  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    Manualul Popular al lui Buharin în viziunea lui Antonio Gramsci 
       
     
       În data de 2 februarie 2019 la librăria Eminescu din București a fost prezentat  publicului Caietul 11 (XIII). 1932-1933. Introducere la studiul  filosofiei, al lui Antonio Gramsci. Volumul a putut să fie publicat cu  ajutorul unei contribuții financiare atribuite de Ministerul Afacerilor Externe  și al Cooperării Internaționale italiene. Acest proiect editorial face parte  din colecția  „Biblioteca Gramsciana”, coordonată  de Ioana Drăgulin (cercetător independent) și de Sabin Drăgulin (prof. univ.  dr.), director editorial al Editurii Adenium din Iași. Încă din anul 2015,  momentul deschiderii colecției odată cu publicarea primului volum Antonio  Gramsci, Scrieri (1914-1926),  coordonatorii colecției și-au propus  să desfășoare o activitate de diseminare și de interpretare a termenilor,  conceptelor, categoriilor, etc., pe care Gramsci le-a folosit în redactarea notelor sale. 
  Acest caiet face  parte din lucrarea clasică scrisă de teoreticianul sard, în perioada în care a  fost încarcerat de autoritățile fasciste, intitulată Quaderni del  Carcere (Caietele din închisoare); traducerea fiind realizată de  Sabin Drăgulin și îngrijită de Angelo Chielli și Sabin Drăgulin.  
  Lucrările  publicate, până acum, în cadrul colecției sunt (în ordinea apariției): 2015 - Antonio  Gramsci, Scrieri 1914-1926 (ediție  îngrijită de Guido Liguori și sabin Drăgulin); 2016 - Ioana Cristea  Drăgulin, Crearea statului italian în viziunea lui Antonio Gramsci;  Antonio Gramsci, Caietul 10. 1932‑1935. Filosofia lui Benedetto  Croce (ediție îngrijită de Angelo Chielli); 2017 – Caietul 22.  1934; Americanismul și fordismul (ediție îngrijită de Silvio Suppa); iar  în acest an – Caietul 19.1934-1935. Risorgimentoul italian (ediție  îngrijită de Ioana Cristea Drăgulin); Caietul 13 (XXX). 1932-1934. Notițe  despre politica lui Machiavelli (ediție îngrijită de Guido Liguori),  și Caietul 12 (XXIX). 1932. Însemnări și note răzlețe pentru un grup de  eseuri despre istoria intelectualilor. 
        Așa cum arată și Angelo Chielli în Introducerea volumului, Caietul  11 este alcătuit  dintr-o serie de note grupate pe următoarele teme: Note și referiri cu caracter istorico-critic, Anumite note de referință, Observații și note critice despre o  încercare de a scrie un „Eseu popular de sociologie”, Știința și ideologiile „științifice”, Instrumente logice ale gândirii și Note miscelaneee. 
        Grupajul de note, care deschide Caietul 11,aduce în prim-plan  tema „simțului comun”. Acest argument se regăsește de mai multe ori pe  parcursul Caietului, atunci când Antonio Gramsci va aprofunda studiile despre Buharin.  Motivația reală care l-a împins pe Gramsci să abordeze această temă, care  pentru autorul sard era specific italiană, a fost că în perioada anilor ’20 și  începutul anilor ’30 ai secolului al XIX-lea două mari personalități culturale  și intelectuale ale epocii – Benedetto Croce și Giovanni Gentile – au discutat  aprins și în contradictoriu asupra subiectului.  
        Un alt grup important de note se referă la confruntarea (în  planul ideilor, desigur), cu liderul bolșevic Nikolai Ivanovič Buharin fiind  vizată în mod special lucrarea acestuia: Teoria  materialismului istoric, care a fost publicată în Rusia, în anul 1921,  fiind tradusă în principalele limbi europene, în foarte scurt timp de la  apariție. 
