Literatura migrantă din Italia. Lidia Popa şi „Sufletul cuvintelor”

Semnalăm apariţia volumului de poezie Sufletul cuvintelor/ Shpirti i fjalëve de Lidia Popa, ediţie româno-albaneză, traducere albaneză şi prefaţă de Baki Ymeri, Editura Amanda Edit Verlag, 2021.
Lidia Popa s-a născut în comuna Piatra Șoimului, din județul Neamț, la 16 aprilie 1964. Și-a terminat studiile, cu diploma de bacalaureat și alte cursuri administrative, la Piatra Neamț, unde a lucrat până când a decis să emigreze in Italia. Trăiește de 21 de ani și lucrează la Roma, în valul emigrației intelectuale de după căderea Zidului Berlinului. A scris prima poezie la vârsta de 7 ani. Este poetă, eseistă, prozatoare, recunoscută în Italia și în străinătate pentru activitatea sa literară. Colaborează cu asociații culturale, cenacluri literare, reviste literare și publicații tipărite și online de literatură română, italiană și internațională. Scrie în română, italiană și în alte limbi ca exercițiu de cunoaștere.
Şi-a publicat poeziile în cinci cărți: în Italia, Punto differente (essere), Aletti Editore, 2016; Nell'antro dei miei pensieri (Dacia), ed. bilingvă româno-italiană, Aletti Editore, 2016; Anfora di cielo, ed. bilingvă româno-italiană, Edizioni Divinafollia, 2017; în Romania, Sufletul cuvintelor/ Shpirti i fjalëve de Lidia Popa, ediţie româno-albaneză, Editura Amanda Edit Verlag, 2021; Sintagme cu dor de trifoi, Editura Minela, 2021, și în 40 de antologii și reviste literare, din 2014 până în 2021, în Italia, România, Spania, Canada, Serbia, Bangladesh, Regatul Unit, Liban etc. Poeziile sale sunt traduse în italiană, franceză, engleză, spaniolă, arabă, germană, bengali, portugheză, sârbă. Este promotor al literaturii române, italiene și internaționale și este membru în juriul mai multor concursuri literare. Traduce din autori clasici sau contemporani în limbile: italiană, română, engleză, spaniolă, franceză, germană, portugheză, afirmând că „este doar un exercițiu de scriere pentru a învăța și a evolua ca persoană, cu dragoste pentru umanitate, pentru artă, poezie și literatură”.
Din 2015, a fost premiată în cadrul unor importante competiții internaționale, cu diplome, plachete, trofee și medalii*.
Lidia Popa este membru al Federației Italiene a Scriitorilor (FUIS), membru de onoare al Societății literare internaționale Casa Poetica Magia y Plumas Republica Columbia, membru al Uniunii Hispanomundiale a Scriitorilor (Union Hispanomundial de Escritores) (UHE) și vicepreședinte UHE România, consilier din Italia pentru Fundația Literară Suryodaya Odisha India, membru al Motivational Strips Oman și membru a numeroase alte grupuri literare internaționale. A fost invitată la Congresul Mondial al Poeților organizat de Academia Mondială de Arte şi Cultură, care va avea loc la Budapesta, în Ungaria, în perioada 20-27 septembrie 2021.
Publicăm prefaţa poetului Baki Ymeri la Sufletul cuvintelor Lidiei Popa.

