| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | Bucura Dumbravă, o deschizătoare de drumuri
 
  Bucura Dumbravă (pseudonimul lui Fanny Seculici,  de la iezărul Bucura și dumbrava de la poalele Acele – Pintele Morarului), s-a născut la 28  decembrie 1868, la Bratislava (Slovacia, în Imperiul Austro-Ungar),  fiica lui Julius Bernhard Sekulis, functionar de asigurări la Banca Hungaria,  și a Louisei Hanno. Familia Seculici a venit în România când Fanny avea cinci  ani, i-au asigurat o educație aleasă, a învățat germana, franceza, engleza şi  desigur, româna. Tatăl său era prieten cu Regele Carol I (circulă ipoteza că el  sau fiul său ar fi condus corabia cu care a venit Carol I în Țara Românească),  a locuit la Sinaia, apoi la București. [1] Fanny a fost o talentată  scriitoare, de mică a scris poezii în limba germană, iar la 14 ani le-a citit  Reginei Elisabeta-Carmen Sylva, care a apreciat-o și a susținut-o [2]. O vizita  la castelul Peleș și o fermeca cu povești despre drumețiile ei montane. Eliza  Brătianu, buna ei prietenă, a povestit în memoriile sale că „domnişoara  Seculici (…) era secretara reginei”. A fost interesată și de pictură, muzică –  cânta bine la pian Brahms, Bach, Schumann, Beethoven și participa la seratele  organizate la Castelul Peleș de Regina Poetă [3]. Au avut și un proiect literar  comun – Cartea îngerilor –, nefinalizat însă din cauza morții lui Carmen  Sylva.
 La  18 ani, a fondat împreună cu Maria Brăiloiu [4] primele şcoli de duminică  pentru copiii sărmani, precum şi societatea „Tibişoiul”, după numele unui mic  orfan, care avea nevoie de ajutor [5].
 În 1905 a înființat societatea „Chindia”, cu intenția de a  cultiva gustul pentru folclorul, portul şi dansul popular. A colaborat și Frosy  (Eufrosina) Nenițescu, care a scris despre ampla corespondență, formarea unui  comitet (Bucura - președintă, Nicu Berindei – casier, Vintilă Brătianu – membru),  statute, reuniuni, căutarea jocurilor țărănești originale, a lăutarilor [6]. Un  film din 1913, regizat de Nicolae Barbelian, ilustrează activitatea  societății.
 A citit și a cercetat arhive, biblioteci, folclor în  București, Târgu-Jiu, a fost și la Caracal să cerceteze casa haiducului Iancu  Jianu [7]. Pe baza acestor cercetări, Bucura Dumbrava a scris trilogia Sfărâmătorii de  valuri, ciclu romanesc deschis cu Haiducul (1907),  în limba germană, tradusă în limba română de Teodor Nica, se pare că a depăşit  zece ediţii. Romanul Haiducul, întâmpinat cu elogii de I. L.  Caragiale, Ilarie Chendi, Mihail Dragomirescu, îl înfățișează pe Iancu Jianu  devenit erou de legendă, simbolul luptei pentru dreptate, răzbunătorul celor  năpăstuiți [8].
 A continuat cu Pandurul (1912), tradus din germană de Eliza Brătianu, cu o precuvântare de Carmen  Sylva, unde cu un remarcabil dar al evocării este reînviată epoca fanariotă:  luxul de la Curtea domnească, viața boierilor de țară și a curtenilor greci,  moravurile orientale, costumele de epocă, soarta țărănimii (birurile, jafurile  administrației, disprețul şi cruzimea ciocoilor). A încheiat trilogia cu Sarea  norodului (volum pierdut).
 
 
  Coperta romanului Pandurul al  Bucurei Dumbravă
 
 
 Scriitorul Emanoil Bucuța [9], un bun prieten al Bucurei, își  amintea că o văzuse pe Bucura și în anul 1916 într-un spital, când ea își  constituise o brigadă de cercetași pentru confecționarea fașelor și a  îmbrăcămintei necesare soldaților români. Ea a activat în cadrul Crucii Roșii. Au  fost împreună la Târgu-Jiu, pentru a participa la serbările din Gorj și a  urmărit să întemeieze un muzeu regional istoric [10].În 1922 a scris o culegere de legende, Ceasuri  sfinte, cu influențe teozofice, publicată în limba germană. A colaborat la revistele  „Convorbiri literare”, „Ideea europeană”, „Lumina”, „Viaţa Românească”.
 Bucura Dumbrava a fost implicată în  activitatea YWCA (Young Woman Christian Association) din România, creată în  1919, a cărei preşedintă de onoare a fost Regina Maria a României, în perioada  1919-1938. Activitatea YMCA a fost foarte bine structurată pentru educarea  tinerei generaţii în spirit creştin şi pentru creşterea rolului femeii în  evoluţia societăţii. La Arhivele Naţionale ale României există o scrisoare de  protest a Bucurei Dumbravă adresată redactorului publicaţiei, C. Beldie.  Scrisoarea este un protest elegant şi politicos la adresa acelora care denigrau  activitatea YWCA [11].
 Alpinista Bucura Dumbravă  „a fost o înaintaşă”, spunea Frosy Neniţescu [12]. Era o desăvârşită drumeaţă şi o pasionată alpinistă. Avea o deosebită înclinaţie  către muzică, către flori, către natură, către munţi. A făcut numeroase  expediții pe munte, de regulă în grup de 5-6 persoane, unele de câteva zile în  masivul Făgărașului, pe Retezat, Parâng sau Iezer, care se organizau din timp –  pașapoarte, bilete de liberă trecere pentru cai, angajarea călăuzelor,  provizii, corturi [13]. Iarna, chiar dacă era mioapă, Bucura urca munții pe  schiuri.
 
