Profesia cea mai râvnită de tinerii din Italia: „social media manager”

Pasiunile efemere sau călătoriile aventuroase nu îi interesează. Dimpotrivă, îi plictisesc. Cea mai acută dorinţă a majorităţii tinerilor italieni (54%) este aceea de a avea un loc de muncă, dar nu oricare. Pentru 1 din 3 dintre ei acesta trebuie să aibă legătură cu universul web, app sau social media, cu o realitate, însă virtuală, unde oportunităţile, cel puţin în aparenţă, sunt mult mai numeroase decât cele existente în lumea banală, cotidiană, prea reală, iar succesul soseşte în scurt timp şi este definitiv. Peste 46% din tineri au înlocuit idealurile profesionale ale bunicilor şi părinţilor lor, uneori chiar ale fraţilor mai mari, cu altele noi care duc la satisfacerea nevoilor imediate şi concrete, în primul rând câştigarea independenţei faţă de familie odată cu terminarea şcolii (44%). Doar 4% visează să devină staruri ale lumii artistice.

Datele aparţin unui studiu realizat de Sanpellegrino Campus pe un eşantion compus din 2.500 de studenţi cu vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani. A fost aplicată metoda WOA (Web Opinion Analysis) care se bazează pe monitorizarea informaţilor aflate pe diferite reţele de socializare, forum şi community. Rezultatele sunt foarte clare: 32% preferă să lucreze în domeniul social media. Dintre aceştia 59% ar vrea să devină social media manager sau content manager, prin urmare să se ocupe de aspectul creativ al diferitelor profiluri online aparţinând unor celebrităţi (62%) sau societăţi comerciale (47%).

„Economia şi societatea depind tot mai mult de internet”, specifică Mario Pireddu, profesor de Didactică şi Cercetare educativă la Universitatea din Viterbo, autorul volumului Algoritmi. „Italia este o ţară unde din fericire se trăieşte tot mai mult, dar din păcate tot mai îmbătrânită. Directorii instituţiilor au un raport dacă nu conflictul, cel puţin problematic cu noile tehnologii, în timp ce tinerii se hrănesc de mici cu aşa ceva, văd toate transformările contextului socio-economic, le înţeleg şi încearcă să le depăşească găsind noi soluţii. Din punct de vedere inovativ, Italia este încă în urma ţărilor din Estul Europei, de aceea tot mai mulţi întreprinzători tineri investesc cultural şi sunt creatori de start up în acest domeniu de activitate”.

27% dintre ei visează să inventeze o aplicaţie de succes, 23% speră să reuşească în e-commerce şi tot atâţia vor să creeze programe de promovare în cele mai importante motoare de căutare. Explică Guerino Nuccio Bovalino, profesor doctor în Cercetare la Sorbona şi cercetător la Universitatea Dante Alighieri din Reggio Calabria: „18% din tineri declară o adevărată pasiune în analizarea datelor. Încep să înţeleagă foarte bine mecanismele web, inclusiv părţile negative datorate expunerii excesive. De aceea nu îşi doresc să devină personalităţi care combat într-un shitstorm, ci arhitecţii unui nou mod de comunicare”.

Asta nu înseamnă că 36% nu speră să trăiască în lumina reflectoarelor, dar vorbim despre meserii complet noi ca cea de influencer, departe de idealurile din vremurile apuse.
Munca manuală rămâne o pasiune doar pentru 12%, 10% se imaginează practicând o meserie tradiţională, iar 8% speră într-un loc de muncă pe viaţă. Dintre ei, 27% vor să devină bucătari sau, cum se spune acum în limbaj tv, „chef” (influenţaţi de emisiuni tip Masterchef), 22% designer de interior, 17% mecanic, dar cu un atelier de restaurare a maşinilor şi motocicletelor de epocă (genul documentarelor realizate de Discovery).

Odată cu visele se schimbă şi idolii. Pe primele locuri se află Gigi Buffon, portarul echipei naţionale de fotbal a Italiei (32%), Jeff Bezos, fondatorul lui Amazon (28%), Larry Pace, co-fondatorul Google (21%), dar şi actorul Luca Zingaretti, cunoscut din rolul comisarului Montalbano, serial produs de RAI şi inspirat de romanele scriitorului sicilian Andrea Camilleri (16%), celebrul chef Antonino Cannavacciuolo (12%) sau Muccia Prada (26%) şi Julia Roberts (13%) printre tinere.

Aşadar, mai mult decât o meserie, tinerii italieni preferă să cultive o pasiune. Pasiunea dă satisfacţie, entuziasm, nu îmbătrâneşte şi nu oboseşte. Pasiunea nu e muncă. Pentru că, aşa cum spunea scriitorul James Barne, „Nimic nu se poate numi «muncă», cu excepţia situaţiei în care ţi-ai fi dorit să faci altceva”.


Raluca Niţă
(nr. 4, aprilie 2018, anul VIII)