  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    Eustațiu Stoenescu sau „Elogiul negrului”. Legătura pictorului cu Italia 
       
     
       În procesul de a da chip nevăzutului, Eustațiu  Stoenescu (n. 14 mai 1884, Craiova  - d. 13 septembrie 1957, New York) e un artist curajos și vizionar. Independent față de modelul vreunui  unui artist sau școli, nu urmează tradiția epocii, însă putem spune că tehnica  lui este aproximativ impresionistă, în sensul că evocă stări, senzații, iluzii de  ceață, aburi, zone muzicale incerte. Artistul descrie nevoia de a reda inversul  impresiei luminoase, o zonă crepusculară cu fundaluri înnoptate, dense sau  translucide. Stoenescu evocă  impresionismul în varianta sa întunecată, sumbră. E printre puținii artiști ce  cultivă adevărata poetică a negrului, scena negrului la Stoenescu devenind  fundal universal pentru aproape toate lucrările sale. Importanța pe care  impresioniștii o dau luminii, Stoenescu o dă negrului. Evocă negativul  impresionismului, al impresiei luminoase căreia îi exploatează efectele în  transformarea  luminii în tonuri de negru  cu efecte de atmosferă, mobilitate și schimbare. Artistul găsește astfel corespondentul  întunecat al luminii. De aceea, putem spune că asistăm la Stoenescu la  convertirea luminii în văluri întunecate de o intensă frumusețe cromatică.  Stoenescu a găsit echivalentul pictural al negrului.    
        A fost  poate cel mai mare portretist al vremii, galeria sa de portrete fiind unul  dintre exemplele cele mai strălucite ale picturii europene din secolul trecut.  Are un stil puternic personal, original gen eboșă, dar dus mai departe prin  punctarea unor detalii precise, de o maximă libertate și expresivitate.  Stoenescu este un virtuoz, picta ușor, dintr-o suflare, picta cu o vervă echivalentă  cu foamea, cu pofta de mâncare. În orice subiecte alese Stoenescu a făcut  demonstrații de maestru.  
        Avea  sânge albastru dintr-o veche familie boierească din Craiova , în 1722 străbunii  săi ctitorind o biserică la Craiova – Sf. Gheorghe Nou – la care artistul, două  sute de ani mai târziu, a repictat fresca. Pleacă din adolescență la studii la  Paris unde studiază pictura cu Jean-Paul Laurens, fiind elevul preferat al  acestuia, la Școala Națională de Arte Frumoase din Paris și Accademia Julian.  S-a impus și a intrat rapid în circuitul artistic  internațional, dar și în România. A trăit mai  mult în Franța, însă a fost racordat și la viața artistică românească. În anul  1936 a fost numit profesor, iar în 1940 – rector la Academia de Arte din  București.  
        Prețuit de marea burghezie, personalitate  fascinantă, intelectual rasat, vorbitor a patru   limbi străine, a intrat uşor în grațiile înaltei societăți europene,  căreia îi aparținea, de altfel, prin naștere. A pictat portretele înalților  oficiali, conducătorilor de state, fiind artistul elitelor  închise   de oriunde a trăit, Franța, Elveția, SUA.  
        Stoenescu  a primit cele mai elogioase onoruri ale vremii, iar expozițiile sale erau adevărate  festinuri vizuale. A primit premiile cele mai importante, a fost decorat de  către președintele Franței cu Legiunea de onoare. A avut parte de recunoaștere  pe măsura talentului său, a fost preferatul saloanelor de la Paris, în orice  expoziții portretele sale erau atracția momentului, concentrau toată atenția  asupra sa. Ceilalți portretiști rezistă cu greu în fața lui Stoenescu. Nici un  alt pictor român nu s-a impus în Occident și în SUA ca și el. A fost un artist  unic și singular atât prin destin, cât și prin receptarea și recunoașterea  imediată a operei sale. În drumul său de la realizare la eșec Stoenescu a  cunoscut un succes fulgerător, însă după ce a strălucit a fost nedrept  marginalizat, uitat. După o carieră de  excepție a fost pus la index de regimul comunist din cauza originii sale  aristocratice, a cosmopolitismului, a caracterului sobru, a elitismului  său.   
        Cunoașterea succesului imediat i-a dat acea trufie, acel însemn al  puterii, Stoenescu întruchipănd mitul  celebrității în epocă, ceea ce i-a atras ulterior disprețul. A avut un destin  măreț dar tragic în propria țară, dar și în afară, iar spre sfârșitul vieții și  post-mortem a intrat într-un con de umbră. Stoenescu a trăit el însuși acest  negru  pe care l-a pictat la toată  intensitatea sa. Există în istoria artei multe exemple de erori care au fost  fatale unor artiști. În numele acestor erori s-au frânt talente, destine. Chiar  dacă lucrările sale au căzut sub indiferență sau uitare, acum Stoenescu a  reintrat  în circuitul  lumii artistice, e prezent în colecțiile  permanente ale unor mari muzee ale lumii,  în case de licitații, are cote și devine ceea  ce a fost mereu, un artist colosal.  
         
