| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | Dominique Stroobant, curator al expoziției de fotografii ale lui Brâncuși, la Torano (Carrara)
 
  1. Este cunoscut aportul atelierelor de sculptură din Carrara în  constituirea universului de valori sculpturale din spațiul italian, dar și din  întreg mapamondul. Meşterii şi sculptorii proveniţi din acest spațiu au  contribuit la realizarea de monumente în lumea întreagă. Sculpturi în marmură  de Carrara sunt prezente în majoritatea capitalelor lumii, de la Bucureşti, în  cimitirul Bellu, până la Ciudad de Mexico, în Palacio de Bellas Artes.  Sculptorii Carrarei continuă şi azi să migreze, atunci când acest lucru este  necesar, însă munca lor se desfăşoară de obicei între zidurile oraşului.  Abundenţa marmurei aflate la îndemână şi existenţa mâinii de lucru specializate  fac ca multe dintre comenzile de anvergură să fie realizate în atelierele  locale, de unde produsul finit este exportat. Aceste ateliere au ajuns să  posede un număr impresionant de prototipuri în gips, care pot concura cu  colecţiile oricărei academii de artă din lume. O adevărată „industrie” a  copiilor de statui antice s-a dezvoltat aici, din pricină că atelierele au  ajuns să se implice activ şi în restaurări, inclusiv prin substituirea  originalelor expuse intemperiilor. Revoluţia complexă din domeniul expresivităţii plastice, care a avut loc în  secolul trecut, a dus însă la o pierdere a interesului sculptorilor  contemporani faţă de materialul tradiţional al sculpturii, marmura, dar şi a  sculpturii în piatră, în general. [1] Personal putem afirma că în ultimele  ediţii ale Bienalei din Veneţia nu am avut ocazia de a vedea decât o singură  dată sculpturi în marmură, din păcate de slabă calitate. Sculptura în marmură  se află, fără îndoială, într-unul din momentele sale de criză, însă, din  punctul nostru de vedere, acest fapt constituie un avantaj pentru cei ce nu se  pot despărţi de daltă şi de gradină, ca şi de acest splendid şi vibrant  material.
 Constatarea ne‑a determinat să dăm cărţii lui Arturo Martini, Scultura – lingua morta, o interpretare  polemică, după ce am examinat chestiunea în lumina realităţilor contemporane.  Pentru mulţi, Arturo Martini pare a fi avut o premoniţie tulburătoare, chiar  dacă el nu avea cum să anticipeze fenomenul artistic actual, iar conţinutul  afirmaţiei sale a ajuns să capete numeroase interpretări deformate, în lumina  evenimentelor care s-au succedat. Urmărind un modus operandi teoretizat de E. H. Gombrich, vom evita să ne  criticăm contemporanii. Pentru a da totuşi cititorului posibilitatea de a-şi face  o idee despre starea actuală a „dimensiunii Carrara”, am apelat la ajutorul  sculptorului şi prietenului Dominique Stroobant [2], pe care l-am rugat să răspundă la  câteva întrebări, cu scopul de a afla şi opiniile sale pe această temă, păreri  consolidate prin experienţele artistice directe la care acesta a participat şi  de care a fost chiar responsabil, în atelierul‑laborator S.G.F. din Torano.
 Format prin colaborarea dintre Silvio Santini, Paolo Grassi şi Mario  Freundi, toţi oameni ai locului, care au trecut în prima parte a vieţii lor  prin atelierele Nicoli, unde au deprins nu numai secretele meseriei, ci şi  predilecţia pentru arta abstractă, atelierul S.G.F. a început să fie căutat mai  ales de artiştii străini, danezi, francezi, japonezi, americani şi israelieni,  toţi găsind aici un mediu propice realizării lor profesionale. Căci atelierele  au fost concepute exclusiv pentru traducerea în marmură şi în piatră a  modelelor realizate de asemenea artişti. Iar unul dintre ei a fost Max Bill  (1908‑1994), arhitect, pictor, sculptor, designer şi grafician, care a lucrat  aici între 1982 şi 1994.  Între 1983 şi  1986, a realizat aici faimoasa Continuitate  II, lucrare monumentală care se găseşte astăzi la Frankfurt, în faţa  sediului Deutsche Bank.
 
