Turismul viitorului în Italia: orientări şi tendinţe

Nu UNDE, ci CE anume. Cum vor fi turiştii viitorului? Vor dori să trăiască experienţe cât mai bogate, nu doar să viziteze locuri noi. Tinerii de azi inventează noi servicii pentru a satisface dorinţele de mâine ale călătorilor curioşi.

În zilele noastre, turistul  împărtăşeşte şi comunică informaţii în timp real. Dar viitorul, imaginat în Italia cu pasiune şi un tot mai apreciat know-how turistico-web de un grup de tineri cu vârste cuprinse între 30 şi 35 de ani, devine tot mai interesant pentru toţi cei îndrăgostiţi de călătorii. Noi startup-uri sunt dedicate celor trei sectoare turistice în creştere: turismul de experienţă, turismul cultural şi cel croit pe dimensiunile unei familii clasice. Toate aceste categorii pot fi studiate şi analizate online prin instrumentele cunoscute: site, blog, portal şi reţele de socializare.

Cetăţeanul temporar

În mod individual şi odată ce se află on the road, turistul devine un „cetăţean temporar” în căutarea unei dimensiuni locale şi a unui sentiment de apartenenţă la o comunitate care de cele mai multe ori se pierde trăind în marile realităţi urbane ale lumii globalizate. De data aceasta nu mai vorbim de descoperirea şi vizitarea unui loc, ci de posibilitatea de a trăi efectiv, chiar dacă pe timp limitat, o vacanţă, în acel loc.
„Fenomenul este în creştere”, precizează Silvia Salmeri, unul dintre fondatorii portalului Destinazione Urbana, care împreună cu www.startup-turismo.it găzduieşte 70 de site-uri cu un conţinut inovativ, dedicat serviciilor turistice. Majoritatea îşi au sediul în Nordul Italiei, multe în regiunea Emilia Romagna.

Locul de întâlnire pentru toţi cei care sunt interesaţi de această temă a fost cea de-a III-a ediţie a Festivalului No Frills (www.nfexpo.it) organizat la Bergamo şi dedicat tehnologiilor aplicate de travelling. Acolo s-a stabilit că în jur de 40 de companii din domeniu valorizează experienţele de călătorie publicând şi oferind propuneri de localităţi şi structuri foarte puţin vizibile în circuitele comerciale tradiţionale.

Experienţe, nu destinaţii

„Lucram pentru o firmă”, povesteşte Silvia, „apoi am hotărât să îmi folosesc experienţa şi să îmi deschid eu o afacere. Destinazione Urbana s-a născut pornind de la ideea că înainte de a şti unde vrei să mergi, trebuie să îţi fie clar ce tip de experienţă vrei să trăieşti. Nu întâmplător, întrebarea fundamentală de pe blog este „Pe cine şi ce vrei să întâlneşti?”, şi abia apoi „Unde vrei să mergi?”.

Destinazione Urbana este un portal  la care lucrează o echipă formată din şapte persoane tinere cu vârste între 23 şi 33 de ani şi se autodefineşte „o sursă de inspiraţie pentru pasionaţii de călătorii” (www.du.it). Destinazione Urbana vă propune să vă schimbaţi starea sufletească şi intenţiile iniţiale. În funcţie de acestea se pot întâlni patru categorii de voiaj: spiritual, inovativ, complet nou şi rural. Fiecărei experienţe îi corespunde un număr mare de structuri de cazare specifice.
La capitolul „rural”, spre exemplu, puteţi găsi Forestcamp, o structură agroturistică administrată de Marco şi Veronica care au decis să se mute la Smerillo (aproape de Fermo, regiunea Marche) în munţii Apenini.
La Bosa, în Sardinia, Maddalena şi-a deschis un B&B neobişnuit numit „Sa Domo e Maddalena”. Aici se practică trocul. Turiştii sunt găzduiţi în schimbul unor bunuri şi servicii.

Bărci şi destinaţii de împărţit cu ceilalţi

În imensa mare a turismului online, site-urile şi portal-urile create de Silvia şi de alţii folosesc ca instrument start-up-urile cară oferă servicii, dar şi informaţii omogene formând pachete numite „taylor made”.

Este cazul lui Musement (www.musement.com/it), o platformă online unde se pot rezerva şi cumpăra bilete la expoziţii, muzee, vizite ghidate din orice colţ de lume, economisind timp şi bani. Lansat la Milano în 2013, site-ul îşi oferă serviciile şi pe Google Play şi iOS.

Celelalte Best of care au înfruntat cu succes piaţa de acest gen sunt Babyguest (închiriere de obiecte mari şi mici pentru copii), Wayonara (schimb de experienţe privind itinerarii realizate de turişti) şi Sailsquare (închirieri de bărci cu echipaj sau fără).

La baza acestor platforme se află dorinţa de a împărtăşi experienţe şi de a comunica informaţii utile intrând într-o comunitate vastă şi eterogenă.

Formule de experimentat

Intrând dintr-un start-up într-altul pot fi găsite formule de călătorie cunoscute sau de experimentat. Spre exemplu, www.wanderio.com oferă o gamă largă de itinerarii pentru orice tip de destinaţii, cu orice mijloc de transport, făcând comparaţii şi sugerând cel mai bun preţ. Activităţile creative pot fi rezervate de oriunde în lume direct pe site-ul www.pecoraverde.com cu un hashtag ironic #fuoridallalegge care propunere excursii, experienţe subacvatice şi vizite ghidate (în catalog găsiţi de la Parcurile naţionale montane la safari în Kenya).

Numărul de vizitatori care în fiecare an sosesc în Italia apelând la servicii online este în creştere (49% faţă de 26%  cât e media în UE ). Piaţa turismului digital are o valoare de 9 miliarde de euro pe an. Din 2014, start-up-urile turistice sunt recunoscute în Italia drept tipologii inovative de lucru asemenea celorlalte sectoare high-tech strategice pentru economia naţională.



Raluca Niţă
(nr. 4, aprilie 2017, anul VII)