        Galeria sa de portrete are o distribuție  internațională de la intelectuali, regi, șefi de state, vedete, la miliardarul  Brody. Portretele sale reprezintă cea mai fastuoasă galerie de portrete a  vremii sale, dar și cel  mai important  capitol din creația sa. Stoenescu este   cel mai reprezentativ portretist român și nu numai, depășește asemănarea  fizică și exagerează expresivitatea, are o mare putere sintetizatoare și doar  prin câteva urme de pensulă reușește să redea iluzia vieții unui portret.  Personajele lui sunt dezinvolte, trăiesc .   
        Aceste  portrete sunt văzute scenic, Stoenescu a pictat cele mai somptuoase și mai triumfale  portrete ale vremii. Acestea uluiesc, surprind, sunt atemporale, par făpturi  fluide pe fondurile întunecate animate de uimitoarea iluzie de carnaţie, piele  translucidă uneori cu efecte strălucitoare. Tonalitatea luminoasă din portrete  se impregnează în tablou luminând fundalurile. Negrul lui Stoenescu e atât de  hedonist că aprinde portretele în tablouri, ca niște candelabre. Portretul candelabru al lui Stoenescu  iradiază.   Personajele sale sunt fii ai  luminii, lumină ce răzbate din fundaluri.  
        Pictura  lui este festin vizual și spectacol exhaustiv al negrului care acceptă orice  abundență cromatică, dar și lipsa ei. A picta cu negru presupune un mare curaj  intelectual, e intimidant să înfrunţi o pânză neagră. Stoenescu s-a îndrăgostit  de negru, el vede în negru tensiuni cromatice pe care ceilalți artiști nu le  văd, deși toți pictorii folosesc negrul când pictează. El luminează umbra,  negrurile au reflexe colorate. 
        Atotputernicele fundaluri, impresionantele game de tonuri negre atât de  bogate, atât de variate, rafinatele armonii de clar-obscururi ating desăvârșirea  în  tehnica eclerajului la Eustațiu  Stoenescu.  Negrul – această substanță plastică  vibrantă, plină de mister, arhivă majoră de culori stinse – înnăbușit în alte  circumstanțe ar deveni  poluant. Dar  fantastica viziune asupra negrului Stoenescu o reconstituie dintr-un fond  spiritual colorat. După Caravaggio și caravaggiști e primul dintre pictorii moderni  care intuiesc în spiritul negrului o infinitate cromatică. Este negrul un rezervor  de lumină convertită în întuneric? Sau, citându-l pe Nichita, „întunecând întunericul,  iată porțile luminii”. Conform ultimelor descoperiri ştiinţifice, 80% din  univers e format din materie întunecată. „Adevărul este atât de întunecat încât  n-am fi în stare să cunoaștem adevărul   dacă nu l-am iubi”, spunea Blaise Pascal .    
        Stoenescu  pare a ne spune ca „ușa către lumina necreată este chiar  întunericul”. Stăm în fața fundalurilor sale  ca un înotător în fața unei ape adânci. Vedem în lucrările lui  zările unor spații și timpuri conduse parcă  de o religie cosmică, nu de mâna unui artist. 
        Are excepționala  intuiție de a găsi centrul de forță din tablou pe care îl exaltă printr-o  maniacală precizie a detaliilor. Stoenescu posedă știința surprinderii exacte a  detaliului revelator și găsirii tonului celui mai reprezentativ din doar câteva  tușe sigure, fără nici o frână, cu o dezinvoltură terifiantă. Tușa lui  Stoenescu e ca sclipirile de inteligență ale unui orator antic în agoră.  Artistul are un limbaj redutabil ca focurile de artificii ale conversației.  Deține prestigiul spontaneitații și instantaneității. 
        Pare că Stoenescu nu își pune nici o problemă  incomodă a tabloului, el rezolvă totul cu acea siguranță și stăpânire perfectă  a tehnicii încât ajunge la o manualitate ieșită din comun. E speculativ, persuasiv,  ademenitor, are darul să convingă, marjează pe seducție. A cunoscut perfect mecanismul  receptării imediate. A exploatat seducția până la gradul de provocare vizuală.  
   
