucru ar fi devenit adevărat și tangibil și posesional și perfect, orice lucru din acea lume care deja nu mai exista.

Agronomul Mario Calvino, tatăl lui Italo, pe timpul verii își obliga fiii să îl însoțească la grădina de la țară, proprietate a lor la San Giovanni (n.r., urcând strada în pantă în prelungirea orașului Sanremo). Tânărul Italo ar fi preferat să facă altceva. Era atras de oraș, iar „restul era spațiu alb, fără semnificație: semnele viitorului mă așteptau acolo jos să le descifrez, pe străzi, prin luminile nocturne, care nu erau doar străzile și luminile orașului nostru mic și retras, ci orașul era o frântură din toate orașele posibile.”
Doua străzi divergente, neconciliabile pentru tânărul Italo, dar care, până la urmă, se unesc și se regăsesc într-o armonie narativă. La țară și la oraș sunt două aspecte care apar des în producția scriitorului și, concepând itinerarul pe care îl veți găsi în acest ghid literar, ne-am jucat să identificăm, o dată în plus pentru mine, care ar putea fi sugestiile vizuale ascunse în imaginarul labirintic al lui Italo Calvino.
M-aș hazarda să fac o ipoteză: pentru Calvino nu exista o „mamă pământ” ci un „tată pământ”. Eva Mameli, mama scriitorului, botanistă de mare prestigiu, era de origine din Sardinia, în schimb spațiul în care se mișcă „veverița stiloului”, așa cum Cesare Pavese îl poreclise pe scriitorul din Sanremo, este Liguria de Vest, regiune pe care tatăl o cunoștea ca în palmă și ar fi dorit ca și fiii săi să o iubească la fel de mult ca el.
Trecut de anii adolescenței, conotați de un contrast puternic cu tatăl Mario, care „din toată lumea vedea doar plantele și tot ceea ce avea legătură cu plantele și pentru fiecare plantă spunea cu voce tare numele, în latina absurdă a botaniștilor”, Calvino deja adult simte o nostalgie intensă pentru tot ce nu mai este și nu mai poate fi. Peisajul din Sanremo, la finele secolului al XVIII-lea, era unul dintre cele mai frumoase de la nordul Mediteranei, însă a fost devastat începând cu anii cinzeci de speculația edilitară, așa cum povestește într-unul din textele sale militante. Așa cum scrie și în Baronul din copaci, umanii „au fost năpădiți de furia toporului”.
Acea vegetație structurată, acea pădure deasă de stejari, măslini, portocali, smochini, dafini, unde Cosimo (n.r., protagonist al romanului Baronul din copaci) decide să își petreacă viața, atârnat prin copaci, nu mai există. Astăzi totul este „o suprapunere geometrică de paralelipipede și poliedre, colțuri și laturi de case, și aici și dincolo, acoperișuri, ferestre, pereți orbi pentru servitori învecinați cu ferestruici opace de toalete una deasupra celeilalte” (Speculația edilitară).
Dacă Mario Calvino nu a reușit să salveze acel teritoriu care era rațiunea lui de a fi om de știință, fiul scriitor l-a recuperat și l-a salvat în textul literar. Astfel orașul, cu contextul său  geografic și natural, devine un spațiu lingvistic eterogen și nu din acest motiv mai puțin real. Această transpunere prin cuvinte și narațiune revelează unul dintre obiectivele cele mai importante ale scrierilor lui Italo Calvino: observarea, sondarea și cartografierea formei și a memoriei unui teritoriu, aducând la lumina zilei o lume care nu mai există în realitate, dar care își face simțită prezența rezistentă în urmele vagi ale unei posibilități de existență care a fost anulată în mod sistematic și brutal.
În anul 1999 am dus la New York, cu ocazia celebrărilor pe care Giovanna Calvino le-a organizat în amintirea tatălui la New York, o expoziție care scotea în evidență oraşul Sanremo al anilor treizeci, cu fotografii de epocă. Acele imagini au traversat Atlanticul, doar pentru că erau însoțite de textele lui Calvino. Cercetarea mea iconografică nu ar fi stârnit niciun interes fără conexiunea cu locurile scriitorului.
Prin urmare, descrierile literare sunt necesare mai mult decât imaginile fotografice, deoarece revelează istoricul intim al locurilor, raţiunea lor de a fi, și evidențiază cu claritate faptul că Istoria ar fi putut să urmeze alte trasee, că orașul Sanremo astăzi e doar o posibilă ipoteză. Deci producția literară a scriitorului devine și o arhivă, care se stratifică și ajută cititorul să descifreze spațiul social, istoric și geografic.



_________
Această expoziție a cărei autoare este Laura Guglielmi a fost prezentată în anul 2001 și la București, inaugurată în luna mai la Muzeul Literaturii și organizată de către Institutul Cultural Italian. Dar despre aceasta vom povesti într-unul din numerele viitoare, alături de alte noutăți despre Italo Calvino.


Irina Niculescu
(nr. 5, mai 2023, anul XIII)



Pentru aprofundare:

https://www.lauraguglielmi.it/italo-calvino/italo-calvino-sanremo-villa-meridiana/
http://www.ilpalindromo.it/edizioni/italo-calvino-sanremo-e-dintorni-un-itinerario-letterario-1923-2023/