Vespa Piaggio, un scuter devenit legendă: 70 de ani de existenţă

Scuterul italian cel mai cunoscut, Vespa Piaggio, a împlinit 70 de ani de existenţă. Considerat un simbol nu doar al tehnicii ci şi al evoluţiei culturale, un drapel, un monument, Piaggio a lansat un design unic în epocă, a intrat în filme, romane, călătorii, în aventurile de amor ale celor care făceau naveta la oraş, în vieţile şi visele multor generaţii.

„Era maşina noastră, doar că pe două roţi. Mergeam cu ea la mare sau urcam dealurile, era o plăcere să îi simţi motorul. Nu se strica niciodată”, îşi aminteşte Renzo Badalassi, 76 de ani de viaţă din care 20 petrecuţi în fabricile care produceau scuterele la Pontedera (Pisa) şi alţi 10 ani de activitate sindicală. „Am intrat în fabrică în calitate de muncitor, la 21 de ani, în 1960. Erau vremuri grele cu paznicii care ne controlau activitatea în permanenţă. Băile nu aveau uşi adevărate. Erau ca intrările în celebrele saloon din filmele western. Paznicii intrau şi, dacă te vedeau că citeşti vreun ziar, te pedepseau. Ca să obţinem uşi normale la băi şi să pretindem ceea ce azi numim privacy şi care de fapt e doar un semn de respect faţă de intimitatea celuilalt, a trebuit să negociem ani de zile. La fel pentru a avea chiuvete, hârtie igienică şi cantină”.

Fondată la Genova în 1884 de către Rinaldo Piaggio, compania Piaggio s-a dedicat iniţial amenajării iahturilor de lux, ulterior extinzându-şi activitatea în construcţia de vagoane feroviare, maşini pentru transport marfă, autocare de lux şi motoare, tramvaie şi caroserii speciale pentru autocamioane. Primul Război Mondial a determinat o nouă diversificare în producţia grupului Piaggio care va face remarcate activităţile sale pentru mult timp.

Compania a demarat producţia de avioane şi hidroavioane, dar şi achiziţia şi construcţia de noi fabrici. În 1917, Piaggio achiziţionează o nouă fabrică în Pisa şi, patru ani mai târziu, o mică fabrică la Pontedera, care iniţial a fost centrul de producţie aeronautică (elice, motoare şi avioane complete, inclusiv ultra-modernul Piaggio P 108, în versiunea pentru pasageri şi bombardier). Înainte şi în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Piaggio era unul dintre producătorii de avioane de top din Italia. Din acest motiv, fabricile Piaggio erau considerate obiective militare strategice, iar fabricile Piaggio din Genova, Finale Ligure şi Pontedera au fost grav avariate în timpul războiului.

Fiii lui Rinaldo Piaggio – Enrico şi Armando – au gândit procesul de reîncepere a producţiei industriale imediat după război. Cea mai dificilă sarcină i-a revenit lui Enrico, care era responsabil de reconstrucţia fabricii de la Pontedera. El a reuşit recuperarea unei părţi din utilajele transferate la Biella, în Piemonte. Enrico a pus accent pe o schimbare industrială radicală şi pe mobilitatea individuală a unei ţări care îşi „revenea” după război. A dat curs intuiţiei sale şi a realizat un vehicul destinat să devină extrem de celebru, datorită designului extraordinar realizat de inginerul aeronautic şi inventatorul Corradino D’Ascanio.

În spatele acestui succes mondial (18 milioane de exemplare produse) se află creierele şi mâinile unor generaţii întregi de muncitori şi funcţionari. „Suntem mândri că am lucrat în Officina Uno”, povesteşte Fabio Bagagli, 75 de ani, pensionar. „Ştiţi ce le spuneau mamele fiicelor lor după război? Lucrează la Piaggio. Mărita-te cu el!” Adică are un loc de muncă sigur, un statut. Fabrica a fost pentru noi un port. Un alt început de drum şi un cămin. Veneam de la ţară, intram în fabrică şi întâi lucram la piese, ucenici, până învăţam o meserie. Vespa era un vis şi o dorinţă şi pentru noi. Puneam bani de-o parte să ne-o cumpărăm. Ca muncitori în fabrica unde se producea aveam o mică reducere. Era un scuter solid şi curat. Pe motocicletă te murdăreai, pe Vespa Piaggio mergeai îmbrăcat elegant”.

Două versiuni ale Vespa 98 cmc au început să fie comercializate: versiunea „normală” care costa 55.000 de lire şi versiunea “de lux”, dotată cu vitezometru, pedală laterală şi cauciucuri cu margine albă, la preţul de 61.000 de lire. Producătorii şi experţii de piaţă erau împărţiţi: pe de-o parte, cei care considerau Vespa realizarea unei idei geniale şi, pe de altă parte, scepticii.

Dificultăţile iniţiale îl determină pe Enrico Piaggio să ofere drepturile pentru distribuirea Vespa contelui Parodi, producătorul motocicletelor Guzzi. Însă contele Parodi refuză orice colaborare, considerând că Vespa va fi un eşec. Astfel, scuterul a fost comercializat iniţial în reţeaua Lancia. În ultimele luni ale anului 1947, producţia explodează, iar în anul 1948 a fost lansată Vespa 125, un model mai mare care se va afirma rapid ca succesoare a primei Vespa 98.

Mersul cu Vespa era sinonim cu libertatea, exploatarea agilă a spaţiului şi cu stabilire rapidă de relaţii sociale. Vespa a devenit simbol al unui tip de lifestyle care a marcat perioada respectivă: în cinema, literatură şi publicitate, Vespa a apărut de nenumărate ori alături de cele mai semnificative simboluri ale unei societăţi în schimbare.

Audrey Hepburn şi Gregory Peck, în Vacanţă la Roma, au fost primii dintr-o lungă serie de actori de renume internaţional care au fost văzuţi pe cel mai faimos scuter într-o filmografie care cuprinde de la Quadrophenia la American Graffiti, de la The Talented Mr. Ripley la 102 Dalmatians, fără să mai  amintim de Dear Diary şi producţii mai recente ca Alfie cu Jude Law, The Interpreter cu Nicole Kidman şi blockbuster-ul Transformers. În şedinţe foto, filme şi pe platourile de filmare, Vespa a fost protagonistă alături de Raquel Welch, Ursula Andress, Geraldine Chaplin, Joan Collins, Jayne Mansfield, Virna Lisi, Milla Jovovich, Marcello Mastroianni, Charlton Heston, John Wayne, Henry Fonda, Gary Cooper, Anthony Perkins, Jean-Paul Belmondo, Nanni Moretti, Sting, Antonio Banderas, Matt Damon, Gérard Depardieu, Jude Law, Nicole Kidman, Eddie Murphy şi Owen Wilson.

În prezent, Grupul Piaggio este al patrulea producător mondial de motociclete şi deţine şase branduri de scutere şi motociclete: Piaggio, Gilera, Vespa, Derbi, Aprilia şi Moto Guzzi. Sub marca Piaggio sunt comercializate 13 modele, cu cilindri de la 49 cmc până la 500 cmc: Beverly Cruiser, Beverly Tourer, Carnaby, Fly, Liberty, Liberty S, MP3, NRG Power, X7, Typhoon, XEvo, Zip şi Zip SP, în peste 40 de versiuni.


Raluca Niţă
(nr. 6, iunie 2016, anul VI)