  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
     | 
     | 
    „Lambretta” şi imaginea de sine a italienilor în perioada „miracolului economic” (1958-1963) 
       
     
       Clipurile comerciale  sau reclamele ne ajută să aflăm multe informaţii despre o epocă. Ca şi  celelalte surse istorice, trebuie citite, interpretate, comparate între ele. În  fond, îşi propun să reprezinte, cît mai bine, dorinţele unui public. Clipurile  cu care firma Innocenti [1]  îşi promova  scuterul par filmate ieri, în timp ce documentarele cinematografice realizate  în aceeaşi perioadă par de-a dreptul cele din cei douăzeci de ani fascişti  (1925-1945): acest lucru duce la apariţia unor întrebări despre cum era Italia  boom-ului economic, dincolo de orice reprezentare de ilustrată. Unul dintre cei  mai importanţi istorici italieni contemporani, Guido Crainz, autorul cărţii Storia del miracolo italiano (Istoria  miracolului italian), esenţială pentru înţelegerea contradicţiilor din  Italia perioadei care se întinde din 1958 pînă la sfîrşitul anilor şaizeci, nu  întîmplător recurge la citate din filmele care, în mod comun, sînt denumite Commedia all’italiana („comedii în stil  italian”): adesea, cei care povestesc în imagini acea realitate demonstrează că  surprind, în mod mult mai elocvent, nuanţele şi personajele tipice ale Italiei  de atunci. 
Caracteristicile miracolului economic 
      Ce se înţelege prin  miracol economic şi prin ce se caracterizează acesta? Între 1958 şi 1963 Italia  a cunoscut o perioadă neîntreruptă de creştere rămasă în memorie tocmai drept  Boom Economic, Miracolul Italian. Este o expresie care s-a întipărit într-un  asemenea grad în imaginarul italienilor, încît a putut să ajungă un slogan  politic pînă şi în 1994; „un nou miracol italian”: Vă aduceţi aminte? Ce voia Silvio  Berlusconi să le amintească italienilor, după treizeci de ani, cu acea expresie? 
        Datele econometrice  sînt foarte clare, creşterea Produsului Intern Brut s-a menţinut în jur de 5% anual.  O performanţă de acest nivel este pur şi simplu de neimaginat astăzi, dar cu  siguranţă nu produce stupoare într-o ţară confruntată cu ceea ce, de fapt, a  fost prima ei industrializare, caracterizată de o creştere substanţială a  cererii interne, de schimbări demografice semnificative şi trecerea unor mari  mase de populaţie de la economia agricolă de subzistenţă la producţia  industrială. Stabilitatea monetară, decretată cu cîţiva ani mai devreme de „Financial  Times”, care atribuise lirei titlul de cea mai stabilă valută din lume, a  permis, de asemenea, să se ţină inflaţia sub control, împiedicând totodată ca parte  din dezvoltarea activităţii productive să fie erodată de o creştere nediscriminată  a preţurilor. 
        Susţinuţi de  istorici şi economişti cu autoritate, putem afirma că aşa-zisul „miracol  economic” a fost pregătit de lungi ani de stagnări salariale, de o lentă dar  constantă creştere productivă şi de o politică valutară înţeleaptă. Aceeaşi entitate  a creşterii nu justifică însă mitologia care s-a creat în anii următori  aşa-zisei „conjuncturi” din anul 1964, care, pentru istoricii economici, pune  capăt perioadei fericite. 
        În realitate,  marile schimbări care însoţesc miracolul economic au legătură cu creşterea veniturilor,  dar trecerea la noi consumuri este însoţită, în mod şi mai evident, de transformarea  culturală şi a stilurilor de viaţă. Anii boom-ului sînt cei în care italienii  încep să se reprezinte într-un mod nou, în care populaţia are acces la noi  bunuri de consum, dar mai ales abandonează, în mod neprevăzut, nu doar  realitatea materială legată de părmînt, ci şi orizontul de valori plurisecular  care ţinea de aceasta. 
