| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | Alexandrina Fălcoianu, asistentă voluntară, donatoare și feministă creativă
 
  Alexandrina (Lili) Fălcoianu s-a născut la 20  septembrie 1870, la Bucureşti, într-o veche familie de boieri munteni [2].  Tatăl său, Ioan, a fost matematician, profesor universitar, iar unchiul său a  fost generalul Ştefan Fălcoianu, şef al Marelui Stat Major, Ministru de Război  [3]. Verişoara primară şi prietena Alexandrinei a fost Elena Văcărescu, cu care  a locuit temporar în Occident și a colaborat în diverse asociații feministe. Despre viaţa şi activitatea sa din epoca războaielor  balcanice şi a Primului Război Mondial, Alexandrina Fălcoianu a povestit în  lucrarea  memorialistică Din zile  grele. Examen de conştiinţă şi un răspuns, publicată în 1937, şi într-o  culegere de memorii păstrată la Arhivele Naţionale. Ea a scris despre anii 1910-1913,  când a urmat un curs de infirmiere voluntare, organizat de Irina Câmpineanu la  Spitalul Eforiei [4], şi cursul profesorului dr. Angelescu, de la  Spitalul Colţea.
 
 În imagine, Alexandrina Fălcoianu (1870-1951 [1]. (Sursa: ANR, Colecţia Documente Fotografice, F I 8835)
 
 
  Actul de naştere al Alexandrinei Fălcoianu, Bucureşti,  20 septembrie 1870
 (Sursa: ANR, fond Familial  Fălcoianu, dosar 28, f. 1)
 
 
 Alexandrina Fălcoianu s-a înscris în Crucea Roşie Română şi a activat constant în anii de război. Ea a activat  ca asistentă medicală într-o ambulanţă a României, iar în campania din 1913 a acordat  ajutor soldaților răniți în Bulgaria [5]. Din august 1916, în gări mai mari din sud-estul  ţării, Crucea Roşie Română a  înfiinţat cantine pentru a acorda hrană soldaţilor. Alexandrina Fălcoianu,  împreună cu Elena Sturdza, a avut în grijă cantina din gara Titu. Au venit în  ajutor şi femeile din zonă, un vagon cu făină a fost adus de Crucea Roşie, au fost mobilizate trei  brutării. Erau hrăniţi, în medie, cam 40.000 soldaţi pe zi, fiecare primind o  strachină de ciorbă, un sfert de pâine, ceai [6].  În noiembrie 1916, în condiţiile  ocupării Capitalei de către Puterile Centrale, toate spitalele din Bucureşti şi  cele din teritoriul ocupat au trecut sub autoritatea societăţii Crucea Roşie Română. La evacuarea  Bucureştilor, asociaţia s-a împărţit în două: jumătate, având în frunte pe  Gheorghe Balş, a plecat la Iaşi, cealaltă parte, cu Alexandru Marghiloman ca  preşedinte, Gheorghe Ştirbey şi Ana Săvescu, a rămas în Capitală. Astfel,  singura administraţie românească ce mai rămăsese în teritoriul ocupat era Crucea Roşie, unde se centralizau  plângerile populaţiei [7].
 În memoriile  Alexandrinei Fălcoianu se găsește și o listă cu spitale din Bucureşti, care, în  condițiile războiului, lipsurilor și bolilor, demonstrează munca și cooperarea femeilor  în efortul lor de înfiinţare şi întreţinere de oficii medicale [8].
 
 
  Spitale organizate și  întreținute de femei voluntare în București, în anii 1916-1918
 (Sursa: ANR, SANIC, fond  Familial Fălcoianu, dosar 37, f. 115)
 