        Critica gramsciană adusă lui Buharin se bazează pe o  abordare mai generală a economismului și revizionismului, atât de natură idealistă,  cât și materialistă. Cu alte cuvinte, liderul comunist italian își dorea orientarea  spre o reformulare a filosofiei marxiste, care totuși nu intră în  reducționismul mecanicist al pozițiilor lui Buharin. Nu este o coincidență  faptul că Gramsci reiterează de mai multe ori faptul că eroarea  revoluționarului bolșevic constă în abordarea lui de bază, și nu în afirmațiile  sale particulare. Despărțirea dintre materialismul istoric propriu-zis și o  teorie a istoriei și a politicii transformată în sens sociologic conduce la o  degradare a dialecticului care, din instrument gnoseologic fundamental pentru cunoașterea  istoriei și a politicii, se transformă într-o logică formală, o abordare  scolastică, aplicabilă oricărui obiect al cunoașterii, tocmai pentru îi este  străină. 
        Gramsci respinge în mod clar această ruptură și afirmă că  numai atunci când filosofia praxisului este înțeleasă ca o filosofie integrală  și originală, care transcende modurile tradiționale de gândire, iar acestea la  rândul lor sunt expresii ale societăților învechite, dialectica își poate  dobândi valoarea reală. De fapt, în timp ce vechile sisteme filosofice aveau ca  scop reconcilierea contradicțiilor istorice și sociale, jucând doar o funcție  ideologică, filosofia praxisului este teoria acestor contradicții. Din acest  motiv, nu ajunge să fie folosit de clasele conducătoare, ca instrument prin  care să exercite o hegemonie și să domine masele, ci este, mai degrabă,  mijlocul prin care clasele subordonate încearcă să se cunoască pe sine și să  creeze un leadership. Cu toate acestea, filosofia praxisului nu este o  filosofie definitivă; ea nu este decât o suprastructură, adică este constituită  în spatele formelor spontane și perturbate ale vieții și gândirii maselor.  
        Ca urmare, filosofia praxisului trebuie să stabilească o  relație critică cu simțul comun pentru a depăși nivelul „irațional” în care persistă  să îl conducă, prin intermediul contactului cu punctele înalte ale culturii și  ale cunoașterii științifice, către o condiție coerentă și suficient de unitară  pentru a deveni un instrument al cunoașterii și transformării lumii, un  instrument de hegemonie. Vorbim despre trecerea de la spontaneitate la  organizare. 
        Limita lui Buharin constă în a-și concentra critica  asupra sistemelor filosofice ale intelectualilor; nefiind cunoscute de  majoritatea claselor populare, acestea nu prea au influență asupra lor, neglijând  relația fructuoasă dintre marxism și „filosofia spontană”. Totul devine și mai  grav prin faptul că Teoria este un  text adresat cititorilor, și nu filosofilor. O astfel de abordare metodologică conduce  la faptul că Buharin, în loc să critice pentru a depăși viziunea față de o lume  perturbată și captivă senzației, i se predă acesteia, confirmând astfel cât de  ptolemeică, antropocentrică și antropomorfă este. 
      Antonio Gramsci: Caietul  11 (fragmente)  
      „Trebuie distrusă prejudecata foarte răspândită conform  căreia filosofia ar fi ceva deosebit de dificil, datorită faptului că aceasta  este o activitate intelectuală proprie unei categorii determinate de oameni de  știință specializați sau unor filosofi profesioniști și sistematici. Se impune  deci, să se demonstreze în prealabil, că toți oamenii sunt „filosofi”, definind  limitele și caracterele acestei „filosofii spontane”, specifice „tuturor  oamenilor”, filosofia care este conținută în:  
        1) limbajul însuși, care  este un ansamblu de noțiuni și de concepte determinate și nu doar de cuvinte ca  atare, în sens gramatical lipsite de conținut; 
        2) simțul comun și în  bunul simț; 
        3) religia populară  și cu atât mai degrabă în sistemul de credințe, superstiții, opinii, moduri de  a vedea și de a acționa, care formează ceea ce în genere se numește „folclor”. 
        După ce vom admite că toți oamenii sunt filosofi (ce-i  drept, fiecare în felul său și inconștient – pentru că și în cea mai elementară  manifestare a unei activități intelectuale oarecare, adică în „limbaj”, se află  o concepție determinată despre lume) se trece apoi la cel de-al doilea punct,  al criticii și al conștiinței.  
