| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | Adela Xenopol și începuturile presei feminine românești
 
  Adela Xenopol (1861, Iași – 1939,  București) a fost o femeie de cultură, militantă pentru drepturile femeii și o  jurnalistă inovatoare. Părinții ei au fost Dimitrie Xenopol, dintr-o veche  familie anglo-saxonă, şi Maria Vasiliu, iar frații săi: renumitul istoric  Alexandru D. Xenopol și diplomatul Niculae Xenopol. Ea a studiat la Sorbona şi  la Collège de France din Paris, devenind o femeie foarte educată, „o mare idealistă și  visătoare, înzestrată cu toate însușirile intelectuale” [1]. La acest orizont cultural au  contribuit și numeroasele ei călătorii prin lume, care i-au oferit și ocazia de  a cunoaște problemele feminismului universal și ale celui românesc, în special  [2]. 
 În imagine, Adela Xenopol („Viitorul Româncelor”, An III, ianuarie 1914-1915, p. 1)
 
 Adela  Xenopol și-a susținut convingerile feministe activând constant în cele mai  reprezentative asociații feministe ale epocii, de exemplu, în Societatea Ortodoxă Națională a Femeilor  Române, ea era una dintre liderele filialei din Iaşi. A contribuit la întemeierea acestei filiale în toamna anului  1910 și a colaborat cu alte lidere feministe, precum Olga Sturdza-Mavrocordat,  Elena Meissner, Ella Negruzzi. Și istoricul Alexandru D. Xenopol, fratele  Adelei, a participat la ședința de înființare a Societății Ortodoxe Naționale a Femeilor Române – filiala Iași și a susținut permanent asociația [3]. Obiectivele  asociaţiei erau sociale, educative, culturale (înfiinţarea de şcoli de fete,  cămine, cantine). La cel de-al treilea congres al Societății Ortodoxe Naționale a Femeilor  Române, care a avut loc la Iaşi, în noiembrie  1913, Adela Xenopol a evocat personalitatea Mariei Flechtenmacher, care a  condus revista „Femeia română” şi a iniţiat multe acţiuni de binefacere [4].
 Adela Xenopol s-a afirmat și ca  scriitoare, ea a debutat cu versuri la publicaţia suceveană „Revista politică”  (1886), iar în 1888, a publicat Versuri  şi istorisiri, un volum de poezii şi  schiţe închinat eroismului soldaţilor români în Războiul de Independenţă.  De asemenea, a publicat impresii de călătorie, piese de teatru şi romane  istorice: Pe urma războiului (1913)  şi Uragan (1922), Adâncuri sufletești, Dorin Molna, Între sfinți (Iași, 1902), Spre  lumină (București, 1903), Comedies. Tableaux de la vie roumaine (Paris,  1910), Education et religion (Geneva, 1910), Prin Cetatea Carpaților (București, 1928) [5]. A tradus comedii românești în limba franceză.
 Activitatea de jurnalistă a  Adelei Xenopol a început cu articole publicateîn revista „Femeia Română”, iar  din 1896 a fondat și a condus revista lunară „Dochia” (mai  1896–aprilie 1898), „revista femeilor române” [6], al cărei obiectiv era  răspândirea ideologiei și a literaturii feministe.
 În primul articol-program al publicației, Adela Xenopol sublinia că: Revista „Dochia” este menită să apere, să susţină şi să cerceteze  drepturile femeii, atât cât i se pot înlesni prin mijloacele şi nevoile ţării.  […] Încep cu femeia în Istoria românilor, pentru a dovedi că ea a fost vrednică  în toate timpurile, apoi voi păşi în literatură, muzică, teatru, şi pentru a  împlini întreg acest cadru, voi da luminei, rând pe rând, toate frumuseţile din  trecut şi actuale [7].
 
 
  Un cuvânt înainte, articol publicat de  Adela Xenopol în primul număr
 al reviste „Dochia”, Tipografia „Viitorul”,  Bucureşti, mai 1896
 
 
 Pentru a atrage cititorii,  fiecare număr al revistei „Dochia”prezenta câte o fotografie a unor femei frumoase, celebre  în artă, muzică, teatru, sau poze ale colaboratoarelor publicaţiei, alături de  un frumos eseu biografic, creionat de Adela Xenopol. Astfel, sunt evidenţiate  femeile renumite ale României: artista Agata Bârsescu, poeta Mathilda Poni,  cântăreața Haricleea Darclée, actrița Aristiţa Romanescu, soprana Elena  Teodorini, poeta Veronica Miclea, de asemenea femeile frumoase și valoroase ale  țării precum surorile Maria, Lucia şi Natalia Mavrogheni, Elisa Codreanu, Adela  Kogălniceanu, Ana Catargi, Silvia Dragoescu, Adina Costinescu, Didina Tătăranu,  dna Economu, Zoe Marghiloman, născută Principesa Ştirbei, Eugenia Conduratu,  Emilie Rațiu, Elise Xenopol.
 
