  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    Monumentul de for public. Sensuri și determinări în reprezentarea socială a trecutului 
       
     
       
      Monumentele publice sunt simboluri ale puterii. Ele transmit un mesaj  oficial puternic despre valorile și principiile care guvernează o națiune și au  un rol simbolic important în societate. Schimbările politice, indiferent de  forma în care apar, produc modificări în politica fundamentală de stabilire a  valorilor. Monumentele sunt construite din motive specifice și destinate să  servească scopurilor sau intereselor particulare, ele sunt ridicate ca parte a  unei culturi vizuale care ne amintește continuu de ceva sau de cineva  important. Valoarea simbolică a monumentelor se poate schimba, ele pot dobândi  sau pierde importanță, în funcție de schimbările socio-politice.  
        Monumentul de for public,  din punct de vedere al interpretărilor semantice, a fost definit în numeroase  variante și forme.  Într-o opinie,  „monumentul este o clădire sau structură căreia îi sunt atribuite valori culturale,  istorice sau artistice. Conservarea, întreținerea sau reabilitarea acestuia  este justificată datorită acestor valori” [1].  Într-o altă definiție, monumentul de for public este  definit ca fiind „o statuie, o clădire sau o altă structură ridicată pentru a  comemora o persoană sau un eveniment notabil” [2]. Și în acest caz se  insistă pe o diferențiere a monumentelor din punctul de vedere al  funcționalității acestora: o statuie sau o altă structură așezată peste un  mormânt în memoria morților; o clădire, structură sau loc ce prezintă  importanță sau interes istoric; un moment istoric, ce semnalează trecerea  timpului și păstrarea memoriei colective.  
         
        „Monumentele de for public sunt bunuri imobile, lucrări  de artă plastică, artă monumentală, construcții sau amenajări neutilitare,  având caracter decorativ, comemorativ și de semnal, amplasate în spații  publice, într-o zonă de protecție, pe terenuri aflate în domeniul public sau  privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale. Monumentele de for public pot fi clasate ca  monumente istorice, urmând regimul juridic stabilit pentru acestea. Amplasarea  monumentelor de for public se realizează cu respectarea tuturor prevederilor în  vigoare privind urbanismul şi autorizarea executării lucrărilor de construcţii,  precum şi cu avizul privind concepţia artistică a monumentului de for public,  emis de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, în baza analizei  realizate de Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public” [3].  
         
        Putem deduce, din  această definiție formulată în lege, că monumentele de for public îndeplinesc  trei funcții, având rol: decorativ, comemorativ și de semnal. Toate cele trei  funcții trebuie însă asociate și luate în considerare doar împreună cu  amplasamentul monumentelor și publicul căruia le sunt destinate, fragmentarea și  prezentarea lor separată, în opinia noastră, conducând la pierderea statutului.  Există studii care abordează diferite aspecte ale monumentalisticii. Istoricii  urbani și ai artei au considerat monumentele ca obiecte fizice și estetice  prezentând valoare istorică și artistică. În acest context, cercetătorii au  investigat contextul stilistic în care sunt ridicate monumentele, cu accent pe  dimensiunea vizuală a acestora, descrierea în detaliu a materialelor de  construcție, dimensiune și culoare.  
         
        Pentru a clarifica  problema, Debray [4] (1999) a propus să se facă o diferență între trei  mari aspecte: formă – monumente ce se  fac remarcate prin calitățile estetice remarcabile; valorificarea și promovarea istoriei – monumentele care au o  puternică valoare de restituire sau evocare a trecutului; mesaj – monumentul comemorativ, caracterizat nu prin calitățile  sale estetice sau istoricitate, ci prin mesajul pe care îl transmite. 
         
        Una dintre cele mai  vechi distincții s-a operat de către A. Riegl [5],  care distinge între monumente și monumente istorice. Primele sunt rezultatul  unei intenții explicite de a reaminti memoria unui eveniment, a unei persoane  sau a unui grup (de exemplu, monumente realizate pentru omagierea morților), în  timp ce ultimele sunt rodul competiției circumstanțelor care fac ca o  construcție a trecutului să poată traversa timpul.  
         
        În literatura de  specialitate,   există numeroase cercetări care clasifică monumentele de for  public  în diferite categorii: monumente funerare, monumente ce exprimă idei, concepte  sau evenimente și monumente care celebrează figuri importante ale istoriei sau  ale culturii [6]. „Monumentele și statuile civice sunt poate cele mai  vechi și mai evidente forme de artă publică oficială” care pot fi folosite în  spațiul urban. În cazul monumentelor comemorative, funcția simbolică este  aceea de păstrare a memoriei trecutului, în sensul memoriei colective, nu doar,  așa cum este de părere P. Nora, „o amintire individuală risipită în conștiința fiecărei  persoane” [7].  
         
