![]() |
|||
![]() |
|||
Cărţi şi autori de care e rău dacă uităm: L. Sciascia, „Contextul”. Puterea care neagă democraţia
Şi voi debuta cu Leonardo Sciascia (1921-1989) căruia îmi propun să-i dedic mai multe ediţii ale rubricii. De ce Sciascia? Pentru că îl cunosc bine şi de aceea trag nădejdea că nu-l voi prezenta deformat; pentru că i-am dedicat o monografie apărută atât în România cât şi în Italia care mi-a adus un important premiu literar italian (ei şi?) şi care speram să-l readucă în atenţia editorilor şi, deci, a cititorilor români, lucru care nu s-a întâmplat, drept care eu insist pe această cale; pentru că, aşa cum scriam acolo, există câteva caracteristici ale acestui autor care, cred eu, îl fac necesar şi anume: Sciascia porneşte neabătut de la fapte şi pune mereu în discuţie justificările pe care şi le aduc oamenii pentru a-şi umili şi împila semenii; demersul lui este următorul: el începe prin a pune în dubiu ceea ce la suprafaţă pare limpede, apoi dezvăluie obscurul şi iraţionalul care se ascund de cele mai multe ori în spatele acelei limpezimi, şi abia acestuia caută apoi să-i ofere o explicaţie mai adevărată şi mai raţională, într-o nelipsită aspiraţie iluministă spre raţionalitate; Sciascia are credinţa că literatura este adevăratul loc în care faptele capătă sens, dar pentru asta ea trebuie să se redefinească şi să se reconfigureze cu fiecare nouă situaţie, cu fiecare carte – a pune în discuţie viaţa înseamnă a pune în discuţie literatura şi viceversa – drept care, asemeni altor mari contemporani italieni ai săi, precum Calvino sau Vittorini, Sciascia şi-a creat forme literare proprii – ale lui se plasează într-o zonă intermediară între ficţiune şi cronică, între naraţiune şi eseu, şi fac corp comun cu ideologia fiecărei scrieri. „Am scris această parodie […] ca un amuzament. Dar s-a întâmplat altfel: că la un moment dat povestea a început să se mişte într-o ţară cu totul imaginară; o ţară unde ideile nu mai contau, unde principiile – proclamate şi aclamate – erau zilnic batjocorite, unde în politică ideologiile se reduceau la simple cuvinte folosite ca măşti pentru rolurile pe care puterea dorea să le joace, unde importantă era numai puterea de dragul puterii. O ţară imaginară, repet. Putem să ne gândim la Italia, putem să ne gândim la Sicilia [...] dar or fi siciliene şi italiene lumina, culoarea (dac-o exista!), accidentele, detaliile; dar substanţa vrea să fie aceea a unui apolog asupra puterii în lume, puterea care coboară tot mai mult spre o înlănţuire impenetrabilă ce, cu o anume aproximaţie, poate fi numită mafiotă. […] Cum spuneam, am început s-o scriu din amuzament, dar când am terminat-o nu mă mai amuza deloc.” Iată subiectul: într-un stat imaginar, într-un timp imaginar, este ucis mai întâi un procuror, apoi, unul după altul, un lung şir de judecători cu funcţii tot mai înalte. Inspectorul de poliţie Rogas, protagonistul romanului, este însărcinat cu ancheta. Deşi va dovedi o sumedenie de calităţi detectivistice, Rogas e caracterizat din start de autor printr-o singură trăsătură: „Rogas avea principii, într-o ţară în care principii nu mai avea aproape nimeni”. Analizând, pe de o parte, cu meticulozitatea şi inteligenţa lui Hercule Poirrot, afacerile complicate şi veroase ale victimelor, Rogas ajunge să reconstituie complexa reţea de interese şi relaţii financiare, politice, juridice şi mediatice care îi uneşte pe toţi cei aflaţi la putere, descoperă, cu alte cuvinte, că statul de drept, prin oamenii care îl gestionează, indiferent de culoare politică, este un fel de mafie; pe de altă parte, înţelege, intuitiv, cu flerul unui Maigret, că asasinul trebuie să fie unul singur şi nu din interiorul puterii, ci probabil un psihopat care se răzbuna pe o nedreptate judiciară din trecut. (Nu spun mai mult, căci nu am pierdut speranţa ca romanul să ajungă la un moment dat şi în mâna cititorilor români). Aşadar, în roman investigaţia lui Rogas se bifurcă foarte curând în două direcţii care par să nu se intersecteze: una în interiorul structurilor puterii, cealaltă, în meandrele minţii psihopatului. Aceasta până când dezvăluirile treptate din prima dintre acestea îi confirmă că fărădelegea şi crima nu sunt o excepţie, ci sunt practicate chiar de cei care fac şi reprezintă legea. E firesc de aceea că, pe măsură ce ambele anchete avansează, Rogas începe tot mai mult să-l înţeleagă pe asasin şi să-i dea dreptate: anume că, de fapt, „era vorba de a apăra statul de cei care îl reprezentau, care îl deţineau. Statul deţinut. Care trebuia eliberat.” Şi în continuare explică de ce deocamdată e doar un vis: „Ţara asta nu a ajuns încă să dispreţuiască partidul domnului Amar cât îl dispreţuieşte pe al meu. În sistemul nostru validarea puterii este dispreţul. Oamenii domnului Amar fac tot ce le stă în putinţă ca să-l merite. Şi-l vor avea. Iar când îl vor avea, vor găsi modalitatea de a-l legitima. Pentru că sistemul permite să ajungi la putere prin dispreţ; dar numai ticăloşia, exerciţiul ticăloşiei poate să o legitimeze.” Chiar şi parodic, romanul Contextul redă fenomenologia unei societăţi dominate de o putere subterană care este negarea punctuală a sistemului democratic. Mai este oare nevoie să atrag atenţia, astăzi, editurilor româneşti asupra lui?
Smaranda Bratu Elian |