  O fotografie și biografia Haricleei Darclée
 în revista  „Dochia”, An II, nr. 7, noiembrie 1897
 
 În primul număr al revistei  „Dochia”, Adela Xenopol a publicat şi eseul Emanciparea  femeii române, în care critica rânduielile sociale, în special obiceiul de  a ţine femeile în harem, dreptul lor de a ieşi în oraș numai însoțite. Ea  scria: Am spus că majoritatea femeilor  noastre sunt sclave şi păpuşi, noroc că multe din ele prin minţi sănătoase,  citire şi pilde vrednice, cari ne vin din ale ţări, au ajuns a dovedi că şi la  noi femeea poate mai mult decât se crede şi vom dovedi-o [8].
 Majoritatea articolelor  publicate de Adela Xenopol în revista „Dochia” au tematică feministă, în care  analiza, comenta și propunea soluții în diverse domenii ale vieţii femeilor:  legislaţie, administraţie, politică, literatură, istorie, artă: Femeea în istoria română, Drepturile femeei,  Un drept asupra femeii, Actorii noştri, Şah, la rege, Bardul de la Mirceşti,  Muzica în şcolile noastre, Femeea română la 1800 şi Funcţionarismul şi profesoratul, O cerere dreaptă şi Două portrete, Un  drept usurpat femeii, Educaţia femeii, Educaţiunea, Ţăranul, Dl. Simon şi  emanciparea femeii, Care e viitorul unui popor, Femeea de azi și femeea de  mâine, Dreptul la vot femeii.
 Adela Xenopol, în calitatea sa  de directoare a revistei „Dochia”, a promovat scrierile femeilor, publicând  povești de Elena D. O. Sevastos (Pentru  dragoste, Basmu, Leacuri din popor, Originea proverbului Date după păr),  poezii de dna dr. Tătusescu (cu pseudonimul Cornelia din Moldova, Un portret, În atelier, Jurnalul gazetar),  Elise Ioan (pseudonim Vyk, Convorbirea a  III-a, Mângâere). Au publicat în „Dochia” și scriitoarele Maria Cunțan (Doina firelor de tort <dedicată poetului  George Coşbuc>, Tablou rustic – poezie, Spirite rele, Toamna),  Virginia Micle Gruber (poezia O stea din  şase reze), Silvia M. Drăgoescu din Craiova (Femeia şi Patria – după Leon Delisle, Curajul femeii, Suprafatiga în  şcolile secundare – Licee. Reformele introduse pentru a o înlătura ),  Smaranda Gheorghiu (Smara) – La fereastra  bogatului, poezii, Elena Văcărescu (poeziile traduse Serenada, Cântec căzăcesc, Nu mi-e dat să te iubesc), Iulia Haşdeu  poeziile: Lacrimi de copil, Romanța  Mariei, ș.a.
 În acest periodic au fost  publicate și lucrări ale căror autori promovau emanciparea femeilor, precum  Alexandru D. Xenopol (Lupta contra  alcoolismului în Norvegia - Rolul femeii, H. Spencer şi drepturile politice ale  femeilor), Valeriu Hulubei (Apără  femeia ţara?, Activitatea feministă  în Occident, Natura femeii, Femeia chineză în familie şi societate).
 Adela  Xenopol a înfiinţat și a condus și alte reviste, precum „Românca” (revistă  lunară, București, 1905-1906) și „Viitorul româncelor”, o publicație lunară care a apărut pentru prima dată la Iași,  din 1 ianuarie 1912 și până în octombrie 1912, continuând apoi să fie publicată  la București (noiembrie 1912 - iunie 1916). Revista „Viitorul româncelor” a  avut ca deviză celebra maximă a filozofului francez Descartes: Cuget, deci exist, deviză scrisă pe  prima pagină a primului număr al revistei, care rezuma revolta a mii și mii de  femei valoroase, dar lipsite de drepturi sociale şi politice.
 În această revistă, în cuvântul introductiv, Adela  Xenopol a realizat o scurtă istorie a presei feminine românești, evidențiind  periodicele întemeiate și editate de femei: „Rândunica” de Elena D. O. Sevastos,  „Altițe și bibiluri” de Smaranda Gheorghiu (Smara), „Buletinul” de Cornelia  Emilian, „Revista noastră” de Constanța Hodoș, ș.a. Totodată, ea revendica  argumentat „să se acorde dreptul de a vota deocamdată tuturor femeilor care se  bucură de aceleași funcții și deci drepturi ca și bărbații” [9].
 
