Alessandro Goppion, „geamgiul” italian care protejează capodopere

La Milano sunt concepute geamurile blindate cele mai folosite în muzeele din lumea întreagă, de la Louvre sau British Museum la Metropolitan din New York. Le produce Alessandro Goppion, originar din capitala Lombardiei, numit din ordinul Preşedintelui Republicii italiene Cavaler al Muncii în anul 2015.

Alessandro a transformat micul atelier al tatălui său într-o societate care din punct de vedere tehnologic este considerată de avangardă. Munca cea mai delicată şi mai complexă a fost dedicată geamurilor care protejează bijuteriile Coroanei din Turnul Londrei. Serviciile secrete ale Reginei au verificat gradul de rezistenţă provocând explozii pe un prototip într-un loc necunoscut. Care a fost rezultatul? „Despre acest lucru nu mi-au vorbit niciodată”, mărturiseşte Goppion, „dar geamul, care este anti-kalashnikov, cred că şi-a făcut datoria, dat fiind faptul că ne-au acceptat produsul”.

Alessandro este fiul lui Nino, proprietarul sticlăriei deschise cu bani puţini la Milano, în via San Vincenzo, în 1952. Un mic atelier care în timp a crescut tot mai mult, iar azi este considerat lider mondial în proiectarea şi realizarea acestor geamuri de protecţie. Destinul sticlăriei, care astăzi s-a extins şi s-a transferat în afara oraşului, la Trezzano sul Naviglio, se schimba radical în urmă cu 35 de ani, când se ia decizia de a intra în contact cu muzeele. Plecând de la cele italiene, familia Goppion participă la toate concursurile şi din afara ţării. Datorită comenzii făcute de Buckingham Palace, atelierul îşi modifică viziunea, dimensiunile, atât din punct de vedere fizic cât şi în plan cultural.

Reputaţia creşte, încep să lucreze cu Victoria and Albert Museum, British Museum, Louvre, unde talentul artizanal al familiei, made in Italy, protejează tabloul cel mai celebru din lume, La Gioconda. Geamurile cavalerului Goppion ajung până la Museum of Fine Arts din Boston şi la National Gallery din Londra, National Museum of African American History& Culture din Washington Dc dedicat culturii afro-americane unde sunt protejate cu sfinţenie hainele militantei pentru drepturile omului, Rosa Louise Parks. Pentru cine nu o cunoaşte, e bine să spunem că Rosa este arestată la 1 decembrie 1955, în Montgomery, Alabama, deoarece a refuzat să cedeze locul în autobuz unui călător alb. Din cauza activităţii ei militante a devenit ţinta ameninţărilor şi a telefoanelor anonime, care au cauzat îmbolnăvirea soţului ei, Raymond Parks. Ca urmare, familia Parks se mută la Detroit, Michigan, însă Rosa îşi continuă activitatea militantă. La 30 decembrie 1999, Rose Parks, pe atunci în vârstă de 81 de ani, este atacată şi jefuită în locuinţa sa din Detroit. Făptaşul prins a fost pedepsit doar cu o amendă de 53 de dolari. Această sentinţă judecătorească a declanşat proteste în toată America.

De curând, atelierele familiei Goppion au primit comenzi şi de la Metropolitan din New York, pentru British Galleries şi pentru aripa unde sunt expuse operele de artă islamică la British Museum. Fiecare proiect este un joc al echilibrului dintre exigenţe uneori extrem de diferite care vin din partea arhitecţilor, designerilor, istoricilor şi a personalului responsabil cu paza sau întreţinerea operelor, fără ca cererile legitime ale acestora să intre în contradicţie cu cele ale publicului vizitator. Se lucrează cu arhitecţi de nivelul lui Norman Foster sau Jean Nouvel care duc produsul finisat la limitele posibilului, depăşind uneori chiar imposibilul.

Geamurile protective sunt o bijuterie de meşteşug tehnologic deoarece trebuie să fie hiper-rezistente şi în acelaşi timp invizibile. Vitrina este ca o casetă cu obiecte, trebuie să le apere de furturi, de fluctuaţiile de temperatură, de mişcările seismice, dar să fie transparentă şi frumoasă. Geamurile de azi sunt multistratificate, compuse din materiale diferenţiate, uneori făcute şi din o sută de componente. În plus, sunt inteligente, în stare să emită un semnal de alarmă la cea mai mică problemă. Sunt telecomandate de la o distanţă impresionantă în ce priveşte nivelul de umiditate şi ventilaţie.

Aşadar, produse cu un fabulos nivel tehnologic care costă de la minimum 500 de mii de euro la 5 milioane. Toate aceste minunăţii sunt realizate de o fabrică unde lucrează doar 50 de oameni. Secretul este o reţea formidabilă de furnizori. Se folosesc componente făcute pe comandă de către zeci de producători din zonă. De aici vine geamul, metalul pentru balamale şi o materie primă realizată din mai multe elemente. Totul este montat în fabrica familiei Goppion din Trezzano, expediat şi instalat la faţa locului.

În Italia, prin mâinile lor au trecut capodoperele de la Museo Egizio din Torino, Muzeul Domului din Florenţa şi MUSE - Museo delle Scienze construit de Renzo Piano la Trento. Datorită comenzilor din străinătate, Goppion câştigă circa 90% din cei 20 de milioane euro cât reprezintă cifra sa de afaceri anuală.


Raluca Niţă
(nr. 3, martie 2018, anul VIII)