 O activitate dificilă și îndelungată a desfășurat Alexandrina  Fălcoianu la spitalele 114, 114 bis de la Azilul Elena Doamna şi Şcoala Normală  Elena Doamna, a căror conducere i-a fost încredinţată de societatea Crucea Roşie Română. Spitalul 114 a fost  rechiziţionat de nemţi pentru bolnavii lor, iar cei 245 răniţi români au fost  evacuaţi la alte spitale.
 Din 9 decembrie 1916, Alexandrina  Fălcoianu a fost numită de Crucea Roşie la conducerea Spitalului de contagioşi, Spitalul 108, din Azilul de bătrâni. Alexandrina  Fălcoianu scria în memoriile sale şi despre protecţia oferită la 24 de  prizonieri români evadaţi, care s-au ascuns prin locurile izolate ale  spitalului. Un mare scandal a fost generat de Sabina Cantacuzino, care a  acuzat-o că ar fi predat nemţilor 10 soldaţi evadaţi ce încercaseră să se  ascundă prin spital, dar acuzaţia nu a fost dovedită [9].
 Alexandrina Fălcoianu și alte femei  generoase încercau să ajute soldații prizonieri să păstreze legături cu ţara  prin trimiterea de scrisori şi pachete cu pesmeţi, tutun, slănină, ciocolată,  zahăr. Despre această activitate, povestea cu drag: „Era  o minunată şi mişcătoare activitate în spitalul ce dirijam eu, să dau amănunte  asupra morţii şi de ce boală murise algerieni, italieni, etc., la care scrisori  răspundeam cu mare grijă, pentru că mă gândeam cu ce durere familia va citi  rândurile mele, asigurând că se făcuse tot posibilul pentru a scăpa, că i s-au  dat cele mai bune îngrijiri şi chiar ce spusese înainte de a muri. Dar erau  mulţi prizonieri cărora nimeni nu le trimitea nimic. Doamnele din Bucureşti au  adoptat fiecare după putere, pe câţiva din aceşti oropsiţi…” [10] „Ar trebui  volume întregi ca să descriu traiul nostru sub ocupaţie. Bucureştiul nu fusese  aprovizionat nici cu lemne, nici cu făină, când am intrat în război… Mulţi  bolnavi căpătau pneumonie. Lumea lua lemne de unde găsea, crăci de pomi, câte  un gard, o scândură. Apa îngheţa în odaie, aproape nu aveau cu ce fierbe o  ciorbă! Pentru o bucată de pâine amestecată cu paie, făceai coadă ceasuri  întregi în ger.” [11]
 La  cererea Crucii Roşii Române,  Alexandrina Fălcoianu a fost decorată cu Ordinul „Regina Maria”, clasa I,  pentru abnegaţia, devotamentul şi efortul ei continuu, medical şi social din  anii Primului Război Mondial.
 După război, Alexandrina Fălcoianu a  continuat acţiunile caritabile şi iniţiativele educative. S-a ocupat de  distribuirea ajutoarelor americane de alimente şi îmbrăcăminte în satele din  Muscel. În 1921 a înfiinţat societatea „Ghiocelul” pentru susţinerea elevilor  dotaţi din mediul rural. În perioada 1921-1936, a condus Institutul Surorilor  de Caritate „Regina Elisabeta” din Bucureşti.
 Alexandrina  Fălcoianu s-a implicat constant în mişcarea de emancipare a femeilor din România  interbelică, ea fiind o membră reprezentativă a Societăţii Ortodoxe Naţionale a Femeilor Române. A activat şi în  asociaţia Ţesătoarea „Regina Elisabeta”,  susţinând astfel conservarea şi promovarea artei tradiţionale [12]. De  asemenea, ea a îndeplinit funcția de casieră a Consiliului Naţional al Femeilor Române, considerată prima mişcare  cetăţenească a femeilor române, înfiinţată sub oblăduirea Franţei [13].Asociaţia era organizată în comisiile permanente, pe  activităţi distincte, după sistemul de operaţiuni al Consiliului Internaţional:  finanţe, presa, protecţia copilului, migraţia, educaţia, pacea, agricultura,  legea şi poziţia legală a femeii, munca, igiena, sufragiul, morala,  cinematografia.
 
 
  Alexandrina Fălcoianu (prima din stânga) la o şedinţă de lucru a asociaţiei Casa Femeii
 (Sursa: ANR, SANIC, fond familial Cantacuzino, dosar 287, f. 142)
 
 Alexandrina Fălcoianu a fost şi iniţiatoarea Casei Femeii, asociaţie care oferea un  local gratuit, asistenţă juridică, medicală, profesională şi culturală pentru  femeile paupere din Bucureşti. Iată cum prezintă Alexandrina Fălcoianu punerea  pietrei ctitoriceşti a Casei Femeii: „În ziua de 27 mai 1927 s-a pus piatra  fundamentală în faţa Majestăţii Sale Regina Maria, Principesei Elena şi a  autorităţilor. De câteva zile ploaia nu mai încetase. La orele 2, Doamna Simona  Lahovary, Doamnă de Onoare a Reginei, îmi telefonează dacă ceremonia are loc şi  pe potop. I-am răspuns că da, fiindcă tribuna era acoperită. Dar la ora 3 ploaia  a încetat, norii s-au risipit şi serbarea s-a petrecut pe un timp admirabil. Am  spus Doamnei Lahovary să constate că şi Dumnezeu este feminist.” [14] Regina  Maria a sprijinit acest proiect al Casei Femeii, astfel ea a convocat  miniștrii la Palatul Cotroceni și a obținut un fond pentru construirea unei clădiri  a acestei asociații [15]. Totuși, construcţia clădirii a durat mult, fiind  marcată de lipsa finanţării. În sfârşit, în anul 1928, Casa Femeii a fost  organizată într-un imobil nou cu cinci etaje, pe cheiul Dâmboviţei – Splaiul  Independenţei nr. 46 [16].
 
