În premieră în română, „Dialog Teologic” de Manlio Sgalambro (II)

Publicăm în continuare, în premieră în traducere românească, lucrarea Dialog teologic de Manlio Sgalambro, apărută acum treizeci de ani, în 1993, la renumita editură Adelphi din Milano.
Manlio Sgalambro s-a născut la 9 decembrie 1924 în mica localitate Lentini, transferându-se apoi la Catania, în Sicilia, unde va rămâne întreaga viață, ca dascăl de liceu, și unde va și deceda, la venerabila vârstă de 90 de ani, în urma unui banal accident rutier.
Sgalambro a fost și a rămas nu doar o figură controversată a vieții culturale italiene, ci și, prin polivalența personalității sale – poet, eseist, cantautor, mai ales ca textier pentru mari vedete ale muzicii ușoare din Peninsulă și, în primul rând, pentru originalul său coregional Franco Battiato, actor într-un film al celui din urmă – un singular și atipic gânditor.
De orientare nihilistă, caracterizare pe care, în maniera sa proprie, o acceptă și în același timp o refuză, încadrabil, în baza propriei sale orientări în descendența Schopenhauer-Cioran, Manlio Sgalambro a debutat foarte târziu ca filosof. Abia la sfârșitul anilor șaptezeci își trimite, la vârsta de 55 ani, prima sa carte, cu titlul La morte del sole („Moartea soarelui”),  care rămâne în sertarul editurii Adelphi timp de doi ani. Cartea va apărea abia în 1982 la aceeași editură (nu întâmplător aceeași în care vor fi publicați și Nietzsche și Cioran), urmată, în ordine cronologică, de Trattato dell`empietà („Tratat despre impietate”, 1987), Anatol (1990), Del pensare breve („Despre gândirea fragmentară”, 1991), Dialogo teologico („Dialog teologic”, 1993), Dell`indifferenza in materia di società („Despre indiferență în materie de societate”, 1994), La consolazione („Consolarea”, 1995), Trattato dell`età: una lezione di metafisica („Tratat despre vârstă: o lecție de metafizică”, 1999), De mundo pessimo („Despre lumea cea mai rea”, 2004), La conoscenza del peggio („Cunoașterea mai răului”, 2007), Del delitto („Despre delict”, 2009), Della misantropia („Despre mizandropie”, 2012), spre a le numi pe cele apărute, așa cum specificam, la specializata editură milaneză Adelphi.
A îngrijit o ediție din Schopenhauer, a colaborat la alte lucrări consacrate lui Julien Benda, ori lui Giovanni Gentile. A publicat și volume de versuri, a scos pe piață și albume muzicale, ca textier dar și ca interpret, împreună cu Franco Battiato.
Cărțile sale, traduse în limbi de circulație, au fost primite, în ciuda unor controverse, cu un vădit interes și au generat dispute mai ales pentru stilul (uneori fragmentar ori de-a dreptul aforistic) caracterizat în mod asumat de o franchețe a unor poziții antiacademice și, deci, antisistemice.
Definit drept „filosoful cântăreț, maestru al ironiei”, declara că fi fost „…un om fericit de a se fi aflat pe această Insulă”, adăugând că a întreprins tot ceea ce și-a propus, neavând regrete. La vârsta de 86 de ani, într-un interviu, mărturisea cu obișnuita-i dezinvoltură că „așa cum se țintește o monedă cu pușca, eu țintesc ziua”. Ca filosof s-a definit drept european, unul care tratează în mod egal cu misterul și face să se vadă universul la îndemână crezând că, printre altele, „cosmosul e un mecanism, iar intelectual e un lucru”. O confesiune dintr-un alt interviu ni se pare emblematică pentru destinul său uman și intelectual:  „Am fost soț, sunt părinte cu cinci fii, patru fete și un băiat, am fost amant, am cântat pe o scenă în fața a mii de persoane. Și sunt un filosof”.  