Poezia este regina eternității

Lidia Popa scrie despre Dumnezeu și lumina devotamentului, despre dimensiunile cosmice, despre cuvânt și suflet. Cuvântul este sacru. Prin el, Dumnezeu a creat lumea. Prin cuvânt, sufletele pot fi mângâiate. Cuvântul poate aduce bucurie, poate răni, poate deschide răni. Prin cuvânt ne putem exprima iubirea, tot ceea ce are sufletul după ani de modelare, străduindu-ne să vedem măreția cuvântului, nobleţea, eternitatea și dorința de a-l dărui cu atenție, respect și responsabilitate. Cuvântul este sfințenie. Se adresează omului, sufletului său, ca parte a creației divine în care îl vedem pe Dumnezeu. Fiind hrăniți de cuvânt, ar trebui să-i acordăm respectul cuvenit, începând cu noi și apoi prezentându-l pentru alții.
Cuvintele ne creează percepția și angajamentul, fără a diminua energia difuziei, aproape sau departe. Lidia Popa scrie despre viață, dorințe, metamorfozarea și anatomia iubirii, care poate fi visată sau reală. Ea scrie despre nostalgie, despre modul în care pătrunde în fluxul de timp care este încă în viață, despre spiritul mistic când îngerii au cerut pacea planetară, în căutarea unui mod de a trăi, de a înțelege singurătatea, despre pașii care vin fără a face zgomot, pentru inima animată de dragoste, pentru gesturi. Gesturile pot aduce noi sori atunci când umbra te așteaptă lângă fereastră. Poezia este cea mai pură dimensiune pe care o are fiecare ființă umană.
Lidia Popa s-a născut pentru a aduce bucurie și frumusețe. Prin frumusețea divină din poeziile sale, ea surprinde inimile, simpatia și entuziasmul cititorilor români și albanezi.  Poeziile Lidiei sunt o insulă de pace, plină de dragoste. Nu ar trebui să lăsăm frumusețea doar artiștilor, moralitatea religioasă doar preoților și practica justiției doar juriștilor. Viața trece și cuvintele rămân. Autorul vine înaintea noastră prin calea magică a inspirației.

Lidia Popa este un suflet special care iubește, care oftează, care plânge, care râde, care se bucură, care șoptește prin metafore. Oamenii obișnuiți nu iau în considerare sensul complet al cuvintelor, chiar și atunci când vrem să oferim o explicație a sensului lor.  Cuvântul inspirat reprezintă tot ce s-a întâmplat în mintea noastră. Lidia Popa s-a născut dependentă de poezie și are potențialul de a atrage cititori. Frumusețea ei în poezie trezește simțurile adormite. Versetul Lidiei ne umple sufletele cu frumusețe. Mirajul poeziei îi conferă o viață și o putere, un drept de civilizație, de orice fel de artă. În fața noastră avem energie spirituală, credință, sinceritate și blândețe.
Poeziile doamnei Lidia Popa se disting prin sinceritatea cuvântului, pentru lirica pe care o conțin, pentru voluntarismul gestului și pentru devotamentul constant și condiționat față de singurătatea poetului. Poezia este arta supremă care transcende și conține toate artele. Poezia este ceea ce iubim și căutăm la oameni: ceva ușor, luminos, ceva la care trebuie să ne uităm, să simțim, să respirăm, ceva care să ne liniștească, să ne armonizeze și să ne inspire. Cel mai mare secret este să înveți să acționezi întotdeauna numai cu dragoste. Puterea iubirii este ca un medicament care îți oferă putere, sănătate mintală și fizică. Iubirea este ceea ce îți dă viață și renaște. Secretul este să puneți iubirea în tot ceea ce faceți, pentru că dragostea este cea care trezește toate energiile.
Viața este scurtă, gustul este lung. Florile sunt zâmbetul lui Dumnezeu pe pământ și viața pe care o ducem ar trebui să fie romantică și poetică. Noua artă înseamnă să înveți să creezi și să răspândești poezie în jurul tău și să fii plin de căldură, expresiv, luminos, vibrant! Lidia Popa este o mare conștiință poetică. Poezia ei se distinge prin reflecția profundă, mereu controversată, așezată atât în ​​lume, cât și în universul interior. Lidia ne oferă texte de o calitate excepțională. Poezia ei este o deschidere către frumusețe, spre profunzime, către noutate și divinitate. Femeia din versurile Lidiei este frumoasă și profundă, în rochie elegantă, tricotată cu dantelă albă și fină, cu părul împletit cu ghiocei când zorile tremură la sunetul viorii.