        În lumina celor  prezentate anterior, monumentele de for public sunt realizate pentru a fi  expuse,  contribuind  la procesul de formare a opiniei publice.  „Scopul principal al artiștilor nu este acela de a crea obiecte permanente  pentru prezentare în locuri publice acceptate în mod tradițional, ci de a  contribui, prin acțiuni, idei și intervenții la construirea unui public  participativ [8]. O operă de artă  este interpretată în moduri diferite, în funcție de cel care o privește. În  acest sens, este interesant de observat tipurile de emoții și imagini pe care o  operă în sine le transmite în spațiul public. Factorii care sunt luați în  calcul sunt spațiul public, respectiv arhitectura locului în care monumentul  este amplasat. 
         
        Reprezentarea socială a  trecutului presupune existența unor cadre de referință, dar și a memoriei  colective și a identității de grup, pentru că apartenența la grup poate  diferenția modul în care se păstrează această imagine. Din  perspectiva teoriilor cognitive şi constructiviste, realitatea se constituie  din ansamblul reprezentărilor sociale prin intermediul cărora dăm sens şi  consistenţă existenţei. „Construirea realităţii sociale presupune elaborarea  unui ansamblu de reprezentări, de scheme cognitive şi acţionale care vor  mijloci înțelegerea, interpretarea şi evaluarea diferitelor acţiuni ale  existenţei sociale şi elaborarea unor comportamente adaptative adecvate” [9]. Persoanele care nu împărtășesc aceleași viziune  socio-cognitivă despre un obiect dat conferă reprezentări vizuale diferite ale  acelui obiect.  
        Studiul reprezentărilor sociale este consemnat a  fi în anul 1961, anul în care a fost publicată teza de doctorat a lui Serge  Moscovici, cel care a preluat conceptul de reprezentare colectivă de la Emil  Durkheim. Pornind de la conceptul de reprezentare colectivă, Serge Moscovici a  introdus noţiunea de reprezentare socială, un rezultat al transformărilor şi  frământărilor sociale existente la acel moment. Acesta este de părere că  obiectul social poate fi înțeles numai din descrierea atentă a structurii sale,  ținând cont de contextul în care acesta a fost construit.  
         
        Există cercetări recente asupra modului în care  construcțiile socio-cognitive și reprezentările vizuale ajung să formeze o  legătură, în prezența factorului timp.  Reprezentările sociale sunt în mod substanțial bazate pe construcțiile  istorice; ele influențează indivizii, în cadrul unui grup social, prin procesul  de socializare. Jean Claude Abric a adoptat şi el o poziţie unificatoare,  definind reprezentările sociale ca fiind ,,produsul şi procesul unei activităţi  mentale prin care un individ sau un grup reconstruieşte realitatea cu care se  confruntă şi care are un înţeles special pentru el [10].  La rândul său, D. Jodelet consideră că „reprezentările sociale sunt o  formă de cunoaştere, caracterizată prin următoarele trăsături: sunt elaborate  şi împărtăşite social, au un scop practic în ceea ce priveşte organizarea şi  controlul mediului şi contribuie la construirea unei realităţi comune unui  ansamblu social” [11]. 
         
        Pascal Moliner [12] este de părere că asimilarea  conceptului de memorie colectivă cu conceptul de reprezentare socială a  trecutului presupune că o memorie colectivă apare și se perpetuează în special  prin procesul de ancorare. De fapt, prima ancoră a unei memorii colective  constă în identitatea socială a grupului care o poartă, deoarece una dintre  funcțiile acelei memorii este tocmai aceea de a păstra imaginea pe care grupul  o dezvoltă. Memoria colectivă a autorilor unor opere se reflectă în arta publică, în spațiul  public, iar designerii, arhitecții, artiștii au o memorie a construcției  politice orientate către istorie și către om. Reprezentare socială a trecutului  poate fi ancorată în diferite cadre de referință, care pot fi combinate și  compatibile cu ancorarea socio-identitară. Istoria țării, experiența oamenilor  pot constitui momente din trecut care sunt susceptibile de integrare în  traiectoriile individuale ale oamenilor obișnuiți. 
         
