W.O.M.B – Trupul punct: Proiect fotografic și instalație Transpunerea intimității și identității în vizual, de la cazuistică la semnalarea unui mental colectiv abreviat. Maparea zonei aseptice a supra realității, prin fotografie și instalație. Joncțiunea între ceea ce arată a fi o fotografie utilitară - mimarea unei ecografii intrauterine și una artistică, plasează butaforia W.O.M.B (trad. uter) într-un spațiu ideatic al actualității. Atemporala geneză rămâne să se supună unor consecințe existențiale specifice secolului XXI. Dintre acestea, amintesc psihoze la nivel individual și colectiv, spiritualități și culturi hibride, referințe ambigue ale individului la normalizarea unor aspecte religioase, anamorfoze emoționale și alte tipuri de deformări ale sinelui uman în raport cu societatea. Prin W.O.M.B propun un spațiu atemporal, un superlativ al absurdului, susținut de suportul fizic și conceptual al instalației propriu-zise: o construcție concavă, cu formă supradimensionată și tridimensională – de uter, realizată din suprapunerea peste un cadru de metal a mai multor materiale translucide, fâșii de organza, straturi de vopsea și folie. Din punct de vedere vizual, am urmărit sugestia unei vascularizări lipicioase, aproape umede, impresia măruntaielor și a materialității organice. Ancorată în tavan de un lanț metalic, instalația măsoară 2.4 metri și simulează găzduirea unei identități, într-o siguranță claustrofobă, indiferent de regn, specie, rasă, vârstă sau sex. În demersul meu fotografic, instalația găzduiește un adult mascul, caucazian, legat de picioare cu capul în jos, în poziție fetală. W.O.M.B poate reitera viaţa intrauterină pentru subiectul găzduit, atâta timp cât acceptă limitele practice și ideologice ale acestui spațiu biotic. Experiența se poate încheia în momentul în care claustrofobia inerentă atinge un maxim pentru subiect și acesta poate părăsi instalația, printr-un act decizional asumat de stabilire a momentului propriei nașteri.
Realitatea reală, realitatea scenografică, scenografia realității, realul scenografic. Anatomia mise en place a duetului individ-societate în W.O.M.B. W.O.M.B articulează o embriogeneză inerentă, în afara traseului organic; propune posibilitatea ca pântecul să găzduiască mai departe subiectul adult; adultul legat ombilical de stabilopozii sociali și contextuali se află, deci, într-o perpetuă investigare a propriei identități în raport cu mediul și memoria. Am abordat ideea unei mătci sociale, a unui ring ovoidal în care pulsiunea individului se integrează sau (față de care) reacționează.
În ceea ce privește puhoiul vizual, definit de Roland Barthes – [le tout allant], societatea remarcă o anume alinare în urma subiectivizării imaginii, atunci când aceasta este eliberată de argumentația istorică, culturală, estetică sau stilistică a artistului; pentru a găsi o relație de intimitate cu imaginea, spectatorul, așa cum se autodefinește tot Barthes, rămâne într-o zonă senzorială, incontrolabilă a gustului, a repulsiei sau a indiferenței față de o fotografie, ajungând de la o extindere a individualității, la o știință a subiectului. Adaug la această regie, intimitatea subiectului în raport cu fotograful prin moștenirea transpunerii vizuale a nașterii, a maternității și a bulbului uman care continuă să existe extrauterin, cartografiind dintotdeauna un set alambicat de legi arhetipale. Căutarea unui spațiu ideal, a unui paradis pierdut suficient de ermetic dar îndeajuns de permisiv, maleabil si lipsit de ostilitate în același timp, în care șederea, nașterea să aibă componența unui gest ritualic – sunt preocupări pe care le-am manifestat ca artist, înainte de a porni parcursul inițiatic W.O.M.B, înainte chiar și de propria experiență a maternității.
Aluzia W.O.M.B față de cele mai frecventate idei și tematici in istoria artelor, îndeosebi ale picturii, având ca subiect central geneza, trimite către nevoia contextualizării în actualitatea creativă. Direcțiile lucrărilor privesc pântecele în raport cu existența, graviditatea în stadiu originar față de naștere, uterul și condiția inițiatică în contrast cu datele oferite de un realism universal perceput în coordonate științifice, străine de artă și opus esteticii.
Sandra Bazavan |