        O perspectivă  asupra acestei schimbări epocale a fost exprimată într-un mod extrem de polemic  de Pierpaolo Pasolini care vorbea, nu întîmplător, despre o schimbare antropologică  a italienilor, însă oricine s-ar apropia de anii miracolului economic cu o  abordare mai puţin determinată de viziunile politice, morale şi estetice ale  autorului Scrierilor corsare, n-ar  putea să nu sesizeze contradicţiile şi  tensiunile care stau la baza Italiei pe care o trăim astăzi. Semnificativă în  acest sens este Nota aggiuntiva a lui  Ugo La Malfa la Relazione generale sulla  situazione economica del Paese (Raport general privind situaţia economică a  ţării). La Malfa a fost ministrul finanţelor publice în perioada 1962-1963,  în guvernul de centru-stînga condus de Amintore Fanfani. La Malfa subliniază  contrastul dintre „dezvoltarea impetuoasă” şi menţinerea – dacă nu agravarea –  „situaţiilor sectoriale, regionale şi sociale, de înapoiere şi întîrziere  economică”. Continuăm cu cuvintele sale: „multe situaţii de subdezvoltare, deşi  au fost întrucîtva ameliorate în termeni absoluţi, au devenit însă, pentru  societatea noastră, tot mai greu de suportat”. Din acest document cu siguranţă  clarificator evidenţiem – şi sînt din nou cuvintele ministrului finanţelor  publice – „limitele unui proces de dezvoltare rapidă, dar spontană, legat de  opţiunile pe care piaţa le realizează în mod autonom”. 
        Aceeaşi cultură  populară exprimă şi polarizarea care se structura în Italia. Aceasta se  reflectă în manieră radicală în documentaţia audio-vizuală: de la opoziţiile referitoare  la politică, imortalizate de marile manifestaţii de stradă şi de o iconografie  cît se poate de elocventă, se trece aproape fără nici o scădere a intensităţii  la cele din lumea sportului – toţi îşi amintesc încă legendara rivalitate  dintre cicliştii Fausto Coppi şi Gino Bartali – şi la cele legate de produsele  de consum, domeniu în care produse de calitate ca Vespa şi Lambretta încarnează  moduri diferite de a trăi aceeaşi realitate materială, dar şi polarităţi de  valori caracteristice pentru Italia acelor ani. 
        Într-adevăr, urbanizării unor mase imense, pînă cu cîţiva ani în urmă de  ţărani, îi corespunde menţinerea unor semnificative zone de înapoiere,  modernizarea stilurilor de viaţă ale tinerilor are în balanţă supravieţuirea  unei Italii conservatoare şi retrograde, iar deschiderilor care privesc pînă şi  Biserica Catolică, cu Al Doilea Conciliu Vatican, li se opune o religiozitate  populară adesea arhaică şi plină de superstiţii. Pînă şi conformismul şi  provincialismul clasei conducătoare creştin-democrate este zguduit din temelii  de exigenţele de înnoire care duc la naşterea primului pol de centru-stînga, devenit  posibil prin relaxarea rigorilor Războiului Rece în epoca lui Hrușciov. Există  o Italie care devine rapid şi în mod fericit consumistă, dar şi o Italie de  mari mase de muncitori al cărei spirit conflictual crescînd nu este cu  siguranţă stins de modestele creşteri salariale. 
        Totuşi, în imaginarul  actual, acea perioadă rămîne fixată într-o aparentă univocitate:  memoria colectivă capătă forma unui mit fondator, în care progresul economic,  accesul la un număr tot mai mare de produse de consum, mecanizarea generalizată,  creşterile productive şi salariale, un impuls general către modernizarea  stilurilor de viaţă privesc ţara şi pe locuitorii ei în ansamblu. Cum am arătat  pe scurt, această reprezentare e doar ulterioară şi circumscrie contradicţiile  şi conflictele pe care oamenii le-au trăit concret în acei ani în expresii pur  şi simplu folclorice ale italienităţii. 
        În experienţa  personală de istoric documentarist, am pornit chiar de la reprezentarea  convenţională a Miracolului Economic ca fenomen univoc, pentru a reconstrui,  prin intermediul surselor audio-vizuale, starea opoziţiilor. Am lucrat pe un  material extrem de diversificat, de la documentare cinematografice produse de Institutul  Luce la clipurile de prezentare şi publicitare ale societăţii Innocenti.  Tabloul astfel construit ne restituie perioada boom-ului în clarobscur, plin de  lumini, dar şi de umbre, destul de departe, în orice caz, de cromatica pastel  pe care iconografia construită ulterior ne-a obişnuit s-o vedem. 
Vespa sau Lambretta? 