   Bucura Dumbravă la cascada Horoabei [14]
 (Sursa:  ANR, SANIC, fond Bucura Dumbrava,  dosar  33, poza 10)
 
 Bucura Dumbravă este prima femeie care a ajuns pe vârful Omu,  cel mai înalt din masivul Bucegi. Împreuna cu Simion Mehedinţi și Mihai  Gold-Haret a organizat turismul în Carpaţi. A  suit pe Negoiu, la Bâlea în Munţii Făgăraşului, în Retezat, Parâng, Iezer, însă  marea ei slăbiciune era masivul Bucegi cu Peştera Ialomiţei. Pe Valea  Mălinului, a urcat prin 1901 sub conducerea călăuzei Gheorghe al Sandei, pe  Acul Mare al Morarului, a suit în 1921 sub conducerea lui Theodor  Rosetti-Solesru şi în tovărăşia fraţilor Vătămanu. Ca o preţuire a acestei  activităţi, „Vârful Ocolit” de pe Omu poartă numele ei.
 Bucura avea cercul ei  format din Frosy Neniţescu-Boerescu, Elena Romniceanu, Ion Oteteleşanu, Natalia  Silvici, Nicolae Bogdan, doctorul Alceu Urechia şi, mai târziu, Mihai Haret  [15]. Cu acest cerc mergea, cu  el îşi  petrecea serile la Peşteră, mai ales cu „moş nălucă” – Nicolae Bogdan şi cu  „marele urs” – doctorul Alceu Urechia. Frumoase şi interesante sunt amintirile  de munte scrise de Bucura sau de prietenii ei [16].
 
 
 A scris direct în limba română Cartea munţilor, apărută în 1920 la Ideea  europeană.  Emanoil Bucuţa a scris în Al doilea Anuar al Bucegilor: „Cartea  munţilor ecea mai frumoasă  floare, sădită în grădina literaturii româneşti, pe care Bucura a adus-o din drumuri  de treizeci de ani” și tot el: „Cartea Munților era jurnalul ei, testamentul  lăsat nouă”.  Această  carte avea în prima sa ediţie capitolele: Plecarea,  Tovarăşii, Hainele şi dichisul drumeţului, Hrana, Economia forţelor,  Întrebările, Cuviinţa, Conversaţia, Focul, Stânele, Florile, Anotimpurile,  Apărarea munţilor, Duhul munţilor şi Închinarea. Capitolele: Stîncile şi Singurătatea le-a adăugat la ediţia a  doua în 1924. Bucura Dumbravă a urcat și  în Alpi, pe muntele „Cervin” în 1923şi pe gheţarul „Le Buee” din masivul Mont Blanc  înalt de 3200 m – împreună cu Frosy Nenițescu în 1925, dar cei mai iubiţi munţi  ai ei au rămas Carpaţii. 1907, ianuarie 1. Versurile dr. Alceu Urechia închinate Bucurei la a 39-a ei aniversare.
 (Sursa: ANR, SANIC, fond personal Bucura Dumbrava,  dosar 24, f. 1)
 
 
 
 
 
  Coperta lucrării Cartea Munților de Bucura Dumbravă
 
 Se ştie că ea a fost cea mai hotărâtă dintre  ctitorii „Hanului drumeţilor” şi mai apoi a Turing-Clubului României, încă din  anul 1919. Această primă societate turistică din România a fost înfiinţată  împreună cu Frosy şi Mircea Neniţescu, cu Elena Romniceanu, Natalia Silvici, Emanoil  Bucuța, Mihai Haret, toți acești membrii, cu diverse porecle muntenești,  formând Colonia. După  Primul Război Mondial, la 15 martie 1921, apare Asociația de turism „Hanul Drumeților”, într-un local din  Sinaia.
 
 
  Casa Peștera, în  Poiana Crucii, la poalele muntelui Cocora, la altitudinea de 1.600 metri, unde a funcționat Hanul Drumeţilor
 (Sursa: ANR, SANIC,  fond Bucura Dumbrava, dosar 33, poza 11)
 
 La 2 aprilie 1926 ia ființă oficial  Turing Clubul României, al cărui președinte până în 1937 a fost Mihai Haret.  Sediul central al Turing Club era în casa lui Haret din București. T.C.R. s-a bucurat şi de o bună apreciere în rândul  alpiniştilor, astfel că numărul membrilor a crescut an de an. De la 38, cât  reprezentau la data constituirii, ei au ajuns la 94 în 1925, 189 în 1927, 285  în 1928, iar în cele din urmă au depăşit cifra de 500.
 