        Opera sa are, pe de o parte, rigoare, severitate, armonie, echilibru, conferite  de tehnică, şi, de cealaltă parte, extravaganță, libertate, schimbări radicale  ale tușei. Pare că în lucrările sale sunt două mari familii vizuale, una ținând  de negru, cealaltă de culoare. 
        Acest gigant îndrăgostit de nopți înstelate a  pictat cele mai picturale fundaluri întunecate. Se simte aerul în fundaluri,  sentimentul infinitului pătrunde în întregul tablou, colorându-i toate  tenebrele. Lucrările lui sunt lungi nopți polare luminate de electricitatea  aurorelor boreale.  
        Opera  sa este o radiografie a înaltei aristocrații europene într-o perioadă de  profunde transformări social-istorice. Stoenescu pictează viața și moartea  înaltei societăți dintr-un impuls autobiografic. Fin psiholog, are o acută luciditate  a surprinderii unui portret, a vulnerabilității și efemerității condiției  umane. Stoenescu intuiește vizionar devenirea acestei clase sociale, galeria sa  de portrete este evocarea unei lumi ce se stinge, care trăiește ultimele  momente de glorie. El redă vitalitatea clasei dominante, siguranța și  deopotrivă slăbiciunea acesteia, dar şi refuzul de a accepta transformările  social-istorice, care duce la decesul acestei clase. Stoenescu vede toată  această societate dinlăuntrul ei,  cu o  participare totală la drama acestei lumi deoarece e lumea din care el face  parte.  A învăluit declinul acestei lumi  în lumina crepusculară a unei atmosfere îndurerate. Fondurile întunecate  corespund cu stările de spirit ale personajelor, sunt reprezentări ale  psihicului acestei înalte societăți în declin, dar și demnitatea acesteia  refuzând  declinul. Stoenescu este  deopotrivă pictor și exponent al acestei aristocrații care nu se mai regăsește  între lumea cea veche și cea nouă, în care valorile în care crede se pervertesc. Sunt portretele sale  visul narcisist  al elitelor pentru etalarea spectaculoasă de atitudini, magnificență, lux?  Stoenescu este interpretul genial al acestei lumi, are vocația acesteia. Trecând  de la artist la lumea reprezentată  de el,  găsim  în negru refuzul său și al  elitelor de a se adapta transformărilor sociale? Oare în negru este conștientizarea  dispariției acestei elite? Sunt negruri blestemate sau fermecate? 
        Iluzia de neterminat este o calitate a lui, o  exigență a esteticii negrului. Suprafețele negre sunt deschise la noi  intervenții, mesajul negrului la Stoenescu e activ, e in stand-by, așteaptă noi  intervenții. După  prima din  participările sale la Bienala de la Veneția i se cumpără o lucrare ce va ajunge  la Muzeul de Artă din Trieste, iar la participarea din 1938 la Bienală va fi  cumpărată o natură statică de către statul italian pentru Galeria Națională de  Artă Modernă și Contemporană de la Roma. Critica de artă din Italia este  elogioasă cu Stoenescu: „Câți portretiști sunt oare azi în Europa în stare să  dea dovadă de atâta știință?”, spunea Ugo Ojetti.   
        Peisajele  venețiene surprind atmosfera de lagună, efectele de lumină schimbătoare, sunt  pictate în eboșă, lăsate voit într-una din fazele desfășurării lor. De ce oare  Nicolae Titulescu a spus despre Stoenescu că a fost singurul artist care a  înțeles sufletul capricios și tainic al Veneției? Veneția „La Serenissima”,  asemenea aristocrației, este un oraș pe moarte, care se scufundă. Ca și în  cazul aristocrației, surprinde efemeritatea acestui magnific oraș, strălucirea,  contrastul întuneric-lumină, dialogul amoros viață-moarte.  
Monolog  imaginar 
      Monologul artistului cu tonurile de negru:   