Despre Dialog teologic

Sgalambro definește această scriere „o mică mașină ce demontează conceptul de Dumnezeu până la scheletul său”.
Divizată în două părți – prima un solilocviu, înțeles drept „via regia a filosofiei”, și consacrat în speță unui insolent și viguros autoportret speculativ, care pe urmă se desparte într-un „fals dialog”, acest scurt text pare a ieși din pliurile cele mai tainice ale teologiei medievale, acolo unde obsesiva atenție acordată acelei „multitudini de a fi” care e numită Dumnezeu făcuse să sporească plantele otrăvite ale aversiunii și ale neîncrederii: pe scurt, ridicase impietatea în umbra științei lui Dumnezeu. Sgalambro scoate brutal la lumină acest îndepărtat și tenebros trecut cu un gest foarte modern, posibil pornind numai de la Schopenhauer – și care afectează mult mai în adânc apaticele filosofii seculare răspândite azi prin lume decât neîndurătoarea și străvechea înțelepciune teologică. „Însă omul drept e cel care știe aceasta: că el trebuie să-l `anuleze` pe Dumnezeu zilnic astfel ca măsura eternei dreptăți să se împlinească”.
„Definesc actul de a gândi ca atenția față de tot ceea nu suntem noi înșine sau atenția pentru noi înșine ca și când n-am fi. Pentru echivocurile pe care le cauzează, sunt înclinat să folosesc în schimbul lui `a gândi`, `a fi atent`, și în loc de `gândire`, `atenție`. Unul din beneficii ar fi acela de a lăsa `gândirea` uzului curent. Ideea de efort conectată la ea ar fi foarte bine explicată de conceptul de atenție care e implicit în ea. Definesc, apoi, ideea ecartamentul dintre noi și lucruri.  Mă îngrozesc când aud spunându-se că ideile și lucrurile sunt identice. Puterea acestui ecartament e cea care definește însăși capacitatea de a gândi”...
Traducerea pe care o publicăm în continuare urmează ediția apărută la editura Adelphi, Milano,1993, în colecția Piccola Biblioteca Adelphi, nr. 301.

 

DIALOG TEOLOGIC


FILOSOFUL: Ce faci de pari așa de vlăguit, parcă aproape lipsit de viață?

TEOLOGUL: Da, i-am dat un nume… Legitimitatea nelegiuirii e de găsit în ignobilul din ideea de Dumnezeu. Însă nu era vorba de un clausus psychologicus al unui Iago teologic când lui „I hate the Moor!” [1] îi substituia  „îl urăsc pe Dumnezeu!”. Al unui monstru ce se împăia cu acest enunț salivând de plăcere. Eu descâlceam datele imediate ale conștiinței neevlavioase. Le-am găsit cuibărite și în Summae, vârâte aproape la limita extremă, dar le-am scos la iveală… Fii ai leneviei, ai acestei oboseli de a exista: întâiul dintre toate fastidium Dei – greața lui Dumnezeu, cum trebuie tradus mai exact. Despre acesta așadar aș vrea să discut cu tine, chiar dacă nu-i simt trebuința…

FILOSOFUL: Tu însă vorbești și despre odium Dei

TEOLOGUL: Da, ura profesată de un fin intelect… Însă vreau să-ți amintesc de Ugo di San Vittore [2], ceea ce susține în De arrha animae: iubirea de Dumnezeu este iubire de târfă… (În pliurile din Vulgärhathezismus [3] se cuibărește un murdar teism. Categoria catafatică nu e lucru de nimic. Se încarcă cu toate atributele, cu flegmele, odium, fastidium, mépris… Ecce Deus).

FILOSOFUL: O stercus pretiosum [4] … Spun-mi însă, aș vrea s-o știu de la tine, ce anume spunem atunci când spunem Dumnezeu?

 

TEOLOGUL: Nu e un cuvânt desemnat, ci numele ‘științific’ pentru această masă de ființe… Aș fi dorit, cred, următorul mod de a spune: „Doar acest Spirit merită…  numele de Dumnezeu”. (Hegel). Însă numele de Dumnezeu nu e un merit. Numele acesta e o trivialitate, e o prostie. Sic tranzit Gloria Dei, dragă prietene… Dă-mi voie să reconsider teologia pe care cândva am unit-o cu necredință, așa cum mi-ai amintit, potrivit tradiției în raport cu binele și cu frumosul, dar puse la locul lor fiecare. Fiindcă, în fulguranta apariție a acestora – nimic altceva care apare, ia aminte, nu dispare atât de repede – se întâmplă ceva ca anularea lui Dumnezeu. Și el în orice caz e o licărire, fiindcă pe cadavrele noastre tronează triumful final al celui mai lăudat. Oh, dacă vrem să aerisim limbajul misticilor, e adevărat, nu există altcineva decât Dumnezeu, iar natura o iute apariție bună numai unui scop, a spune nu și a dispărea indignați.