 2. După cum puţini au avut ocazia să afle, respectiva operă sculptorică a  lui Max Bill a fost realizată la Torano, însă, despre autor se poate spune,  fără a exagera, parafrazându-l pe Lelio Guidiccioni, cel care, la Roma, afirma  că nu-l mai văzuse pe Bernini de şapte ani servindu-se de daltă, că nici pe el,  pe Max Bill, nimeni: „non se l’era veduto  toccare scarpello” [3]. Tot aşa, nimeni nu l-a  văzut pe Max Bill punând în practică sfatul lui Canova, care considera că  autorului îi revine cel puțin sarcina de a finaliza orice lucrare, apelând la o ultima mano, înţeleasă ca esecuzione sublime. Oprimă explicaţie s-ar întemeia pe  constatarea că suprafeţele sculpturilor lui Max Bill au un caracter obiectiv,  motiv pentru care nu era nevoie de o intervenţie directă a artistului în  definitivarea aspectului final. Din informaţiile culese de la echipa care a  făcut posibilă existența unei părți din opera sculpturală a maestrului, am  putut afla că, în marea majoritate a cazurilor, Max Bill elabora doar machete  compoziţionale şi că, în ceea ce priveşte rezultatul final, era obsedat  îndeosebi de grosimea suprafeţelor möebusiene ale sculpturilor imaginate, pe  care o verifica cu un şubler, spre emoţia celor care se ocupaseră de execuţie.
 
 3. Şansa a făcut ca o bună parte din această echipă să fie încă activă, în  atelierul sus-amintit (S.G.F), iar noi am avut norocul de a-l cunoaşte, aşa cum  am mai spus, pe Dominique Stroobant, sculptorul care s-a ocupat cu realizarea  concretă a lucrărilor lui Max Bill, la Torano. Am apelat la bunăvoinţa lui Dominique  Stroobant, pentru a afla, printr-un interviu, cât mai multe din detaliile  acestei colaborări, astfel încât să putem creiona un periplu  sculptural‑istoric [4] specific spațiului  carrarin:
 
 „Întâlnirea ta cu Max Bill a reprezentat un eveniment mai mult decât  prolific. Ce a însemnat pentru tine participarea la realizarea operei  sculpturale a lui Max Bill?
 
 Cunoşteam activitatea lui Max  Bill de copil; un inel conţinând curba sa fără sfârşit, realizat în bronz,  fusese expus încă din 1962, în primul muzeu de sculptură contemporană în aer  liber din lume, la Middelheim, de lângă Antwerpen, la doi kilometri de locul în  care trăiam. O versiune mai complexă, Kontinuitaet, fusese distrusă de vagabonzi, într-un parc din Zürich, în 1947, anul naşterii  mele. Bill avea atunci 39 de ani şi era foarte legat de artiştii oraşului meu,  cum ar fi Henry Van de Velde, fondatorul primului Bauhaus din Weimar, şi Georges Vantongerloo, cofondator al lui De Stijl, împreună cu Piet Mondriaan şi  Theo van Doesburg. Ne-am întâlnit la Zürich, prin intermediul unui prieten  comun, Marc Hoestettler, un tânăr editor din Neuchatel, în anul 1981. Mai  târziu, mi-a cerut telefonic, ca unui frate mai mic, sfaturi tehnice,  întrebându‑mă dacă în viitor n‑aş prefera să continuăm discuţia în germană sau  în franceză... Această primă mică favoare n-o voi uita niciodată. Îmi cerea să-i  spun ce cred despre executarea lucrării Kontinuitaet într-un monolit de granit de circa 5x5x5 m. Aveam aproape aceeaşi vârstă cu  a sa, din vremea când el a conceput prima versiune a lucrării, în 1947, şi cam  tot atâta aveau atunci şi cei trei colegi ai mei de la S.G.F. Ce provocare!  Colaboratorii săi obişnuiţi şi alte persoane din industrie considerau acţiunea  imposibilă. Dar el s-a încrezut în nişte tineri fără bani, cum eram noi...
 
