Instrument, inamic, tentație, im-perfecțiune: declinări ale femininului Opoziție, slăbiciune, celălalt, viață și moarte în același pântec, lună, ciclicitate, așteptare, sacrificiu. Simboluri esențiale: instrument, inamic, tentație, im-perfecțiune. Roluri suprapuse: mamă, fiică, soție. O singură ființă. Femeie. Feminin.
Inamic. Contrapartida, dimensiunea împotriva căreia trebuie să lupți, de care trebuie să te temi, pe care trebuie să o demonizezi. Amazoanele, „cele fără sâni”, potrivit tradiției care le vede precum niște războinice mutilate ca să poată trage mai bine cu arcul. Atributele feminine pot fi doar un obstacol în întreprinderea unor comportamente masculine. Războiul e o artă masculină. Înșelăciune. Sânul, mai bine zis „fără sân”, este prerogativa femeilor masculiniate, ascunse sub veșminte și înfățișări bărbătești, care trebuie să-și disimuleze identitatea, faptul de a fi femei, pentru a putea studia, pentru a participa la viața publică. Atributele feminine pot simboliza doar alăptarea pruncilor; ca să acceadă în lumea de dincolo de căminul casei, femeia trebuie să se mutileze, într-un fel sau altul. Ispite. Nimfele, mereu tinere, gravitează în jurul lui Dionis, al lui Pan, al zeilor, cu scopul de a atrage bărbații, zei sau simpli muritori. Și e interesant de observat cum atașamentul la eterna tinerețe din partea femeii — atașamentul la libido – devine patologie, se revarsă în nimfomania despre care a vorbit pentru prima dată, în 1771, medicul francez de Bienville în volumul La Nymphomanie, ou Traité de la fureur utérine. Im-perfecțiune. Simbolul prin excelență care face ca femininul să fie imperfect prin definiție: Maria, mamă și fecioară deopotrivă. Din această perspectivă, masculinul se identifică cu miracolul, cu minunea, cu puterea minții și puritatea acțiunii; femininul, însă, depinde de miracolul celuilalt – de miracolul masculinului – pentru a putea atinge perfecțiunea, adică să fie mamă și totodată fecioară. Nu există altă cale de preluare a propriei dimensiuni, definibile nu printr-o alfa privativă, care privează simbolul feminin de un atribut și îl leagă de un element independent: este necesară o gramatică curajoasă și epurată de simboluri eronate. E nevoie de o gramatică și o identitate care să „curgă” printre simboluri, arhetipuri și ființe cu libertatea cu care se prelinge un fir de ploaie pe suprafața netedă și rece a unei ferestre. Să lăsăm, aşadar, ca lumea să ne fie fereastră, iar noi, femei și bărbați, să „curgem” pe suprafața ei desenând noi geografii identitare. Cum? Trebuie doar să ne imaginăm acest lucru.
|