  „Voi sunteți cea mai frumoasă creație a mea, voi  veniți din frescele antice,  din  același  principiu  peren de acum 2000 de ani. E același negru ce  l-am regăsit în anticele temple grecești și romane, vine din acele fundaluri  nesfârșite ce stau în linişte, mute, poate indiferente, într-o așteptare  supraomenească, demnă de zei. Vocile sale  înnăbușite vin din împărăția vremurilor îndepărtate, vin din uriașele fresce  pompeiene unde puterea imaginii e amplificată de uriaşele suprafețe acvatice de  fundal din mări și oceane adânci. Personajele mele au nevoie de fundaluri ample  ca și pictura pompeiană de spațiu. Forța picturii pompeiene vine din aceste  fundaluri  scufundate în eclipse de  soare. Eu am fost călător neobosit căutând punctul unde lumina se desparte de  întuneric, unde în cruzimea întunericului se întrevede cruzimea luminii, unde curcubeele  rezultă din refracția razelor de lumină, unde există principiul  unic de unde venim. 
        Într-o  perioadă  în care domnește criza  imaginii, unde cei mai multi artiști s-au legitimat  prin culoare, eu m-am îndrăgostit de negru,  am pictat dezintegrarea negrului în culoare,   am  încercat  să colorez negrul, să disec negrul și am  descoperit că, de fapt, negrul reflectă lumina.   
        - Mi s-a reproșat că nu am reușit să trăiesc  deplin în istoria artei, chiar dacă am avut un talent nativ  excepțional și am fost prolific. Că am căzut  în capcana propriului talent și că am abuzat de virtuozitate, și poate ar  trebui să vă vorbesc despre vanitatea corespondenței idee-mână care mă  cuprindea când pictam. Și că am avut zbateri efemere, că  gravul   negru  a pierdut ceva la mine…  Poate numai inocența începuturilor picturii antice, când oamenii nu erau  tenebroși.   
        - Mi s-a reproșat că am avut conştiința valorii  mele, că numele meu celebru reprezintă tot   o creație a mea. Că am mizat pe flatarea privitorului și am avut simț  managerial. Am țintit efecte imediate care s-au risipit și am întruchipat mitul  artistului de succes căzut în dizgrație. Și că mi-am măsurat căderea exact de  la înălțimea de la care m-am ridicat, ca și Icar.  
        - Cel mai mult mă costă negrul, pe care-l  colorez, îl reinventez, îl luminez, îl încânt și îl descânt. Eu știu că dacă  treci de negru dai de lumină, dacă amesteci toate culorile, dar toate culorile,  dai de negru strălucitor cu irizări de albastru, de verde smarald, de verde  întunecos ce curgea prin venele lui Thales din Millet.   
        - Cel mai mult îmi place negrul, pentru că face  culorile să strălucească, să iradieze ca ochii pisicilor în întuneric. Dintre  toate culorile, cel mai mult iubesc negrul și nu pentru că eu aș fi pesimist,  ci pentru că intuiesc în negru climatul lumii în care trăiesc, angoasa,  dezechilibrul.    
        Negrul pentru mine e ireductibil, nu distruge, nu  dizolvă culoarea, o conține. Negrul meu prinde culori, se amestecă cu ele, le conține.  Pentru mine negrul e umbra luminii, reflectarea luminii aici pe pământ. Mie  negrul mi-a mărturisit că, de fapt, el e sclavul luminii.  
        - Pentru  mine pictura reprezintă libertatea care mă cuprinde în mijlocul tuturor  culorilor, curcubeelor și aurorelor boreale ale lumii. Oare  sunt eu eliberatorul negrului? Sau poate doar  un gardian al luminii? Sunt sigur că eu am găsit în negru arhetipul ideal  pentru imaginarul meu. Dar nu sunt eu compozitorul simfoniilor de negru așa cum  presa vremii a scris atât de elogios? 
       
         
         
         
         
       
      
        
          
               | 
           
  | 
         
        
          | 
            Copil la masă (1938)
           | 
          Peisaj din Veneţia | 
         
 
 
      
        
          
               | 
           
  | 
         
        
          | Portretul Prinţului Ghica
             | 
          Portret de femeie (Doamna Stolojan) | 
         
 
       
         
 
   
        Claudia Mandi 
      (nr.  5, mai 2015, anul V) 
       |  |