FILOSOFUL: Dacă reții că unul din scopurile filosofiei e de a ne dezobișnui de ființă, suntem de acord. Binele și frumosul înainte de toate se desfac de ființă…

TEOLOGUL: Ai spus-o, se desfac de ființă. Oprește-te aici. Ființa, așadar? Da, trebuie să încerce să se desfacă de ea. Dumnezeu? Binele care ne îndepărtează. (Îți pot mărturisi că în mod tainic definesc binele îndepărtarea de Dumnezeu?).

FILOSOFUL: Tu vrei binele spre a disprețui mai mult pe Dumnezeu, atunci…

TEOLOGUL: Și dac-ar fi așa? Asta m-ar face pur. A voi binele pentru a putea disprețui înseamnă a fi puri față de acel gen de puritate pe care filosofii pot doar să și-o imagineze. Vei fi de acord cu asta: eu nu sunt dintre aceia care spun ‘nimic’ ușor. Se înțelege totuși că atunci când zic bine sau frumos înțeleg nimicul. Dar în sine însuși „nimicul” e de nepronunțat.

FILSOFUL:Pe scurt, tu numești bine o anumită separare de Dumnezeu… Acționezi într-un mod de a anula pe Dumnezeu sau, cum spun eu, de a diminua ființa: asta e ce intenționezi?

TEOLOGUL: Știu că dacă tu ar trebui să scrii un tratat de morală ne-am pune de acord cu acest imperativ: Vrei binele, distruge ființa. Eu însă, cum știi deja, nu cred decât într-o ‘ființă’ compromisă. Ființa asta de care vorbești tu e în schimb ființa căreia i-a fost sustrasă partea cea mai rea. Trebuie să i-o restituim. Dumnezeu e terminus technicus pentru ceea ce naivii numesc ‘ființă’. Prin urmare, într-un act de bine Dumnezeu s-a anulat deja. Tu vrei să negi aceasta într-o sentință? Nu poți. Actul acesta duce cu sine afirmarea sa în timp ce tu l-ai anulat voind binele, dar blestemul te urmărește din nou.

FILOSOFUL: Mă tulbură mereu tot mai des această treabă a binelui. Văd orice tentativă a mea risipindu-se prin obscure meandre. Urmăresc în ea filele intricate, cu neliniște și cu răbdare. Un act al meu ce s-ar putea numi ‘bun’ îl investighez precum un detectiv abil, fiindcă vreau să știu unde sfârșește, cu cine se adună. Deseori m-am regăsit, cu teamă și regret, doar în fața necazului pe care-l făcusem… Da, binele face bine doar celui ce îl face… Dar așteaptă, aș vrea să te întreb la acest punct despre teodicee…

TEOLOGUL: Sarcina teodiceei a fost asumată în chiar momentul în care ea a dispărut, nu pentru că ar fi eșuat, ci pentru că a reușit pe deplin. În ultimă analiză, ea face să dispară noțiunea însăși de rău. Just. Dacă există Dumnezeu, de unde vine răul? Străvechea întrebare a căzut în prescripție sau mai bine zis a fost alungată printr-o mânie populară. Dacă Dumnezeu e identic lumii (este cel mai neînsemnat lucru care se poate spune) este identic până la limita sa. Răul apare atunci când e prea târziu, am observat asta, ca să mai aducă mântuirea. Răul e moartea. E deci o problemă de o clipă, dar decide totul. De fapt, întrucât nu se mai poate face nimic, este târziu și pentru bine. În realitate, binele sosește cu întârziere, mereu după. Însă aceasta e rațiunea metafizică pentru care ceva există: binele a sosit prea târziu…

FILOSOFUL: ‘Puterile’ binelui și ale frumosului îl supraveghează pe Dumnezeu de departe, așadar…

TEOLOGUL: Da, îl urmăresc, îl hăituiesc… Ce beție! Mă agit, dansez în acest loc gnostic, mă pierd, mă recâștig…

FILOSOFUL:Spune-mi, însă, cum justifici misiunea ta de teolog, acest nume discutabil… Uneori a ta mi se pare doar un act suspect ori o pretenție…