        Cercetătorii Milgram și Jodelet  au conturat o harta imaginară a Parisului, în baza unor monumente  reprezentative din punct de vedere al istoriei orașului și al modului în care  rezidenții acestui oraș se raportau la puncte precise din spațiul urban,  asociate cu simboluri arhitecturale, istorice. Potrivit celor doi,  reprezentările sociale ajută la definirea socială a ordinii în oraș, precum și  la stabilirea locului pe care îl ocupă cetățenii în ansamblul urban. Acel  studiu a fost punctul de plecare pentru cercetarea spațiului geografic din  punct de vedere al reprezentărilor sociale, subiectul fiind extins către alte  zone, precum: memoria socială ancorată în spațiul public sau mobilitatea  urbană. 
         Analizând  reprezentarea socială a memoriei colective, unul dintre exemplele bine punctate  este cel al monumentului „Wall of Grief” realizat de sculptorul Georgy  Frangulyan. În anii 1990, în societatea rusă a fost demarat un amplu proces de  reabilitare a memoriei victimelor represiunii lui Stalin, care a vizat și  construirea unui monument comemorativ. Monumentul, ridicat sub forma unui  perete alcătuit din siluete umane întrețesute, a fost dedicat oficial  victimelor represiunii politice din Rusia, din perioada dictaturii lui Stalin.  Mesajul central, „Amintiți-vă”, este redat în 22 de limbi, constituind un  avertisment către generațiile viitoare, care trebuie să înțeleagă consecințele  tragice ale politicilor autoritare și faptul că greșelile trecutului nu trebuie  repetate. 
         
     
            
          Monumentul „Wall of Grief”, realizat de sculptorul Georgy  Frangulyan 
           
         
        Consider că acest proiect a făcut parte dintr-o strategie de „propagare”,  în sensul definit de Moscovici. Strategia de comunicare a simbolurilor acestui  monument a propus construirea unei imagini a unui obiect social care să fie compatibil  cu valorile grupului-țintă: recunoașterea trecutului, a opresiunii, a  suferințelor victimelor perioadei Stalin, așa cum au fost ele păstrate în  memoria comunității. 
         
        Asimilarea  conceptului de memorie colectivă cu conceptul de reprezentare socială a  trecutului a demonstrat faptul că o memorie colectivă poate fi obiectivizată.  În mod clar, monumentul comemorativ este unul dintre cele mai remarcabile  moduri de obiectivare a acestui tip de reprezentare, materializând sfera  conștiințelor individuale și imaginile mentale. Prin monument, reprezentarea  socială a trecutului este introdusă în spațiul public, intrând în câmpul  vizibilului.   
     
             
              Iancu David Ciprian 
        (nr. 5, mai 2021,  anul XI)       
   
     
     
    NOTE         
     
    [1]  Jesús M. Gonzalez  Pérez,  Rubén C. Lois González, Monuments, în: Roger W. Caves, 2005. Encyclopedia of the city, Oxon:  Routledge, p. 470. 
    [2] Oxford  English Dictionary Online, disponibil la adresa  https://www.lexico.com/definition/monument, accesată la data de 9 martie 2020. 
    [3] http://www.cultura.ro/monumente-de-for-public, accesată la data de 20 martie 2020. 
    [4] R. Debray, Trace, forme ou message?, “Les cahiers  de médiologie”, 7/1 (1999a): 27-44 (ed.), L’abus  monumental?, Paris, Fayard, 1999b. 
    [5] A. Riegl, The  Modern Cult of Monuments. Its Character and Its Origin, Opposition, 25  (1982): 21-51 (orig. ed. 1903) 
    [6] H.W. Janson, The  rise and fall of the public monument, New Orleans, Graduate School, Tulane  University, 1976, p. 1. 
    [7] P. Nora, Les lieux  de mémoire (Tome 1), Paris: Gallimard, apud. Moliner, P., & Bovina, I.,  2019, Architectural Forms of Collective Memory. International Review of Social Psychology, 32(1), 12. DOI:  http://doi.org/10.5334/irsp.236 
    [8] Patricia Phillips, Public Constructions, în  Suzanne Lacy (ed.), Mapping the Terrain:  New Genre Public Art, Seattle, Bay Press, 1995, p. 67. 
    [9] Dumitru Cristea, Bazele  psihologiei sociale, Bucureşti, Editura Universităţii Titu Maiorescu, 2005,  p. 65.  
    [10] J.C. Abric, Coopération, compétition et  représentations sociales, Cousset, Delval, 1987, p. 64. 
    [11] D. Jodelet, Représentation  sociale, in: Grand dictionnaire de la  psycho-logie, Larousse, Paris, 1991, p. 668. 
    [12] Pascal Moliner, Psychologie sociale de l’image, Grenoble, Presses Universitaires de  Grenoble, 2016. 
     
    Articol  realizat în cadrul cercetării pentru teza de doctorat   Sculptura în context politic şi social în secolele XX și XXI. Obiectul  de for public între ambient, reacţie, divertisment și comemorare a drd. Iancu David  Ciprian, coordonator științific conf.univ.dr.habil. Ioan Augustin Pop, Școala  Doctorală de Arte, Facultatea de Arte şi Design, IOSUD-Universitatea de Vest  din Timișoara.
  
  | 
     |