Poeta română este iubită și adorată pentru că ne dă versuri lirice care seamănă cu nişte cântece de suflet! Viața este o lumină eternă. Cuvintele frumoase sunt dulci ca şi căpșunile de munte. Femeia este cea mai iubită ființă de pe pământ, care ne dă viață și care ne dedică toată dragostea ei, pentru copii și adulți, educând și plantând în mintea noastră limba dulce ca un fagure de miere. Lidia este o poetă a iubirii: „Iubesc iubirea/ iubesc țara, părinții, copiii și nepoții,/ iubesc familia, prietenii și marea,/ iubesc brazii și munții pleșuvi,/ iubesc apele limpezi și setea cunoașterii,/ iubesc zarea, așteptarea, depărtarea,/ iubesc doina și ciocârliile în zori,/ iubesc tihna cuvântului mamă,/ iubesc altarul sufletului - poezia./ Iubitor simt că sunt OM”.
Autoarea acestui volum ne întâmpină cu versurile sale, simbol al renașterii noastre. Poezia este lumina blândă a zilei care încălzește Soarele când coboară din cer. Un dar binecuvântat care va veni din momentul în care te urci în lumea cerească și, de acolo, din împărăția cerurilor, ea ne trimite binecuvântata ei protecție! Lidia este o femeie cu o dragoste nelimitată pentru familia ei, din zori până la amurg. Este alegerea lui Dumnezeu pentru sufletele noastre. Femeia este un dar divin, prin tot ceea ce face pentru noi. Ea se înalță maiestuos ca un înger venerat, pe care îl respectăm și îl admirăm.  Lidia este un mugur înflorit  în grădina cuvintelor, care ne aduce bucurie și speranță. Poezia ei este iubirea, închinarea, darul și harul divin cu un zâmbet de heruvim.

Baki Ymeri
(nr. 7-8, iulie-august 2021, anul XI)

* Lidia Popa a obţinut următoarele premii şi recunoaşteri: Premiul literar I Trionfi - Academia Internațională Francesco Petrarca 2015, Italia, secţiunea inedite; Premiul internațional literar Corona, 2016, Italia, secţiunea cărţi publicate; Premiul Poeta dell'Amore, Gala dell'amore, 2017, Italia, secţiunea inedite; Premiul internațional de poezie contemporană „Club della Poesia”, 2017, Italia, secţiunea cărţi publicate; Premiul literar Maria Cumani Quasimodo, 2018, Italia, secţiunea inedite; Premiul Alberoandronico, 2018, placă pentru autori de limbă maternă non-italiană, Italia, pentru compilație inedită; Premiul literar Diversamente Uguali, 2018, Italia, secţiunea inedite; Premiul Salvatore Quasimodo, 2019, Italia, secţiunea cărţi publicate; Premiul Le Rosse Pergamene, 2019, Italia, pentru poezie inedită; Premiul literar internațional Cupa de Aur, 2020, în Columbia, pentru arta poetică; Universal Placa of Honor 2020, în Columbia, pentru contribuția la poezia universală; Premiul Universal Stella D'Oro, 2020, în Columbia, pentru pasiunea scrisului; Premiul internațional literar Arpa D'Oro, 2020, Republica Columbia, pentru poezie; Premiul César Vallejo, 2020, acordat de Uniunea Spaniolă Mondială a Scriitorilor (UHE), pentru literatură; Premiul pentru creație literară, 2021, în Columbia; Premiul universal de artă și literatură, 2021, în Columbia; 2021 Diploma de excelență și Cupa de aur universală în Columbia; 2021 Universal Golden Star Diplomă şi Medalie în Columbia; 2021 International Golden Woman Leadership and Excellence Award în Columbia; Premiul internațional 2021 pentru literatura academică, Columbia; 2021 Medalia Ordinului Shakespeare pentru literatură; 2021 Premiul UHE Golden Eagle World pentru excelență culturală; Premiul internațional în Columbia, 2021, pentru poezie și literatură academică.