TEOLOGUL: Eu sunt un teolog, adică un om oribil. Urmărește-mă, așadar. În timp ce citesc Justine de Lawrence Durrell (roman inspirat de două mari Muze, Kavafis și Alexandria din Egipt) dau peste acest fragment: „Iubirea noastră… era ca un silogism lipsit de adevăratele sale premise… Era un fel de posesie mentală”. Cu toate acestea, singura idee a iubirii, sunt convins de asta, poate conduce la orgasm două ființe bine dispuse. Platon a neglijat efectele sensibile ale ideilor ori  mai exact nu s-a îngrijit decât de latura lor infamă. În schimb, singură ideea iubirii poate aduce ejacularea. Lucru pe care îl socotesc extensibil ideii de Dumnezeu. N-ar fi altceva decât o posesie mentală, ea m’enivre [5]. În orice caz, eu cercetez. Conceptul de Dumnezeu îmi e de-acum atât de familiar… Îi cunosc fiecare cută. Îmi place poate să mă definesc teolog spre a țintui ‘obiectul’ suprem în multiplele sale nedemnități? Da, poate. Însă sarcina primară a teologului e de a urmări anularea lui Dumnezeu și a-i experimenta, la sfârșit, imposibilitatea. (Ateul, ce tâmpit!). Contrar corului, eu fac să aibă valoare conceptul că nu poate exista într-o filozofie modernă când încă elementul său învechit trebuie să se explice pe de-a întregul. Filosofia nu e încă ‘modernă’ tocmai fiindcă trebuie să înceteze să mai fie ‘antică’. De aceea, nu se poate să fi sfârșit de a mai fi teologie câtă vreme încă nu s-a explicat ce anume semnifică. A fi teologi înseamnă tot ceea ce putem fi.

FILOSOFUL:A noastră, spun cei pe care o adoptă filosofii, e o cunoaștere umilită. Această minunată mașină am distrus-o. Lucrul pentru care te invidiez e fericirea cunoașterii tale, siguranța, atât de detestată în cercurile mele. Văd asta: tu știi. Tentativa ta surprinzătoare iese afară din obișnuitele tirade. Există în ea o finețe fără de care a gândi nu depășește funcția fiziologică și o putem lăsa liniștit acolo unde se află. Dar suntem mereu surprinși de nedreptatea unei gândiri ce ne violează. Care vrea să ne smulgă adevărul nostru și să și-l instaleze pe al său.

TEOLOGUL:Da, ai spus bine, eu știu. Conceptul de viziune cândva nobil și puternic, tipic fruct al Decadenzidee [6] asumată cu curaj, a fost după aceea făcut meschin și substituit cu ‘interpretarea’, încă și mai meschină, ce se află față de cealaltă așa cum ideea de ‘amurg’ se află față de cea de decadență. Conceptul de amurg se vinde ca pâinea caldă. El înnobilează evenimentele și le îndulcește cu melancolii autumnale. Ideea de amurg evocă dulcea imagine a întunecării, a ultimei licăriri a zilei, nu infernala decadență. Însă aici se trăiește, aici se gândește: carpe veritatem [7]. Să avem așadar curajul de a decădea. O viziune este Ideea ‘decăzută’: vizibilă și la îndemână. Dură lege ce nu admite nostalgii. Tocmai din acest infern se naște forța și grandoarea ei. Fie că o acompaniază cu cânturi ori strigăte înfricoșătoare, ori cu concepte ce trimit foc și flăcări. Fără o mare capacitate de viziune, filosofia este cultură – panem et circenses – și ca atare un gânditor cu stil se lipsește de ea. El renunță la perfecțiunea tehnică, la status-ul unei discipline respectabile și se raportează la imaginea lumii ca un  animal la teritoriul său de vânat. De aceea, ceea ce-ți prezint aici nu e doar un raisonnement, ceva mizer a cărui realitate e doar realitate culturală demnă de dispreț. E o predestinare prin puterea căreia al ‘meu’ și nu al ‘tău’este adevărul. (Există o predestinare cognitivă și chiar o grație și, astfel, există aleși și damnați). În ce privește universalitatea sa, ea nu e decât propria ei impunere fără merite (ante praevisa merita [8], în limbajul nostru de teologi). Banalitatea însăși a adevărului, atribut ce i se recunoaște ca foarte natural, nu-i dă drepturi particulare, cel puțin la grămadă, Ea poate așadar să dispară fără atâtea complimente încă mai înainte de a face un pas. Cu toate acestea, cel căruia i se oferă într-o viziune fatală și pentru care ‘există’, are imperativele sale. „Să se împlinească adevărul meu, nu al tău”, spune el. „În momentul în care filosofez există o singură filosofie, a ‘mea’. După ea nu există niciuna”. Nu poate fi dată de aceea nicio interpretare. Nu-i nimic de înțeles: acel vous abêtira et vous fera connaître…[9] Însă cunoașterea lui Dumnezeu, admit asta, e o cunoaștere insuportabilă. Și cu toate acestea, totul transpare în acest concept. Întrucât noi suntem aruncați în el ca în natura noastră. Și de acolo se revarsă lumină asupra restului. Ciudate glume ale opacului… În fine, ca teolog, eu construiesc pe trufie.