 Ce crezi despre paternitatea unei opere sculpturale realizată apelând la  munca altcuiva?
 
 Toate marile iniţiative se  nasc prin colaborare şi prin contaminare şi nu întotdeauna ideea directoare  aparţine persoanei căreia i-a fost atribuită. În orice caz, rămâne valabil  vechiul adagiu, după care e mai bună o idee prost pusă în practică sau apelând  la materiale de slabă calitate, decât contrariul.
 
 Crezi că un artist trebuie, în chip necesar, să atingă materia pe care o  modelează pentru a fi un sculptor, sau crezi că o sculptură se poate naşte  plecând de la o machetă, ori de la un simplu concept?
 
 Este o falsă problemă. Un  concept nu există dacă nu este formulat sau încarnat prin cel puţin un semn  elementar. Iar în elaborarea sa se apelează la toate simţurile noastre (und es gibt kein Rangfolge der Sinne dixit  Elmar Daucher) şi nu există ierarhii ale simţurilor sau, cum zicea  sculptorul Beuys, sculpturile trebuie să le simţi cu urechile, iar elaborarea  lor seamănă cu priceperea de a preda ştafeta într‑o cursă de 4x100 m...
 
 Ce părere ai despre componenta de homo faber din munca sculptorului? El trebuie  să ştie să lucreze cu mâinile proprii pentru a fi un sculptor?
 
 Ca şi Bill şi Dubuffet, mă  gândesc deseori la formele şi la structurile cele mai inovative care au modelat  universul nostru în ultimii o sută de ani şi care prea des nu sunt atribuite nimănui  în manualele de istorie a artelor, cum este și cazul, în bună parte, al  arhitecţilor şi al sculptorilor din Evul Mediu, ale căror nume uneori le  cunoaştem, dar pe care cei mai mulţi le trec cu vederea. Tot aşa stau lucrurile  cu genialele uscătoare de sticle şi cu bideurile semnate de Marcel Duchamp, sau  cu minunata aripă a unui Concorde, ori cu acelea ale unor Citroën-uri, în  general, sau cu nemaipomenita priză schuko, ori cu turnul radioului din Moscova, cu al nu ştiu câtelea ceainic  care mă face să mă bucur şi să redescopăr plăcerile unui ceai...etc., etc....  Ale cui erau aceste mânuţe ciudate, fără glorie...???
 Atât Burckhardt, cât şi elevul său  preferat, Friederich Nietzsche, îl citau cu insistenţă pe Lucian, din Visul, pentru armonia dintre înţelepciune  şi pricepere... Alegerea declarată a lui Lucian n-a fost dictată nici de  pasiune, nici de dreptate, ci de o forţă mult superioară: luxul de a lenevi.
 
 Te-ai gândit sau ai încercat vreodată să laşi pe mâna unui alt sculptor  transpunerea unei sculpturi proprii din machetă în forma finală?
 
 De ce nu, cu condiţia ca  ochiul lui să fie aidoma cu al meu. De această realitate m-a asigurat şi Bill  odinioară: acum tu eşti ochiul meu...
 
 Există o tendinţă în departamentele de sculptură ale academiilor de azi –  de exemplu Brera – de a-i învăţa pe studenţi doar cum să conceapă şi mai puţin  despre cum să finalizeze lucrarea, lăsând partea executivă pe mâna artizanului.  Consideri că execuţia şi conceptul pot fi despărţite?
 