 
  Afișul  agenţiei de turism Turing Club (Sursa: Bucura Dumbravă, Cartea Munţilor,  p. 93)
 
 Bucura,  ca și tatăl său care a fost membru mason, a fost o lideră a Primei Mari Loji  Feminine din România, de fapt Prima Lojă Feminină Independentă din lume. A  studiat istoria societății teozofice și a plecat în India. Se pare că din  această societate au făcut parte și alte personalități feminine ale epocii:  Martha Bibescu, Agepsina Eftimiu Macri, Zoe Pallade, Smaranda Maltopol, Claudia  Milian-Minulescu, Elena Rose Prager, Mariana Huch şi Georgeta Davidescu.
 În  1924, Bucura a tradus cartea lui Jiddu Kryshnamurti, La picioarele  Învăţătorului, autor considerat de fruntaşii mişcării teozofice un Mesia,  şi ca urmare va participa la Congresul Societăţii Teozofice de la Adyar din  1925-1926, convinsă că, mai ales după Primul Război Mondial, cuvintele lui  Jiddu Kryshnamurti ar fi trebuit să producă schimbarea. Pe când se întorcea din India, s-a îmbolnăvit de  ciumă bubonică și a murit la 30 ianuarie 1926,  într-un spital egiptean, la Port-Said. Urna cu  cenușa Bucurei Dumbravă a fost adusă în țară în primăvara anului 1926 [17].  Ultimele ei scrieri  despre impresiile călătoriei în India au fost publicate postum, în volumul Pe  drumurile Indiei (1927).
 Bucura Dumbravă are loc în istoria  noastră ca scriitoare, activistă feministă, alpinistă și exploratoare a Munților  Carpați, prima femeie care a urcat pe vârful Omu și a înființat prima agenție  de turism din România. Despre viața și moartea ei a  scris și Adela Xenopol în „Revista Scriitoarei” [18].
 
 
  Articolul despre Bucura Dumbravă publicat de  Adela Xenopol în „Revista Scriitoarei”, An II, oct. 1928, nr. 12
 
 
 
 
  Bucura Dumbravă (1868-1926)
 (Sursa: ANR, SANIC,  fond personal Bucura Dumbravă,  dosar 33,  poza 9)
 
 
 Monica Negru
 (nr. 4, aprilie 2022,  anul XII)
 
 
 
 NOTE
 1. ANR,  SANIC, fond personal Bucura Dumbrava,   dosar 1, f. 1.2. Ibidem.
 3.  Otilia Oteteleșanu, în ANR, SANIC, fond personal Bucura Dumbravă, dosar 27, f.  8.
 4.  Maria Brăiloiu, în ANR, SANIC, fond personal Bucura Dumbravă, dosar 27, f. 1-2.
 5.  Frosy Nenițescu, Fanou, în ANR, SANIC, fond personal Bucura  Dumbrava,  dosar 27, f. 12.
 6.  Mihai Haret, Bucura Dumbravă, în ANR,  SANIC, fond personal Bucura Dumbravă, dosar 32, p. 3.
 7.  Marg. Miller-Verghy, Ecaterina Săndulescu, Evoluția scrisului feminin în  România,București,Editura Bucovina, 1935, p. 319-324.
 8.  Emanoil Bucuța, Într-o zi a amintirii, în  ANR, SANIC,fond personal Bucura  Dumbravă, dosar 27, p. 27.
 9.  Despre Bucura Dumbravă — Fanny Seculici sau Fanou, cum îi spuneau prietenele şi  prietenii, au scris, între alţii, Emanoil Bucuţa în revista Boabe de grâu, în Al doilea Anuar al Bucegilor şi în  prefaţa la Cartea munţilor, ediţia a  treia, 1943, şi Frosy Neniţescu-Boerescu în Enciclopedia  turistică romanească, 1946.
 10.  Lucia Borș-Bucuța, Emanoil Bucuța și Bucura Dumbravă, în ANR, SANIC,  fond personal Bucura Dumbrava,  dosar 29,  f. 1-9.
 11.  ANR, SANIC, fond personal Bucura Dumbrava,   dosar 23, f. 1.
 12.  Frosy Nenițescu, Fanou, în ANR, SANIC, fond personal Bucura  Dumbrava,  dosar 27, f. 11-17.
 13. Ibidem, p. 15.
 14.  „Boabe de grâu”, An III, nr. 1-2, ianuarie-februarie 1932, p. 60.
 15.  Mihai Haret, Bucura Dumbravă, în ANR,  SANIC, fond personal Bucura Dumbravă, dosar 32, p. 5.
 16.  ANR, SANIC, fond personal Bucura Dumbrava,   dosar 27, f. 1-57.
 17. Ibidem,  dosar 26, f. 1.
 18.  Articolul despre Bucura Dumbravă publicat de Adela Xenopol în „Revista  Scriitoarei”, An II, oct. 1928, nr. 12.
 |  |