        Adică la întrebarea:  
        Este preferabil oare să „gândim” fără conștiință  critică, fără unitate și la voia întâmplării, să „participăm” la o concepție  despre lume „impusă” în mod mecanic de mediul exterior, de unul dintre  numeroasele grupuri sociale în care orice om este inclus, în mod automat, de la  intrarea lui în lumea conștientă (satul natal sau provincia poate să-și aibă  originea în parohia sau în „activitatea intelectuală” a preotului, ori a unui  bătrân patriarhal a cărui „înțelepciune” devine lege, în vreo femeie care a  moștenit știința vrăjitoriei sau în micul intelectual înăcrit în propria sa  stupiditate și neputință de a acționa)? 
      Sau e  preferabil să elaborăm o concepție despre lume, în mod conștient și critic, în  legătură cu activitatea propriului creier, să ne alegem propria noastră sferă  de activitate, să participăm în mod activ la elaborarea istoriei lumii, să fim  propriul nostru ghid și să nu mai acceptăm pasiv și servil, din afară, pecetea  pusă asupra personalității noastre”?.(…) Nu poate fi separată filosofia de  istoria filosofiei și cultura de istoria culturii. În sensul cel mai imediat și  mai corespunzător, nu putem să fim filosofi, adică să avem o concepție despre  lume critic coerentă, fără conștiința faptului că aceasta se află în  contradicție cu alte concepții sau cu elemente ale altor concepții. Concepția  noastră despre lume răspunde unor anumite probleme puse de realitate, care în  actualitatea lor sunt precis determinate și „originale”. Cum ar fi posibil să  gândim prezentul, un prezent precis determinat, cu ajutorul unei gândiri  elaborate pentru probleme ale unui trecut adesea foarte depărtat și depășit?  Dacă se întâmplă astfel, înseamnă că suntem „anacronici” în raport cu timpul  nostru, că suntem niște fosile și nu ființe care trăiesc modern. Sau cel puțin  că suntem „complecși” într-un mod foarte bizar. Într-adevăr, se întâmplă ca  grupurile sociale care prin anumite aspecte exprimă modernitatea cea mai  dezvoltată, prin altele să fie întârziate din cauza poziției lor sociale și  deci incapabile de o completă autonomie istorică. (…) O lucrare precum Manualul popular, destinată în esență  unei societăți comune de cititori care nu sunt intelectuali de profesie, ar fi  trebuit să înceapă cu analiza critică a filosofiei simțului comun, care este  „filosofia nefilosofilor”; cu alte cuvinte, concepția despre lume, absorbită  necritic din diferite medii sociale și culturale în care se dezvoltă  individualitatea morală a omului mediu. Simțul comun nu este o concepție unică,  identică în timp și în spațiu; acesta este „folclorul” filosofiei și, la fel cu  acesta, se înfățișează în forme nenumărate: trăsătura lui fundamentală și cea  mai caracteristică este de a fi (chiar la nivelul unei simple inteligențe) o  concepție fără unitate, incoerentă, inconsecventă, conformă cu poziția socială  și culturală a unor mulțimi a cărei filosofie este. (…) Manualul popular începe greșit chiar de la început, de la  presupunerea că elaborării unei filosofii originale a maselor se opun marile  sisteme ale filosofiilor tradiționale și religia marelui cler, adică concepția  despre lume a intelectualilor și a înaltelor culturi. În realitate, aceste  sisteme sunt necunoscute de mulțime și nu au un efect direct asupra modului ei  de a gândi și de a acționa. Desigur, asta nu înseamnă că ele sunt complet  lipsite de eficacitate istorică, dar aceasta este altă discuție. Aceste sisteme  influențează masele populare ca forță politică externă, ca element al forței de  coeziune a claselor diriguitoare, deci ca element de subordonare față de o  hegemonie exterioară, care limitează în mod negativ gândirea originală a  maselor populare, fără să o influențeze pozitiv, ca ferment vital de  transformare intimă a ceea ce masele gândesc despre lume și viață în chip  embrionar și haotic. Elementele principale ale simțului comun sunt furnizate de  religii și de aceea raporturile dintre simțul comun și religie sunt mult mai  strânse decât între simțul comun și sistemele filosofice ale intelectualilor.       
           
           
       
      Ioana Cristea Drăgulin 
          (nr. 3,  martie 2019, anul IX) 
               
       | 
     |