 Există de mulţi ani metode  infailibile şi perfect igienice de a produce excelente chifteluţe de carne  plecând de la cărbune şi de la petrol. Se construiesc azi păpuşi automatizate  şi perfect personalizate, care răspund celor mai întunecate exigenţe amoroase  ale celor dispuşi să le cumpere. Răspândirea lor sistematică printre bărbaţi şi  printre femei ar putea rezolva multe probleme profilactice şi de demografie.  Automatul, sau robotul, sau homunculus-ul  din Goethe – Faust a ajuns azi la  îndemâna tuturor, făcut din material plastic şi chiar din carne adevărată, iar  programele computerizate în trei dimensiuni au ajuns şi pe mâna cui abia ştie  să‑şi scrie numele...
 De copil practicam atletismul uşor întrucât  costa mai puţin decât jocul de tenis. Oricum, bani nu aveam. Am devenit  sculptor în piatră deoarece această meserie costa mai puţin decât oricare alta  şi pentru că rezultatele nu numai că se vedeau imediat, dar puteam să fac şi pe  alţii să înţeleagă că eram cel mai dur şi cel mai dat naibii...”
 
 4.  În anul 2002, la puţin timp  după descinderea mea la Carrara, în satul Torano, am avut ocazia de a vedea, în  cadrul expoziţiei Torano notte e giorno, un afiş care informa despre deschiderea unei expoziţii de fotografii care,  iniţial, mi-a trezit neîncrederea. Era vorba despre fotografii ale lui  Constantin Brancuşi care, la o primă vedere, nu aveau ce căuta în micul sat de  la poalele Apuanilor. Am avut însă plăcerea de a‑l cunoaşte pe organizatorul  expoziţiei, sculptorul şi fotograful Dominique Stroobant (despre care am vorbit  mai sus) care, cu multă amabilitate, m-a informat despre provenienţa  fotografiilor, ajunse acolo prin bunăvoinţa doamnei Doina Lemni, de la Centre Pompidou.
 În anul 2005, muzeul Peggy Guggenheim din  Veneţia a organizat o altă expoziţie foto, care se dorea a fi, după cum afirmau  ziarele peninsulare, prima expoziţie de fotografie aparţinând sculptorului  român în Italia. La câteva zile după inaugurarea expoziţiei din prestigiosul  muzeu veneţian, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică „Nicolae  Iorga” din Veneţia a salutat evenimentul printr‑o conferinţă pe tema  fotografiilor maestrului, la care am fost invitat să particip şi eu, cu o  comunicare pe aceeaşi temă. Cu această ocazie, l-am contactat pe Dominique  Strobant, care era la curent cu expoziţia de la Guggenheim, şi i-am lansat  invitaţia de a participa şi domnia sa la această acţiune. Aşa cum probabil s-a  înţeles deja, Veneţia nu se putea lăuda cu întâietatea prezentării fotografiilor  brâncușiene, întrucât prima expoziţie în spațiul italian fusese deschisă la  Torano. Dominique Stroobant a răspuns cu amabilitate invitaţiei mele, iar peste  câteva zile, la Institutul Român din Veneţia, directoarea muzeului Guggenheim a  fost informată despre primul eveniment ce avusese loc în mica aşezare de la  poalele Munţilor Apuani, Torano. Așadar, putem afirma că, măcar pe această  cale, a fotografiilor sale, Brâncuși a fost prezent în spațiul Carrarei.
  
 
        George Dan Istrate(nr.  5, mai 2024, anul XIV)
 
          NOTE      
            
        
          1. Înţelegem  prin „sculptură în piatră” orice gen de prelucrare sculpturală a unor materiale  lapidare (marmură, granit etc.).2. Am ales  apelativul „sculptor” din raţiuni legate de subiectul studiului nostru.  Dominique Stroobant este însă şi un excelent fotograf, producător de aparate  fotografice stenopeice şi autor al unor importante studii de istorie a artelor.  Mai multe informații în https://it.wikipedia.org/wiki/Dominique_Stroobant
 3. „Nu‑l  văzuse nimeni atingând o daltă”
 4.  Interviul pe care domnul Dominique Stroobant a binevoit să ni-l acorde a fost  luat în primăvara anului 2012, la Torano. Partenerii de dialog nefiind  vorbitori nativi ai limbii italiene, textul este reprodus în limba română, în  traducerea noastră.
 |  |