  Prima  pagină din primul număr al revistei
 „Viitorul Româncelor”, 1 ianuarie 1912
 
 Adela  Xenopol a publicat numeroase eseuri în această revistă, cu o tematică variată,  multe cu referire la participarea României la Primul Război Mondial. Ea a  susținut participarea României la Primul Război Mondial alături de Antanta, în vederea unirii tuturor  provinciilor românești într-un stat unitar modern. În anii  1916-1918, Adela Xenopol a sprijinit, ca membră a Societății Ortodoxe Naționale a Femeilor Române, filiala Iași,  diverse inițiative ale asociației: îngrijirea soldaților răniți în spitale din  Iași, ocrotirea orfanilor de război. În „Viitorul  româncelor” a publicat articole despre iniţiativele educative ale Societății Ortodoxe Naționale a Femeilor  Române, informaţii despre donatori şi mersul lucrărilor de construcţie a  şcolilor [10]. Cu aceste convingeri și obiective, Adela Xenopol a scris și a  publicat în „Viitorul româncelor” articolele: Cum vom răzbate?, Viitorul Româncelor, Ceasornicul fermecat, Nevoia  unei societăţi de control, Pacea, Viitorul româncelor, Viaţa la mahala, Popor  civilizat?!, Zări de lumină, An nou, Ce vor politicienii?, Ţara şi societatea,  Cartea de rugăciune, Ceva folositor muncitorilor, Porunca domnească, Valuri de  foc, valuri de sânge, Pomană şi ajutor, Uriaşi şi zei, Importanţa societăţilor,  Răsboiul, Dorita pace, Pe urma răsboiului, Fiinţă, Strigoiul – comedie  într-un act, poezii – Soarele, Marea. Adela Xenopol a colaborat cu multe alte femei  care luptau pentru recunoașterea drepturilor femeilor în spațiul românesc și  le-a convins să tipărească diverse articole în revista „Viitorul româncelor”:  Maria Baiulescu (Se stinge idealul,  Acţiunea României, Sunt vii – poezie), Fany Emeric (Iubirea şi consacraţia ei legală, Capra cu trei ezi, Despre noi înşine,  Schitul nalbelor, Ramura de măslin, Graniţe şi frontiere), Maria Dr.  Gavrilescu (poezii Iarna, Gânduri,  Fraţilor din Ardeal, Fraţi de cruce, În visul meu, Amintiri), Elena D. O.  Sevastos (Împroprietărirea din 64 –  exproprierea din 1914, poveşti: Poveste  copilărească, Lupul şi vulpea, Cucostârcul şi Cucostârca, Povestea ursului,  D-aia n-are ursul coadă, Lupul flămând, Nancica, Medicina poporană), Nely  Cornea (Vulturii – piesă istorică),  Elena Chirilă, Virginia Micle-Gruber (poezii: Crenguţa de liliac, O felicitare de logodnă), Lucreţia Rădulescu (Activitatea lui Mihail Kogălniceanu), Virginia  Tomescu (Idei şi sentimente, Din ale  vieţei, Conflicte de idei), Maria Cunţan (Foi de ziar, Nu spre văi, Doină, Un cuvânt, Păcate, Dor şi vis, Cântec  nou). Doar scriitorul Valeriu Hulubei apare constant în revistă, autor a  diverse articole, precum Luxul, Femeia şi  contractul dotal, O carieră frumoasă pentru femei.
 
 
  Cuprinsul  revistei „Viitorul româncelor”,
 An III, nr. 2, februarie 1914
 Adela  Xenopol a orientat revista „Viitorul româncelor” spre implicare în domeniul  educativ, promovarea modernizării învățământuluiîntr-o rubrică specială a periodicului: Educaţia copiilor mici, unde au publicat Maria Beiu-Palade, Zoe  Boerescu, Maria Dobrea, Maria Stănescu – Importanţa  şcolilor de gospodărie rurală, sau ale Smara (Smaranda Gheorghiu) – Templul artelor în Capitală, Cuibul. În  această rubrică, educatoarele au expus şi desene, jocuri, exerciţii. În această  publicație a apărut şi conferinţa istoricului Nicolae Iorga – Inscripţii din bisericile Iaşului –  susţinută în sala Teatrului Naţional din Iaşi.
 La fel ca și  revista „Dochia”, „Viitorul româncelor” conţine ilustraţii şi scurte biografii  ale unor doamne reprezentative din societatea românească și ale unor scriitoare-colaboratoare  ale publicației, precum Agripina Buţureanu, Aristiţia Romanescu, Clotilda  general Averescu, Vera Myller, Lucia Calomeri-Armăşescu, docentele de la  Universitatea din Iaşi, Maria Cunţan, Maria dr. Buteanu, Hortensia Papadat  Bengescu, Cornelia Emilian, Cecilia Cuţescu-Stork, Elena Cuza, Fany Emeric,  Nely Cornea, Marta Trancu Reiner, Ella Negruzzi, Maria Baiulescu, Adela Xenopol  ş.a.
 