 
  Clădirea asociaţiei Casa Femeii din Bucureşti,  strada Splaiul Independenţei, nr. 46
 (Sursa: ANR, SANIC, fond Familial  Cantacuzino, dosar 25, f. 36)
 
 
 Fondurile  asociaţiei s-au constituit dintr-un patrimoniu iniţial de 10.000 lei – donați de  Alexandrina Fălcoianu –, cotizaţiile membrelor, subscripţiile anuale,  beneficiile concertelor, conferinţelor, chetelor, tombolelor şi altele [17]. Alte  donatoare generoase au fost: Zoe Râmniceanu, aflată la sanatoriu, a donat  10.000 lei, aceeaşi sumă au acordat şi Elena Sturdza născută Cantacuzino,  Aglaiţa Rosetti născută Moruzi, Smaranda Gheorghiu (Smara), Aurelia Bragadiru,  Calipso Botez, Elena Rădulescu, iar Alexandrina Fălcoianu – 20.000 lei. De  asemenea, membrele Consiliului Național al Femeilor Române au organizat o chetă  pe străzi şi au reuşit să adune într-o singură zi 90.000 lei [18].
 
  Pergamentul  Casei Femeii
 (Sursa: ANR, SANIC, fond familial  Cantacuzino, dosar 94, f.10)
 
 Casa Femeii a fost un puternic  centru de asistenţă şi solidaritate socială, datorită multiplelor sale  activităţi culturale şi sociale: conferinţe, consultaţii gratuite juridice şi  medicale, cantine  şi adăposturi pentru femei abandonate, victime ale violenţei sau şomere,  restaurant cu preţuri reduse pentru elevi, funcţionare şi muncitori,  bibliotecă, prăvălii pentru desfacerea articolelor din industria casnică,  cursuri de calificare pentru fete [19]. În localul Casei Femeii s-au desfăşurat  numeroase adunări, congrese, ale Societății Ortodoxe Naționale a Femeilor Române,  Consiliul Național al Femeilor Române, Uniunea Intelectuală Română, Amicii  Muzeelor, Secția Auxiliară Feminină FIDAC (Fédération Interalliés des anciens  combatants) şi ale altor asociații.
 Despre Alexandrina  Fălcoianu circulă şi informaţii privind afirmarea ei ca pictoriţă şi simpatia  pentru ideologia extremei drepte – în arhive se păstrează o scrisoare pe care a  trimis-o lui Corneliu Zelea Codreanu, în care îşi exprima sentimentele faţă de  Garda de Fier [20].
 Documentele arhivistice relevă faptele eroice  ale Alexandrinei Fălcoianu din anii războaielor balcanice, ai Primului Război  Mondial, implicarea şi contribuțiile ei constante la realizările multor  asociații feministe din epocă, în special Casa Femeii.
 
 
 Monica Negru
 (nr. 7-8, iulie-august 2021,  anul XI)
 
 
 
 NOTE
 1. G.  Bezviconi, Necropola Capitalei,  Institutul de Istorie „N. Iorga”, Bucureşti, 1972, p. 125.2.  ANR, SANIC, fond familial Fălcoianu, dosar 28, f. 1.
 3.  http://www.memoria.ro/marturii/perioade_istorice/perioada_interbelica/insemnari_din_anii_tineri/757/
 4.  Alexandrina Fălcoianu, Din zile grele Un  exemplu de conştiinţă şi un răspuns, Tipografia Bucureşti Isvor, 1937,p. 96; ANR, SANIC, dosar 37, f. 104.
 5.  ANR, SANIC, fond Familial Fălcoianu, dosar 37, f. 105.
 6. Ibidem, f. 109.
 7. Ibidem, f. 110.
 8. Ibidem, f. 115.
 9. Ibidem, f. 108.
 10. Ibidem, f. 112.
 11. Ibidem, f. 113.
 12.  ANR, SANIC, fond familial Cantacuzino, dosar 222, f. 30, manuscris.
 13. ANR, SANIC,  fond familial Cantacuzino, , dosar 264, f. 26.
 14.  Alexandrina Fălcoianu, op. cit., p.  66.
 15.  ANR, SANIC, fond familial Cantacuzino,  dosar 183, f. 300-324, manuscris.
 16. Ibidem, dosar 247, f.  1.
 17. Statutele Asociaţiunii „Casa Femeii”,  Imprimeriile „Curentul”, S.A., Bucureşti, 1938, în ANR, SANIC, fond familial Cantacuzino, dosar 252, f. 8.
 18.  Alexandrina Fălcoianu, op. cit., p.  68..
 19.  ANR, SANIC, fond familial Cantacuzino,  dosar 157, f. 21; Lucian Predescu, Enciclopedia  „Cugetarea”, Material Românesc, Oameni şi înfăptuiri, Cugetarea – Georgescu  Delafras, Bucureşti,  1940, p. 162;  Nicolaescu Madalina, Cine suntem noi,  Editura Anima, 1996, p. 29.
 20. ANR, SANIC, fond Familial Fălcoianu, dosar 40.
 |  |