      Aşadar, Vespa sau  Lambretta? Astăzi, cînd Piaggio este în continuare o societate înfloritoare şi  scutere Lambretta mai sunt foarte puţine în circulaţie, întrebarea pare nefondată.  Însă este una dintre dualităţile care, între anii cincizeci şi şaizeci, i-au  pasionat mult pe italieni. Pentru a defini, în mod foarte schematic – dar cu  siguranţă limpede şi semnificativ –, rupturile din imaginarul colectiv, putem  să asociem scuterului Vespa imaginea unei Italii lipsite de griji şi în sfîrşit  înstărită, care a abandonat definitiv tot ce o lega de trecutul sărac şi  întunecat al primilor ani de după război. Italia formată, în esenţă, dintr-un număr  tot mai mare de funcţionari şi comercianţi ce alcătuiau sectorul terţiar care,  prin noile consumuri, capătă o nouă identitate şi o nouă conştiinţă de sine.  Modelul lor de emancipare se bazează pe progresul individual. Lambretta, în  schimb, un produs care chiar de la nume anunţă o ascendenţă milaneză şi  industrială proprie, întrupează Italia care a construit miracolul economic, dar  care a beneficiat de el doar parţial, cea a marilor mase de muncitori din Nord,  avînd legătură cu modelele de promovare colective şi de clasă. Dar e mai mult  de atît. E ca şi cum produsul „Lambretta” ar fi avut o „sensibilitate socială”  a sa specifică: activitatea productivă a societăţii Innocenti reflectă,  într-adevăr, între 1948 şi 1971, variaţiile economice, dar şi psihologice, ale  Italiei. 
        Modelele A B C,  realizate începînd din 1948 pînă în 1954, întrupează, în mod genial, exigenţele  unei ţări sărace, care are nevoie de un mijloc de transport practic, robust şi  ieftin. Dar nu aceasta este Lambretta boom-ului economic. Lambretta „Li” care,  în cele trei versiuni ale sale, cristalizează imaginea clasică a produsului, întruchipează  miracolul economic, interpretează exigenţele unei noi pături sociale, nu doar  italiene, de a se reprezenta şi a se oglindi într-un obiect elegant, popular şi  eliberat de orice stil de viaţă precedent. Tocmai acest model, în a treia lui  versiune, devine popular în toată lumea, mai ales în ţările de cultură anglo-saxonă,  ca expresie a designului italian. Vedem mai bine valorile interpretate de  Lambretta, cum se întîmplă aproape întotdeauna, privind mai de departe:  Lambretta, mai mult decît Vespa, are legătură cu explozia culturii mod în Regatul Unit. Mod nu e altceva decît o prescurtare de  la modern: acei mod ai primei generaţii sînt tineri care, în această epocă, sînt  identificaţi pentru prima dată ca un statut social şi refuză, în bloc,  tradiţia. Adesea, sînt copii de muncitori care au avut acces pentru prima dată  la studii superioare şi la o relativă bunăstare. S-au eliberat de restricţiile  economice ale părinţilor, s-au eliberat şi de cultura muncitorească orgolioasă  şi dură, dar statutul lor social nu are precedent: refuză canoanele estetice  ale înaltei burghezii şi ale aristocraţiei, creează o nouă modă, o nouă lume în  care au un loc al lor, până atunci de neconceput, discurile, muzica pop,  televiziunea. 
        În Italia şi aceste  aspecte sînt prezente în mod semnificativ, doar că nu sînt cristalizate într-o  iconografie specifică şi, astfel, la distanţă de ani de zile, le putem vedea  doar interpretînd evenimentele şi modele. 
      Raţiunile unui declin 
      În 1964, reducerea  ofertei de monedă naţională impusă de guvernatorul de atunci al Băncii Italiei,  Guido Carli, confirmă ceea ce ziarele epocii au numit „conjunctură”. Innocenti  produce modele ieftine precum modelele 50 şi 100 ale seriei... Dincolo de  consideraţiile cu caracter tehnic şi de marketing, Innocenti, în acest caz,  pare să nu fi înţeles orizontul social schimbat, despre care însă ne furnizează  unele date prin contrast: modelele menţionate de scutere Lambretta au, de la  primul impact vizual, un aspect categoric mai sărăcăcios, fapt ce contrastează  puternic cu reprezentarea de sine a tinerilor din epoca respectivă. Pe de altă parte  însă, în această perioadă, Lambretta „Li”, mai rafinată şi mai scumpă, continuă  să fie un model de succes, demonstrînd că acea estetică, elaborată tocmai  pentru a da formă dorinţelor şi aspiraţiei tinerilor, mai e încă o reuşită. Dar  nu pentru mult timp. 