 
  Pagină  din revista „Viitorul româncelor”
 (An III, nr. 2, februarie 1914, p. 103)
 închinată poetei Maria Cunțan
 
 După  Primul Război Mondial, Adela Xenopol a reușit să mobilizeze aproape toate  scriitoarele din țară, iar în anul 1925, la 19 februarie, împreună cu Margareta  Miller-Verghy și Izabela Sadoveanu ca vicepreședinte, au întemeiat Societatea Scriitoarelor [11]. Pe lista fondatoarelor sunt  menţionate 26 de scriitoare şi de jurnaliste, precum Izabela Sadoveanu, Constanţa  Hodoş, Natalia Negru, Sofia Nădejde, Aida Vrioni ș.a.
 La un an după  întemeiere, liderele asociaţiei și-au inaugurat revista, în care găsim scrieri  ale tuturor membrelor și ale altor scriitoare consacrate: Hortensia  Papadat-Bengescu, Aida Vrioni, Claudia Millian, Ticu Arhip, Agatha Grigorescu,  Alice Gabrielescu, Sanda Movilă, Maria Cunţan ş.a. Publicaţia s-a numit: „Revista Scriitoarei”, iar primul număr a apărut în luna  noiembrie 1926.
 Încă  din primul număr al revistei, în articolul La  merit egal, drept egal, Adela Xenopol sublinia meritele sociale,  profesionale, intelectuale ale scriitoarelor și revendica drepturi politice  pentru aceste femei, iar într-un alt material – Să sperăm în mai bine – își  exprima speranțele pentru viitor.
 
 
  Articolul Adelei Xenopol, La merit egal, drept egal, publicat în
 primul număr al „Revistei  Scriitoarei”, an I, nr. 1, noiembrie 1926
 
 Din 1929, publicația și-a  modificat denumirea în „Revista Scriitoarelor și Scriitorilor Români”, iar  conducerea a fost preluată de Aida Vrioni, editoare a periodicului.
 Se pare că Adela Xenopol nu a  fost fericită în viața personală – o colaboratoare, scriitoarea Agatha Grigorescu-Bacovia  credea că Adela a avut o dragoste neîmpărtășită și nu s-a mai căsătorit [12]. Dar, prin scrierile ei literare și prin revistele pe care le-a  înființat – „Dochia”, „Românca”, „Viitorul româncelor”, „Revista scriitoarei” –  Adela Xenopol a rămas în istorie ca un model de femeie de cultură, romancieră,  nuvelistă, poetă, o pionieră în presa feminină românească și militantă  feministă.
 
 Monica Negru
 (nr. 2, februarie 2021,  anul XI)
 
 
 
 NOTE
 1. Agatha  Grigorescu-Bacovia, Poezie sau destin.  Viața poetei, Editura Eminescu, București, 1971, p. 218. 2.  Elena Bogdan, Feminismul, Tipografia  Huniadi, Timișoara, 1926, p. 83.
 3.  Elvira-Ecaterina Ivănescu, Margarita Vlad, Societatea  Ortodoxă Naţională a Femeilor Române - Iași 1910-2010, Editura  PIM, 2010, p. 9.
 4. Ibidem, p. 26.
 5.  George Marcu, Femei de seamă din România.  De ieri și de azi, Editura Meronia, București, 2017, p. 462.
 6.  „Dochia”, an I, 1896, nr. 3,  Tipografia Josef Göbl Gutenberg, Bucuresci, Strada Doamnei, p. 23.
 7. Ibidem, nr. 1, p. 1.
 8. Ibidem, p. 4-5.
 9.  „Viitorul româncelor”, an I, 1912, nr.1.
 10.  Elvira-Ecaterina Ivănescu, Margarita Vlad, op.  cit., p. 62.
 11.  Mădălina Nicolaescu, Cine suntem noi?  Despre identitatea femeilor din România modernă, Editura Anima, 1996, p.  23.
 12. Agatha Grigorescu-Bacovia, op. cit., p. 218.
 |  |