FILOSOFUL: Acum trebuie să atingem celălalt capăt al lucrurilor și legându-le împreună să formăm nucleul filosofic. Individul e punctul cel mai departe de Dumnezeu. Ești de acord? Nu ți se pare că asemenea epavei de lavă a unui vulcan e împroșcat în jur, aruncat de colo-acolo, ca niște țâșnituri de nămol, țâșnituri ale acelei ființe?

TEOLOGUL Eu îmi trăiesc căderea din ființă cu o imensă fericire… În afara lui Dumnezeu, real este doar individul, vrei să spui? Însă doar pentru acel prea mult din care își ia puterea de la Dumnezeu însuși, unde pe urmă dispare veșnic și amin. Dacă am da dreptate tradiției aceasta ar fi nostalgica întoarcere la patria scumpă. Însă avem poftă de glumă? Dumnezeu, tot ceea ce ‘altceva’ ucide. Se întoarce, deci, cu orice preț, împotriva noastră, ca și cum cea mai groasă funie de care am fost legați încă de la naștere ar fi trasă mereu mai grăbit și orice forță i-am opune n-ar valora nimic fiindcă cine ori ce ne-o trage, cine sau ce ne ‘colectează’ cu un șuier este însăși ‘Ființa’. (Potrivit cu celebrele cuvinte din De divisione naturae – îți amintești – „erit enim Deus omnia in omnibus quando nihil erit nisi solus Deus” [10]). În acele fugace clipe, în acele zvâcniri pe care reușim să le dăm funiei, în popasurile din această cursă tâlhărească, pe scurt, în aceste clipe tu iei formă. Ești unic. Suntem unici, de fapt, uneori, în anumite momente, în vreme ce de obicei alcătuim un plicticos amestec, un totuna inform, un ‘individ’ (formă abia-abia însăilată, în fine neglijabilă). Tocmai atunci când ne opunem ființei care ne trage la sine și rezistăm, fie și puțin. În răstimp, binele și frumosul izvorăsc din această puturoasă mlaștină și ordine ale minții.

FILOSOFUL: Spune-mi însă, de unde îți extragi o cunoaștere sigură asupra individului? În ce mă privește, continuă să-mi scape.

TEOLOGUL:Nu din antropologie, firește, știință ignorantă și al cărui obiect e incert, mai degrabă din caracterologie… „Ori ai caracter ori nu ai”. Aceste cuvinte răsună în Anthropologie in pragmatischer Hinsicht [11]și denunță misterul caracterului, strâns legat de individualitate, ori faptul că vrei să-l păstrezi în mister. Încă nu știm. În orice caz, în el se închide în individualitatea civilizată ca într-un castel fortificat. Înainte ca acest lucru să se întâmple complet caracterul era văzut ca fiind ceva urât mirositor. De la cel închipuit la prost, de la imprudent la brutal, Teofrast vede într-o individualitate abia-abia înfiripată deja un defect. Și Les Catactéres ou Le Moeurs de ce sciécle [12] oscilează între impertinenți virtuoși și meschini inutili. Analiza montagnanilor [13] tortura orice individualitate spre descoperirea caracterului pe care ea o etala. În realitate nu se putea spune despre un individ decât că era ‘șiret’ sau ‘ingenuu’ sau ‘meschin’, ‘avar’ sau ‘ipocrit’ etc. Până când nu s-a descoperit caracterul caracterelor: era ‘burghez’. Însă, îl mai ții minte pe Schelling?