        De fapt, chiar de  la jumătatea anilor şaizeci, începe declinul societăţii Innocenti: după decenii  de intuiţii fericite, cine proiectează scuterele nu mai reuşeşte să vină în  întîmpinarea gusturilor publicului. Se trece la o altă Italie. 
        Ideea însăşi de scuter  ca mijloc de transport pentru tineri, pînă atunci de succes, ar cere un nivel  de înţelegere superior din partea celor care proiectează Lambretta: tinerii se  schimbă şi pun în discuţie viziunea optimistă şi ingenuă a Italiei pe care pînă  atunci scuterul o reprezentase. De aceea, atunci cînd sunt vizaţi tinerii, şi este  cazul unor campanii publicitare ale societăţii Innocenti între 1968 şi 1970, acestea  au un stil care pare deja forţat şi vechi chiar în momentul în care sunt propuse. 
        Spre sfîrşitul  anilor şaizeci contrastul dintre cele două Italii ale boom-ului devine  conflict. Pe de o parte, sînt cei care au folosit creşterea, profiturile şi  schimbările de imaginar ca să-şi întărească propriile privilegii şi pentru a  consolida o clasă conducătoare care privează ţara de capacitatea sa de orientare.  Şi, pe de altă parte, sînt muncitorii şi tinerii care au – graţie aceluiaşi  miracol economic – o mai mare conştiinţă a propriilor drepturi şi a nevoii de  anumite schimbări. Conflictul izbucneşte în toamna caldă a anului 1969, dar e  pregătit de o creştere constantă a mobilizării în anii precedenţi. 
        Ca dovadă că nu se  poate – pe o perioadă medie – să construieşti dezvoltarea  unei ţări fără să ţii cont de exigenţele şi de cererea de drepturi pe care  creşterea însăşi o provoacă. Modernizarea nu poate însemna numai noi consumuri,  ci şi, inevitabil, o nouă mentalitate, o nouă conştiinţă, noi drepturi. 
        În declanşarea  conflictului, un produs care şi-a construit propriul design chiar în imaginarul  pe care l-a propus, ca sinteză a unei Italii active şi coerente, îşi pierde nu  doar farmecul specific, ci şi propria raţiune de a exista. În acest sens, Lambretta  e mijlocul de transport al Miracolului Italian încă şi mai mult decît Vespa. Şi  la sfîrşitul Miracolului nu supravieţuieşte. 
        Innocenti, de  altfel, este o societate cu o conflictualitate puternică, unde lucrează tocmai  acea elită muncitorească din Nord care s-a format de scurt timp şi care, chiar  în momentul cînd începe să întrevadă spaţii de revendicare, îşi dă deopotrivă seama  că dezvoltarea sectorului industrial se diminuează. În curînd va începe să  intre în declin, provocînd acea dezindustrializare despre care au scris  economişti iluştri ca Fuà şi Berta, sau sociologul Luciano Gallino, cu La fine dell’Italia industriale (Sfârşitul Italiei industriale) la care, în scop divulgativ, trebuie să fac referire. 
        În iunie 1971, Innocenti  vinde linia de asamblare unei companii indiene: Lambretta devine vehiculul  primei motorizări a marii ţări asiatice. Operaţiunea de a-i aborda pe tineri va  reuşi pentru Vespa cu celebra campanie „Chi Vespa mangia le mele”, care  certifică un imaginar colectiv – începînd cu explicitele referiri sexuale –  apărut cu forţă din contestare şi cu totul de neimaginat  pentru creatorii moderaţi ai campaniilor „Lambretta” din aceiaşi ani. Rămîne  ideea că un design esenţialist şi un preţ echilibrat  pot crea un produs bun, dar nu un mit. Mitul se creează interpretînd visele  unei epoci. 
         
       
      
        
        
      
      
      Enrico Settimi 
        Traducere  de Cerasela Barbone 
          (nr.  1, ianuarie 2014, anul IV) 
 
  NOTE 
     
    1. 
Innocenti a fost una dintre cele mai cunoscute  societăţi mecanice italiene, fondată la Milano de toscanul Ferdinando Innocenti  în anii ’30, şi care a fost activă până în 1997. Succesul ei este legat de  scuterul Lambretta, marele rival al scuterului Vespa produs de societatea  concurentă Piaggio, fondată în 1884.
  | 
     |