FILOSOFUL: Prezența sa mă întoarce în adolescență. În rest, îl consider un filosof pentru adolescenți…

TEOLOGUL: Însă același limbaj al metafizicii e dulcele limbaj al adolescenței, tandru și umbros, perturbator și neajutorat… Încercam să-ți spun, ar fi ca și cum Schelling ar fi știut totul sub acest aspect. Schelling mizează pe o teorie a separării de un înalt interes, o unește cu conceptul de individ, fructificând intuițiile sale despre caracterul inteligibil, însă pe urmă știi și tu cum încheie: „muss der Mensh aller Eigenheit absterben”, omul trebuie să moară cu fiecare element individual. Urâta Unire a învins.

FILOSOFUL:  Și unicul…?

TEOLOGUL: Faptul pentru care ‘sunt’ unic e un act mintal sau, dacă adăugirea îți pare superfluă neoferindu-se alt mod pentru act, e un act. Dar actul e un moment, unicul e o clipită. Fără viitor, nici fără trecut, ci act în act. În momentul în care este, dacă se poate spune ‘este’ fiind integral ‘act’, el, pentru o clipă, l-a ‘anulat’ pe Dumnezeu. Însă pe urmă se reia ca mai înainte. Și dura pedeapsă a lui Dumnezeu se întoarce.

FILOSOFUL: Inospitalitatea ființei nu consimte obișnuințe… Dacă îmi îngădui să definesc teologul i-aș spune ființa absolut neobișnuită. Dar oricine mânuiește binele și frumosul, vai, nu se va obișnui niciodată cu ființa…

TEOLOGUL: Când frumosul se lasă văzut prin aceste locuri… Dar ce spun, frumosul dacă vrea se arată și dintr-o pereche de jeans decolorați aruncați alături, ca obiecte puse din întâmplare pe o masă peste care se năpustește deodată lumina. S-a sfârșit atunci totul, chiar și în cazul operei de artă: frumosul poate irumpe de peste tot în liniștita viață a unui om și să-l fascineze pentru totdeauna. Însă în acest caz avem în mână soluția vieții noastre. Cu binele și cu frumosul oprim iritanta origine la resursele înseși ale ființei noastre și o scoatem în afara jocului… Dar ce zic, mă scufund în chiar vorbele mele, vis!

FILOSOFUL: Frumosul e evaporarea instantanee a ființei, ca și cum ar fi înecată, însă, din nefericire, nu nimicul dorit…



Traducere de George Popescu

(nr. 10, octombrie 2023, anul XIII)


NOTE

1. „Îl urăsc pe Moor”.
2 Ugo di San Vittore Teologo (Ducatul de Saxonia, 1096 circa – Paris, 11 februarie 1141 sau Hugo von St. Viktor, în fr. ori Hugh of St. Victor, în engl.: cel mai important reprezentant al școlii victoriene, afirmate la mănăstirea pariziană cu același nume, autor, printre altele, al lucrării Didascalicon (sau Eruditio didascalica), un fel de introducere în studiul artelor liberale, ale teologiei și al Sfintei Scripturi. Lucrarea la care trimite autorul este Soliloquium de arrha animae.
3. Ateismul vulgar (n.tr..).        
4. prețios excrement (din lat., n. tr.).
5. mă îmbată, mă enervează, în fr.. (n.tr.)
6. Trimitere la Santo Mazzarino, un fervent și avizat exeget al Ideii de Decadență, conceptualizată în termenul citat, autor, printre altele, al lucrării „La fine del mondo antico”, apărută la Milano, în 1959. Teza sa esențială vizează utopia progresului, a cărei criză majoră e anunțată de Primul Război Mondial și devenită limpede în anii `30 și   următori.
7. bucură-te de adevăr!
8. înaintea meritelor prevăzute.
9. vei fi prost și îți vei da seama…
10. Citatul e din lucr. lui Ioan Scottus Eriugena în care e vorba de etapele existențiale pe dicotomia viață-moarte în spiritul scrierilor areopagitice, încheind cu ultimul stadiu când Pământul întreg revine în paradis și toate cauzele se vor întoarce la Dumnezeu ca la capătul marii întoarceri, când nimic nu va mai fi decât singur Domnul. Sgalambro reduce, desigur, momentul la clipa decesului (n. ns.). 
11. Opera cu același titlu al lui Immanuel Kant.
12. Operă a moralistului francez Jean La Bruyére.
13. adepții lui Montaigne (n. tr.).